Hrdina v kostce: Bestiář

Jak si postavit kostkového hrdinu už víme. Nyní ale do světa Hrdiny v kostce přicházejí nestvůry a monstra a na reky čekají nové výzvy. Rozšíření Bestiář je tady.

Než se vrhneme na samotné rozšíření, dovolte mi malou odbočku k základní hře. Hrdina v kostce je hra, která trochu klame tělem. Tváří se jako fantasy RPG o vytváření postavy, ale v jádru se jedná v podstatě o abstraktní dice placement, spočívající ve správném umisťování barevných kostek na vhodná místa, s cílem na konci hry získat maximum bodů. Nic proti tomu. Naopak se musím přiznat, že mám jednak rád abstraktní hry a mám velmi rád i Hrdinu v kostce, a proto jsem se na rozšíření nesoucí podtitul Bestiář velmi těšil. A jak to nakonec dopadlo se dozvíte dále.

Z hlediska základních atributů se víceméně nic nemění, až na to že si nyní hru můžete užít až v 5 hráčích. To je pro větší herní skupiny sice hezká vychytávka, ale nejsem si úplně jistý, zda úplně nutná, protože hra mi v plném počtu už přišla relativně dlouhá a ideální počet tak zůstává 2-3.

Pod víkem

Leckoho možná zarazí krabice dosahující velikosti základu. Mohlo by to svádět k mylné domněnce, že si kupujete pouze hodně „vzduchu“, jak to občas u rozšíření bývá - třeba takový Carcassonne by mohl vyprávět - tady je ale opak pravdou a krabice je plná obsahu. Dokonce je komponent tolik, že se základu takřka vyrovná.

První na řadě je nová šestice oboustranných desek hrdinů. Respektive ono by jich normálně bylo pět, ale REXhry přidali přímo do krabice promo rozšíření Minotaurů. Desky jsou v podstatě totožné s těmi ze základní hry, podstatným rozdílem je ale rozložení bonusů a postihů u jednotlivých vlastností. V základní hře je vždy rozdělení jednou +2 a jednou -2. Tady se plusová dvojka vždy dělí na menší bonus +1 u dvou atributů. Kosmetická změna, která ovšem dělá víc než by se mohlo zdát a zase to chce trochu jiné plánování a hraní s každou rasou.

Nové karty nákupů, povolání, příběhů a doplnění dalších kostek je taková očekávaná věc. Mezi nákupy přibyly svitky, umožňující jednorázové efekty. Nová povolání dávají možnost vybrat si na začátku hry vybrat si ze 4 namísto 2. Kostky zastupuje sedmička po jedné od každé z původních barev a navíc sada speciálních kostek posílení s hodnotou 3-8, což je dobré zvlášť když potřebujete vysoké hodnoty vlastností. Pořád to ale není zvlášť zásadní věc, proč tohle rozšíření chtít.

Tím zásadním je totiž věc pod naším kódovým označením „sada pro lov monster“. To je zcela zásadní novinka pro rozšíření, která ostatně dala celé krabici název Bestiář. Nové žetony, kostky zkušeností nemá cenu zbytečně rozebírat, mluvit o nich budu v další části článku. Co ale zmínit musím je sada 26 karet nestvůr a 12 monster (vždy po dvou pro sólo a hru více hráčů). První jmenované mohou hráči „lovit“ již v průběhu partie a získávat tak bonusy během hry nebo do závěrečného souboje, který je reprezentován druhou sadou velkých monster.

Ostatně na komponenty se můžete podívat v galerii dole a není třeba je dále rozebírat. Když sečtu celý obsah krabice, dostáváme se v množství komponent takřka až na hranici základní hry, tolik toho je. Karty, kostky, žetony, desky hrdinů. Stejně jako tomu bylo u základní hry, i tady je vše skvěle a přehledně udělané a po prvním zahrání se s novinkami zžijete, navíc si hra zachovává u všeho původní ikonografii. Kostky vlastností a kostky posílení působí velmi pěkně a masivně a provedení v nadstandardní velikosti 16 mm jim víc než sluší. Povedené jsou i ilustrace na kartách, ať už se jedná o karty nákupu nebo jednotlivé stvůry a monstra. A velmi originálně v tomto případě působí i překlad.

Hezky působí i bonus v podobě dřevěného žetonu prvního hráče a zápisník pro zaznamenání hrdiny na konci hry. Oboje je sice spíš kosmetická záležitost, ale potěší.

Bohužel ne vše se povedlo a stejně jako v základu, i zde se objevil šotek, kdy se špatně spárovali 3 karty nákupu s rubem karet příšer. Řešením je buď všechny karty obalit do neprůhledných obalů nebo počkat na druhé rozšíření, kde se snad dočkáme opravy.

Malé velké změny

Celé hraní Hrdiny v kostce tady určitě nebudu rozebírat. Ostatně pokud chcete o hře vědět víc, můžete se podívat na naši recenzi na základ zde.

Pojďme už ale na rozšíření. V podstatě vše zůstává - výběr desek, kostek, povolání, příběhů, příprava nabídky nákupů atd. Kromě toho ale musí hráči připravit nové sady žetonů, bojových kostek a zkušeností a samozřejmě i monstra. Jako první se náhodně vybere jeden finální boss (velké monstrum), který nesmí být ve stejné barvě jako žádné z hráčských povolání. K němu se následně vybere trojice karet dobrodružství určující lokaci, útok a překážku, upravující finální souboj. Jako poslední se přidá balíček nestvůr poblíž karet nákupu.

Kola probíhají velmi podobně jako v původním nastavení s jednou změnou. Během fáze nákupu mají hráči novou možnost - vyrazit do boje!

Když se hráč rozhodne bojovat, vezme si příslušný počet bojových kostek, případně zaplatí za další dle svého rozhodnutí, a hodí s nimi. Výsledek hodu se sečte a určí úspěch a odměnu na ulovené nestvůře. Bonusem může být zisk „trofeje“, což je zvláštní označení některých nestvůr, a značí to možnost hráče zjistit informace o finálním bossovi na kartách dobrodružství.

S nestvůrami souvisí nové kostičky zkušeností, které se získávají právě lovem a slouží jako sekundární platidlo pro zisk pomoci (dalších bojových kostek), léčení zranění (získaných při lovu) či k přehození bojových kostek.

Druhou velkou změnou je závěr hry. Po ukončení tvorby hrdinů a vyplnění všech vlastností nastává cesta a souboj s finálním velkým monstrem. Hráči mohou utratit své nashromážděné zkušenosti a získají bojové kostky. Také se vyhodnotí jedna po druhé všechny karty dobrodružství a rozdají se případné odměny a bonusy. Souboj následně vypadá podobně jako s menšími nestvůrami - hráči nahází svými kostkami, případně různě modifikují výsledek a tím určí svou sílu. Každý hráč/hrdina porovná svou výslednou bojovou sílu se silou monstra a získá (či možná nezíská) odměnu v podobě bodů pověsti, které zaznamená na své počítací kartě. v zásadě se tak jedná o další zdroj vítězných bodů, které není radno podcenit.

Počítání závěrečného skóre pak probíhá stejně jako dříve - vlastnosti, kostky v barvě povolání, karta přesvědčení, karta příběhu, zbroj a talenty. Kdo má nejvíc bodů, vítězí.

Takže opravdu zásadní?

Pokud byste se mě zeptali po prvních hrách, můj verdikt by byl zcela jasný - bez tohoto rozšíření nemůžete žít. Tečka, není třeba nic dodávat. Jenže čím víc jsme hru hráli, tím míň jsem o tomto tvrzení byl přesvědčen. Pojďme ale postupně.

Nové komponenty jsou skvělé a je jich vážně obrovské množství. Obsahově se jedná o skutečně velké rozšíření, které hru takřka zdvojnásobuje a tím jí dělá ještě více variabilnější, což je jedině dobře.

Pěkný je nápad s kostkami posílení s vyššími hodnotami. Jednak dobře slouží u vlastností vyžadujících velké hodnoty, ale i u těch kde naopak stačí nízké hodnoty, kde takovou „osmičku“ doplníte už jen nižšími hodnotami a vůbec vám to nevadí a můžete se tak dostat dříve k nákupu a tím zase k lepším kartám. Na druhou stranu všeho moc škodí a je třeba počítat s tím, že tyto velké kostky jsou brány jako bezbarvé a nenaplní vám bonusy z karet příběhů.

Všude možně se dočtete, že zásadní v rozšíření je boj. Že do hry přidává tematičnost a hloubku. No ano i ne. Sice svého hrdinu můžete vyslat na lov a snažíte se porazit finálního bosse, ale na druhou stranu je to stále to podobně logické sbírání a střádání kostek a přizpůsobování strategie. Z počátku si budete karty prohlížet, ale nakonec nejspíš sklouznete ke generickému „vezmu x bojových kostek, padl mi výsledek y a dostanu odměnu“ a jedem dál. A je mi jedno, zda to byl goblin, duch nebo Drákula. Ostatně ale tohle si řekněme narovinu, to je zkrátka vlastnost této hry. Ani na konci nebudete mít nějaký epický pocit ze skolení Krakena nebo Chiméry. Zkrátka příběhová hra to není.

Ale aby to neznělo, že jsem zklamaný - nejsem. Nová možnost hraní je fajn, hru mění, obzvláštňuje a nutí hrát jinak a nestvůry a monstra nemůžete jen tak ignorovat, protože bodová hodnota za ně může být podstatná.

Líbila se nám i nová variace a soubor ras. Samozřejmě přímo rasy jsou jen kosmetické, ale rozložení bonusů a postihů mění strategii. Sice jen v zásadě lehce, ale i to stačí.

Suma sumárum můžu s čistým svědomím říct, že Bestiář je dobré rozšíření. I přesto že se nám velmi líbí a přináší zajímavé možnosti a novinky do skvělé hry, bych ale šetřil se slovem zásadní. Není. Je skvělé, ale ne nepostradatelné. Novinek je spousta a skvělé na nich je, že hru sice vylepšují, ale nedělají jí zbytečně složitější a komplikovanější. Stále je to jedna z her, která se nachází zhruba na trochu vyšší vstupní úrovni, kterou s trochou snahy vysvětlíte i méně zkušeným hráčům - není to úplně Carcassonne nebo Osadnící z Katanu, ale není to ani Blood Rage - a to je jedině dobře, protože je to jeden z aspektů, který u mě původní hru dělá tak dobrou.

Co musíte skousnout jak v základu, tak i v rozšíření je zkrátka abstraktnost celého konceptu. Hra působí velmi hezky, originálně a řemeslně i graficky perfektně zpracovaná, ale čím déle jí hrajete, tím je pro vás vše více mechanické a méně zajímavé a zajímá vás hlavně jak správně poskládáte vhodné kostky. Ostatně Hrdina je často srovnáván třeba s konkurenční Sagradou, kde ale v tomto srovnání je „Roll Player“ přeci jen tematičtější asi o 100%. Bohužel tento aspekt rozšířením nevylepšíte, ať už se vám popisky snaží tvrdit cokoliv. Ale uznávám, že je to čistě subjektivní názor. Ostatně jako vše v recenzi.

Bestiář je obrovské rozšíření pro skvělou hru. Pokud máte Hrdinu v kostce rádi, není třeba vůbec přemýšlet a zkrátka kupte si ho. Ovšem těm, které už původní koncept zásadně nenadchnul, pravděpodobně rozšíření k popularitě hry nepomůže. Já jsem ale velmi rád, že Bestiář vyšel a doufám, že se dočkáme i druhé velké expanze v budoucnu.

Koupit Bestiář se slevou na Planetě her!

Hrdina v kostce: Bestiář

Autor: Keith Matejka