Dokážete projít tajemnou věží plnou temných sil, kouzel i artefaktů a přemůžete kouzelníky v kryptě? Popadněte hůlky a kufry a směle do toho!
Představte si temnou noc. Kolem vás se z nebe řítí blesky, kolem zní dunivé hromy a vy se jen tak tak v krutém dešti držíte na koštěti. Klobouk jste už dávno ztratili, jen pevně držíte svůj kouzelnický kufr a kontrolujete hůlku v kapse. Při každém projasnění oblohy bleskem se před vámi stále blíž a blíž objeví vrcholek zvláštně nahnuté kouzelnické věže. Vašeho cíle plného temných tajemství a nepřátelských kouzelníků. Nejprve musíte pořádně manévrovat a přistát na střeše a pak se vydat do nitra věže Zla skrze řadu pater plných nebezpečí i pokladů – troufnete si na to?
Přesně takový magický úkol před vás předkládá hra Incantibus, čerstvá novinka vydavatelství TLAMA games, ve které se 2-4 hráči od 8 let a v herním čase okolo 30-40 min utkávají v souboji o body pomocí rychlosti, postřehu a sbírání speciálních destiček se správou zdrojů. Ve hře se každý doslova převtělí do nadějného čaroděje, dostane kufřík a hůlku a musí šikovně sbírat zdroje a další žetony, plnit svůj kufřík a využívat své možnosti k vytváření lektvarů, získávání kouzel a porážce kouzelníků, a to vše ve velmi netradičním hávu.
Zpracování
Incantibus už na první pohled není úplně tradiční deskovka, ať už díky magnetickému zavírání tvořící tvar knihy nebo bronzovému potisku v kombinaci s tmavě modrou barvou, což ze hry dělá magický box překvapení.
Po otevření na vás čekají k vyloupání desítky žetonů – lektvary, knihy, speciální žetony i zvláštní žetony surovin a příšer a kouzelníků, ale také místností či koučkou Mňauzvírem, který slouží jako podpěra víka. Incantibus je totiž hrou, která umně využívá krabici jako herní desku, k čemuž mj. slouží i praktický a funkční platový insert. Do něj hru rozložíte, ale i díky němu plynule hrajete. A pozor, nevyhazujte vylámané kartonové archy, dejte je pěkně pod insert! Kromě řady žetonů obsahuje hra i 4 desky oboustranných kouzelnických kufrů a 4 kouzelné hůlky.
Poslední jsou pak pravidla. Ta jsou velmi pěkně a přehledně napsaná a fungují zcela bez problémů. Incantibus je primárně rodinou hrou a pravidla tomu plně odpovídají.
Celkově je zpracování hry povedené – kvalitní a chytře udělaná krabice, skvělý a hlavně i herně funkční insert, dřevěné hůlky a hezká grafika hrající na magickou a kouzelnickou notu. Hra rozhodně zaujme na stole, svým zpracováním i grafikou.
Jak na to?
Na první pohled by se mohlo zdát, že Incantibus je jen další hrou se sbíráním a využívám žetonů. A chce se mi říct ano i ne. Ano, základem je postupné sbírání žetonů ingrediencí, zbraní, zlata, příšer či knih, ale i lektvarů a jejich využití a příprava nejen na finální kouzelníky, ale přitom je hra zcela originální.
Na začátku hry se připraví v krabici zásoby žetonů, karet kouzel, kouzelníků a desek pater věží a střechy, na kterou se umístí základní počáteční nabídka. Každý hráč dostane hůlku a kufr. Na počátku je doporučeno využít základní režim, expertní přidává kouzelné knihy. A může se do hry.
Principem je být rychlý, přesný a mít přehled. Pokud na místnostech (sloupek desek uprostřed) zbývá pouze jeden nebo žádný žeton, musí se připravit nová místnost, a to jejím odhalením a nalosováním příslušných žetonů (část viditelných a skrytých). Pokud je v zásobě žetonů dostatek, probíhá fáze zaklínadla. V té hráči popadnou své hůlky, jeden z nich prohlásí „Incanto“ a všichni naráz ukáží na jeden vybraný žeton, a to buď v místnosti, nebo žeton lektvaru. Pokud si každý vybral jiný žeton, je vše bezproblémové, hráči si žetony doberou a přiloží na své desky (případně např. zaplatí náklady za lektvar nebo zbraně za nestvůry). Pokud se ale dva a více hráčů střetnou nad stejným žetonem, získá ho hráč s nejsilnější hůlkou, neboť ty jsou odstupňovány od 1 do 4. následně si musí vyměnit hůlku s hráčem s hráčem s hůlkou nejslabší. A následuje další výběr žetonů stejným způsobem. Mezi žetony najdete ingredience (na lektvary), zbraně a k nim korespondující příšery, které je třeba lovit pro body, ale také zlato.
Celá hra postupně směřuje až do podzemí, které je plné drsných a zlých kouzelníků. Těm je třeba se na konci hry postavit, a to tak, že je hráči vybírají stejně jako všechny jiné žetony, ale zároveň s nimi musí „bojovat“ pomocí odložení daných žetonů. Celá hra je tak vlastně přípravou na závěrečné souboje, protože kouzelníci spolu s příšerami dávají hráčům nejvíce bodů.
Dojmy
Incantibus patří mezi ty hry, od kterých jsem osobně neměl velká očekávání. Líbila si mi grafická stránka, byl jsem zvědavý na zpracování i mechanický nápad, ale bral jsem jí trochu okraje jako „další sbírací hru“, kterých už se nám na stůl dostala hromada. A tohle je kouzelnicky magické překvapení, která velmi hezky funguje a přináší svěží a příjemnou kombinaci sbírání a správy zdrojů spolu s rychlostí, přehledem a jemnou šikovností. Jen pozor na píchnutí do rukou a dalších částí těla!
Zpracování hry je bomba. Incantibus je poměrně levná deskavka, která ovšem doslova každou korunu odráží ve svém zpracování od kvalitních a pěkně zpracovaných žetonů, přes povedený pevný insert nebo magnetické uzavírání boxu, který vypadá jako kniha. Líbí se mi i šikovný a chytrý systém věže s postupným odhalováním a takové detaily jako kočka podpírající víko.
Díky způsobu vybírání žetonů a mávání hůlkou je hra plně interaktivní hra, ve které záleží na rychlosti, umu, ale i přehledu. Musíte šikovně plánovat co si vzít, ale i případně jak zaškodit soupeřům a narušit jejich plány, třeba tím, že jim uzmete ten jediný potřebný létající kolík na lov upírů či poslední chybějící ingredienci na uvaření lektvaru. Hra nabízí ve své jednoduchosti řadu herzkých herních principů, jako managment risku (skryté žetony), správu surovin, ale i taktické uvažování do budoucna. Můžete si sice váš kufr, který má omezený počet polí na žetony, reorganizovat nebo odhodit nepotřebné žetony, ale to jednoduše chcete využívat zcela minimálně (ideálně vůbec).
Díky simultánnímu hraní a rychlým tahům je hra velmi dynamická a svižná. Žádné zasekávání, žádné dlouhé prostoje. Prostě „Incanto“ a hrajeme! Ostatně otázkou okamžiku je i příprava hry. Celkově je hra jednoduše řečeno ideální na rodinné hraní, ale i jako rychlý filler. Deklarovaných 30 min je tak akorát, 40 když hru trochu prodloužíte a zařadíte i úklid hry.
Mechanismus výběru pomocí hůlku s důrazem na rychlost, ale i přesnost je možná trochu chaotickým prvkem, ale velmi zábavným. Navíc pěkně podporuje atmosféru u hry a tematické vyznění celého „kouzlení“.
Mohlo by se zdát, že hra by byla vhodná i pro mladší hráče, ale deklarovaných 8+ je odpovídajících, protože hra přeci jen vyžaduje jistou úroveň strategického myšlení a taktizování spolu s plánováním dalších tahů.
Incantibus je hra plná rychlosti, napětí, plánování, ale i šikovného využívání možností spolu s chutí riskovat a vydat se do tajemné věže plné zla a výzev. Pro mě osobně se tahle hra stala vítaným a příjemným překvapením a jednou z nejlepších a hlavně nejoriginálnějších rodinných her letošního roku, protože v sobě kombinuje nejen chytré mechanismy, ale i kouzelnou šikovnost kouzelnického učně. Mimochodem pokud hledáte hru pod stromeček plnou zábavy, vřelé doporučení právě na Incantibus!
Hru můžete koupit na TLAMA games zde!
Incantibus
Autor: Cléo a Charles Chevallier
Vydavatelství: TLAMA Games
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2-4
Věk: 8+
Herní doba: 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris