ISS Vanguard

Hry recenze

Vydejte se spolu s nejmodernější mezihvězdnou lodí ISS Vanguard a její posádkou odhalit tajemství ukrytá v hlubokém vesmíru v epické kampaňové hře. Stojí za to?

Vydavatelství Albi si na letošní jaro připravilo hned dvě velké hry vydavatelství Awaken Realms. Zatímco Lords of Ragnarök nás zavedlo do sci-fi prostředí kombinovaného se severskými mýty v působivém area conrol střetu – recenze zde, tak druhá a ještě monstróznější hra s názvem ISS Vanguard vás vezme do hlubin vesmíru v kampaňovém, příběhovém a kooperativním sci-fi deskoherním zážitku. A protože hra je opravdu epická, její zahrání a zhodnocení nejen nám nějakou chvíli zabralo. Nyní se ale pohodlně usaďte, naše dojmy jsou zde.

ISS Vanguard je hra, která si prošla úspěšným komunitním financováním a už od počátku slibovala epický sci-fi příběh, ve kterém mnozí viděli inspiraci slavnou PC ságou Mass Effect. Podle herního příběhu v roce 2028 v DNA objeví zakódovanou informaci, ve které se skrývají mezihvězdné souřadnice, a tak se lidstvo spojí v obřím společném projektu, postaví první mezihvězdnou loď ISS Vanguard a vyšle jí i s posádkou a nejmodernějšími vynálezy, udělátky, technologiemi a prvky na sáhodlouhou misi ke hvězdám odhalit skrytá tajemství. A právě v tuto chvíli přebírají loď hráči a je jen na nich, jak se s důležitým úkolem vypořádají.

Za hrou stojí čtveřice autorů Krzystof Piskorski, Marcin Świerkot, Michal Oracz a Pawl Samborski. Ti jí vytvořili pro 1-4 hráče od 13 let a s herní dobou pohybující se poměrně variabilně (aspoň u nás) řekněme od 60 do 180 min na misi a od 25 až do 70 hod na celou kampaň. Což ano, je dost a ještě se o tom zmíním. Celá hra je založena na dvou základních částech, a to v zásadě správě hlavní lodi a jednotlivých misích (většinou na neznámých planetách a jiných vesmírných tělesech), kterých se účastní členové posádky rozdělení do čtveřice lodních sekcí – technická, průzkumná, vědecká a bezpečnostní. Připraveni? Skafandry a vyrážíme.

 

Meziplanetární výbava

Nemá cenu chodit okolo – ISS Vanguard je co do obsahu (ono i do hraní, ale o tom dále) skutečně monstrózní hra, která se rovná tomu největšímu, co u nás dosud vyšla, jako třeba Gloomhaven nebo Tainted Grail i s rozšířeními. Hra přichází v masivní, těžké, velké krabici, se kterou si při přenášení užijete trochu toho posilování a její doprava není nic pro slabé povahy – vysvětlovat dopravci z PPL, že pod samolepkou Albi není naloženo kamení nebo pracovník Albi, ale desková hra byla docela zajímavá zkušenost.

Po odklopení víka na vás vykoukne pod sešity a deskami hromada komponent, se kterou si ale nebudete absolutně vědět rady. 9 detailních figurek, stovky karet, kostky, žetony, plastové traye, obaly, sešity, lodní deníky, desky – prostě stovky věcí, které vám zamotají hlavu, a vy přemýšlíte, co s tím budete dělat. A teď si řekněte stop, v klidu se posaďte a bez jakéhokoliv trápení a bolehlavů vezměte do ruky pravidla. Ne tak kvůli detailnímu soupisu komponent, který si sice můžete projít, ale stále vám to moc nepomůže, ale hlavně z toho důvodu, že pravidla slouží jako naprosto skvělý úvodník do hry, který vás postupně navede prvním tříděním komponent a nastavením před hrou. A dělají to skutečně dobře. Jen se tedy rovnou připravte na to, že základní rozložení a roztřídění je samostatná „hra“, která vám zabere aspoň hodinku čistého času. Dobrá zpráva ale je, že jakmile máte roztříděno, můžete skočit do výukové mise, která vás postupně protáhne množstvím mechanik a věcí a nechá vás do systému hry lehce vklouznout, což je u takové hry super a nemusíte všem u stolu dlouze vysvětlovat detailně pravidla.

