Ze Dna pytle, přes hory a louky, pod horami i nad horami, s trpasličí společností a v třeskutých nebezpečích vydejte se s Bilbem Pytlíkem na životní dobrodružství.
I když román Hobit bývá trochu upozaděn větší a rozsáhlejší ságou Pána prstenů, osobně na něj nedám dopustit. Pohádkové putování jednoho malého hobita, kterého čaroděj Gandalf vytáhne z jeho vyhřáté nory na největší životní dobrodružství, během kterého zažije nezměrné strasti i zázraky, utká se se skřety, troly i vrrky, v hádankách se střetne s Glumem a získá mocný Jeden prsten, ale spatří i draka a účastní se jedné z největší bitev Středozemě, je i po desítkách let stálicí, která své kouzlo absolutně neztrácí. A prožít podstatnou část knižního dobrodružství vám nyní umožní slavný Reiner Knizia a vydavatelství asmodee v novince Hobit – Cesta tam a zase zpátky v povedených scénářích a s tužkou v ruce.
Hobit - Cesta tam a zase zpátky je hrou žánru tzv. roll & writed, tedy ve volném překladu hoď a zapiš. Pomocí házení pětice originálních šestistěnných kostek, případně jedná dvanáctisněnné využíváte symboly a tvary a zapisujete je do speciálních map dobrodružství, a to v 1-4 hráčích od 10 let a v herní době zhruba 30 min na partii. Čeká na vás postupně, či v libovolném pořadí, osmička zajímavých dobrodružství ze samotného Dna pytle, až po třeskutý souboj s drakem Šmakem na svazích a okolí Osamělé hory.
Zpracování
U kreslících her jsem už měl možnost vyzkoušet řadu možností zapisovacích „bloků“ od papírových trhacích, přes různé gumovatelné až po mazací tabulky. A i když jsem myslel, že mě žádná hra vyloženě nepřekvapí, tak Hobit přichází s krásným „knižním“ průvodcem dobrodružstvím, který ve svých pevných deskách s ikonickým drakem přináší 8 dobrodružství a zadání a 8 různých mazatelných map, na které využijete stíratelné fixy. K tomu najdete ve hře ještě sadu 3 typů žetonů – chleba, meče, šišky a speciální kostky. Jednu skupinu tvoří bílá pětice opatřená bonusovými symboly a cestami, druhou pak dvanáctistěnná očíslovaná. Zde je dobré zmínit, že až do vyprodání zásob nabízí obchody v programu „Hobby next“ jako speciální promo kostku kovovou, potištěnou runovými číslicemi. Její praktické využití při hře je trochu kostrbaté, protože význam symbolů musíte najít na přiložené kartičce, ale zkrátka to kovové řemeslné zpracování je skvělé a podtrhuje tematičnost tohoto doplňku.
Celkově musím ještě zmínit grafiku hry, za níž stojí Lorenzo Colengeli, který využil svou zcela originální barevnou paletu na pomezí obrázků a komiksu, která však ke hře (za mě) moc hezky sedí a krásně se na ní ve všech detailech kouká.
Hobit tak přichází v kombinaci povedeného zpracování a neméně povedené grafiky, která vás přetáhne do pohádkového světa Středozemě hned po otevření.
Jak na to?
Že je zpracování kouzelné? Ve stejně kouzelném duchu pokračuje i hratelnost. Je totiž hrozně jednoduchá, ale naprosto GENIÁLNĚ hratelná a plná výzev.
Na začátku hry si každý vezme jednu knihu dobrodružství a fixu a zvolí se, které dobrodružství budou všichni hrát. Každá část má svá specifika – někde vytváříte cesty a spojujete trpaslíky, někdy si klestíte cestu skrze vrrky, ale někdy se hra transformuje v podstatě do tile placementového umisťování, tedy zakreslování, tetrisových dílků.
Popisovat průběh hry je trochu ošidné, protože zatímco některé kapitoly využívají draftu kostek – např. hned ta první, kde pomocí cest propojujete členy trpasličí společnosti s norou Bilba Pytlíka, tak jiné naopak staví na výběru tetrisových dílků pomocí dvanáctistěnky a řešení pomyslných hádanek, jak to dělá třeba část Hádanky ve tmě, kde se musí každý postavit svému Glumovi a ještě se snažit získat prsten. A někdy zase využíváte kostky všechny. A stejné je to i s žetony – někdy využijete chleba, jindy meče, někdy zase šišky. V podstatě vůbec nepřeháním, když řeknu, že na v jádru extrémně jednoduchých pravidlech je vlastně vystavěno 8 různých miniher se svými vlastními pravidly a prvky. A tedy všechny jsou naprosto skvělé, tematické, a navazující příběh románu samotného.
Dojmy
Osobně nejsem úplně velkým fanouškem kreslících a zapisovacích her. Ano, hrál jsem jich celou řadu, od lehkých až po opravdu hutná eura v tužkovém kabátu, ale nikdy mi tento žánr výrazně k srdci nepřirostl. A tohle Hobit dokonale změnil. Ne, nejspíš to nebude nejlepší roll & write hra na trhu, určitě budou mnozí namítat, že existují lepší zástupci napříč spektrem, a že na hru má vliv náhoda či štěstí, ale pro mě má Hobit jedno obrovské plus – fungující téma. Miluju Středozem, Pána prstenů i Hobita a tahle hra mi poskytuje perfektně zhutnělý zážitek nejen Bilbova dobrodružství v putování k Osamělé hoře a za domovem trpaslíků.
Hodně se mi líbí, že každý scénář je jiný. Respektive takhle – rehratelnost všech scénářů je zcela bezproblémová a neměl bych klidně problém hrát opakovaně třeba jedničku. Díky kostkám a náhodě musíte vždy volit jiné cesty a postupy a jinou taktiku. Jenže tady máte těch variabilních možností rovnou 8 a každá je jiná a já bych hodně váhal, pokud bych měl vybrat nejlepší část, ode Dna pytle až po zkázu Jezerního města je totiž stále co objevovat a zkoušet nové možnosti. Ostatně první kampaň jsme od začátku do konce dohráli během dvou večerů a hned jsme měli chuť zahrát si znovu.
Líbí se mi zpracování v podobě knih. Tematické, krásné, pevná vazba, mazatelné části. Po několika hrách je navíc vše stále jako nové.
Kromě draftu kostek je hra tak trochu sólo. Každý si kreslí na své mapě a řeší své úkoly a výzvy. Je to na škodu? Pro mě ne. I když trochu platí, že je víceméně jedno, zda hrajete ve dvou nebo ve čtyřech. Nebo dokonce v sólu, byť tento režim má svá specifika jako omezený počet kol.
Líbí se mi pravidlová jednoduchost celé hry. Tady se chytnou i mladší nebo méně zkušení hráči kolem stolu. Ostatně specifika scénářů se dají rychle načíst i vysvětlit a celkově i díky knize s vepsanými podmínkami je vše dobře uchopitelné a pochopitelné.
Pokud jste jako já fanoušci univerza, rovnou si přidejte pár hvězd navíc a na krabici klidně dejte nálepku „must have“, protože tohle je taková deskoherní povinnost pro všechny, kdo se rádi ztrácí na vlnách fantazie ve Středozemi.
I když vlastně každá část je takový logický puzzle úkol, tak si klidně ke hře přidejte přídomek příběhová. Jakmile trochu znáte Hobita, cítíte totiž z každá stránky a hádanky příběh a téma.
Celkově je asi zcela jasné, že Hobit – Cesta tam a zase zpátky se mi hodně líbí. Hodně moc líbí. Krásně provedená, kvalitně zpracovaná a zábavná kreslící hra, která před vás předkládá tematické příběhové úkoly, které si užijete v sólu i více hráčích a během osmi části projdete významné okamžiky cesty jednoho hobita a jeho trpasličích společníků ode Dna pytle a jeho vyhřáté nory, až po Osamělou hrou a mocné draka Šmaka. Povedené? Krásné a tematické!
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Hobit - Cesta tam a zase zpátky
Autor: Reiner Knizia
Vydavatelství: asmodee
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-4
Věk: 10+
Herní doba: okolo 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris