Hra o trůny LCG – 5. cyklus 1.

Hry recenze

První z článků seznámení se s malými rozšířeními pro Hru o trůny: Karetní hru 2. edici aneb vrhněte se s námi do prvních dvou kapitol Tance stínů s názvy Stínové město a Pochod na Zimohrad.

Hra o trůny: Karetní hra je živou karetkou, což asi nemusím nikomu opakovat. Samozřejmě můžete skončit u základní sady (recenze zde), ale pokud se vám hra bude líbit (což bude) dřív nebo později ve vás začne hlodat myšlenka vyzkoušet něco nového, nové karty, nové mechaniky, nové balíčky, zkrátka nové zážitky.  Pak máte dvě možnosti – velká deluxe rozšíření (jejichž recenze můžete najít všechny u nás)s takřka šedesátkou nových karet (3x každá) a malé „chapter“ packy s dvacítkou karet (každou 3x), rozdělené po šesti do uzavřených cyklů. Hlavní rozdíl kromě velikosti? Deluxe bedny nikdy ze hry nezmizí a netýká se jich tzv. rotace, což je proces postupného obměňování karet, tak aby byla turnajově zachována určitá omezenost, lepší vstup do hry a „pool“ karet nenabobtnal do šílených rozměrů, jako se to stalo v 1. edici. Oproti tomu malá rozšíření, respektive jejich cykly se „točí“ a vždy tak bude aktivních maximálně 5-7 z nich. To může někoho odradit, ale vězte, že toto omezení se týká jen turnajů a doma nebo s kamarády si můžete hrát, co chcete. Jednotlivé cykly se vždy věnují určitému tématu – vklady, stíny atd. a věnuje se i tematický určité části knižní ságy. Láká vás tak počátek všeho? Můžete sáhnout po prvním cyklu. Máte rádi Tanec s draky a chcete do balíčku pořádné zástupce tohoto druhu? Sáhnete po 5. cyklu. To jsou tedy možnosti jak si rozšířit svojí karetní zásobu a pojďme se rovnou podívat, co přináší první dva chaptery neboli kapitoly v české verzi z posledního, tedy pátého rozšiřujícího cyklu.

Edit – Zásadní novinkou 5. cyklu, o kterém dnes píšu je mechanika „Shadow“ – „Stín“, která umožňuju alternativní vstup karet do hry. Za dva zlaťáky umístíte kartu lícem dolů do oblasti stínů. Následně jí můžete dle pravidel a její „stínové ceny“ (uvedené na kartě) z této oblasti zahrát a s tím je často, kromě překvapení pro soupeře, co že to tam máte, spojen i nějaký zajímavý efekt.

 

Stínové město

Boltonský stahovač kůží je novou postavou pro Starky se Stínem 2, jehož schopností je na konci fáze výzev zabít postavu s nejnižší vytištěnou cenou. Můžete tak likvidovat soupeřův potěr, ale taky si můžete pěkně naběhnout. A přijít třeba o Aryiu? Děkuju, nechci. Důležité je tak plánovat. Ve vhodnou chvíli ale zajímavý chlápek. Severská zbrojnice je novou ekonomickou lokací pro seveřany, kterou ale limituje její cena a ani schopnost postavit postavu jí nezachrání, neboť to využijete pouze jednou.

Noční hlídka přichází s bývalým velitelem Zlatých plášťů Janosem Slyntem (ta ilustrace je pro mě osobně přesně podle knihy). Velká postava za 6 zlaťáků se dvěma ikonami a se stínem 0, což ale limituje nutnost po jeho vystoupení ze stínu obětovat postavu noční hlídky (což však nemusí být vždy nevýhoda, že?). Navíc nikdo neříká, že musíte obětovat zrovna Jona Sněha nebo Mormonta, ale klidně se může jednat jen o nějakého havrana nebo ubohého stavitele za „pár“ korun. A najednou máte prostě postavu s cenou 2 a silou 5 – wow. Čerství rekruti – nic jiného než doběr karet. Prohledáte balík a jednoho majordoma, průzkumníka a stavitele si přidáte do ruky. Chcete/nechcete? Záleží na vašem balíčku.

Ser Robert Strong – doslova masivní postava pro Lannistery opět se stínem, která po vystoupení z tohoto „zahalení“ zabije klečící postavu s cenou 5 a nižší. A že ten výběr je! Navíc je vše okořeněno silou 8, což se jist hodí. Pod mostem snů je událost s nulovou cenou stínu (a jen tam patří), která dělá něco strašně zajímavého, ale jen ve správných rukách. Ve fázi plánování umožní místo tradičního výběru zamíchat váš balíček plánů s těmi již zahranými a jeden náhodně vytáhnout. Takto zahraný plán dostanu +2 zlata. Ono to zní zajímavě, kombinačně, ale… ale taky můžete vytáhnout něco, cos e vám vůbec nehodí a to zamrzí.

