Bažiny Tatalie nejsou nic pro slabé povahy. Život zde je neustálý boj na život a na smrt a jen ti kdo dokáží čelit místním podmínkám, mohou velet legiím Pevnosti.
Xzone se činí. Desková hra Heroes of Might & Magic III: The Board game zmizela z obchodů ve svém prvním tisku jako pára nad hrncem, což bylo pro tohle stále ještě nové vydavatelství neskutečně pozitivní a silný impuls k vydávání nejen dalších her, ale i expanzí právě pro „Heroes“. Nedávno jsme představovali nové frakce v podobě Pekla a Bašty, kdy obě krabice přinesly našlapané množství obsahu, nádherných figurek, desítky karet a žetonů a obě jsme si ve hře rychle zamilovali. Ostatně kdo by nechtěl velet pekelným démonům nebo mocným zlatým drakům a zašlapat nepřátele napříč světem Antagarichu do prachu, že?
Tentokráte se přesouváme do děsivých vlhkých bažin Tatalie, kde se to jen hemží gnoly, gorgonami nebo hydrami. U nové frakce stejně jako předchozích platí základní aspekty – větší variabilita do hry, spousta nových možností, sólo příběhová kampaň, ale i nové scénáře nebo mapové dílky.
Heroes jsou sice už v základu pořádně velká hra na desítky hodin, ale velké kouzlo téhle hry pro mě osobně tkví právě ve variabilitě, možnostech a až sand boxovém zážitku, kdy vám herní obsah dovoluje tvořit své vlastní příběhy, scénáře, zážitky a herní možnosti, a i třeba úplně nové věci. Inu proč nevyužít figurky třeba do stolního RPG nebo jiných her, když jsou tak nádherné?
Tak co si nové rozšíření přichystalo?
Figurky? A dál?
Pevnost přichází v tradiční čtvercové krabici s pěkně naštvanou hydrou na víku v prostředí vlhkých bažin. Otevírání každé expanze ke hře je pro mě jako pokladnice na ostrově pirátů, protože zpracování hry je do posledního detailu opravdu hodně povedené a detailní, ať už mluvíme o figurkách, mapových dílcích či kartách.
Jako první dostanete do ruky pravidla, tedy Knihu misí. Ta obsahuje tradičně souhrn komponent, když oproti jiným deskovým hrám pouze v podobě seznamu, krátký úvod do pozadí frakce, ale i vysvětlení herních prvků jako je mód aliance aka hra 2 vs. 2, při kterém hráči spolupracují v honbě za vítězstvím proti soupeřícímu týmu, nové scénáře pro střet a celou sólovou kampaň pro Pevnost, která se odehrává ve třech dějstvích. Osobně se mi kampaně ve hře celkově dost líbí. Ne, není to nijak hluboký kulervoucí příběh, ale jsou pěkně vyvážené, vymyšlené a zkrátka fungují natolik, aby hráče pohltily a pustily až na samém konci. Co se nových herních prvků týká, najdete zde karty událostí, které ovlivňují dění na stole a postupně se vyhodnocují ve výrobních kolech.
Hodně se mi líbí, že každé rozšíření přináší nové scénáře, ať už pro střet, sólo, tak ale i pro alianční hru. Ze všech třech vydaných krabic je podle mě právě alianční scénář v Pevnosti nejpovedenější, a i když nám zabral pěknou řádku hodin, všichni si ho opakovaně užili. A asi nemusím zmiňovat, že vzhledem k obsahu hra směřuje a cílí na všechny, kdo chtějí vytvářet své vlastní scénáře a příběhové a herní zápletky.
Pevnost je frakcí, která oproti jiným více cílí na obranu a využití létajících jednotek (na úkor střeleckých) a její Gorgony jsou jedny z vůbec nejsilnějších potvor ve hře. Zároveň mi ale schopnosti jejích hrdinů nepřišly natolik silné a tady dávám přednost Baště (inu elfové a draci jsou mému srdci blíže). Figurky? To je téma samo o sobě, které se studiu Archon povedlo natolik, že je hra jednou z nejlépe produkčně udělaných na trhu. Dynamické pózy, detailní modely, důraz na každý aspekt jednotek i hrdinů. I když herně, bohužel, figurky bez expanze Bitevní pole využijete minimálně, jsou zkrátka krásné na pohled a na vystavení. Takový fantasy klenot a návrat k počítačům. Věřím, že takové figurky by se klidně mohly prodávat samotné jako merch ke hře a měly by velký úspěch. A po nabarvení? Ani nemluvím.
Kampaň Pevnosti vás z počátku uvrhá do role čarodějnice Adrienne, která se vrací domů a musí čelit nejen armádám nemrtvých, ale i svým vlastním krajanům, kteří k ohnivé magii, kterou disponuje, moc důvěry nepobrali.
