Vítejte ve světě síly a magie, ve světě kouzel a mocných hrdinů, magických armád, tajemných krajin, ale i nepřátel a výzev. Vítejte ve světě Heroes of Might & Magic na stole!
Počítačová hra Heroes of Might & Magic je nesmírně populární značka, která už po dekády baví zástupy hráčů. Pro mě osobně je definicí tohohle pojmu její třetí a pátý díl, protože v obou jsem strávil desítky, či možná stovky hodin potulováním se po mapě, správou zdrojů a hradu, verbováním či bojováním. Magický svět Antagarichu byl už před lety pohlcující a stále takový zůstává a jakoby kouzlem oběma zmíněným hrám zub času neukousl ani kousek skvělé hratelnosti a hloubky. Jenže svět se nezadržitelně řítí vpřed a je populární převádět počítačové hry na deskoherní stoly (a obráceně). No a tak přišlo polské studio Archon, vzalo klasické „hírousy trojku“ a převedli je na stůl. Hra si získala už při své kampani na Gamefoundu obrovskou popularitu, nastřádala velmi slušnou sumu a díky spolupráci Archonů s českým Xzone vychází i kompletně v češtině.
Než se vrhnu na samotnou základní hru a dojmy z ní, musím ocenit Xzone, že se jim povedlo ukousnout pořádný kus koláče a kromě základu přinese do obchodů v retailu i všechny možná rozšíření a expanze, které nenesou samolepku exkluzivity pro kampaň, a to nejen z původní crowfundingové kampaně, ale i z letošního pokračování, kterému se dařilo úplně stejně jako původní hře. Nostalgie? Nebo je hra tak dobrá? Inu podle nás od každého něco.
Heroes (od teď si dovolím název zkracovat) jsou v základu deck buildingovou budovatelsky strategickou průzkumnou bojovou hrou Jakuba S. Olekszyka a Kamila Bialkowskiho určená pro 1-3 hráče, pokud se bavíme o základu, s věkovým doporučením 14+ a herní dobou okolo 120 a více minut. Každý z hráčů se ujímá jedné z ikonických frakcí a jejích hrdinů a putuje po mapě, objevuje, dobývá, verbuje, buduje město, využívá mocné artefakty i kouzla, ale také své jedinečné jednotky a snaží se splnit cíl vybraného scénáře, ať už se jedná o specifický úkol či třeba eliminace ostatních a dobytí jejich říší.
Herní výbava
Heroes jsou legendou, která si zaslouží pořádné zpracování. Velké, hutné, bohaté – stejně jako předloha. U základních krabic mnoha her z kickstarteru nebo gamefoundu jsme si zvykli, že obsahují mnohdy osekanou hru a pořádný obsah obsahují rozšíření, bez kterých se neobejdete. Tady musím vydavatele hodně pochválit. Ano, k Heroesům sice existuje hromada další krabic, obsahujících nové frakce a jejich jednotky, herní materiál, speciální bojiště či doplňkový materiál, ale už se základem si vystačíte na pořádně dlouhou dobu, hra je zcela plnohodnotně hratelná a v zásadě jí nic nechybí. Zkrátka na pořádných pár hodin máte vystaráno a nic dalšího nepotřebujete. Což je zároveň i velká výhoda – vyzkoušíte základ a pokus vás chytne, na jaře vycházejí expanze. Pokud vás nechytne, nemusíte nic dalšího řešit.
Věc, kterou pochválím hned na začátku je pěkný insert. Hra je opravdu naditá, obsahuje desítky karet, desítky různých žetonů a žetonků, hexové dílky mapy, kostky a desky. Je super mít vše rovnou přehledně roztříděné v krabici.
Co se kvality komponent týká, tak ty se nesou v pěkném zpracování a grafice, která kopíruje počítačovou předlohu. Hodně se mi líbí nejen detailní figurky hrdinů (po dvou ke každé frakci), ale i jejich dvojité desky a také karty jednotek. Ty jsou oboustranné, na jedné straně slabší, na druhé silnější vylepšené a dokonce foilované, tedy s lesklou úpravou. Herně je to drobnost, ale vypadá to skvěle.
Zpracování celé hry se povedlo na výbornou a na stole máte skutečně pocit rozložených Heroesů prakticky se vším, co byste si přáli. S epičností jde ruku v ruce i rozměrová velikost rozložené hry na stole, protože pro pohodlné hraní si skutečně vyhraďte dostatek místa a prostoru. Nejde totiž jen o hexový plán, ale i o prostory pro hráče a jejich města a osobní zásoby či desku bojiště, která je nedílnou součástí hry a na níž probíhají líté souboje.
Má vůbec hra nějakou chybu? Ano, a to pravidla. Ta jsou totiž zcela narovinu docela utrpením. Hra totiž ve své podstatě není extra složitá a zkušenější hráče víceméně nepotrápí. Nebo by tedy neměla. Nepřináší nic extra komplikovaného. Jenže struktura pravidel a jejich vysvětlení je bolestivé místo hry a rozhodně doporučuji skočit na zatrolenky, kde jsou přeložena upravená pravidla od komunity. Pomůžou vám do hry naskočit.
A zároveň si rozhodně nenechte hru pravidly nijak znechutit, protože ať už jste fanoušky Heroesů nebo máte rádi variabilní či prostě jen krásné fantasy hry, budete po otevření krabice s Archandělem na víku více než nadšení.
Jak na to?
Jak hrát Heroes se dost těžko popisuje v rozsahu jednoho článku. Znáte předlohu? Na stole je to stejné. Neznáte? Pak v kostce máte hrdinu, kterým se pohybujete po fantaskním království, kde objevujete, zabíráte, budujete, verbujete, těžíte, bojujete a prozkoumáváte a potýkáte se nejen se soupeři, ale i místními nástrahami. To je extrémně v kostce. Nebyl by problém pravidla načrtnout, ale Heroes bodují zásadně jedním výrazným prvkem – úžasnou variabilitou. V téhle hře můžete dělat co chcete, můžete si jí zahrát jak chcete a v kolika chcete. Chcete souboj? Pak prosím, můžete kludně jen bojovat ve skirmish bitvách (s expanzí). Chcete budovat a objevovat? Pak jsou tu kompetitivní scénáře, které si můžete dále upravit nebo vymyslet svoje. Chcete hrát společně? Inu proč ne. Nemáte spoluhráče? Jasně, tak si zahrajte sólo, ať už jednu partii nebo celou kampaň.
Heroes jsou zkrátka velký dort plný zábavy a hodin hraní, který nabízí nespočet možností k objevování a herním zážitkům, ať už se rozhodnete si hru užít jakkoliv a v jakémkoliv počtu hráčů kolem stolu.
Základ je jasný. Vyberete jakým způsobem chcete hrát, vyberete a uspořádáte počáteční nastavená mapy, surovin, zdrojů a dalších komponent a každý z hráčů si vezme jednu z frakcí, přičemž v základu je to Hrad, Kobky nebo Nekropole. A můžete se pustit do objevování kouzla hry. Během postupných kol budujete svůj balíček kouzel a vybavení, touláte se po mapě, kde zabíráte důležitá místa, prozkoumáváte, bojujete s neutrálními jednotkami i ostatními hráči, ale také budujete a vylepšujete svou armádu či sídelní město. Na pohyb hrdinů po mapě využíváte body pohybu, na budování pak akční žetony, které se skrývají na desce města. V zásadě není celý koncept výrazně složitý a jakmile do hry jednou proniknete, samo uznáte, že z hlediska obtížnosti se jedná o takový zlatý střed.
Podmínky vítězství, respektive cíle, udává každý vybraný scénář, ať už ten obsažený přímo ve hře, vytvořený hráči nebo komunitou. Díky velkému množství obsahu a komponent hra nabízí pestrou paletu možností, co v ní lze vytvořit a před co hráče postavit. Ostatně i počítačová předloha obsahuje řadu doplňků nejen oficiálních, ale i komunitních a stále se těší podpoře a oblibě. A s deskovou hrou to není a pevně věřím, že ani nebude, jinak.
Co ještě musím zmínit, to je soubojový systém. Hra totiž nestojí jen na průzkumu a budování, ale i soubojích, které probíhají na speciální desce bojiště, a to pomocí karet jednotek. Jedná se o takovou minihru ve hře, která ale velmi pěkně funguje a zároveň je její velkou výhodou zapojení neaktivního hráče, který ovládá „NPC“ jednotky. Naopak se ale musíte připravit na náhodu v podobě kostek, které dokáží souboj slušně ovlivnit a v neprospěch rozhodnout i střet, kde máte jinak výhodu.
Dojmy
Převedení počítačových her na deskoherní stoly dopadá všelijak. I když poslední dobou se očividně blýská na lepší časy a po nostalgicky střelených Wormsech musím i přes počáteční velkou skepsi uznat, že Heroes of Might & Magic III: The Board Game je ve výsledku překvapivě povedená deskovka. Měl jsem respekt z množství obsahu, ale i pouhé těžby z důvěrně známé licence a naštěstí se obavy úplně nenaplnily. Byť tím nebudu tvrdit, že Heroes jsou dokonalou hrou, kterou musíte mít doma. Ale postupně.