V tom množství komponent přeci jen musím něco vypíchnout – hlavně desky lodní knihy. Ty si naplníte pouzdry na karty a následně i kartami, ať už hrdinných členů posádky, ale i vynálezy, výzkumnými projekty a vybavením. Ona správa lodi je podstatnou částí hry, takže zde strávíte nemálo času, ale systém jakým je tenhle prvek udělaný se nám moc líbil a šikovně simuluje, respektive vylučuje nutnost aplikace. Tu si sice ke hře můžete přidat, ale není to povinné a lze hrát úplně čistě „offline“.

Z hlediska zpracování je samozřejmě hra velice povedená a monstrózní. Ostatně cenovka není rozhodně nízká, a tak si jí hra musí obhájit, což podle mě dělá na podtrženou jedničku.  Graficky sci-fi styl je v tradičně velmi dobré produkci Awaken Realms a hra vypadá nádherně a vtáhne vás do atmosféry mezihvězdných letů do neznáma. Zkrátka grafický styl u hry mi hodně sedl a ač hru nerad srovnávám, musel jsem si vzpomenout na dnes již legendární Mass Effect či třeba Star Trek. A to ani nemluvím o tom, že si hru lze ještě vylepšit např. playmaty, speciálními krabičkami nebo vytuněnou házecí věží. Jedná se sice o kosmetické doplňky, ale atmosféra je pak dotvořena téměř k dokonalosti. Co ale čistě kosmetickým rozšířením není a jedná se o věc, kterou ke hře opravdu chcete, to jsou Osobní složky. Ty přinášejí rozšíření vaší posádky, kdy lze její členy posouvat na další stupeň a využívat lepší schopnosti. Zároveň díky příběhům se s jednotlivými členy ještě více zžijete a podle mě se jedná o něco, co by měl mít každý hráč ISS Vanguard. Pokud byste snad namítali, proč je ve hře „pouze“ 9 miniatur, pak vězte, že je to plně dostačující. A ani ty nejsou potřeba. 8 detailních miniatur zabírají členové posádky (4 muži, 4 ženy) a jedno místo si uzmula sama loď. Vše ostatní, co je potřeba, je řešeno papírovými standees. Dostatečné? Ano, víc než dost.

 

Do nekonečna a ještě dál?

Když napíšu, že pravidla mají poměrně obsáhlých více než 40 stran, asi rychle pochopíte, proč nebudu celé hraní detailně rozepisovat. Ano, část je sice komponentová a příprava hry/kampaně, část je výuková, ale i tak jsme na minimálně 20 stranách obsáhlého textu. A to není málo. Přesto nemůžu říct, že by hra byla nějak extrémně složitá na uchopení, pochopení a vysvětlení a z hlediska pravidlového rámce se pro mě jednalo o příjemné překvapení. A jak už jsem psal, hra nabízí velmi přístupný tutoriál, který vás provede základem a na něj potom postupně nabalujete další věci a rozšiřujete své možnosti.

ISS Vanguard je primárně kampaňpová hra, kdy se napříč několika partiemi line velmi dobře napsaný a zajímavý (subjektivně) příběh, který postupně rozplétáte a odhalujete a tvoříte si své jedinečné dobrodružství plné rozhodování.

Celá hra se dá rozdělit do dvou základních částí/fází – průzkum planety a řízení lodi.

Průzkum planety jsou v podstatě jednotlivé mise, ve kterých provádíte svůj výsadkový tým po jednotlivých planetách, plníte úkoly, odhalujete tajemství, shromažďujete materiál a snažíte se přežít. Právě na tyhle mise vysíláte v týmech své členy posádky čtyř jednotlivých sekcí a využíváte knihu Planetopedie. V průběhu misí využívají členové posádky své schopnosti a vybavení, ale hlavně kostky, na nichž je hra z větší části postavena a ovlivňují úspěchy, neúspěchy, ale i zranění a další atributy. Co z hlediska průzkumu planet kvituji je fakt, že nemusíte využívat všechny 4 sekce, ale vždy se musí (bez ohledu na počet hráčů (účastnit aspoň dvě).

Pokud byste chtěli průzkum planety nějak přiblížit, tak zkrátka a doslova jako správný velitel vyberete výsadkové plavidlo, členy týmu, vybavení a jdete do akce. Tedy musíte nejprve úspěšně přistát, protože už i to se může pěkně zkomplikovat. No a pak už vzhůru na planetu a splnit nesplnitelné.

Druhou, neméně důležitou, částí hry je řízení lodi. K tomu slouží lední kniha v podobě desek se stránkami obsahu. Zde spravujete posádku, ošetřovnu, vývoj, technologie, řídíte loď, spravujete různé sektory – zkrátka provádíte management nejen lodi, ale i celé posádky a celé ústřední mise.

Co ještě musím z herní stránky zmínit, to je postup hrou a zmíněný tutoriál. Ten vás postupně hru naučí, ale zároveň na něj jde navázat a plynule pokračovat dál.

Dost ale o zbytečném rozebírání detailního hraní, to si každý přečte a pojďme na dojmy.

 

Dojmy

ISS Vanguard je v mnoha ohledech velkým splněným snem a úžasnou deskovou hrou, ve které se podařilo spojit zajímavý, dobře napsaný příběh a k tomu i chytře udělanou, promyšlenou a funkční hratelnost. Ano, nebudu tvrdit, že hra nemá chyby, ale rovnou na úvod předestírám, že pro mě je ISS Vanguard mistrovským velkolepým dílem.

Zpracování je na vysoké úrovni. Ať už se jedná o detailní figurky, krásná grafika, skvěle udělané kostky a komponenty, vše dotváří atmosféru a navozuje pěkný vesmírný zážitek.

Hra je vytvořená pro 1-4 hráče. A jedna z největších otázek je, v jakém počtu jí hrát. Asi se setkáte s více názory, ale za mě je ideální počet 1-2. Jako sólovka, ve které si hrajete podle sebe, bez omezování a s maximální volností hra funguje opravdu úžasně. Na druhou stranu musíte počítat s tím, že celá správa je jen na vás. Nikdy nebudete hrát jen za jednoho člena týmu, vždy budete spravovat celou loď a máte na starost všechny sekce. Dá se to a funguje to, ale je toho na sledování a přemýšlení dost a hra se natahuje. Paradoxně asi více, než třeba ve dvou. Ve dvou hráčích si ale hru pěkně rozdělíte na půl, o nic ze zážitku nepřicházíte a máte dostatečný prostor a možnosti. Ve větším počtu nastává největší problém v pravidelném hraní. Jasně, jedna mise trvá 2-3 hoďky, ale celá kampaň zabere hodin několik a vyžaduje opakovaná sezení. Sice nemusí hrát vždy všichni nebo vždy stejné hráči, ale už jen z hlediska příběhu to moc nedává smysl a přeci jen u kampaňové příběhovky nikdo nechce o část přijít.

Ano, takže hra je časově náročná. 2-3 hoďky na misi, ale následně spousta času i na správu lodi. A není jen dlouhá, ale je prostorově náročná. Potřebujete řádně velký stůl, aby se vám hra celá pohodlně vešla. Co je naopak příjemné je balení a rozkládání hry mezi partiemi. Hra vás nenutí jí rozložit a nechat rozloženou na stole několik dní, ale dá se poměrně jednoduše sbalit a zase rozbalit.

Hra rozhodně není pro každého. V dnešní době je takovou častou tradicí hru koupit, dvakrát, třikrát zahrát a jít po něčem novém. No a takhle hrát Vanguard prostě nejde. Tady chcete a musíte do hry proniknout a věnovat jí prostor a čas, za což se vám odmění příběhem a hloubkou, kterou jinde nezažijete. Ostatně podobně hutný příběh mi přinesl Tainted Grail stejné vydavatelství, kdy ale Vanguard je pro mě osobně v některých ohledech lepší – ať už mechanikami, sci-fi zasazením, tak ale i třeba absencí eliminace. Jasně, občas (často) vám někdo z posádky na misi zemře. To zamrzí, zvlášť pokud už máte postavy vylepšené, ale neznamená to konec a v zásobě jsou další rekruti a příslušníci posádky.

Ve chvíli, kdy jsem hru dostal do ruky (díky, díky a ještě jednou díky do Albi), samozřejmě i mě lehce vyděsili její rozměry a po rozbalení i množství obsahu a představa rozsáhlých pravidel. Tady ale naprosto kvituji a chválím, jakým způsobem jsou pravidla napsaná a vytvořená, a jak vás pomocí postupného tutoriálu a rozšiřujících možností vtáhnou do děje a hlavně do hry.

Na co se musíte připravit, a co možná bude pro některé hráče mínus, to jsou dvě věci – jednak kostky, které přinášejí do hry docela dost náhody a umí solidně potrápit, ale pak i lodní deník a nutnost čtení. Pokud nemáte rádi hry s množstvím textu a raději hrajete jasně dané bodovací eurovky, tak tady se prostě nechytnete.

Hra nabízí pěkný silný příběh nejen svým vyprávěním, ale i hraním jako takovým. Jsou okamžiky, na které budete ještě dlouho vzpomínat. Třeba když prostě riskujete a dostane se vám úspěchu v misi, která už vypadala skoro bezvýchodně. Jak vám vaše posádka, na kterou jste byli pyšní, a která prošla bez ztráty několika planetami, mizí v dáli. 

Po několika průzkumech planet, ale i po několikeré správě lodi možná někomu začne připadat, že dělá stále to stejné. Tenhle problém třeba u mě nenastal, protože tím jak mi hra po příběhové i mechanické stránce sedla, měl jsem chuť jí hrát stále dokola a objevovat její další tajemství, příběh a „žít“ se svou posádkou, která prostě sice na pár kartách, ale rychle si k jejím členům vytvoříte vztah. Svůj vliv na to samozřejmě má systém hry, jako třeba povyšování posádky pomocí obalů na karty. S tím se pojí i to, že ke hře rovnou doporučuji pořídit rozšíření Osobní složky, které právě vztah s posádkou ještě více umocňuje.

ISS Vanguard je nádherným, velkolepým a unikátním sci-fi vyprávěním zabaleným v neméně povedené deskové hře, která vás svou objemností a rozsáhlostí naprosto pohltí na mnoho hodin a vepíše vám jedinečné vyprávění, které ovlivníte vy sami. Nebudu tvrdit, že hra je bez chyb a má prostě prvky, na které je třeba se připravit, a které se nebudou líbit všem hráčům, ale každý musí uznat, že zde hráči dostávají obrovskou porci hry a zábavy v rozvětveném sci-fi příběhu na bedrech hromady komponent a dvojí hratelnosti, kombinující jak RPG dobrodružné prvky na planetách, tak managmanet vlastní vesmírné lodi. Zejména pokud máte rádi příběhové kampaňovky a nevadí vám u hry strávit desítky hodin, pak není o čem přemýšlet a váhat a ISS Vanguard může rovnou přistát na vašem stole.

 

Hru můžete koupit se slevou přímo u Albi zde!

 

ISS Vanguard

Autoři: Krzystof Piskorski, Marcin Świerkot, Michal Oracz a Pawl Samborski

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 1-4

Věk: 13+

Herní doba: 120 min až 80 hod.

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři