Brány pekelné se otevírají a po moci toužící démoničtí vládci shromažďují své zástupy věrných, aby uvrhli svět do plamenů svých říší. Peklo je tady!
Už neplatí jen to, že letitá strategická tahová počítačová hra Heroes of Might & Magic III je stále populární i na moderních obrazovkách, ale od loňského roku si probojovala místo i na deskoherní stoly díky vývojářskému studiu Archon a u nás překladem a nákladem začínajícího vydavatelství Xzone (dobře, obchod je roky zavedená značka, ale vydávání deskovek je tak trochu novinka). Jenže každý milovník téhle hry jistě ví, že základem to nekončí a v digitální verzi je možné ujmout se řady frakcí. Základní krabice přinesla tři frakce, a to Hrad, Nekropoli a Kobky a na vydání dalších v retailovém provedení jsme si museli chvíli počkat. Tedy až doteď, protože vydavatelství Xzone přineslo plný nášup 5! expanzí najednou – frakční jednotky k základní hře, upravené bojiště v podobě bitevního plánu, ale hlavně trojici národů, a to Baštu, Pevnost a právě pořádně žhavé Peklo. Tak se pojďme podívat, co tahle frakce démonických sil přináší.
Mimochodem pokud se chcete mrknout na vizuální stránku, tak na našem instagramu GeekCave najdete přehledový reel s celým obsahem krabice.
Ještě se chvíli zastavme u obecného přehledu frakčních rozšíření. Aktuálně vyšla trojice, ale už se chystají další. Jsou důležitá? Ano! Každá krabice v sobě totiž nese plnou výbavu nové frakce, ať už se jedná o hrdiny, karty, mapové dílky, žetony, označovací kostičky, nová pravidla a scénáře, ale i sadu opravdu povedených plastových figurek, které oživí každý střet na maximální úroveň. A ve spojení s bitevním polem vám udělají ze hry dokonce skirmishový souboj 1 vs. 1, kdy takovou bitvu fantasy figurek a hrdinů si můžete zahrát i mimo klasickou hru. Zkrátka tak dostanete nový herní režim.
Tak a teď už konečně to Peklo.
Vybavení a herní prvky
Pokud už hru znáte (a nepředpokládám, že článek bude číst někdo, kdo se hrou nemá absolutně žádnou zkušenost), asi vás obsah krabice moc nepřekvapí. Už víko se svou grafikou s Arciďáblem dává jasně vzpomenout na nostalgickou vlnu původní počítačové hry a nejinak je tomu otevření boxu. Jako první dostanete do ruky pravidla. 16 stran knihy misí je poměrně obsáhlý book na pouhé rozšíření, ale je třeba si uvědomit, že tady nenajdete jen nové prvky a pravidla, ale i mód aliance pro hraní 2 proti 2, ale i nové scénáře, které lze hrát s jakýmikoliv frakcemi. Co se nových prvků do hry týká, přináší Peklo vylepšené karty, které lze měnit za základní v balíčcích moci a magie (herní balíčky hráčů), možnost povolání jednotek na bojiště během souboje (aneb typické pro pekelníky a jejich zlovolné síly), ale i prvek neznámého města, které se přidá na mapu a je bráněno jednou z nehraných frakcí. A pak samozřejmě zmíněný souboj 4 hráčů v týmech. Ano, tahle možnost přichází s každou z nových frakcí, kdy v součtu se základem máte aspoň 4 frakce. Osobně jsem velkým příznivcem prvku semi kooperativního hraní, kdy na jedné straně spolupracujete s živým hráčem, ale zároveň stojíte proti soupeřům. Každý hráč hraje za sebe a prozkoumává, bojuje a obsazuje mapu, ale zároveň se vítězná podmínka počítá spoluhráčům dohromady. Hraje se to i funguje skvěle, ale má to jedno ALE – trvá to. Ne, Heroes nejsou krátká deskovka a nejraději je hraju ve dvou, ale v aliančním módu ve čtyřech, na to si vyhraďte 4-5 hod. čistého času. Heroes jsou zkrátka převedená počítačová hra i s jejími časovými neduhy a pokud máte rádi hry dohrané do hoďky, tak tohle pro vás nebude.
Co se nového obsahu týká, tak prim samozřejmě hraje nová frakce v podobě Pekla. K té dostanete v krabici nejen obdobu frakcí v základní hře, tedy desky hrdinů (zde 2 oboustranné) a k nim krásné figurky, ale i desku města s budovami, označovací kostičky, přehledovou kartu, ale i sady karet a nové dílky mapy navazující na Peklo. K tomu přibývá zásadní „novinka“, a to 7 miniatur jednotek. Jejich využití? Inu zejména na bojiště. Tyhle, popravdě nádherné figurky, můžete využít na bojišti, ať už základním spolu s kartami nebo zejména při přidání expanze Bitevní pole. Tam podle mě mají maximální využití a přijdou mi zcela logické a skvělé. Na druhou stranu, zcela upřímně, jsou zároveň trochu zbytečné. Pokud totiž zmíněné bitevní pole nepoužijete, máte sice nádherné figurky, ale při hře je asi moc používat nebudete a při hraní klasické hry jsme raději používali oboustranné karty jednotek. Jenže zároveň musím uznat, že jsou prostě krásné, přímo křičí po namalování a vystavení, při hraní na bojišti vypadají epicky. Možná je trochu škoda, že expanze neexistují s figurkami i bez nich, řadě hráčů by volba jistě udělala radost, ale co se dá dělat.
