Jan Žižka: Zrození vojevůdce

Hry recenze

Jižní Čechy na začátku 15. stol., drsný středověk a mnoho jeho nástrah i radostí čekají na chrabré i proradné žoldnéřské kapitány v čele s legendárním Janem Žižkou.

České hry mám rád. Respektive přesněji hry českých autorů. Mám jednoduše rád, když se „našinec“ pustí do deskovky, a o to víc, pokud do ní zahrne domácí téma. Přeci jen naše dějiny nabízí obrovské množství zajímavý a významných událostí, které formovali nejen náš stát, ale takřka celou Evropu. A jedním z takových období byly nesporně Husitské válka, kdy z mnoha osobností vystupovala zejména postava Jana Žižky z Trocnova, nižšího šlechtice, tak trochu lapky a gaunera, ale pro mnohé zároveň hrdiny. Zkrátka rozporuplná postava v mnoha ohledech. Ale o to zajímavější. Ostatně i to byl jeden z důvodů vytvoření historického filmu Jan Žižka scénáristy a režiséra Petra Jákla. A právě v něm si vzala inspiraci nová desková hra Jan Žižka: Zrození vojevůdce. Což sice nemusí být špatně, ale moje očekávání to přeci jen trochu zkrotilo. Jak ale hra nakonec dopadla? No, tak postupně.

Jan Žižka: Zrození vojevůdce je sandboxovou hrou na hrdiny vydavatelství Albi a autorů Jindřicha Pavláska (Velryby ničí svět, Balada) a Petra Vojtěcha (Balada, Terra Futura). Určená je pro 1-4 hráče od 10 let a s herní dobou pohybující se okolo 45-60 min na jednu partii. Hráči se ujímají rolí kapitánů středověkých družin v životem pulsujících jižních Čechách a v průběhu kol se snaží pomocí turnajů, událostí, soubojů či obléhání získat potřebný počet vítězných bodů dřív než ostatní.

 

Středověká výbava

Hra přichází v řekněme středně velké čtvercové krabici, která hezky vypadá a díky svému designu zaujme. A neméně zajímavá je hra po produkční a grafické stránce i po otevření. Po odklopení víka na vás v prvé řadě, tedy hned pod pravidly, sympaticky vykoukne plastový insert. To mě u hry upřímně příjemně překvapilo, protože už jsem si zvykl, že ve hrách v zásadě absentuje a vše se řeší sáčky s papírovou vložkou. Tady najdete přihrádky na figurky i na všechny žetony, karty a kostky. A že je toho hodně.

Čtveřice figurek hrdinů je pěkně detailní, velké plastové postavy vypadají hezky a hru rozhodně nezahanbí. K jednotlivým velitelům dále v boxu najdete jejich karty a plastové žetony s podstavci. Všechny tyhle komponenty jsou povedené a kvalitní. Ostatně to samé se dá říct i o žetonech událostí či pěkném herním plánu, který připomíná středověké ilustrace.

Co mě naopak designově moc nenadchlo, to jsou karty družiníků. Herně jsou funkční a v pořádku, ale graficky z pohledu obrázků to není žádná hitparáda a rozhodně šlo sáhnout po mnohem lepším designu. Chápu, že herně to ve výsledku nemá vliv, ale zamrzí to s ohledem na to, jak si tvůrci vyhráli s ostatními komponenty a tady trochu ubrali plyn.

Z celkového hlediska je ale hra vyprodukovaná dobře a kvalitně. I když by se mi líbil jednotný grafický háv, při hraní mi to ve finále zásadní problém nedělalo a hru to nenarušuje. Ostatně stejně vás spíš než ilustrace zajímají herní atributy v symbolech.

 

Všichni proti všem pro bohatství a slávu

Jak je na tom hra herně? No možná překvapivě dost pozitivně. Neměl jsem úplně velká očekávání s ohledem na přidružený film, ale výsledek na stole je příjemným rodinnějším hrdinsky sandboxovým překvapením. V podstatě celá hra se dá shrnout do jednoduchého „toulám se krajinou, plním úkoly, to vše pro vítězné body“. Ano, pokud vám v mysli vyvstal klasický Talisman či Zaklínač: Starý svět, nejste daleko od pravdy. Byť Jan Žižka je o něco méně hráčtější a více přístupnou hrou a nehraje si na nic víc, což osobně velmi vítám.

Každý z hráčů reprezentuje jednoho z vůdců – Jana, Kateřinu, Toraka či Boreše a v průběhu hry sbírá a staví svou družinu věrných, tak aby získal co nejlepší souputníky pro své plány v podobě událostí, turnajů, obléhání, zisku přízně panovníků či soubojů, které lze na mapě uskutečnit a plnit. Kromě symbolů na kartách a jejich hromadění hrají v téhle hře velkou roli kostky, kterými řešíte ať už vyhodnocení událostí, tak třeba i turnaje.

