Aneb téměř dokonalá hra o stavbě Chrámu Vasila Blaženého, kterou nesmíte minout. Nevěříte? Uvěříte.
Historické okénko – Chrám Vasila Blaženého. Kdo by neznal významnou a hlavně výraznou stavbu na moskevském Rudém náměstí. Tu nechal vybudovat car Ivan Hrozný jako připomínku vítězství nad Tatary v 16. stol. Co možná ale nevíte je fakt, že nejde tak docela o jeden chrám, ale 9 vzájemně propojených kostelů, symbolizujících 9 dnů obléhání Kazaně. A její pravděpodobný autor Postnik Jakovlev byl podle všeho po dostavbě na příkaz cara oslepen. Inu některé věci se na východě nemění.
Menší vydavatelství BoardBros už si u nás udělalo pěkné jména několika zajímavými tituly. Sice vydávají jen pár her, ale aspoň já jsem od nich ještě nehrál špatný titul, ať už se jedná o Ve stínu pyramid, Khoru nebo třeba roztomilá Útulná doupata. Přesto mám ale pocit, že nyní se jejich výběr trochu rozšířil, protože novinka Katedrála možná vypadá jako menší hra, ale ve skutečnosti se jedná o docela velké přemýšlecí strategické euro pro opravdové hráče. A takovou hru rozhodně v BoardBros dosud nemají.
Začněme ale trochu faktograficky. Katedrála je budovatelská hra Israela Cendreroa a Sheily Santos určená pro 1-4 hráče s věkovým doporučením 10+ a herní dobou pohybující se okolo 90-120 min na jednu partii. Hráči se stávají staviteli slavného chrámu a v průběhu kol se snaží postavit a vyzdobit co největší část katedrály a získat co nejvíce bodů. Carským mistrem může totiž být jen jeden.
Výbava každého stavitele
Jak už jsem zmínil, Katedrála vypadá jako menší hra. A dělá to hlavně příjemně malá krabička, ve které je uložena a která je pěkně plná materiálu bez zbytečného prostoru.
Pod víkem, jak jinak než zobrazujícím samotnou katedrálu, najdete v první řadě pravidla. Ty jsou docela jednoduchá, lehce pochopitelná i vysvětlitelná a český překlad je zcela bez problému. Jedno přečtení a hru umíte. Tedy víte jak hrát, na umění je potřeba přeci jen do hry proniknout. Dobré je, že na konci pravidel najdete pěkný přehled s vysvětlením všech karet cechů.
Pod pravidly najdete velmi pěkně zpracované herní komponenty. Herní plán s rondelem, žetony k vyloupání, desky pro hráče, hromadu dřevěných (dřevo, kámen, zlato) a plastových suroviny (ametysty a smaragdy) na stavbu a karty několika typů (části chrámu, karty cechů).
Celá hra vypadá graficky velmi dobře a odráží v sobě téma stavby chrámu v 16. století. Nejen že je grafická stránka líbivá, ale použitá ikonografie je velmi dobře funkční a přehledná, takže po jedné dvou hrách už nepotřebujete nic dohledávat.
Produkční stránka hry je zvládnuta zkrátka od začátku do konce na výbornou a upřímně mám vždy rád hry, které přesně pasují do své krabice a nezabírají zbytečně moc místa. Tady byste nevměstnali už ani křížek. Často můžete hru doslova naházet do krabice a ještě vám zbyde místo, tady je i při balení třeba plánovat. Ostatně stejně jako při stavbě. Všechny komponenty jsou ale naprosto skvělé a funkční a hra vás svou kvalitou jistě překvapí, ať už se jedná o ilustrace nebo zpracování surovin.
A přece se točí a věže stojí
Když to hodně přeženu, tak z hlediska pravidel je Katedrála opravdu docela jednoduchá hra, která se točí kolem rondelu, plnění zakázek (stavba) a 3 dostupných akcí v každém tahu. Pravidla i s příklady projdete za chvíli. Úskalí je ale jednak v množství možností, strategických prvků a ve velké variabilitě hry, protože brzy zjistíte, že každá partie dokáže být (skoro) úplně jiná.
Nejprve je třeba umístit centrální tržiště – plán s rondelem doprostřed stolu a připravit na něj petici kostek a náhodně karty cechů. K tomu vezmete kartu plánů dle počtu hráčů a dle vyobrazení náhodně vyberete karty katedrály a její jednotlivé části nalosujete a rozmístíte, čímž vytvoříte stavbu pro danou hru. Na každý díl se ještě umístí dílek vylepšení a připraví se obecné zásoby zdrojů. Každý hráč si vezme jednu desku dílny, umístí na ní žetony ve vybrané barvě, k tomu pár ozdob a může se začít budovat.
Hráči se střídají v jednoduchých tazích, dokud jeden z nich nepostaví 6 částí katedrály, čímž se spustí konec hry. A co tedy lze dělat?
V první řadě si hráči mohou zamluvit část katedrály. Jednoduše si aktivní hráč vezme jeden ze svých praporů a umístí ho na vybranou kartu. Musí se jednat buď o základnu nebo část, pod níž už jsou části buď přímo hotové nebo aspoň zamluvené. Kromě rezervace vybrané části dostane hráč zároveň i bonusový dílek a ten může za poplatek využít ve své dílně, což mu do budoucna přinese bonus při sbírání surovin na rondelu.
Druhou možností je práce na katedrále. V tomto případě probíhá doručování až tří žetonů zdrojů z hráčské desky na libovolnou kombinaci karet katedrály, které jsou označeny barvou daného hráče. Pokud je na dané kartě dostatek zdrojů (tedy rovnající se vyobrazené ceně), je část postavena a otočí se druhou, postavenou, stranou vzhůru. Druhou možností je již postavené díly vyzdobit pro zisk dalších bodů, a to dveřmi, klenbami a kříži z desky hráče. Tím se zvyšuje hodnota částí katedrály a případný bodový zisk na konci hry, ale i body získané v průběhu.
Poslední možností je zisk zdrojů z tržiště. K tomu slouží rondel s barevnými kostkami. Hráč si vybere kostku, posune jí o její hodnotu a obdrží zdroje podle pole, kam jí umístil. Nic složitého. Tedy až na fakt, že počet zdrojů se odvíjí od počtu kostek zde (až 3) a zároveň má hráč možnost využít speciálně akce cechů příslušejících k danému kvadrantu rondelu. Zároveň lze využít i bonusové destičky v dílnách s korespondující barvou kostky.
Tady asi vidíte, že základ je velmi prostý. Tři akce, které se sice skládají z několika kroků, ale během chvíle jsou rychle a jednoduše pochopitelné a velmi pěkně logické. Jenže hráči toho musí z hlediska mechanik pochopit o něco víc – třeba dvojí bodovací stupnice v jednom.
Konec hry nastává ve chvíli, kdy jeden z hráčů dokončí 6 částí katedrály. Ostatní mají ještě jeden tah a nastává bodování. Kromě bodů za zbylé suroviny jsou stěžejní body za přínos na stavbě jednotlivých věží katedrály. Každá věž má hodnotu 2 body za dokončenou část a bod za každou ozdobu. Body získá hráč, který zde má v součtu největší vliv, který je určen součtem praporů a ozdob. Ten získá plný počet bodů, ostatní v pořadí vždy polovinu. Pokud hrají hráči jen dva, namísto poloviny dostane druhý pouze třetinu. Hráč s nejvíce body logicky vítězí a stává se carským mistrem stavitelem.
Dojmy
Katedrála je velmi povedené malé velké euro. Respektive velká hra v malém balení, která skrývá tolik možností, strategií a hloubky, až vám půjde hlava kolem. A to vše na přístupně jednoduchých pravidlech. Tak postupně.
První na řadě je tradičně zpracování. Tady nelze než hru chválit. Všechno je graficky hezké, produkčně skvěle vyvedené a funkční.
Hra skvěle kombinuje všechny prvky dohromady. V podstatě nic není úplně nové nebo nikdy nepoužité, ale v Katedrále se tvůrcům povedlo všechny jednotlivosti dobře spojit ve funkční celek.
Tak třeba rondel a sběr surovin. Jasně, jen posunu kostku a vezmu suroviny, co je to je vědu? Tak předně – jste omezeni počtem surovin na své desce. Taky chcete maximalizovat zisk (opakuji, čím víc kostek, tím víc surovin), a ideálně i (v pozdějších kolech) chcete využívat své bonusy. A do toho tu máte cechy a jejich akce. Z jednoduchosti se tak rázem stane mnohdy analyticky-paralytická situace, kdy všichni kolem stolu sedí a usilovně přemýšlejí nad nejoptimálnějším tahem tak aby získali maximum, ale zároveň minimálně přihráli soupeřům. To třeba ve dvou hráčích někdy vede k poměrně zaseknutým situacím, kdy nikdo nechce kostkou pohnout, protože by to znamenalo velký bonus pro soupeře, protože jakmile jsou na daném poli 3 kostky, nelze se na něj pohnout.
Pak je tu samotná stavba. Limitace ve výběru karet k rezervaci funguje také dobře. Z počátku zkrátka musíte postavit základy a až následně na ně kupit další části. Nelze ovšem jen bezmyšlenkovitě rezervovat části a pak ledabyle bez jejich dokončení pokračovat, protože to by mohlo vést ke ztrátě cenných bodů, pokud soupeř rychleji dokončí místo „nad“ vaší částí. Zároveň nikdy nechcete nechat věž jen tak na soupeři s ohledem na závěrečné bodování ve stylu „area control“ a zejména o větší věže může nastat tuhý boj.
Každý tah dokáží být malé soukromé puzzle skýtající několik možností, a tak na hráče čeká neustále přemýšlení, kombinování, vymýšlení a taktizování.
Díky rondelu a i systému stavby věží je hra na svůj žánr až překvapivě interaktivní a dokonce škodící. Je dobré sledovat soupeře, protože jim můžete mnohdy zhatit nebo aspoň narušit jejich plány. A to ani nemluvím o promo balíčku Cechu Zlodějů, který interakci mezi hráči ještě o něco zvedá.
Ve hře je hned několik možných cest k vítězství. Někdy se vyplatí hrát na rychlost, vybírat si levnější části a rychle je plnit a vysázet tak šest dílků dřív než ostatní, někdy je lepší vyčkávat a nabírat body na dražších stavbách.
Pokud ve hrách rádi hledáte téma, a na rovinu u euro her jeho často jako šafránu, tak tady musím říct že téma nejen že funguje velmi dobře, ale je i provázáno s jednotlivými mechanikami hry.
Díky náhodnému nalosování a množství možných kombinací a karet (plány katedrály, cechy, kostky) nabízí hra obrovskou variabilitu a znovuhratelnost. Tu ještě prohlubují oboustranné desky hráčů s lehce upravenými pravidly.
Hra je určena pro 1-4 hráče a pro každý počet je plně a skvěle funkční. Osobně je pro mě sólo spíše okrajovou záležitostí, ale i to funguje, kdy hrajete proti virtuálnímu soupeři. Jen musíte myslet, že tříštíte svou pozornost mezi optimalizaci svých tahů a obsluhu automy. Ideální počet hráčů jsou podle mě 3. V tomto počtu hra ideálně plyne a funguje. Ve dvou je o něco více taktická a šachová (stále skvělá), ve čtyřech zase o něco delší a pod 1,5 hod. se nedostanete.
Menší měrou je ve hře zastoupena též náhoda, a to kostkami. Ty se totiž po posunu a využití pole přehazují a to trochu limituje přemýšlení dopředu. To přeci jen o něco prodlužuje přemýšlení hráčů nad tahem, protože mnohdy až na začátku svého tahu přesně víte, co je a není dostupné a tomu musíte upravit strategii.
Katedrála je zkrátka velmi povedená euro hra, kde došlo ke skvělému provázání nejen všech mechanismů, ale i tématu a titul, který přináší v komplexním balení pořádně velkou hru, kterou si neužijí snad jen nejzatvrzelejší odmítači ekonomických a budovacích her. Skvělý výběr party z BoardBros a suverénně jejich doposud nejlepší hra.
Hru můžete koupit přímo u vydavatele zde!
Katedrála
Autoři: Israel Cendrero a Sheila Santos
Vydavatelství: BoardBros
Rok vydání: 2023
Počet hráčů: 1-4
Věk: 10+
Herní doba: 60-120 min
Autor: Adam Vondra Vondris