Kitsu

Hry recenze

Zenko nebo Yako? Modrá nebo oranžová? Koho donese moudrost japonské kitsune k vítězství?

Štychovky? Těch už tu bylo. Jen za poslední pár měsíců je neposkládám do jedné ruky, možná ani dvou. Jenže deskoherní tvůrci nám neustále ukazují, že i když vezmou zažité mechaniky, umí na nich vytvořit zcela originální a pěkný herní design. A to je i příklad hry Kitsu, protože v téhle tematicky japonské karetce a štychovce se skrývá víc, než se zdá. Zejména když máte dost hráčů.

Kitsu je novinka vydavatelství TLAMA games a designéra Thomase Favreliéra určená pro 2-6 hráčů od 10 let a s herní dobou okolo 20-25 minut. I když údaj o počtu hráčů není úplně přesný – platí spíš 2 nebo 4 nebo 6. Hráči ve hře soupeří za své klany Zenko a Yako pomocí barevných očíslovaných karet a snaží se co nejrychleji postoupit na stupnici moudrosti, protože jen ti nejmoudřejší mohou zvítězit.

 

Zpracování

Kitsu je menší hrou, což jasně ukazuje už menší černou krabičkou s jednoduchým nápisem, ale i tematickou ilustrací. Po rozbalení zde najdete jako první pravidla. Ta jsou velmi krátká, jasná a vše vysvětlující, a to včetně trojice speciálních karet. V téhle hře se prostě nemůžete ztratit.

Herní materiál se skládá zejména z karet – 30 karet kitsu rozdělených mezi dvojice klanů a speciální karty, karty přípravy dle počtu hráčů, 12 karet klanů a karty vítězného kola. K tomu najdete v krabičce skládací desku moudrosti, dvě figurky lišek kitsune a žetony. Veškerý herní materiál v sobě kombinuje elegantní jednoduchost, ale zároveň hezkou tematickou provázanost s japonskou mytologií a zlatoražbovými prvky.

Celkově má hra moc pěkné zpracování v kombinaci jednoduchosti, účelnosti, ale i tématu.

 

Jak na to?

Hra se mírně liší dle počtu hráčů svým průběhem, i když podstata je stále stejná. Pokud hraje méně než 6 hráčům musí se na začátku vyřadit několik karet kitsu. Zbytek se zamíchá a vytvoří se dobírací balíček. Hráči si sednou dle daného diagramu, doprostřed umístí desku moudrosti a na ní ukazatele a před sebe karty klanů. Jeden tým je oranžový, jeden modrý.

Cílem hry je vyhrát dvě kola, přičemž k vítězství je třeba dosáhnout posledního místa na desce moudrosti dřív, než soupeřící tým.

A jak se na takové stupnici posunout? Hráči hrají v podstatě klasické štychy, vždy počínaje prvním hráčem a dále po směru hodinových ručiček. Vtip je v tom, že hráči nemají jen karty své barvy, ale náhodně tažený mix, takže to zdaleka neznamená, že zahráním karty pomůžete sami sobě. Další podstata je v tom, že na konci kola se sečtou hodnoty stejné barvy a klan s vyšší hodnotou vyhraje štych. Vítězství zároveň znamená posun na desce o rozdíl mezi vítězem a poraženým.

Po odehrání štychu se karty odhodí a hraje další štych, a to do té doby, než se liška kitsune jednoho z týmů dostane až na poslední pole stupnice. A takto se odehrají dvě až tři kola, protože k vítězství je potřeba dvou kompletních vítězství.

Kromě základních prvků přibývají do hry ještě speciální karty, které mohou měnit barvu zahraných karet nebo některé vyřazovat a žetony síly, které mohou mít na hru pořádný dopad, ale získá je jen tým, který štych vyhraje o 4 a více, což si samozřejmě oba týmy snaží maximálně hlídat.

 

Dojmy

Kitsu je velmi příjemným překvapením na poli štychovek a hra, která v sobě kombinuje kompetitivní i kooperativní prvky, a to velmi hezkým a až netradičním způsobem. Osobně mám rád štychovky (a mám jich doma hodně), ale hru obdobnou Kitsu jsem dosud nehrál.

Nechápejte mě špatně, ale mám za to, že Kitsu paradoxně nejvíc trpí ve dvou. V tomto ohledu se totiž pro mě nejedná o nic extra speciálního. Ne, není to špatné, hra funguje a dělá přesně to, co byste od ní čekali, ale prostě štychovek je hodně. Byť zde je vše okořeněno o postup na stupnici a karty klanů různě rozdělené náhodně mezi hráče.

To co pro mě dělá Kitsu lepší a zvláštní, to je týmová hra. Tady prostě hra vyniká a kombinace kompetitivního prvku přetahování se o vítězství a jeho co nejvyšší hodnotu, ruku v ruce s kooperativními prvky, kdy vám sice hra nebrání v domluvě, ale tím že sedíte křížem kolem stolu, tak se nemůžete naplno bavit o kartách a možnostech, to je prostě paráda a velmi příjemný herní systém. V podstatě je to „multiplayer“ dvojkovka, jakkoliv divně to může znít.

Hra má příjemnou dynamiku a rychlost, ve které nabízí dostatek zvratů a možností taktizování a přetahování, ale i blufování. Jen nesmíte blufováním obalamutit i vlastní protihráče.

Velmi dobrá hratelnost jde ruku v ruce s jednoduchými a přístupnými pravidly, do kterých naskočí i méně zkušení hráči, což se hodí, protože v šesti se často jistě sejdete i s přáteli, kteří běžně tolik her nehrají a i jim není problém hru vysvětlit.

Hodně se mi líbí i to, že nemusíte počítat žádné body, celé vyhodnocení jednotlivých štychů i konec kola jsou velmi jednoduché a neustále vidíte, kdo na čem je.

Příjemným zpestřením jsou i speciální karty, které slouží pro blufování a dynamické změny hry v průběhu štychů. Není nic lepšího, než poslední kartou obrátit celý štych vzhůru nohama. I když samozřejmě s tím je nutné vždy počítat a podvědomě s tím počítat.

Kitsu je povedenou hrou na poli štychovek s pěkným, kvalitním provedením, hezkými ilustracemi a skvělou hratelností napříč různým počtem hráčů. Pokud hledáte netradiční štychovku kombinující kompetitivní i kooperativní prvky a baví vás týmové soupeření, Kitsu je skvělá volba.

 

Hru můžete koupit na TLAMA games zde!

 

Kitsu

Autor: Thomase Favreliére

Vydavatelství: TLAMA games

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 2, 4, 6

Věk: 10+

Herní doba: do 25 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři