Heat: Hustý déšť

Na trať se spouští velké kapky deště v hustých proudech a mezi jezdci roste napětí. Vlhká trať křivolakého japonského okruhu bude výzvou. A to je hned příští týden čeká rozpálené Mexiko!

Závodní hra Heat nás v roce 2022 s pedálem až na podlahu usadila do kokpitů historických formulí na závodních okruzích šedesátých let. Tahle hra pod hlavičkou Blackfiru a Days of Wonder se bleskově vyšvihla mezi nejlepší hry na trhu, a to nejen ve své závodní kategorii, k čemuž jí dopomohlo nejen skvělé zpracování, ale hlavně vynikající přístupná hratelnost. Ostatně jak už u her od Days of Wonder (Jízdenky, prosím! nebo Memoir 44) bývá zvykem. Hráči se v rolích řidičů řítí po okrozích čtyř velkých cen, zběsile řadí nahoru i dolů, přidávají plyn a kvapně brzdí před nebezpečnými zatáčkami, a to vše na základě šikovně udělaného karetního principu kombinujícího zejména karty rychlosti a tzv. „heat“ simulující přehřívání nebo zkrátka zátěž motoru. Ne, není to dokonalá simulace, ale hra je nadmíru zábavná, přístupná a skvěle hratelná ve všech počtech hráčů.

Po úspěchu základní hry nebylo vůbec pochyb o tom, že se dočkáme rozšíření. Otázka jednoduše nezněla „zda?“ ale spíš „kdy?“. A odpověď je oficiálně 23.2.2024. Právě v tento den dorazí do obchodů první rozšíření s podtitulem Hustý déšť. My měli možnost vyzkoušet ho s předstihem a tak vám můžeme říct, co lze očekávat a proč tuhle krabici chcete mít doma. Pokud byste o tom snad pochybovali.

Původní Heat byl hratelný až v šesti hráčích. Už to je pěkný počet a většině hráčů krásně vystačí. Jenže v insertu byly výřezy pro další vozy, tak co s tím? Jasně, Hustý déšť přidává v první řadě dalšího, oranžového, hráče s všechny jeho standardní komponenty – tedy formuli, řadící páku, panel, ale i balíček karet. Ostatní základní atributy hry se ovšem nemění – věk stále 10+ a herní doba zhruba 60 min. A také je stále cílem být rychlejší než ostatní, protože koho by zajímalo druhé místo?

Hustý déšť přijíždí na startovní čáru v podobném boxu, jako třeba nové tratě pro populární jízdenky. Tedy stejné čtvercová krabice jako základ s pěknou ilustrací na vrchu, jen podstatně nižší. Po rozbalení mě upřímně překvapil plastový insert na komponenty, protože jsem tak nějak předpokládal, že minimálně většinu věcí dám do původní krabice, ale ve finále proč ne. Jak už jsem psal výše, v první řadě je tu výbava pro sedmého hráče, která se nijak neliší od základní hry. Dále tu máme dva nové okruhy na oboustranném herním plánu, kdy jednu stranu zaujímá Japonsko po dešti s mokrými pasážemi a druhou Mexiko s pěkně ostrými zatáčkami. Ne že by 4 tratě původní hry byly málo, ale nové okruhy jsou jednoduše vždy vítanou novinkou, zvlášť když na nich tvůrci vymysleli nové prvky a nejedná se prostě jen o překopírování původního v trochu odlišném designu. To ale není vše, protože rozšíření se dočkal i šampionát svou sezónou 1964, ale své novinky přináší do karet i sponzoři a ještě efektivnější vybavení. V kostce řečeno se hra dočkala rozšíření všech prvků a ještě přibylo úplně něco nového. To vše navíc za zachování stejně jednoduchých a přehledných pravidel, kdy novinky jsou shrnuty na celkové 4 strany i se soupisem komponent a úvodní stránkou.

Co je tedy herně nového? Jak už jsem naznačil a jasně to dává najevo název rozšíření, tak velkým tématem je déšť, respektive mokrá trať. Ta vás potká v Japonsko, kde se vytvořila nepříjemná vodní jezírka v okolí několika zatáček. Logicky tak opatrnosti není nazbyt a hráčům voda stěžuje řazení, kdy v takových místech vše stojí o jednu kartu heat navíc. Ano, ani základní řazení tak není „zdarma“, což zkrátka hráče nutí zpomalovat a upravovat rychlost dříve, aby se vyhnuli nepříjemnému postihu. Druhou novinkou tratí, která spojuje oba okruhy jsou ostré šikany, nebo-li dvojité zatáčky. To jsou, jak si asi každý dovodí dvě linie zatáček těsně za sebou, do kterých je opět nutné vjíždět opatrně, protože vás mohou rychle stát veškeré vaše karty heatu. V uvozovkách problém je ale v tom, že trať Mexika je jinak poměrně hodně rychlá a nutí tak hráče subjektivně hodně riskovat a ždímat z vozů rychlostní maximum.

1964 byl pro formuli určitě skvělý rok a vy si můžete tenhle ročník prožít v rámci šampionátu i na stole. K tomu vám dopomůžou čtyři nové karty událostí, které lze využít pro daný ročník nebo si vytvořit svůj podle původních pravidel. Osobně si myslím, že pokud máte stálou partu nebo hrajete Heat klidně celý večer, budete z rozšíření šampionátu nadšení.

Legendy. Skvěle a jednoduše vymyšlená automa původní hry, která slouží nejen v sólu, ale i ve více hráčích aby trať byla plnější a závody zajímavější. Ale co když tihle kartami řízení protivníci šlápnou ještě více na plyn a přidají na agresivitě? Pak vám klidně profrčí hned dvě zatáčky v jednom kole a dohnat je (a neriskovat vylétnutí do bariéry) je pořádná výzva.

Co je určitě skvělá zpráva, to je fakt, že většinu komponent lze zařadit i do původních tratí. Dokonce jsme zkoušeli pomyslně vytvořit mokré zatáčky v některých starších okruzích a výsledek, ať už ve Velké Británii nebo Francii byl skvělý a dost změnil přístup hráčů a hratelnost. Ono se to možná nezdá, ale i tu jednu kartu heat si leckdo rozmyslí.

Tak nechoďme dlouho okolo – Heat je hra, která se vyšplhala do top50 žebříčku BGG, v rodinných hrách dokonce na skvělé 4. místo. A k rozšíření? Jak by řekli italští inženýři po zkontrolování nového Ferrari – Bravo? Bravissimo! Byť ano, najdou se určitě nespokojené hlasy a hned vám řeknu proč.

Už jsem totiž slyšel, že za a) jedna přidaná formule je málo. Pro nás ne. Sedm hráčů už je opravdu hodně a zcela upřímně nám stačil už původní počet. Novou káru tak bereme spíš jako barevnou možnost. A také přínos do Legend. Druhým bodem je cena. Nemyslím si, že by toho expanze přinášela málo. Ostatně ve všech myslitelných ohledech se skutečně jedná o rozšíření. Pro mě bylo hlavní mít více tratí, a to je splněno. Navíc s novými prvky velmi jednoduše a plynule zakomponovanými do stávající hratelnosti.

Ano, Heat slaví svůj mega úspěch díky své zábavnosti, pěkné hratelnosti a vymyšleným prvkům. A Hustý déšť tenhle koncept absolutně nenabourává, nesnaží se šokovat nebo něco překroutit, ale jede pěkně v té původně nastavené linii. A víte co? To je přece skvělé. Pro mě je Heat zábavná hra, kterou vysvětlím opravdu hodně lidem, a všichni se u ní baví. A teď si jí můžeme užít ještě intenzivněji na větším počtu tratí, s novými prvky a novými taktickými vymoženostmi napříč sponzory a vylepšením., jako třeba takové super chlazení, které umožňuje odhodit více karet heat. Prostě palec nahoru.

Hodně se mi líbí „dobová“ grafika mého oblíbeného Vincenta Dutraita (Jaipur, Svět po nás) všech karet a tratí se všemi detaily a vychytávkami. Hra tak hned na první pohled svým zpracováním zaujme.

Na rozšíření Heatu jsem se letos hodně těšil. Vlastně je to jedna ze tří mých nejočekávanějších expanzí letošního roku a rozhodně nejsem zklamán. Ba spíš nadšen. Jsem opravdu rád, že tvůrci šli cestou zachování toho nejlepšího ze základní hry a provedli jen vylepšení směrem k větší variabilitě a ještě větší znovuhratelnosti. Nové tratě, nové vylepšení, nový šampionát – zkrátka vše se povedlo a dlouho jsem nebyl za pořádně Hustý déšť tak rád!

P.S. Vychází už 23.2.2024!

Hru můžete předobjednat u TLAMA games zde!

Heat: Hustý déšť