Začněme trochu negativní stránkou. Pravidla, jak už jsem zmínil, jsou utrpením a prvkem, který potřebuje vylepšit jako sůl. Takový styl by u deskovky prošel možná před 20 lety, ale v dnešní době to jde udělat podstatně lépe a přístupněji, ale i funkčněji. A ne, nejsem jen rozmazlený a není to nezkušeností. Přeci jen mám za sebou stovky deskovek a tahle brožura ve svém základu bohužel patří k nejhorším. Hra není vyloženě nehratelná, ale její pochopení a první partie jsou zkrátka bolestivé. I když hru i bez neustálého nahlížení hrajete přes dvě hodiny čistého času, pak si na první hry vyhraďte celé odpoledne nebo noc. Jasně, i v tom je trochu nostalgie, ale vzhledem jinak přístupnému konceptu hry mě tohle fakt mrzí.
Druhou výtkou je pro mě počet hráčů. Jako jasně, můžete hrát simultálně, můžete si říct, že vám nevadí hrát celý den, ale připravte se na to, že cokoliv nad dva účastníky partie je dlouhé. Navíc v kolech soupeřů toho moc neuděláte a tak, i když třeba dva bojují, ostatní prostě čekají a tohle čekání si řádně dokáže protáhnout. Osobně v tom vidím i trochu výhodu v tom, že si svůj čas u hry můžete opravdu vychutnat a odpočinout si, ale je to na posouzení každého individuálně.
A teď z druhé stránky.
Strašně se mi líbí grafická stránka a zpracování hry, ať už se jedná o detailní dílky mapy, skvěle udělané a ilustrované karty nebo detailní figurky hrdinů. Vtipně jsem si myslel, že nepotřebuji expanze a už vůbec ne sady figurek, ale základ mě rychle vyvedl z omylu a hra vypadá natolik pěkně, že svým zpracováním působí opravdu bohatě a jako ozdoba sbírky.
Hra není pouhou těžbou původní značky. Ano, vychází z ní nostalgicky v mnoha ohledech, ale zároveň mechanismy přizpůsobuje modernímu designu na stůl. Na své si ta přijdou fanoušci předlohy, ale i zcela noví hráči. Převedení celého světa na stůl se zkrátka povedlo a hra není žádnou vykrádačkou nebo „levnou kopií“, ale zcela plnohodnotnou herní variantou. Zaslechl jsem názor, proč hrát na stole hru, kterou mám na PC. Inu protože můžu. Protože mi Heroes dovolují se na stole přenést se do fantasy světa mých oblíbených postav a hrdinů a užít si magické dobrodružství. Zároveň některé komplexní věci hra příjemně zjednodušuje nebo upravuje. Díky tomu je každé kolo intenzivní (i tím, že hra je na stole kratší, než na PC) a neustále tak jedete na maximum a využíváte své možnosti.
Ve všech režimech a variantách funguje hra opravdu povedeně, ať už soupeříte mezi sebou, vydáte se cestou spolupráce nebo neseženete hráče vypravíte se na mapu sami. Hra nijak neztrácí a nabízí plnohodnotný zážitek.
Moc se mi líbí, že vlastně dostáváte několik her v jednom. Na jedné straně je tu správa a budování armády, města a RPG prvek hrdiny. K tomu je tu průzkum s pohybem po mapě, ale i pěkný dobře vymyšlený soubojový systém, který ve své jednoduchosti baví.
Hra ve svém základu nabízí mnoho. Mnoho hodin kvalitní zábavy a možností. Je ale dobře, že výběr nekončí a Xzone chystá hromady rozšíření i do obchodů, protože nové možnosti budou stále a dále bavit.
Heroes of Might & Magic III: The Board Game je dobrá hra. Není dokonalá a obsahuje prvky, které každému nesednou. Má ale velkou výhodu, a tou je silná předloha, krásné zpracování a neskutečná variabilita, které tuhle deskovku katapultují o stupeň výš. Ano, možná ze mě mluví i nostalgie, ale Heroes jsem si užíval každou další partií o kus víc a stále mě baví pronikat do jejího fantastického světa plného bojů a magie.
Pokud hledáte hru, u které můžete strávit předlouhé zimní večery a noci, chcete si pořídit variabilní zábavu a nevadí vám náhoda či delší herní doba a navíc jste fanoušky série Heroes of Might & Magic, pak byste neměli o ničem přemýšlet a skočit minimálně po základní krabici téhle hry a vypravit se do jejích kouzel!
Hru můžete koupit na Xzone zde!
Heroes of Might & Magic III: The Board Game
Autoři: Jakub S. Olekszyk a Kamil Bialkowski
Vydavatelství: Xzone
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-3
Věk: 14+
Herní doba: 120+ min
Autor: Adam Vondra Vondris