Rod se zlatou růží přichází s Vypočítavým septonem se stínem 2, dvěma ikonami. Máte nedostatek karet nebo zlata (ehm, to se vám u Tyrrelů někdy stalo?!) - ve fázi výzev můžete septona vrátit na vrch vašeho balíku a dobrat kartu a dva zlaťáky. Jeho využití asi víc zaujme v jisté agendě nebo banneru. Vliv Margaery umožňuje manipulovat za zlaťák s postavami ve výzvách takřka dle libosti.

Když řeknu R’hllor a Kněžka stínů, určitě vám okamžitě vyvstane korunovaný jelen rodu Baratheonů. Tahle stoupenkyně ohnivého boha klekne po svém vystoupení ze stínů postavu bez doplňků. Interakce s dalšími postavami R’hllor je nasnadě a klekání je už taková tradice. Druhou kartou je stejně jako u Starků ekonomická lokace, která kromě nějakých těch peněz umožňuje za kleknutí přesunout žeton moci z postavy na kartu frakce. Nemáte co krást soupeři? Tak si tam ten žeton sami hoďte.

Ani Greyjojové nezůstali ochuzeni o svou postavu do stínu s názvem Noční nájezdníci. Drancování, Stín 3 a dvě ikony. Po vystoupení ze stínů vyberete jednu z karet v soupeřově odhazovací hromádce a váš soupeř musí z ruky odhodit všechny karty se stejnou cenou. Musíte se sice trefit, ale minimálně aspoň víte, co se na vás v budoucnu chystá. Navíc samozřejmě, pokud se trefíte dobře? No potěš Potopený bůh. Chopit se iniciativy za cenu podle počtu soupeřů z vás udělá prvního hráče, nic víc nic míň. S krakaticí sice chcete určovat tempo hry, ale chcete za to dávat jednu kartu?

Aegon Targaryan (knižní!!!) se stínem 3 a schopností po vstupu do hry najít žoldnéře nebo armádu a dát jí do hry, přičemž se ale vrací na ruku na konci fáze, ale prostě za 5 zlaťáků dvě velké postavy do boje? Ano, prosím! Neočekávaný návrat stojí sice taky celých 5! zlatých, ale umožní vám vrátit postavu z odhazovací hromádky do hry (bez omezení).

Poslední rod obohacuje Ser Gerris Drinkwater – věhlas, stín 5, dvě ikony a schopnost prohodit kartu z balíčků plánů s jedním použitým a možnost ho tak použít znovu. Stínové město, které dalo celé kapitole název, má samozřejmě stín (s cenou 2) má dvě zajímavé schopnosti. Za prvé zlevňuje umístění karty do stínu o 1, a pokud odhodíte kartu z oblasti stínů, můžete si dvě nové dobrat. Máte někoho, koho už nemůžete využít? Není problém ho pěkně zrecyklovat.

Své dostanou i zástupci karet neutrálních. Hanebný akolyta (který ve mně inklinuje postavu z kreslených pohádek) je mistrem se stínem a umožňující vám vymazat text plánu. Varamyr Šestikůže je perfektní tematickou kartou pro Divoké, kterému na začátku výzev vyberete jedno „převtělení“ a dle toho určitý bonus/vlastnost. Variabilně si tak dle situace můžete vybrat, zda potřebuje silnější útok, obranu nebo třeba dobrat kartu. Spálení mrtvých je událostí odstraňující všechny neunikátní karty všech hráčů ze všech hromádek mrtvých. Nic moc, pojďme dál. Výměna informací je novým plánem. Po odhalení otočíte 10 vrchní karet balíku, váš soupeře vybere 1 postavu, lokaci, doplněk a událost a vy je doberete do ruky. Pak zbytek zamícháte. Náběr 4 karet zní zajímavě a ve správné situaci je k nezaplacení, ale zase tím, že vybírá váš soupeř, nemusíte se dostat k ničemu moc zajímavému.

 

Pochod na Zimohrad

Ze Stínového města se dostáváme mnohem víc na Sever a tematický ke Stanisově útoku na Boltony.

Wyman Manderly – tlustý lord, libující si v dobrém jídle reprezentující Starky umožňuje obětovat postavu. Ptáte se bože proč? Protože poté co je 1 nebo více vašich postav zabito nebo obětováno, Wyman si pěkně stoupne a dobere vám kartu. V tématice obětování Starků je to perfektní karta, kterou opravdu chcete hrát. Vázaný ctí je doplněk, který sice posilní vaší postavu pro vojenskou výzvu, ale ruku v ruce se svým jménem jí vyřadí z intriky a mocenských bojů.

Mazaný majordomus jdoucí v obrané taktice Hlídky získá v případě, že jste bránícím hráčem ikony vojenské a mocenské výzvy. Tady záleží, jak rozsáhlá je vaše zásoba karet, zda se vám hodí či ne, každopádně se jedná o slušný průměr. Mnohem zajímavější je ale nová verze samotné Zdi. Lokace stojící 6 zlatých musí už něco pořádného umět, že? Začneme postupně. Každá postava pod vaším ovládáním ztrácí příslušnost všech ostatních frakcí a stává se postavou Hlídky. K tomu se tak trochu váže hlavní využití – kleknutí Zdi, výběr soupeře a ten vám musí z odhazovací hromádky dát jednu z postav dle jeho výběru. Postavy se tak vrací jako „nemrtví“ a že ten výběr může být obrovský, stačí Zeď spustit ve vhodnou chvíli a jen mlsat ze soupeřových postav (ok, to zní možná trochu blbě).

Ošklivá, ošklivá a ještě jednou OŠKLIVÁ Grešle pro Lannistery s obligátním stínem a ziskem ikon intriky a plížení, pokud máte ve stínech víc karet než soupeř. Lannisteři tedy tlačí na pilu a formují se jako rod ve stínech (a obecně v machinacích a tajnostech si libujících. K tomu vlastně přispívá i lokace Útroby Casterlyovy skály, odměňující vás 2 zlaťáky nebo kartou po vystoupení vaší karty ze stínu.

Tyrellové dostávají další verzi své Královny trnů. Lady se stínem 4 a plížením, dvěma tradičními ikonami a reakcí na výhru ve výzvě, které se účastnila, kdy můžete umístit do hry kartu ze stínů. Obrovský potenciál pro tuto intrikánku. Předměstí Starého města opět se stínem a opět s reakcí na vstup karty ze stínů do hry, kdy můžete následně vzít vrchní 3 karty balíku, jednu si líznout, jednu naspod balíku a jednu navrch. Tyrellové jsou tak vedle Lannisterů druhým rodem, který si v těch stínových machinacích přímo libuje.

Věrný králi Ser Justin Massey získává věhlas, pokud je se svým králem po boku a můžete díky němu postavit postavu Baratheonů, která získá žeton moci. Pochod na Zimohrad, který dal název celé kapitole a má jednu z nejhezčích ilustrací (subjektivně), umožňuje hráči během výzvy, kterou sám zahájil, tuto ukončit bez vítěze nebo poraženého a zahájit jednu mocenskou navíc, tedy tu, ve které by měl rod s jelenem excelovat.

Hagenova dcera si taky pohrává se stíny, do kterých se navíc vrací, pokud by měla být zabita. To Ocelový déšť dovolí obětovat libovolný počet lokací se znakem krakatice a za každou najít jinou s cenou stejnou nebo nižší. 

Ještě že jméno Targaryenské postavy můžu napsat a nemusím ho vyslovovat – Hizdahr zo Loraq s určením král a za odhození karty s možností zlevnit přepadení nebo cenu stínů karty celé o 3. Zahození karty je taková standardní cena u draků, ale ekonomické možnosti jsou skvělé. Meeren je kombinačně strašně zajímavou kartou a neustále mě nutí zkoušet a vymýšlet šílené plány – za kleknutí pod něj položíte celou svou ruku a doberete 3 karty, ale ty musíte na konci fáze nebo po opuštění Meerenu hry zahodit a vrátit původní. Může se tak stát, že vás to nakopne, ale i pěkně skopne do propasti.

Dívka s jedy si hraje s klasikou oko za oko, zub za zub a za obětování vám umožní vrátit jinou účastnící se postavu do rukou jejího majitele. „Služ. Poslouchej. Chraň.“ – pokud prohrajete výzvu jako obránce, můžete pak dle vaší libosti vrátit Martellskou postavu do ruky a jinou zahrát na její místo. Jediné co vás limituje je cena 5 nebo méně.

A jsme u neutrální „sebranky“. Tycho Nestoris vám zakáže vyhrát hru. Co sním? No za 6 můžete vymazat jeho textový rámeček. Jo no, a abych nezapomněl, má modifikátor zlata +3. Stojí vám za hraní? Ne, tečka. Městské brány taky přidávají zlato, ale jen jedno, ale pokud vám dřepí nevyužité na ruce, můžete je ve spojení se zlatkou odhodit a dobrat jinou kartu. Plán Krvavý příval zakazuje zachraňovat postavy, čili vás čeká pěkný masakr na stole – žádné zachraňování a ochraňování, pěkně krvavá řež. Poslední kartou rozšíření je pak nová agenda s názvem Obchod s Qohorem, která má označení praporec (což je důležité pro jednu Alianci…), ale doslova vás nutí hrát doplňky, protože pokud žádné nemáte, zvýší se hodnota zlata na plánu každého soupeře o 1. Kompenzací je možnost po vyhrané výzvě obětovat doplněk a najít jiný se stejnou nebo nižší cenou do hry. Vyplatí se to? Kdo ví. Za mě ne, ale moje srdcová agenda je teď Válka na obzoru, a tu jen těžko něco překoná. Někdo určitě nějakou zajímavou kombinaci vymyslí – co třeba Targaryeni a plný balík doplňků pro královnu a draky?

 

To tedy jsou první dvě nové kapitoly. Karty přinášejí jistě zajímavé a různorodé a dávají nespočet nových možností. Bohužel jednotlivé rody dostávají karty hodně různě silné a rozhodně ne vyrovnané. Někomu se tak může líbit víc první, někomu druhá kapitola. Za mě osobně určitě druhé se Zdí a kartami pro Tyrelly a Lannistery, ale víte co? Vyzkoušejte potenciál nových karet i sami, stojí za to. 

 

Více info přímo u Blackfire!

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři