Jóhóhóoo tak napněte plachty vy bando líných opic! Ke kormidlu a vpřed piráti! Poklady a dobrodružství v azurových vodách Jamajky už čeká!
Když se řekne pirátská hra, asi většinu hráčů napadne buď nějaká duelovka/soubojovka nebo euro zaležené na plundrování, přepadávání a sbírání pokladů. No ale spojení piráti a závodní hra? To už není úplně obvyklé, že? Ale právě tohle je Jamajka, hra původně z roku 2007, která se dočkala znovuvydání od Space Cowboys a v češtině od ADC Blackfire. Zkrátka pirátská závodní hra o titul nejrychlejšího piráta kolem ostrova, ano hádáte správně, Jamajka. Právě sem, konkrétně do známého přístavu Port Royal, pozval ku příležitosti výročí místní guvernér a bývalý korzár ostatní piráty, aby se zúčastnili závodů kolem ostrova. I když ne vždy ten kdo je nejrychlejší, musí nutně být první. Tohle jsou prostě piráti, a i když se jedná o závod, pořád přetrvává jejich černá duše a touha po zlatě.
Jamajka je lehčí, kartami a kostkami řízená hra, za kterou stojí osvědčená trojice autorů Malcolm Braff, Sébastien Pauchon a zejména Bruno Cathala. Ti svojí hru určili pro 2-6 hráčů s věkovým doporučením 8+ a herní dobou pohybující se kolo té hoďky na jednu partii. Úkolem hráčů je obeplout ostrov Jamajka a zároveň přitom nasbírat poklady a zlaté mince, protože rychlost je sice fajn, ale zlato, zlato je pořád nejvíc!
Po víkem truhly
Začínám si docela zvykat na luxu her vydavatelského spojení Space Cowboys a Blackfire. Nejen že totiž všechny hry přijdou s kvalitními a pěkně udělanými komponenty, ale zároveň i s přehledným a naprosto funkčním insertem. A nejinak je tomu i u Jamajky, kde insert skrývá velmi pěkně barevnou hromádku komponent.
Předně jsou tu pravidla. Ty jsou naprosto jednoduchá, jasně čitelná, během pár minut nejen přečtená, ale i vysvětlená a hru si ta užijete i s méně zkušenými hráči a celou rodinou.
Obsah hry se skládá zejména s pěkně vtipně ilustrovaných 66 karet, karty pokladů, hromádky žetonů mincí, zboží a střelného prachu, palub lodí pro hráče, přehledného herního plánu, ale také pěkných modelů lodí, kterými budete brázdit moře a břehy ostrova a trojice dřevěných kostek. Grafiku má na svědomí Mathieu Leyssenne a ke hře sedí pěkně. Zkrátka jde spíše o lehčí, rodinnější hru, a to celkové zpracování podtrhuje.
Celkově se mi zpracování hry prostě líbí. Vše je přehledné, jasně čitelné, ikonografie jednoduchá a hra na stole pěkně vypadá a zároveň udrží pozornost i mladších hráčů.
Napněte plachty
Před začátkem partie si každý z hráčů vybere jednu z barev, respektive jednoho z pirátských kapitánů či kapitánek a dostane jeho loď, desku paluby, počáteční žetony a hlavně balíček 11 herních karet. Všechny balíčky jednotlivých pirátů jsou totožné a jedná se tedy jen o kosmetickou volbu, kdo je vašemu proklatému srdci nejbližší.
Na stůl se připraví herní plán, do zásoby zbytek všech žetonů, rozmístí se poklady na příslušná místa a hráči umístí své lodě do přístavu Port Royale. No a může se začít.
Hra se hraje na předem neurčený počet kol, která probíhají dle stejného jednoduchého systému až do chvíle, kdy jeden z hráčů úspěšně objede celý ostrov a dorazí opět do ikonického města Port Royale.
Všichni hráči drží v ruce 3 karty ze svého balíčku a první hráč (označený žetonem kompasu) hodí dvěma herními kostkami, čímž určí hodnoty pro ranní a večerní akci. Hráči si následně tajně vyberou z karet v ruce, kterou chtějí zahrát, přičemž každá karta má opět ranní a večerní akci. Jakmile mají všichni vybráno, otočí své karty a v pořadí hráčů vyhodnotí akce v pořadí ranní a pak večerní. Je to jednoduché, že? Na výběr je na kartách v různých kombinacích pohyb a/nebo zisk zdrojů. Pohyb může být dopředu (což povětšinou chcete), ale také dozadu (což spíš nechcete). Zdroje zase musíte mít kam umístit, protože lodě mají jen omezenou kapacitu. Zároveň ale musíte myslet na to, že pohyb není zadarmo a na jednotlivých políčkách mapy jsou zobrazeny ceny za pohyb na ně, protože posádka je sice věrná, ale jen do doby, než se o ní nezvládnete postarat. No a v přístavech zase musíte myslet na poplatky. A zbankrotovat nechcete, protože to znamená docela nepříjemnou cestu zpět.
Takhle by to fungovalo pěkně, ale celý základní koncept je okořeněn ještě šarvátkami mezi hráči. Jakmile totiž dvě lodě skončí na jednom poli, nastává nesmiřitelný boj pomocí šavlí, děl, bambitek a ano, také a především kostky. Hody se sice různě modifikují, ale náhoda většinou souboj rozhodne. Bitvy jsou díky tomu nevyzpytatelné, ale také svižné a rychlé.
Do celé hry pak ještě promlouvají poklady. Ty nejen že mohou přinést body (kladné i záporné), ale také značné výhody do průběhu partie.
Jakmile jeden z hráčů dorazí do cíle, je čas spočítat body. Ty se udělí podle pozice na plánu (v cíli je to třeba rovných 15), ale také za získané mince a poklady. No a kdo má nejvíc, stává se pirátským králem místních moří.
Pokud hru hrajete ve dvou, přichází do ní automatizovaná třetí strana, aby hráči nebyli ochuzeni o dostatek interakce a souboje.
Příjemně rodinný závod
Jamajka už stihla od svého původního vydání posbírat hned několik ocenění, a není se čemu divit. V téhle jednoduché a přístupné hře se skrývá velmi pěkná hratelnost kombinující jednoduché mechanismy, náhodu, mezi hráčskou interakci, ale i dostatek hloubky a taktizování v pěkném grafickém kabátku.
Jasně, ve hře je náhoda zastoupena kostkami a náhodnými doběrem karet, ale s obojím se dá šikovně pracovat. Vždycky víte, jaké hodnoty na kostkách padly ještě před výběrem akcí, takže můžete šikovně přizpůsobovat své rozhodnutí. Zároveň se snažíte odhalit myšlenkové pochody ostatních pirátů u stolu, protože ne vždy se chcete na moři střetnout, ale také nechcete plout příliš rychle a vyčerpávat drahocenné zdroje, ale ani příliš pomalu, protože se musíte chtě nechtě dostat na bodované pole na plánu. A to ještě hrozí, že vás špatné volby hodí zpátky. Každý tah a výběr je tak třeba promyslet, i když se nejedná o žádný mozkolam.
Tím že všichni u stolu vybírají své karty současně a následné vyhodnocování tahů je rychlé, svižné, nedochází k žádným prostojům, a to ani v maximálním počtu hráčů. Hra odsýpá velmi plynule.
A tím se dostáváme k jednomu docela výraznému bodu – počtu hráčů. Byť pravidla nabízejí možnost hrát ve dvou, tak bych ideálně doporučil počet hráčů 4+. Při větším počtu lodí na plánu totiž nejlépe vykvete interakce mezi hráči a vzájemné pošťuchování, přetahování a odhadování tahů ostatních.
Ač se může zdát, že základní a neomylnou strategií je letět s lodí dopředu a být zkrátka první, nemusí to tak být. Naopak se často vyplatí počkat si ve skrytu plachet ostatních. Nelze zkrátka hrát hlava nehlava a řítit se vlnami moře, ale je třeba myslet nejen na současnost, ale i do budoucích tahů. Vždy máte na výběr ze tří karet a lze si tak plánovat, aspoň částečně, další kroky svého snažení.
Právě nutnost volby a přemýšlení posouvá hru i mimo kategorii rodinných či dokonce dětských her. U tohohle se dosyta vyřádí i dospělý a zkušenější hráči. Pro ně samozřejmě půjde spíše o filler, ale s velmi dobrou hratelností.
Ve hře dobře funguje i téma pirátského závodu a nabízí vše, co byste od správných pirátů a jejich řádění očekávali od sbírání pokladů, přes námořní souboje až po škození. Snad jen ten papoušek na rameno tu chybí.
Hra Jamajka je i po letech stále hrou, která si zaslouží doporučení a zahrání. Jedná se o přístupný, svižný a velmi pěkně designovaný titul, který má šanci zaujmout širokou škálu hráčů, od těch příležitostných, až po zkušené harcovníky deskoherních stolů. Zkrátka vlajky na stožár, napnout plachty a vzhůru do mořských vln piráti!
Koupit hru na Cechu hráčů zde!
Jamajka
Autoři: Malcolm Braff, Sébastien Pauchon a Bruno Cathala
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2023
Počet hráčů: 2-6
Věk: 8+
Herní doba: cca 60 min
Autor: Adam Vondra Vondris