Hokito

Máte rádi abstraktní hry pro dva, kde prim hraje černá a bílá jako u nedostižných šachů? Pak přivítejte Hokito od Albi.

V roce 2023 vydalo Albi řadu zajímavých a úspěšných titulů, ať už se jednalo o menší hry, rozšíření nebo velké hry jako Expedice či Frostpunk. Mezi nimi by ale neměla zapadnout série her, která možná na první pohled úplně nezaujme, ale rozhodně vás osloví svou hratelností. Mám na mysli abstraktní hry vydavatelství Cosmoludo. Právě mezi ně patří i strategická dvojkovka Hokito, hra kterou vám v tomto článku představím.

Ano, Hokito je čistá dvojkovka, kde jeden hraje za černou a druhý za bílou stranu, a kde je vaším cílem v průběhu 20 minutové partie zašlapávat jiné kameny a tvořit tak věže a získat na konci hry více bodů, než soupeř. Jak prosté.

Hra přichází v podlouhlé zelené krabici s magnetickým uzavíráním na boku, kde po otevření najdete pravidla hned několika jazycích. To jen pokud byste si chtěli zlepšit své jazykové znalosti. Samozřejmě jsou zde i česká a jak už to u takových her bývá, jsou vlastně strašně jednoduchá. K nim zde najdete čtvercový herní plán rozdělený na 6x6 polí a 36 dřevěných žetonů dvou barev s trochu záhadnými zlatými symboly. Hra je zkrátka velmi jednoduše vyřešena a k jejímu hraní stačí málo. Tady ve všech ohledech platí, že v jednoduchosti je síla.

Celou hru si nastudujete během okamžiku a stejně rychle jí vysvětlíte i někomu, kdo naposledy hrál maximálně Člověče, nezlob se. Přeci jen pravidla mají všehovšudy dvě strany i s příklady. Připravíte herní plán, každý hráč si vybere jednu barvu, zamíchá všechny svoje žetony a náhodně je rozmístí ve třech řadách před sebou.

Následně začíná černý hráč a to jednoduchým tahem – přesuneme jednoho ze svých kamenů. Hráč na tahu musí vždy přesunout buď osamocený kámen a položit ho na jiný, nebo obdobně pohnout skupinou (věží) na jinou. Každý hráč může samozřejmě pohybovat pouze svojí barvou a musí skočit o tolik polí, kolik symbolů je na nejhořejším kameni. Vtip je v tom, že jako pohyb se počítá pouze pohyb přes kameny, nikoliv přes prázdná pole. Zní to jednoduše, že? A ono i je a v tom je velká krása téhle hry (a vlastně i všech ostatních v sérii). Hra končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů nemůže udělat další pohyb. Následně se spočítají body – počet symbolů vrchního kamene krát počet kamenů ve sloupci – a kdo má nejvíc, vítězí.

Hra obsahuje i pokročilou variantu, kde hráči nezačínají každý na jedné straně plánu, ale kameny rozmístí libovolně. Upřímně klasická varianta mi vyhovovala podstatně více a měl jsem z ní pocit větší kontroly, menšího chaosu a více hry ve stylu klasických šachů.

Obecně mám kladný vztah k jednodušším „černobílým“ abstraktkám. Jenže ne každého dostane k partii šachů, dámy nebo třeba mlýnu. Zkrátka to chce něco modernějšího. A přesně to je Hokito. Jasně, nebudu hru srovnávat se stovkami let prověřenou klasikou, ale je pravdou, že Hokito má zkrátka v abstraktních převahovkách řadu kladných bodů.

Jednoduché, ale velmi hezké zpracování, které v sobě kombinuje chytře udělaný box a designově pěkně provedené komponenty.

Velmi přístupná a pochopitelná pravidla, která ale nabízejí hlubokou a skoro až nekonečnou hratelnost.

Během zkoušení jsme zjistili, že hra je silně závislá na strategii – haha vtip – ale zejména dosti na posledních několika tazích, kde prostě nechcete udělat chybu a přijít o pečlivě střádanou věž. Z partie se tak i přes její rychlost může stát slušný bolehlav, který vaří mozkové závity. Zároveň musíte hrát skutečně chytře, protože pro „prázdné“ tahy zde není prostor a každé zaváhání hodně zamrzí.

Hokito je zkrátka chytrá, přístupná, ale dosti přemýšlivá abstraktní hra, kterou si užijete i když neholdujete třeba šachům, ale hledáte přístupnou hru pro dva.

Hokito můžete koupit přímo u Albi zde!

Hokito