Kromě pravidlových novinek a frakčního vybavení, přináší expanze i dost trochu nenápadných věcí, ať už neutrální karty jednotek, díky kterým můžete v neutrálních armádách potkat třeba kerbery, rarachy nebo ifríty. K tomu jsou zde nové karty hvězdářů, artefaktů, specializací či kouzel a i posílání – zkrátka více obsahu = větší variabilita a znovuhratelnost a možnosti. A taky větší hra!
Zajímavostí expanze je, že sice neobsahuje kampaň pro Peklo pro sólovou hru, ale zase si můžete na mapu postavit miniaturu hradu Pekla.
Musím zmínit, že zpracování rozšíření je krásné. Tohle je produkčně opravdu pecka a grafika a zpracování vás doslova přenesou do světa Heroes of Might & Magic v plné síle. Jakmile hru rozložíte na stůl, stačí si už jen pustit soundtrack a jste zpět v čase. Peklo přináší vše, co byste od téhle frakce chtěli – pekelné dílky mapy, detailní démony, rarachy a další pekelné síly, ale i nádherné figurky hrdinů, temné laděné město a všechny žetony a doplňky. Moc se mi líbí, že za Peklo se skutečně hraje pocitově jinak a přináší do hry pěknou variabilitu. Peklo přináší zmar a zkázu a nebere ohled na oběti, ale rozhodně mu není cizí škození ostatním. A i tematicky vše skvěle funguje – třeba Ifríty ohněm nezraníte, že?
Dojmy
Nebudeme si nic nalhávat – pokud vás nadchla desková verze Heroes of Might & Magic III, pak prostě Peklo potřebujete. Hra silně sází na nostalgii a dlouhé probdělé noci a na oblíbenost jednotlivých frakcí, kdy základ sice nabízí hodně, ale chcete si přidat větší a další možnosti, asymetrii, nové prvky, karty, jednotky a figurky. Peklo je navíc oproti základním frakcím opravdu jinou, svěží, doslova pekelnou frakcí, která přináší nový přístup. Nebavila vás základní hra? Inu Peklo na tom nic nezmění. Je to prostě více téhož. Respektive v boxu najdete více známých prvků, i nové možnosti, ale ty hru nemění natolik, aby si někdo řekl „wow, teď hraju něco jiného“. Peklo spíš ještě více prohlubuje zážitek více k původní předloze, ale často zmiňovaná negativa jako náhoda nebo dlouhá herní doba přetrvávají. Ne, nám nevadí strávit u hry klidně 5 hod. času, ale chápu, že tohle není pro každého.
Co je rozhodně plusem rozšíření, to je zpracování. Pěkně udělané karty, krásné dílky mapy, nádherné detailní figurky a vybavení pro frakcí. A to vše navíc usazené ve skvělém insertu.
Na co u hry narazíte, to je rozdělení pravidel do několika sešitů. Máte pravidla pro základ, jenže jste otočili dílek z pekla a chcete zjistit, co které pole dělá? Tak hledáte v knize misí Pekla. Ne, není to nejlepší řešení. Myslím si, že by měla být vydána jedna ucelená kniha pravidel a přehledů, kde by bylo vše. A zároveň mě mrzí, že zde není sólo kampaň pro jednoho hráče.
Zároveň se nám ale hodně líbí nové prvky, které fanoušky ještě více přibližují originálu. Vylepšené karty, povolávání, neznámé město, ale i povedená aliance a nové scénáře. Je toho dost. Z Heroesů se díky rozšířením stává deskoherní životní styl podobně jako třeba z LCG karetních her. A zároveň musím zmínit, že hra díky přidání nového obsahu doslova vybízí k vlastním scénářům a tvorbě. Heroes jsou takovým švédským stolem, kde si každý najde svoje a zároveň mohou nadšenci tvořit vlastní nový obsah.
Ano, na jednu stranu můžete říct, že vám stačí základní sada a třeba Peklo a máte vše. Ano i ne. Heroes jsou fanouškovskou záležitostí a cílí na to, že chcete vše. Čím více frakcí a možností, tím lépe.
Pokud byste snad chtěli k základní hře jen jednu frakci, abyste mohli hrát alianční mód, tak proč ne právě Peklo? Oproti „základním“ frakcím nabízí další nové možnosti a styl hraní, který je inspirovaný touhou po moci a ničení.
Zkoušeli jsme hrát i hru ve čtyřech každý proti každému. Bylo to hodně zajímavé. A taky strašně dlouhé. Troufnu si říct, že jsme měli kola, kdy trvalo klidně 45 min, než hráč přišel znovu na řadu. Zkrátka Heroes i po přidání nové frakce berte raději jako hru pro nižší počet nebo hraní v alianci, kde sice také hrají 4 hráči, ale hra pocitově funguje odlišně a svižněji. Možná je to i tím, že se hráči v týmu sledují a diskutují.
Peklo je povedené rozšíření. Nepřináší jen více možností, ale i nové prvky a samozřejmě hlavně novou frakci, za kterou lze hrát a jejíž pekelné plameny si můžete užít ať už ve střetu, kooperaci či na bojišti. Krásně to vypadá, pěkně to funguje, a pokud máte rádi Heroes III, je tahle bedna ošlehaná plameny přímo pro vás!
Rozšíření můžete koupit přímo u Xzone zde!
Heroes of Might & Magic III – Peklo
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 120+ min
Autor: Adam Vondra Vondris