Dojmy
Dlouho jsem myslel, že mou vysněnou frakcí je a kampaní je Bašta, ale Pevnost mi dokonale ukázala, jak jsem si mýlil. Nejen, že se mi moc líbí ukotvení a fungování frakce samotné, ale hodně mě osobně bavila kampaň od začátku do konce. Jsem nesmírně rád, že se heroesům daří a že se v Xzone rozhodli pro vydání rozšíření v retailu a v češtině. Ne, nejedná se o dokonalou deskovou hru, a čím déle jí budete hrát, tím více narazíte na některé mouchy a deskoherní faily, které plynou z toho, že se jedná o v podstatě čistý převod hry na stoly, ale ve výsledku a celku se jedná o velmi povedenou (neřkuli skvělou) adaptaci a doposud pravděpodobně nejlepší převedení počítačové hry na stoly.
Moc se mi líbí, jak je hra otevřená a variabilní a každé rozšíření přináší něco nového, svěžího, zajímavé změny, které variují hratelnost a variabilitu, ale přitom zachovávají základní jádro hry.
Ano, při hraní je to v zásadě stále stejné – stále putujete po mapě, sbíráte zdroje, těžíte, vyměňujete, stavíte armády a města a střetáváte se v bitvách, ale každá frakce přináší jiný styl hraní, své vlastní prvky a úpravy a odlišný přístup ke hraní, ale zároveň jednotlivé krabice přinášejí nové společné prvky jako události nebo válečné stroje. A čím víc jich máte, tím lépe. Někdo může namítat, že si vystačí se základem, ale bohužel Heroes jsou hrou, kde bezezbytku platí, že pokud vás baví, je jediný a nejlepší „all in“.
Každá frakce hledá své fanoušky a každá nabízí něco jiného. Díky tomu si může každý najít v asymetrii své favority, ale i hledat cesty, jak svými triky narušit snažení ostatních. A každá další frakce přináší další hodiny a hodiny zábavy, objevování a hraní, ať už sólo průzkumem kampaně, ve více v aliančním módu nebo okořením stávajících střetů novým národem, hrdiny a jednotkami.
Co prostě hře nemohu stále odpustit, to je očividný crowfundingový kampaň desítek rozšíření a krabic. Nejde ani tak o herní materiál, ten si nějak sesumírujete, ale hlavně o pravidla. V každé krabici, každém sešitě, každé knize, najdete něco jiného. Jednou hledáte v základu, jednou v Baště, pak zase v Pevnosti. Tohle strašně zpomaluje hru, protože často strávíte dlouhé minuty hledáním toho, co které pole dělá nebo jak který herní aspekt přesně funguje. A zároveň chcete hrát hru jako komplet, protože tak nějak v srdci víte, že Heroes jsou velká masivní značka plná rozličných frakcí a jednotek a právě to chcete převést na stůl. Zcela legitimní pro mě je, že tohle někomu nevadí. Osobně už ale hraju deskovky dlouho a stal jsem se zastáncem jedněch pravidel. Dokonce jsem ochotný obětovat peníze navíc za ucelenou knihu pravidel, kde vše najdu, než listovat v základu a deseti dodatcích. Když už tu nemáme jedna pravidla, tak aspoň ucelený přehled všech míst a funkcí by byl více než fajn.
To že u hry strávíte hodiny, to je nesporný fakt, se kterým musíte u hry počítat od počátku. Ať už se jedná o setup nebo samotné hraní, Heroes nejsou hrou na hodinu, a to ani v nižších počtech hráčů a rozšíření na tom nic nemění. Naopak spíše prodlužují přípravu a úklid.
A teď bych byl nerad, aby výše nadepsaná řádky zněly jako výtka, protože jsem toho názoru, že pokud se vydáte do světa deskoherních Heroes, chcete v nich strávit celý den, večer, nebo klidně víkend. Tohle je prostě hra, kterou rozložíte, zapomenete na čas a necháte se unášet na křídlech fantastiky od začátku do konce a neřešíte čas a dění okolo. Hra přináší dokonale příjemný pocit ze hry ve stylu „jsem rád, že hraju“ a nevaří mozek jako komplikovaná eura. Ostatně celkově leží tak někde mezi eurem a ameritrashem.
Pevnost přidává do hry krátce řečeno více všeho – nové jednotky, novou frakci, události, mapové dílky, hrdiny, schopnosti, artefakty a další. Zkrátka překonává pomyslné hrany základu a vše rozšiřuje do šířky bez nějaké zvětšené hloubky. A to je dobře, protože Heroes nejsou náročnou hrou pro ostřílené stratégy.
Pevnost je povedenou frakcí, která věrně odráží svou počítačovou předlohu do deskoherní podoby včetně všech ikonických jednotek, kterými můžete na stole drtit šiky soupeřů.
Chopte se zbraní a magických holí, pozvedněte své armády gorgon, wyvern, gnolů i hyder a vydejte se prozkoumat hrůzy i krásy nebezpečných bažin a veďte svou frakci k vítězství. Pevnost je obsáhlým a povedeným rozšířením dobré hry!
Rozšíření můžete koupit přímo u Xzone zde!
Heroes of Might & Magic III – Pevnost
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 120+ min
Autor: Adam Vondra Vondris