Hra o trůny - rody 1. část

Dnes vám přinášíme krátké představení jednotlivých rodů a jejich karet v základní sadě skvělé Hry o trůny: Karetní hry.

Karetní hra je, jak jinak, než o kartách. V základní krabici Hry o trůny: Karetní hry jich najdete rovných 226 rozdělených do rodů a různých typů. Jak se ale v tomto množství orientovat? Dnešní článek (a několik dalších)by měl být jakýmsi přiblížením toho, co jednotlivé rody ve hře představují a co nabízejí. Určitě doporučuji znát pravidla a seznámit se i s naší recenzí na hru. Takže pojďme do Západozemí a podívejme se na Starky, Lannistery a Baratheony.

Pokud vás náhodou minula recenze na hru, tu máte zde.

Starkové

Pokud jste četli knihy nebo viděli seriál (o čemž se zmíním asi u každého rodu), jistě víte, že Starkové se vzájemně podporovali a stáli spolu jako tvrdá rodina z ještě tvrdšího severu, zocelená nejen krutou zimou, ale následně i útrapami bitev. Hned v základní sadě na vás čeká prakticky celá rodina, doplněna o zlovlky a obligátní Zimohrad.

Eddard, hlava rodu a čestný muž, reprezentována kartou, která reaguje na útoky proti vám. Robb Stark, jeho syn a válečník, mstící se smrt svého otce, díky němuž můžete znovu aktivovat své postavy. Catelyn jako obranář své rodiny a kontrolor herního stolu. Malá Arya, spíš chlapec než dívka, která nejen že obchází obranu soupeře, ale navíc je chráněna duplikátem (možnost záchrany vaší postavy). Sansa, která reaguje na své vlastní stoupnutí získáním tolik potřebných žetonů moci. Nakonec je tu Bran, který vás ochrání před událostmi protihráče.

Z ostatních postav tu máme Šedého větra, který s ohledem na svou předlohu zabíjí za své kleknutí postavy soupeře a jeho síla se zvětšuje s přítomnosti jeho pána Robba. Druhým vlkem starkových dětí je Léto, který naopak interaktuje s Branem a při příchodu do hry vám může vrátit nějakou levnou postavu z odhazovacích hromádek do ruky, kdy jediným omezením je cena a příslušnost k rodu. Vše nám pak doplňuje jedno zlovlče (so cute), jeden rytíř, protože žádný lord nemůže být bez svých poddaných, jedna armáda a nutný Majodomus, pro zlevnění vašich postav. Tolik k postavám.

Z lokací najdeme v rodu seveřanů v první řadě Brány Zimohradu, díky kterým si můžete (v případě štěstí) dobírat karty. Druhou lokací je pak zlevňování vašich karet (které dostal každý rod kromě Noční Hlídky) a ještě Vlčí les, který sice hezky vypadá, ale moc ho nevyužijete, protože těch zlovlků není v základní sadě mnoho.

No a nakonec se dostáváme k doplňkům a událostem. Led – ikonický meč z valyrijské oceli, kterým můžete po výhře v souboji likvidovat soupeřovi postavy. Události dostali Starkové tři. Za sever! pro posílení vašich postav a případný doběr karet. Jako teplý déšť (se skvělou ilustrací a ještě lepším textem), kdy po prohře v intrice můžete pokleknout svého zlovlka a zabít soupeřovi postavu. Poslední událostí je Zima se blíží, díky které navýšíte účinek vašeho útoku.

Starkové jsou mocný a odolný rod, který vyniká především ve vojenských výzvách (stejně jako v knihách), ale ztrácí bohužel v intrikách u dvora. Jeho postavy se vzájemně doplňují a rodina stojí za sebou jako jeden, neboť jak se říká, Winter is coming!

Lannisteři

Západní rod se lví hlavou v erbu staví na svém zlatě napěchovaném v truhlicích rodiného sídla a ruku v ruce s tím na drahých a silných postavách. Logicky zde jako první máme celou povedenou rodinku. Tywin Lannister je jako hlava rodu nejmocnější postavou, kterou nejen že využijete ve všech výzvách, ale zároveň pro sebe získává žetony moci, navyšuje váš příjem hned o dva zlaťáky a získává bonus k síle rovný počtu zlata va vaší zásobě, slušné ne? Ani jeho povedené děti ale nezůstávají ochuzeny. Skřet Tyrion generuje zlato za vyhlášení intrikářských výzev, Jaime jakožto slavný šermíř nepokleká do vojenské výzvy a zároveň v ní získává věhlas (aka po výhře získá žeton moci) a nakonec jejich sestřička a královna Cersei, kterážto intrikářka zvyšuje v případě intrikářské výzvy vaší hrozbu o jedna a v případě uspěchu tak opravdu mocně likviduje soupeři zásoby karet. Tolik k drahému "arzenálu" rodu. Dále zde máme Velmistra Pycellyho, který vám pomůže s náběrem karet. Joffrey Baratheon (nebo spíš Lannister), ten po smrti lorda nebo lady, získá žeton moci a věrně tak kopíruje radost ze smrti své knižní předlohy. Lehtač je levnou postavou, která vám po příchodu do hry umožní odhodit vrchní kartu balíčku soupeře a poté stejnou kartu ze stolu, což s jednou základní sadou prakticky nevyužijete, ale jinak to může být zábavná schopnost. Spálení muži a Zlaté pláště, obě jako doplňkové postavy s přepadením, ať máte kde využít své zásoby zlata. Postavou s přepadením je i Královnin zabiják, kdy po využití přepadení můžete vybrat soupeře a pokud ten má méně karet v ruce než vy (u Lannisterů prakticky vždy) musí vybrat a zabít svou postavu. Poslední dvě karty postav vám trochu pomohou platit ty vaše drahé lví lordy a lady. Z doplňků zde máme Vdovin nářek, Joffreyho meč z Valyrijské oceli, který přidá sílu postavě a svému hrdému princi i ikonu vojenské výzvy.

A co vám nabídnou lokace lvů západu? Díky Casterleyvě skále můžete využít přednost rodu a vyhlásit jednu intriku navíc, Lannisport vám dá kartu za výhru v intrice a Západní državy, totožně jako u podobná lokace u Starků zlevní kartu vašeho rodu.

Slyšte mě řvát! - rodové heslo a událost, díky níž můžete nečekaně pokládat z ruky do hry vaše postavy. Pamatujete jak Jaime vyhodil Brana z okna? Tuto epizpdku připomíná karta "Co za věci to dělám pro lásku", kdy můžete při kontrole lorda nebo lady vrátit některou ze soupeřových postav do jeho ruky. Poslední kartou pak je Zrada (oblíbená činnost Martinova věta) - má se spustit nějaký nepříjemný efekt? Tak ho zrušíme!

Jak je vidět, rod Lannisterů staví na svých drahých a mocných lordech a lady, díky kterým tlačíte soupeře, berete mu možnosti v podobě karet z ruky a v klidu si dolujete svoje zlato kde se jen dá. Intriky, zrada a bohatství, to je doména lvů ze skály.

Baratheoni

Královský (nebo uzurpátorský, jak chcete) rod staví v základní sadě na právoplatném králi Sedmi království - Robertu Baratheonovi. Tenhle tak trochu opilec a kdysi i mocný válečník je jediným králem v základní sadě a možná právě proto dostal od tvůrců věhlas, zastrašení, ale hlavně sílu zvyšující se s počtem pokleknutých postav. Kdo tedy před králem ohne své koleno, zvýší jeho moc a z něj se tak postupně stane postrach výzev. Jedinou vadou na kráse je absence intriky, ale té Robert nikdy moc nedal, a proto skončil, jak skončil. Ostatně tento bod je problém celého rodu. Ambiciózní králův bratr Stannis doplňuje "klekání" a nedovolí hráčům postavit víc než dvě postavy za kolo. Věrný Cibulový rytíř Davos Mořský se v případě zabití neodkládá mezi mrtvé, ale vrací se na vaši ruku a vy ho tak můžete znovu zahrát.  Mistr Cressen je nezbytnou postavou, neboť díky němu se můžete zbavit nepříjemných doplňků soupeřů, které vám komplikují život. Neméně důležitou součástí taktiky rodu jelena jsou vyznavačí ohnivého kultu R'hllor. Předně zde máme kněžku Mellisandru, která po zahrání karty s určením tohoto náboženství umožní pokleknout postavu soupeře, čímž za prvé limitujete jeho možnosti, za druhé posilujete vlastního krále. Stoupenkyní boha ohně je i Selyse Baratheon, která rozdává ikonu intriky vašim postavám. Malá Shireen doplňuje dospělou část rodiny a kleká postavu po svém zabití. Z doplňujících postav zde nalezneme jednak Královu loveckou družinu, která ve spojení se svým vládcem může promluvit do intrik u dvora, Horlivý stoupenci doplňují náboženský kult a svou schopností obcházejí Stannise. Kopiník předvoje je klasickým vojákem, který oslabuje soupeřovo snaźení o jeden žeton moci. Věrní z dračího kamene jsou klasickou zlevňovací postavou tentokrát pro rod s jelenem ve znaku. Vše doplňuje jeden z bastardů krále Roberta (a že jich je), který vám poslouží postupem času jako vhodný obětní beránek. Jako v každém rodě, i zde máme pořádný meč - Světlonoš, Stannisovi dává věhlas a po získání žetonu moci svého majitele postaví.

Tři místa lokací si rozdělil Přístav dračího kamene pro zlevňování vašich karet, Síň malovaného stolu, díky které je vaše výhra v nadvládě ještě silnější a Rudá bašta, sídlo krále v hlavním městě, díky které dostáváte bonus do mocenské výzvy a v případě, že tento druh výzvy v daném kole neprohrajete, můžete ještě dobrat dvě karty a to je mocná zbraň.

Celý rod tradičně doplňují 3 události. Ta pojmenovaná rodovým heslo - Naše je zuřivost, díky které můžete použít vaší klečící postavu jako obránce ve výzvě a navíc jí postavit v případě uspěchu. Vidění v plamenech je kontrolním prvkem vašeho balíku, umožní vám podívat se soupeři do ruky a jednu zahodit. Navíc má karta označení ohnivého boha a aktivuje tak např. Melisandru. Poslední kartou je Upevnění moci, zajímavá karta na přemýšlení, neboť poklekáte postavy až do síly 4 jednoho hráče a na jednu z nich pak položíte žeton moci. Můžete tak omezit soupeře, ale i získat ten jeden nutný žeton moci pro vás.

Královský rod je v základní sadě tedy postaven okolo právoplatného krále Roberta Barateona, klekání postav soupeřových i vašich a s tím spojené kontroly stolu a ohnivého náboženství a jeho zástupců. Spíš než na nějaký hromadný útok se tedy připravte na kontrolu a následné mocné "nadupané"útoky krále.

Tolik tedy k prvním třem rodům základní sady, které byly na začátku příběhu jistě nejvýznamněji zastoupeny. Příště se přesuneme na jih a za Úzké moře a podíváme se na Tyrrely, Martelly a Targaryeny.