Celá hra, respektive úspěch či neúspěch, je řešen pomocí symbolů, které získáváte právě z karet družiníků, velitele a kostek. Každá z událostí, respektive činností ve hře, potřebuje jiné specifické symboly. V soubojích tak střádáte mečíky či obranné štíty, jinde zase potřebujete symboly štěstí či úspěšného tlachání. To na co se zaměříte je nejen na vás, ale i na herních okolnostech dostupných na plánu, protože ten je variabilní a vy se sice můžete připravit na to, co vás čeká, ale konkrétní podmínky úspěchu odhalíte až po započetí dané akce.

Hra možná podle popisu vypadá trochu jako velký multiplayer solitér, ale není tomu tak a interakce mezi hráči obsahuje docela dost, ať už v podobě soubojů s hráči, na které je „vypsán“ zatykač, tak i v podobě turnajů, kterých se mohou účastnit všichni i mimo svůj tah.

Kromě hry ve více hráčích si lze Žižku užít i jako sólo proti kartami řízenému protivníkovi. Funguje to pěkně. Asi se nejedná o ten typ hry, který bych hrál sám nějak často, ale jako pěkná oddechovka, proč ne.

 

Dojmy

Pojďme si společně rozebrat Jana Žižku postupně od přilbice až po holenice. Začneme hezky od začátku. Jsem vždy rád, pokud hra přijde s dobře napsanými pravidly. Ne, není to drobnost a není to ani samozřejmost, protože už čtení pravidel vám částečně definuje, jak ke hře přistoupíte. Tady se to povedlo dobře i s příklady a hru není těžké rozjet a bez problému jí zahrát, a to jak zkušeným, tak i méně zkušeným hráčům.

Až na výtku ohledně obrázků na kartách (které jsem ve finále nevnímal) se mi líbí grafické a řemeslné zpracování hry a komponent. Vše je přehledné a funkční.

Hra je hratelná ve všech počtech hráčů. Osobně si ale myslím, že nejlepší je ve 3-4, kdy je plán plnější, hráči mají možnost se více střetávat, křížit si plány, setkávat se, bojovat na turnajích a zkrátka zapojit se. Ani v maximálním počtu nejde hra přes hodinu herního času, což je dobře, a to už jen z prostého faktu, že se jedná o hru cílenou dle mého převážně na rodiny nebo příležitostné či méně zkušené hráče. Není to totiž ve výsledku nic přehnaně složitého nebo překombinovaného a už ta hranice 10+ je naprosto adekvátní pro plné zvládnutí hry a všechny její aspekty, rozhodování a prvky.

Poslední dobou jsem u her na hrdiny, které fungovali na sandboxovém principu, měl zásadní problém v délce herní doby, a to hlavně v čekání na tah a omezené interakci nebo zkrátka nudě mezi svým hraním. To jsem tady necítil. Jednak jsou tahy hráčů poměrně svižné a rychlé, ale také se neustále něco děje, sledujete herní plán a často se můžete zapojit i mimo svůj tah, kdy navíc turnaje jsou vyloženě pěkně řešeny a nefungují jen jako uměle naroubovaný doplněk, ale jako plnohodnotná část hry, kterou budete vyhledávat.

Hra jako taková je samozřejmě založena na úspěchu ve „výzvách“ a sbírání bodů, ale není žádným způsobem výrazně trestající a zařezávací a i neúspěch vám něco vynese do kapsy. Stejně tak se mi líbí i jednoduchý systém pověsti, kdy prostě chcete být buď ultra hodný nebo ultra padouch, protože vám to sází další body.

Ano, tím narážím na pro mě docela zásadní bod, a to je provázanost a taková řekněme tematická logika věcí ve hře. Zkrátka když budete okrádat, asi na vás ten zatykač padne, když máte zatykač, logicky vás někdo z ostatních může chytit a shrábne za to odměnu. Zároveň hodní družiníci prostě nepůjdou s místním super lapkou a naopak.

Jasně, hra je dosti o náhodě, jako každá hra, kde hodně závisí na kostkách a je třeba tenhle fakt přijmout, jinak si od hry udělejte pár kroků stranou. Musíte počítat, že risk se občas vyplatí a občas ne.

Zkrátka Jan Žižka: Zrození vojevůdce je velmi dobře a příjemně fungující hra, která cílí na široké publikum hráčů a má potenciál jich řadu přivézt do světe deskových her. Kombinuje v sobě přístupnost, téma, provázanost a pěknou hratelnost, což jí přináší mnoho pozitivních bodů. Neaspiruje na nejlepší hráčskou hru roku, ale v kategorii rodinnějších her by rozhodně zářit mohla.

 

Hru můžete koupit se slevou u Albi zde!

 

Jan Žižka: Zrození vojevůdce

Autoři: Jindřich Pavlásek, Petr Vojtěch

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-4

Věk: 10+

Herní doba: 45-60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři