4 národy a jedno Grónsko – to může znamenat jedině boj o přežití. Zvítězit a přežít může jen jeden. Podaří se právě vám stát pány drsného Greenlandu?
Malé vydavatelství Fox in the Box – i když ono to malé už je spíš v uvozovkách, protože je možná malé velikostí, ale druhem vydávaných her je spíš hodně velké – nás už nějakou dobu zásobuje vskutku netradičními deskovými hrami. V podstatě každá hra, která od lišky vyjde je jedinečná a zajímavá (ano, mám je rád, přiznávám) a přináší nějaké zajímavé téma. Ať už se bavíme o sérii Bios a hrách Genesis a Megafauna zaměřujících se na vývoj života na zemi, Pax Rennaissance a hru za středověké bankéře nebo geniálně asymetrický Root, jeden z hitů roku 2019. Všechny hry zkrátka mají něco do sebe. Samozřejmě je třeba podotknout, že to z drtivé většiny nejsou hry pro každého. Ono už často jen prokousat se pravidly a uvést hru do nějaké hratelné formy dá zabrat. Ale ta odměna! Vždyť kdy si můžete třeba nasimulovat vývoj života na zemi od úplného zárodku až po mnohabuněčné organismy? V poslední novince nesoucí název Greenland se ujmete jednoho ze 4 dostupných národů obývajících právě titulní severní ostrov, který ale rozhodně není tak zelený, jak by možná název napovídal a s ostatními svedete tvrdý souboj o přežití.
Greenland, jak vám asi došlo, je hra pro 1-4 hráče s věkovou hranicí 14+ na hodinu až dvě herního času v závislosti na počtu hráčů. Když řeknu, že za hrou stojí Phil Eklund, asi vám rychle dojde, že vás čekají hutná pravidla a hratelnost hodně vycházející ze skutečnosti. Ano, jeho hry by se daly lehce označit za simulace a je obdivující, jak využívá všech možných dobových reálií a své hry doplňuje o faktické skutečnosti. V Greenlandu využil období mezi 11.-15. stoletím, kdy v Grónsku o přežití a své místo na slunci soupeřili 4 národy – Seveřané, Thulané, Tunité a Mořští Sámové. Vaším úkolem je provést svůj kmen několika koly událostí a zajistit jeho přežití a v ideálním případě i rozkvět. Rozhodně to ale není nic snadného a čeká vás množství těžkých rozhodnutí. Ale nebojte, ona ta hra na první pohled vypadá složitější, než je. A hlavně, a tím smekám před Davidem Hanáčkem za další dobrý výběr – parádně funguje!
Co skrývá zelená krabička
Pod víkem, které celé zabírá obličej inuitského muže, vás možná trochu překvapí obsah hry. Jako první jsou tu samozřejmě pravidla, čítající celých 36 stran (bráno i s titulní stránkou a přehledem na konci). Každopádně se připravte na hutnou dávku informací, jak už bývá u Eklundových her zvykem. Není to nic, co si přečtete za hoďku v rychlíku cestou z práce a můžete začít hrát. Naopak je dobré si hru nejprve rozložit a postupně si nasimulovat pár kol jen tak pro sebe – vážně hodně to pomůže a osobně se mi to osvědčilo u většiny liščích her, protože jen čistě při čtení se budete ztrácet i přes množství vysvětlivek a příkladů. Ale uznávám, že to je třeba jen „můj problém“.
Po pravidlech už tu máme v první řadě komponenty hráčů – oboustranná deska pro každou frakci a k ní dřevěné žetony v příslušné barvě symbolizující ve hře lovce a stařešiny kmene a k nim karty dcer, což jsou v podstatě zvláštní schopnosti jednotlivých národů (každá z dcer dělá něco jiného). V druhé řadě jsou to pak společné komponenty pro hru, které lze rozdělit na kostky – náhoda zde hraje obrovskou roli, plastové žetony tří barev (oranžová energie, černé železo, bílá mrožovina) a balík karet. Karty se opět dělí do několika typů:
– 3 oboustranné karty domácích zvířat (2 pro Seveřany, 1 pro Mořské Sámy), které pomáhají svým národům v průběhu hry, ale o které je nutné také pečovat,
- 17 karet událostí, kdy se vždy použije pro hru náhodně vybraná desítka. Zároveň počet karet události určuje počet kol hry.
- 15 karet severních a 16 karet jižních lovišť tvořících nabídku pro lov vašeho kmene
- 2 karty nového světa, kam můžete vyslat své osadníky pro zisk zdrojů
A to je z komponent vše. Moc se mi líbí karty a jejich ilustrace, i chytré využití zadní strany karet dcer, kde se nachází nápověda s průběhem hry. Po rozbalení mě však trochu překvapilo, že krabička vypadala taková prázdná. Ono těch komponent není málo a vše je zpracováno dobřea hlavně funkčně a podobně jako v jiných Eklundových hrách, ale kdyby byla krabice poloviční, možná by se vůbec nic nestalo. Ale to je spíš připomínka, než kritika, protože nevím jak vás, ale mě primárně zajímá hratelnost a funkčnost hry, než obsah balení.
Lov, rozvíjej, bojuj a házej kostkami
Jako první vás samozřejmě čeká tradiční příprava hry. Každý z hráčů si vybere jeden ze 4 národů (nebo je vylosujte náhodně) a dostane příslušný herní materiál – desku frakce, která začíná polyteistickou stranou nahoře, své karty dcer se zvláštními schopnostmi pro svůj národ, disky surovin do začátku a 18 dřevěných kostek členů kmene a váleček alfa lovce. Z členů vytvoří každý 6 stařešinů na desku, 5 lovců pro první kolo a zbytek dáte zatím stranou mezi nenarozené do tzv. Valhaly. Některé národy mají specifický setup – např. červený a modrý dostanou navíc hospodářské zvíře, zelený zase začíná s 5 kolonisty v novém světě. Uprostřed stolu se vytvoří nabídka 6 (5 v nižším než plném počtu hráčů) karet biomů severního a jižního Grónska spolu s jejich dobíracími balíčky a kartami nového světa – Marklandu a Vinlandu. Dále se náhodně vylosuje 10 karet událostí, které působí na začátku každého kola (viz dále). Ostatně přípravu hry si můžete prohlédnout na fotkách dole pod článkem. Základním principem hry je pomocí dostupných akcí sesbírat suroviny – teplo, železo a mrožovinu -, získat trofeje a domestikovat případná hospodářská zvířata a vyrobit předměty pro snadnější přežití. A samozřejmě získat vítězné body na konci.
Hra se standardně hraje na kola, kterých je logicky primárně 10 pod počtu karet událostí. Každé kolo má několik fází:
- 1. Událost – vrchní karta z balíčku událostí se vyhodnotí dle pravidel a příslušných ikon. Život v Grónsku je poměrně krutý a události s tím jdou ruku v ruce, tedy většinou vás nečeká nic hezkého – epidemie, sváry, pohlavní choroby nebo úbytek energie hráčské kmeny nelístostně likviduje a snižuje počet členů. Grónsko se také ochlazuje a biomy se mění z teplejších na chladnější, což pak vyžaduje větší úsilí k úspěchu. Nebo vám také mohou zrezivět železné výrobky. No zkrátka nic pozitivního. Na konci této části se případně karta události vydraží, pokud obsahuje vyobrazené dovezené zboží, které vám může pomoci v dalším průběhu hry.
- 2. Přidělení lovců – všichni hráči dle libosti umístí své volné příslušníky kmene. Mohou se z nich stát lovci (v biomech), osadníci (karty nového světa), lze je povýšit na stařešiny kmene a získat tak nové/lepší schopnosti nebo třeba uspořádat nájezd na soupeřovi dcery (pro zisk jejich zvláštních schopností) nebo hospodářská zvířata (pro jejich bonus). Klidně se může stát, že si dva hráči vyberou stejný cíl nebo že jeden bude bránit své dcery - a to pak následuje další fáze…
- 3. Vyjednávání a útoky – nejprve se mohou hráči dohodnout nebo vzájemně uplatit, aby nedošlo ke střetu frakcí. Jedná se o jednu z nejlepších částí hry, pokud máte dobré a komunikativní spoluhráče. Pokud se hráči nedohodnou a nikdo nechce ustoupit, pak nastává boj a tedy decimace obou stran hozením kostek. Po vyřešení sporů cestou míru nebo války nastává lov.
- 4. Hod loveckými kostkami– zásadní část hry. V tuto chvíli se hází za vyslané příslušníky vašeho kmene za účelem zisku příslušných komodit. Ale pozor, protože v této fázi se neřeší jen lov samotný, ale i krádeže zvířat (u soupeře) nebo únosy dcer (ve snaze získat jejich bonus pomocí svatby). V základu se pro lov většinou jako úspěch počítají buď hozené jedničky a dvojky (teplá strana) nebo pouze jedničky (chladná strana). Toto však může být upraveno různý mi schopnostmi a atributy. A navíc velmi často vám vaše karty dcer či stařešinové nebo vynálezy dávají možnost přehozu některý kostek. Tak či onak je třeba říct, že lov je v této hře poměrně masakr a nezřídka se stane, že i takový lov na zdánlivě bezbranného tuleně se díky krvavým kostkám (smrt lovce při určité hodnotě na kostce) zvrhne ve smrtící zkušenost. Výsledkem úspěšného hodu je zisk komodit dle karty. Hospodářská zvířata nebo dcery fungují podobně, ale způsob úspěchu je popsán přímo na nich. Což je celkově přednost hry, protože na všechno jsou přehledné ikony, na které si velmi rychle zvyknete.
- 5. Domácí zvířata – za využití energie můžete získat případný bonus vašich domácích mazlíčků ve vašich stájích
- 6. Akce stařešinů – hráči mohou využít své stařešiny k příslušným akcím. Také můžete zahrát karty z ruky získané v předchozích fázích nebo konvertovat ke křesťanství, čímž se změní vaše podmínky zisku bodů. A taky jako křesťan můžete trochu škodit vašim „bezvěrným“ konkurentům.
Po odehrání příslušného počtu kol nastává konec hry, spočítání vítězných bodů a určení toho jediného úspěšného a přeživšího kmene. Samozřejmě tohle je hodně zjednodušený popis hry, jen pro představu. Pravidla (která si můžete stáhnout a přečíst zde) jen pro základní hru mají 23 stran a nabízí skutečně hodně komplexní a úžasný zážitek. Kromě toho si můžete zahrát i v sólo variantě a ve variantě „Nacistické Grónsko“, které vás zavede do 20. století.
Kromě výše uvedeného bych rád uvedl některé další herní aspekty. Třeba to, že pokud vám v určitou chvíli odejdou všichni příslušníci kmene do Valhaly, váš kmen vymřel, a vy jste vyřazenina zbytek hry. Nebo trofeje, což je symbol paroží na některých kartách biomů, které můžete získat a v závěru za ně máte vítězné body. A jak už jsem zmínil, podobně jako v jiných Eklundových hrách, i tady je použito množství přehledných ikon, jejichž seznam naleznete v pravidlech, a ve chvíli kdy se vám dostanou tak řečeno „pod kůži“ vám usnadní hraní – zkrátka stačí se jen řídit grafikou a pravidla pak skoro nepotřebujete.
Na závěr této kapitolo jedno upozornění – stejně jako všechny hry od „lišky“ Greenland není hra, kde si jednou přečtete pravidla a jste experti. Hry od foxů potřebují svůj čas, který jim musíte věnovat, ale odměnou vám bude skvělý a jedinečný herní zážitek.
Náhodou a lovem k vítězství
Upřímně řečeno, je pro mě hrozně těžké Greenland hodnotit. Za prvé se mi ta hra prostě líbí, za druhé mám rád Eklundovi hry a jejich atmosféru a za třetí mám rád Fox in the Box.
Greenland je hodně povedená hra. U nás by se dala srovnat třeba s dříve vydaným titulem Neanderthal, se kterým sdílí některé aspekty, ale zároveň obsahuje některé originální prvky.
Pojďme obrácenou cestou než obvykle - zápory jako první. Trochu mě zamrzelo zpracování desek hráčů. Ty mohly být přeci jen z tvrdšího papíru/kartonu a ne ve stejné tloušťce jako karty. Při hře to nevadí, jde spíš o estetický prvek. Druhou věcí, která mě osobně na hře vadí, i když je krásně tematická, protože život ve středověkém Grónsku byl taky o náhodě a dost krutý, jsou kostky. Statisticky vám sem tam musí něco „padnout“ (ale upozorňuji, že tabulka v pravidlech nefunguje! Nebo mám spíš zkrátka smůlu), ale ta frustrace z toho, že vám krásně vymyšlenou strategii zkazí pár hodů je k zbláznění. Kromě náhody může být pro někoho mínusem herní doba, která se málokdy vejde s přípravou pod hodinu a půl.
A teď k plusům hry. Hra funguje skvěle v jakémkoliv počtu hráčů. Zkoušel jsem variantu sólo a bavil jsem se, ač jsem rozhodně nebyl moc úspěšný a hra mi nic neodpustila. Ve dvou hráčích záleží, které dvě frakce hrají, protože vždy dva národy sdílí jižní a severní biomy jako své domovské, a i když se mohou za určitých podmínek vydat do druhé části Grónska, většinou se vám to tolik nevyplatí. Čili pokud je jeden hráč na severu a jeden na jihu, stává se ze hry částečně multiplayer solitér a máte neustále v podstatě volné pole působnosti pro lov. Podobně je tomu i ve hře tří hráčů, kdy platí známé „když se dva perou, třetí se směje“, protože dva hráči soupeří (jedno jestli nahoře nebo dole) o loviště a třetí má volnou nabídku víceméně jen pro sebe. Ovšem i přes tuhle výtku se není třeba bát, že by hra byla nevyrovnaná nebo měl ten osamocený navrch. Hra je i o diskuzi a domluvě, a tedy prožitek dost záleží i na herní skupině. Samozřejmě nejlepší je hra ve čtyřech, kdy se prostor v nabídce biomů zmenšuje, boj je častější, vyjednávání drsnější, únosy a útoky frekventovanější.
Dalším plusem podle mě je, že ač je autorem hry Phil Eklund, jedná se o jeden z jeho nejpřístupnějších titulů a i méně zkušeným hráčům jsem ho vysvětlil a byli schopni si ho (velmi úspěšně) zahrát.
Grafické stránce hry z mého pohledu není co vytknout. Karty jsou pěkně udělané, žetony také. Moc hezky působí už tradiční doprovodné texty se skutečnými informacemi o fauně, flóře a životě v Grónsku.
Dalším plusem hodným zmínění je český překlad, který se opět povedl na jedničky a není mu co vytknout.
Z herního hlediska mám na hře po všech partiích rád hlavně tyto prvky:
- Dražba dovezeného zboží za mrožovinu
- Přiřazení jednoho z biomů vždy dvojici kmenů a nutnosti druhých dvou se plavit či „sáňkovat“
- Možnost změny podmínek hry přeměnou na monoteistickou stranu a následné konvertování ostatních
- Náhoda na kartách událostí a nutnost přemýšlet na svým kmenem a úkony
- Různorodost kmenů díky dcerám a úvodnímu setupu
Hra je skutečnou simulací drsného života se vším všudy, což sebou nese klady i zápory. Pro přemýšlivé hráče je to bonus, a i když vás mohou kostky rozhodit, je neustále co plánovat a dělat, množství možností na co se zaměřit. Na druhou stranu v jedné z partií nám osud nepřál, dva ze čtyř hráčů byli eliminování v průběhu partie a u jednoho z nich nastoupila silná frustrace a neochota se ke hře někdy více vůbec přiblížit. Ano, i takový umí být Greenland.
Greenland je zajímavá hra. Dobrá a zábavná hra. Ale zároveň umí být i velmi nemilosrdná a frustrující. Zkrátka jako vždy to není hra pro každého a pro každou herní skupinu, ale pokud jednou proniknete pod závoj Eklundových her a okusíte jejich kouzlo, budete chtít jen víc. Vzhůru do Grónska!
Zkrátka vydejte se do Eklundova Grónska, ten čas a úsilí za ten zážitek rozhodně stojí!
Koupit přímo u Fox in the Box!
Autor: Phil Eklund
Vydavatelství: Fox in the Box
Rok vydání: 2019
Počet hráčů: 1-4
Věk: 12+
Herní doba: 1-2 hodiny
P.S. Slíbená příprava hry je na fotkách 3. (prostor hráče na začátku partie) a 4. (nabídka biomů). Jinak zde můžete vidět všechny komponenty a také desky hráčů z obou stran (tedy polyteisté i monoteistické).
Autor: Adam Vondra Vondris