Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1

Američané či Němci? Povedete své jednotky za osvobozením Normandie nebo zaženete zpropadené americké okupanty do moře? Budou z vás Hrdinové Normandie?

Krásné léto ve Francie. Ve větvích šumí vítr, slunce pálí na kůži, ptáci zpívají, krajinou se vinou zvlněné cesty a vše voní pohodou a klidem. Perfektní místo na dovolenou, ne? Tedy až do doby, kdy vám za zády zařve zvuk nakopávaného motoru tanku Tiger, za živými ploty se začnou hemžit jednotky pěších pluků a okna kavárny nad vámi vykopne jednotka vybavená slavným kulometem MG 42. Je totiž rok 1944 a Spojenci se po úspěšném vylodění na plážích Normandie vydávají postupně osvobozovat francouzský venkov, který již roky trpí pod okupací německých divizí. No anebo se hrdinné německé divize snaží vrátit okupanty do mořských vln? To záleží na tom, na kterou stranu konfliktu se postavíte, historii přece vždy píší vítězové.

O 80 let později nám vydavatelství Blackfire přináší na začátku horkého léta svou další žhavou novinku Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1, která to vůbec nemá lehké. Jednak její původní vydavatel Devil Pig Studio stačil zkrachovat a možná se tak jedná o jedinečnou příležitost si hru zahrát, ale také došlo k posunu, protože ve výrobě se „ztratil“ jeden z důležitých herních žetonů. Ten ale snad dorazí začátkem července a už nic nebude bránit cestě hry do obchodů. No a vy si zatím můžete přečíst naše dojmy.

Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1 jsou vylepšenou reiplementací původní hry Heroes of Normandie, kdy došlo k přepracování pravidel, částečně grafické stránky a komponent. Zkrátka taková řekněme vylepšená edice na stejných principech. Za hrou stojí dvojice Yann a Clem, kteří svou scénářovou válečnou „miniaturovou hru bez miniatur“ vytvořili pro 2 hráče od 14 let a s herní dobou okolo 45-60 min. Každý z hráčů se na poli buď předpřipraveného scénáře, části kampaně či volné skirmishové bitvy chopí jedné ze dvou stran konfliktu a snaží se dosáhnout vítězství splněním cílů a porážkou druhé strany. Ostatně jak jinak, než u válečné hry. Asi není od věci zmínit, že hra patří do série „Heroes of WW2“, které spojuje řadu her v jednotném systému a pokud vás tenhle titul chytne, dá se stále sehnat, byť v originále, několik dalších titulů či doplňků.

Miniatury v podobě žetonů? Nebo čistá žetonkovka?

Vždy jsem si chtěl vyzkoušet nějakou válečnou hru z druhé světové války, ale buď mě odradila hromada miniatur k nabarvení a sestavení (a s tím spojená investice zcela upřímně) nebo naopak zpracování v podobě žetonků. A k tomu často komplexní pravidla. Ne že bychom do nich nezvládli naskočit, ale musíte takové hře věnovat dostatek času a také mít ideálního soupeře, se kterým budete hru pravidelně točit. No a pak jsem do ruky dostal Hrdiny Normandie. Jasně, hře dominují desítky pestrobarevných žetonů, ale mnohem více než klasickou žetonkovku ala ASL hra připomíná figurokové skirmishové wargame jako třeba Warhammer. Jedná se tak o jakýsi, v tom nejlepším slova smyslu, hybrid, který si bere to nejlepší z obou.

Už od prvního ohledu na krabici je jasné, že tady se bude hrát tvrdě na válku, ale v lehce odlehčeném stylu „Hollywood“ filmů. Po otevření na vás v první řadě vypadnou dva sešity – jednak pravidla, jednak kniha scénářů. Hlavně pravidla mě na první pohled trochu vyděsila svými rozměry. Přeci jen takřka 30 stran není málo a vzhledem k tomu, že jsem bral Hrdiny jako entry level hru, děsilo mě, jak jí budu vysvětlovat. Naštěstí ale ve výsledku hra není složitá. Jasně, obsahuje toho hodně, přeci jen jde stále o simulaci válečného konfliktu a systém hry nabízí přehršel možností (od různé munice, přes schování, terén nebo akční karty), ale jakmile proniknete do základu a rozjedete první scénář, rychle zjistíte, že hra plyne pěkně a postupně si můžete nabalit a přidat další věci. Pravidla navíc obsahují šikovný rejstřík a sumář a není problém v nich hledat a obsahují vše podstatné (no a na vše ostatní je tu fórum na BGG, že?). Kniha scénářů vás pak uvrhne nejen do předpřipravených bitev, ale i ukáže, jak si vytvořit konflikty zcela vlastní.

Mezi žetony, které zde tvoří pěší jednotky, lehká i těžká vozidla, najdete celé americké i německé čety, všelijaké vybavení, hrdiny – specifikum hry, ale i rozkazy. K vyloupání je toho skutečně hodně, protože na kartonových dílcích hra stojí. Jak byste asi čekali, máte tu klasickou pěchotu, průzkumníky, snipery, jednotky těžkých kulometů, džípy, obrněná vozidla, ikonické tanky či děla. Zkrátka zcela očekávatelné jednotky roku 1944 americké i německé strany konfliktu. Jak už to u žetonovek bývá, najdete na jednotlivých jednotkách jejich název, statistiky (obrana, útoky), ale i speciální schopnosti.

Co se ještě armád a zpracování hry týká, musím zmínit pěknou tvorbu armády do bitvy. Ta se určuje podle bodů, za které si můžete „nakoupit“ nebo chcete-li vybrat jednotky i vybavení, ale s určitými omezeními svými možnostmi náboru (speciální destičky). Celé to funguje naprosto jednoduše a skvěle. Můžete si jednoduše svou armádu přizpůsobit svému stylu a potřebám. Tady zase hra připomíná klasické figurkovky.

K armádnímu vybavení si přičtěte i prvky terénu, velké variabilní mapové díly, karty rozkazů, dřevěné žetony rozkazů, ale také tematické kostky pro obě strany.

Celkově je zpracování hry více než slušné. Ne vážně, hodně se mi líbí. Ilustrace na žetonech i kartách jsou parádní, hrdinové jakoby vypadly z hrdinských filmů a vše je pěkně přehledné co do ikonek. Ne, není jich málo a budete často nahlížet do přehledu, co znamená co, ale stejně se jedná o v zásadě lehčí válečnou hru, kterou si užijete i s mladšími hráči, zejména v základních pravidlech. Ilustrace celé hry leží někde na pomezí reality a komiksu, ale drží se historických reálií.

Jak se válčí v Normandii?

Jak jsem už zmínil výše, hru můžete hrát několika způsoby – scénáře, kampaň, volné hraní nebo si třeba najít scénáře na internetu. Na začátku partie vás zcela jistě čeká tvorba armády. Ta se točí kolem dílku možností náboru a podle možností a bodů (a scénáře) si můžete nebo musíte vybrat jednotky, vybavení či hrdiny. Následně sestavíte mapu z dílků – opět buď podle sebe, nebo scénáře, a rozestavíte své armády.

V kostce se celá hra dělí na několik kol, rozdělených do trojice fází. V první části vezmete žetony rozkazů podle svých možností a rozmístíte je volně na své jednotky. Tady dokonce mohou oba hráči hrát zároveň, protože rozdělení rozkazů je tajné a zatím se nic nevyhodnocuje. Následně postupně hráči aktivují své jednotky s žetonem, kdy mohou buď střílet, nebo se pohybovat. Následuje třetí část, tedy zásobování, kdy mohou hráči pohybovat dříve neaktivovanými jednotkami. To ale není vše, protože ve všech fázích mohou hráči hrát své akční karty z ruky, aktivovat různé speciální schopnosti (třeba střílet za pohybu, používat zteč, maskování, rozložit trojnožku kulometu a mnohé další). To jen aby to neznělo, že celá hra se skládá jen z kombinace pohyb/střelba. To právě naopak.

Hra pokračuje ve strhujícím tempu až do chvíle vítězství jedné ze stran splněním nastavených podmínek. Do té doby bude jistě bojiště plné hořících vraků vozidel a trpících vojáků obou stran.

Dojmy?

Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1 je hra, od které jsem zase tolik nečekal – už jen z toho, jakou pověst provázela Devil Pig Games – a musím říct, že jsem nadšený v mnoha ohledech. Nebo jinak – jedná se o naší nejhranější hru zařazenou do tématu 2. světové válka. Proč?

Na prvním místě stojí zpracování. Kvalitní a pěkně vypadající žetony a komponenty, dobrá grafika i kvalita. Škoda, že se sniper Ludwig ztratil a musíme na něj počkat, ale jinak nemám hře po grafické a kvalitativní stránce co vytknout. Všechny informace o jednotkách najdete na jejich žetonech a i přes jejich velikost nabízí dostatečnou přehlednost a funkční kvalitu. Ze hry mám skutečně miniaturový pocit pěkně válečné hry i bez obsažených miniatur. Taková lehká abstraktnost ale může leckomu i vadit. Musíte zkrátka přistoupit na hru, že dva žetony jsou zkrátka tank Tiger či Sherman, jinde zase obrněné vozidlo či slavný hrdina. Musím ale říct, že i přes množství komponent není složité a nijak zdlouhavé hru rozložit a připravit.

Dalším aspektem, který se nám líbil je přístupnost hry. Komplexita Hrdinů leží někde mezi sérii Memoir 44 (nejlehčí) a Conflict of Heroes (nejkomplexnější). Ne, pravidel není málo a hra toho nabízí opravdu hodně, ale do základních pravidel a jejich vysvětlení se dá naskočit docela lehce, obsahují řadu příkladů a množství vysvětlení. A přes všechny možné prvky jako omezený výhled, budovy, překážky, vraky, linie výhledu a další možnosti, ano, je to přístupná hra! Jasně, první hry je lepší si vše kontrolovat a postupovat pomalu, ale čím více hru hrajete, tím více rozkvétá její herní a funkční potenciál. Ostatně svůj velký vliv na to má propracovaný a léty ověřený herní systém „Heroes of…“.

Dalším kladným bodem je obrovská variabilita, velká znovuhratelnost a odlišnost jednotlivých armád i jednotek. I pokud byste hráli pouze obsažené scénáře – které jsou mimochodem pěkně vybalancované a většina našich her končila až nečekaně těsně – máte vystaráno na hodiny zábavy. Navíc se ale můžete vyřádit i s touto jednou krabicí ve vytváření vlastních scénářů či si zahrát masivní bitvy třeba celých armád dle svého gusta. Líbilo se nám, že scénáře mají postupný výukový vývoj a nabalují a nabízejí nové a nové věci, až do maximálního potenciálu. Zároveň každý scénář je skutečně jiný a nabízí odlišné cíle ke splnění, takže sice hrajete stejnou hru, ale vyžadující originální přístup. K tomu si musíte připočíst akční karty, které hře dodávají další nepředvídatelný aspekt a zvyšují variabilitu. A také, spolu s terény, zničitelnými prvky a dalšími aspekty, mnohdy přidávají ten správný „hrdinský“ nádech. Dalším prvkem, který hře dle mého názoru pomáhá s variabilitou a znovuhratelností je velké množství rovnou v krabici obsažených prvků. Tam kde by si jiné hry vystačily třeba jen s variabilní pěchotou, přidávají Hrdinové rovnou i tanky, hrdiny nebo leadery.

Další výhodou je rychlost. Nebo spíše svižnost hry. Na jednu partii si vyhradíte čas kolem hodiny, ale díky hernímu systému jsou oba hráči neustále vtaženi do dění. První fázi zahrajete klidně spolu, v druhé se po tahu střídáte a můžete tak vzájemně reagovat a z bitvy se pak stává živoucí, nikoliv statický organismus. Zároveň, a to jsem zatím nezmínil, rozkazy a pořadí aktivace jednotek záleží na plánování hráče, ale je tajné pro druhého. Musíte tedy svého soupeře i správně odhadnout a dedukovat jeho plánování a možný postup.

Jo, už jsem několikrát napsal, že hra je vlastně lehčí a odlehčenější, ale nelze jí upřít její historický přesah a hodnotu. Navíc díky přístupnému systému není problém hru naučit i mladší hráče (minimálně základ) a věřím, že může velmi pěkně fungovat třeba pro dvojici otec – syn, jako další level po Memoiru.

Co mě rovnou dost mrzí, to je konec původního vydavatele. Tahle hra by si totiž i u nás zasloužila řadu rozšíření, doplňků a možností, ať už se jedná o nové jednotky a věci do Normandie, či třeba legendární peklo ruského Stalingradu.

Dovolte mi subjektivní dojmy – Hrdinové Normandie jsou parádní hrou. Líbí se mi grafický styl i zpracování, líbí se mi dobře dávkovaná komplexita, spád i svižnost hry, variabilita i znovuhratelnost. Nejsem úplně typ, který by vyhledával válečné hry, ale tohle mi upřímně naprosto sedlo a ve hře vidím velký potenciál a možnosti. Ne, neznamená to, že by hra byla dokonalá, neměla své chyby nebo by musela bavit každého, ale u nás sedí perfektně. Ostatně pokud bych chtěl mít doma jednu válečnou hru, nechám si pro jejich klady právě Hrdiny Normandie. A ano, budete i pro jejich „hrdinský“ filmový styl a upuštěný od přílišné historické sevřenosti.

Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1 jsou více než dobrou, pěkně odladěnou, tak akorát komplexní a hlavně zábavnou hrou, která potěší nejednoho druhoválečného nadšence, ale i mnoho deskohráčů, kterým nabídne dobře umíchaný koktejl komplexních žetonkových a figurkových válečných her, kdy si z obou bere něco, ale přesto nabízí své vlastní výhody a klady. Prostě trefa přímo do červeného!

Hru si můžete předobjednat třeba na TLAMA games zde!

Autoři: Yann a Clem

Vydavatelství: Blackfire