Knarr

Připravte posádku, napněte plachty a vypravte se za obchodem i dobýváním a úžasnými poklady ve hře Knarr.

Vikingové dnes plní mnoho legend a bájí, ať už se jedná o jejich takřka neskutečné zámořské výpravy na palubách drakarů nejen po Evropě, ale až do daleké Severní Ameriky nebo o jejich legendární božský panteon v čele s postavami jako Ódin, Loki nebo Thor. Zkrátka jejich éra a civilizace, zažívající vrchol mezi 8. – 11. stol. našeho letopočtu nepřestává fascinovat. O to víc, že se nejednalo o žádné bohabojné drsné barbary pouze pustošící kláštery, ale zejména o zdatné námořníky, obchodníky a objevitele. A právě na rozličné aspekty života hrdých Vikingů se zaměřuje nová karetní hra vydavatelství Mindok nesoucí název Knarr – což je mimochodem jeden z typů lodí, jak se můžete dočíst v pěkném slovníčku pojmů v pravidlech.

Knarr je hrou založenou na set collectingu (sbírání sad), managmanetu karet a svižného engine buildingu, za níž stojí Thomas Dupont v pozici designéra a Carrion Antoine jako výtvarník. Určena je pro 2-4 hráčů (neoficiálně existuje též sólo) od 8 let a s herní dobou okolo 30 min. Každý z hráčů se stává vikingským vůdcem a ve snaze za dosažením potřebných vítězných bodů skládá svou posádku družiníků a vysílá jí do dalekých krajin drancovat, prozkoumávat i obchodovat, ale i obsazovat. V písních bude zmíněn jen ten největší vůdce.

Vikingská posádka

Hra přichází v menší krabičce, kterou zdobí velmi zdařilá ilustrace Carriona Antoina, stejně jakou celou hru. Sympatické je, že krabička je tak akorát velká, aby se do ní vše vešlo, a není zde prostor na žádný zbytečný vzduch.

První na řadě jsou zde pravidla. Jednoduchá, jasná, pěkně napsaná i se slovníčkem a chytrým úvodem. Překlad si drží svou vysokou kvalitu, jak tomu u Mindoku bývá.

Co se herních komponent týká, ty zahrnují centrální herní desku s počítadly, čtveřice lodí (knarr) pro hráče, sady karet v praktických krabičkách a hromádka žetonů, jednak kartonových, jednak dřevěných počítadel bodů a věhlasu.

Karty zabírají jednak Vikingové, rozdělení do pětice barevných sad a několika druhů, ale také karty výprav, kam své nájezdníky a obchodníky můžete vysílat. Musím říct, že karty jsou jednak velmi kvalitní a pěkné, ale také nádherně ilustrované a herně funkční. Co trochu leckoho zamrzí, to je fakt, že obalené karty se nevejdou do připravených krabiček.

Graficky i funkčně je zpracování hry na vysoké úrovni a snad jediné, co lze trochu vytknout, je počítadlo věhlasu. Ano, označovací kostičky i deska jsou moc pěkné, ale lehce nepraktické v zabíraném prostoru, a to zejména v maximálním počtu hráčů.

Vzhůru na moře a do dalekých krajin

Na počátku partie se připraví herní deska a na ní ukazatele spolu s nabídkou karet vikingů a také nabídkou karet výprav k zabírání. Každý hráč si vezme svou destičku lodě ve vybrané barvě, 5 karet do začátku (2 na stůl, 3 do ruky). No a může se hrát.

Celá hra pobíhá po tazích hráčů, které se skládají z jednoho povinného a jednoho volitelného kroku. V tom prvním získá hráč body dle svého ukazatele na stupnici věhlasu (zkrátka čím slavnější, tím víc získáte v každém svém tahu). Následuje akce, kdy si hráč musí vybrat buď nábor, nebo mořeplavbu. V případě první varianty hráč vyloží kartu z ruky do své posádky podle barvy, dobere si zdroje ze všech karet z dané řady a jako poslední si dobere kartu z nabídky dle barvy vyložené karty (nezáleží na barvě dobírané karty!). Nabídka se poté doplní a hraje další hráč. V druhé možnosti se hráč se svou posádkou vypraví na zámořské plavby. Vybere si jednu z karet výprav, odhodí karty vikingů ze své posádky odpovídající požadavkům karty (případně může symboly nahradit žetony vojáků). Získanou kartu přidá ke své desce lodi a získá případné bonusy. Jednou za kolo lze také provést akci obchod a získat odměny ze své desky, ale i z již získaných karet výprav, a to v závislosti na utracených žetonech náramků (od 1-3).

No a takto v zásadě velmi jednoduše až do chvíle, kdy jeden z hráčů získá 40 bodů. Dohraje se kolo, aby všichni měli stejně tahů, a hra končí.

Případně si lze zahrát i o něco komplexnější variantu obohacenou o artefakty přidávající různé zvláštní podmínky, jako třeba nutnost sbírat pestrobarevné sety nebo získat více bodů z trojic, či bonusových akcí z daného pořadí karet.

Knarr je velmi příjemný, pěkně udělaný ve vikingském hávu laděný set collectin a tableau building se závodním tempem vstříc cílové bodové hranici. Celá hra v mnoha ohledech velmi pěkně funguje a svým spádem, ale i zpracováním si nás získala. Proč?

Tak předně tradičně zpracování. Mám k němu jedinou výtku a to jsou zmíněná počítadla. Jinak je hra funkčně i graficky opravdu parádní a ilustrace povedené. Carrion Antoine pro mě byl naprosto neznámý, ale jeho grafický styl se mi velmi líbí.

Hra je v zásadě velmi jednoduchý na naučení – celý tah se skládá ze dvou, maximálně tří akcí, které jsou prosté, přímé, ale přitom hra nabízí pěknou hloubku a nutnost přemýšlení, ať už se jedná o nábor nebo mořeplavbu. Zejména u náboru se nám hodně líbí výběr karty k zahrání a následné navázání na to, kterou kartu si doberete. Není to nijak tradiční prvek, ale z hlediska přemýšlení a strategie funguje skvěle. Přesto je ale hra vhodná i pro méně zkušené hráče.

Celá hratelnost je příjemně svižná. Hra se nezasekává, má slušné tempo, většinou už dopředu máte vymyšleno, co uděláte, a tak je i v plném počtu čekání na tah skoro minimální. Takže navíc ano, ve dvou nebo čtyřech, funguje skvěle. Samozřejmě čím více hráčů, tím rychleji se mění nabídky karet a situace na stole, ale lze vše šikovně uhlídat a sledovat. Samozřejmě ve více hráčích pocitově více tlačí čas a tempo, ve dvou dokáží být hry pohodovější a klidnější, v plném počtu musíte tlačit na body mnohem více. Nečekejte ale ve hře žádnou hlubší interakci, kromě vybírání karet z nabídky.

Díky své přístupnosti se hra hodí pro široké spektrum hráčů, ale i jako filler nebo hra na cesty.

Na to, o jak v zásadě malou hru se jedná, překvapí pěkně implementované téma do hry v podobě posádky a plavby k dalekým či blízkým, obchodním nebo válečným výpravám.

Když to přeženu, hra nepřináší přelomově nové mechaniky, ale kombinace ve hře funguje velmi pěkně a hra se může směle měřit i se stálicemi trhu. Možná je v některých ohledech dokonce překonat, už jen díky využívání karet výprav nebo systému doplňování karet do ruky.

Hra nabízí pořádnou porci znovuhratelnosti, kdy ani po několika partiích nás stále nezačala nudit a měli jsme chuť rozjet další partii. Ostatně tomu napomáhá i rychlá herní doba. Navíc pokud se vám ohraje základ, zařadíte artefakty a máte další hromadu možností.

S čím je třeba ve hře počítat, a co může někdo vidět jako negativum, to je jistá míra náhody v došlých kartách. To už ale u karetních her vždy bývá. Ostatně nabídka se mění pouze dobíráním karet hráči, neexistuje žádná možnost automaticky obměny.

Pokud by snad někdo hledal srovnání, nabízí se klasický Splendor. Oproti němu je Knarr svižnější, rychlejší, vyváženější a chce se mi říct i modernější. Zkrátka taková evoluce systému.

Knarr je zkrátka ve všech ohledech pěkně udělaná, skvěle fungující hra a navíc postavená na mém oblíbeném historickém tématu Vikingů, což jí v mých očích samozřejmě přidává body navíc. Pokud hledáte svižnou a pěkně fungující hru se sbíráním sad a jednoduchým engine/tableau buildingem, pak je Knarr jasná trefa do černého a pro mě velmi příjemné překvapení letošního roku.

Hru můžete koupit třeba na TLAMA games zde!

Knarr

Autor: Thomas Dupont