Karak

Hry recenze

V nové české deskové hře od Albi vás čeká výprava hrdinných dobrodruhů do temných podzemních zákoutí hradu Karak. Budete prozkoumávat, bojovat, sbírat. Jak se tedy hra povedla?

Temná zřícenina kdysi majestátního hradu Karak se tyčí nad krajinou. Ona samotná je již pustá, ale ne tak její podzemí, které je plné tajuplných pokladů, ale i hrůzu nahánějících nestvůr, které je chrání. Naplníte si kapsy zlatem nebo vaše tělo ohlodají krsy, poté co vás nepřátele udolají?

Karak je původní česká rodinná hra, kterou nám na trh přináší Albi, a za kterou stojí Petr Mikš a Roman Hladík. Hra je určena pro 2-5 hráčů od 7 let a vzhledem k poměrně jednoduchým a přístupným pravidlům, se s jednou partií vejdete do 45 min. V roli náhodně vylosovaného hrdiny, bude vaším úkolem, při procházení bludiště podzemních chodeb a boji s nepřáteli, získat co největší poklad dřív, než se objeví mocný drak a bude zabit některým z hráčů, protože to znamená konec hry a závěrečné počítání.

 

Komponenty

Již na krabici hry můžete vidět všech šest dostupných hrdinů, stojících proti hordám nepřátel. Stejné ilustrace vás pak budou provázet celou hrou, a je třeba říct, že kreslené grafické provedení, za kterým stojí Roman Hladík, hře sluší a díky jeho zpracování nebudou mít po dohrání menší hráči noční můry. Podobně jako ve hře Carcassonne nebo Ostrov Skye se herní deska (podzemí hradu) postupně vytváří pomocí náhodně tažených kartiček (těch je 79) a žádné dvě hry tak nebudou totožné. V takovéto hře jistě čekáte nemalé množství různých žetonů a máte pravdu, neboť zde naleznete 30 žetonů zdraví (oboustranných – život na jedné, smrt na druhé), žeton prokletí, 10 žetonů truhel s pokladem a 43 žetonů nepřátel, kdy vždy na jedné straně naleznete jednu z nestvůr a na druhé odměnu v případě jejího úspěšného poražení (a také jeden sáček, pro náhodné tahání nepřátel). Co by byla hra na hrdiny bez kostek? A proto jsou zde dvě klasické šestistěnné kostky pro řešení soubojů. Pro každého hráče je ve hře jedna deska inventáře, kam budete shromažďovat své žetony vybavení, máte zde ukazatel životů i kartu vašeho hrdiny. No a nesmíme zapomenout ani na 6 karet hrdinů a jejich figurek, kterými budete pohybovat po herním plánu. Komponenty tedy máme, pojďme do podzemí!

 

Kromě všeho ke hře pak v krabici hry naleznete i artbook ke hře.

 

Jak se hraje?

Jak jsem již deklaroval na začátku, pravidla nejsou složitá a hra je tak opravdu přístupná celé rodinně. Připraví se všechny žetony, zamíchají se destičky podzemí, doprostřed stolu se dá počáteční díl (aka vstup), rozdají se desky inventáře a každý hráč si náhodně vybere jednoho hrdinu, za kterého bude hrát, přičemž každý je jiný a má dvě unikátní zvláštní schopnosti, které vám budou pomáhat ve hře (válečník může přehazovat své hody kostkou, čaroděj může procházet zdmi atd.). Hráči se střídají v jednotlivých tazích, kdy každý na tahu má vždy k dispozici 4 kroky, což jsou 4 posuny podzemím (1 krok = jedna kartička podzemí), a ty může využít buď pro pohyb po již objevených (vyložených) kartách nebo po nových (neobjevených). Pokud se chce hráč vydat do neobjevené, vezme jednu kartičku podzemí, přiloží jí k již vytvořenému hernímu plánu a posune na ní svou figurku postavy. Je-li otočena prázdná chodba, nic se nestane, ale může být otočena i místnost. V tom případě hráč vylosuje ze sáčku nový žeton nestvůry a dojde k boji. Ten se vyhodnocuje jednoduše, porovná se číslo natištěné u nepřítele a s celkovou silou hrdiny (ta se určí jako součet hodnoty hozené na kostkách, síly vašeho vybavení, případně navýšeno o zahraná kouzla). Pokud vyhrajete, žeton nestvůry se otočí a vy si můžete vzít vybavení, které z ní „vypadne“. Pokud prohrajete, musíte se vrátit na kartičku, ze které jste vyrazili a ztratíte jeden život. V případě remízy sice neztrácíte život, ale i tak se musíte vrátit. V každém případě váš pohyb zde končí. V případě, že jste nezvítězili, netvor na kartičce zůstává a není možné přes tuto oblast projít, dokud není některým z hráčů poražen.  V každém případě po boji váš tah končí. Konec tahu hráče ale může nastat i v těchto případech – po odemčení truhly s pokladem a jejím sebrání z herního, zvednutí předmětu ležícího na herním plánu nebo vyléčením hrdiny u fontány na speciálních dílcích a samozřejmě i vyčerpáním všech 4 kroků. Hráči se takto střídají, dokud jeden z nich neporazí nejmocnějšího nepřítele – draka! Poté si všichni sečtou hodnotu svého pokladu a hráč s největší „sbírkou“ vyhrává. 

Samozřejmě, že tohle nejsou kompletní pravidla, ale jen dost zjednodušená verze pro představu o hře, ty kompletní si můžete přečíst třeba na stránkách Albi!

 

Jaká je?

Karak je hra na hrdiny pro rodiny a především ty si jí užijí. Jednoduchá pravidla a líbivá vizuální stránky dělají ze hry skvělý vánoční dárek, ale hlavně hru, kterou si můžete s chutí zahrát doma, protože nejen že ji vysvětlíte všem za pár minut, ale u které se i bude celá rodina královsky bavit. Díky variabilnímu hernímu plánu a různým hrdinům se snadno neohraje a vy u ní tak můžete strávit několik hodin čisté zábavy a přetahované o skryté poklady Karaku. Jedná se o dobrou vstupní hru a skvělý způsob, jak hlavně kluky (ale díky ženským hrdinkám) i dívky odtrhnout od obrazovek počítačů, televize a tabletu a nabídnout jim alternativu na RPG u stolu. A jak jsem již psal, všechny tyto plusy jsou navíc podtrženy skvělým grafickým provedením. Zkušenějším hráčům, kteří pravidelně holdují Dračímu doupěti, rpg hrám a velkým masivním deskovkám jako Scythe, může hra posloužit jako rychlý odpočinkový a nenáročný filler. Sečteno podtrženo, Karak je jistě zajímavou hrou, která se nejvíc hodí pro rodiny, ale zklamaný z ní nebude nikdo.

 

P.S.  Pokud si hru objednáte přímo u Albi, získáte i speciální hrdinku Elspeth!

 

Podívejte se přímo na stránky Albi!

 

Autoři: Petr Mikš a Roman Hladík

Vydavatel: Albi

Počet hráčů: 2-5

Věk: 7+

Herní doba: okolo 45 min (dle počtu hráčů)

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie: