Kniha kouzel

Hry recenze

Čarodějové a čarodějky ze všech koutů a všech věků, vítejte na tradiční každoroční soutěži SuperČar. Naučte se a využijte nová kouzla a staňte se nejlepšími čarodějnými mistry!

Jakmile zaslechnu název vydavatelství Space Cowboys, musím zbystřit. Právě pod tímto logem ve spojení s českým vydavatelstvím Blackfire totiž vyšly některé z našich nejoblíbenějších her, ať už se jedná o Splendor a jeho varianty Marvel či Duel nebo třeba dvojková stálice Jaipur. Hry jsou sice pravidlově velmi snadné, ale vynikají skvělou hratelností a kombinacemi. A do všech těchto kategorií spadá i novinka Kniha kouzel (v orig. SpellBook), která v češtině vychází koncem září.

Hned druhým bodem, proč mě hra zaujala je jména autora, kterým není nikdo jiný než velmi plodný a úspěšný Phil Walker-Harding (Gizmos, Llamaland, Sushi Go! či další novinka Monolyth). Jeho hry kombinují herní v podstatě velmi základní a jednoduché mechaniky s příjemnou a často přemýšlivou a taktickou hratelností. A nejinak je tomu právě i u Knihy kouzel, která v sobě kombinuje jednoduchý engine building a správu zdrojů a kupodivu i závod s ostatními. Hra je určena pro 1-4 hráče s věkovým doporučením 12+ (reálně 10+) a herní dobou pohybující se okolo 30-45 min. Každý z hráčů se stává jedním z čarodějů na soutěži, kde se všichni snaží nasbírat magickou materii, naučit se a využít nová kouzla, postarat se o svého společníka a získat co nejvíce bodů. Nejlepším čarodějem může být i letos jen jeden uchazeč.

 

Kouzelná výbava

Pod víkem středně velké krabice najdete to, co potřebuje každý správný čaroděj. Ano, hádáte správně – kouzla. Kolem těch se celá hra točí a v krabici jich na kartách najdete rovných 84. Jsou rozděleny do 7 barev a 3 kategorií ve čtyřech stejných sadách pro hráče. Právě díky velkému množství kouzel a systému hry – tedy že do každé partie potřebujete jedno kouzlo každé barvy, dává Knize kouzel obrovskou variabilitu a stovky možných kombinací. Žádná hra nemusí být stejná jako předchozí. Karty kouzel obsahují vždy 3 úrovně daného kouzla, které se můžete v průběhu hry naučit. Čím vyšší kategorie, tím je dražší na naučení (více magické materie), ale zase vám přinese na konci hry více bodů a dovolí využit i efekty pod ní, což u většiny kouzel zvyšuje možnosti (např. na první úrovni si doberete 2 žetony, ale na třetí 4, či se z jednorázového efektu může stát trvalý atd.). Úroveň naučených kouzel nelze měnit a je tak třeba dobře se rozhodnout nejen podle efektů, ale i dostupných zdrojů a zvolené taktiky.

V jednoduchém papírovém insertu dále najdete desky společníků zobrazující magické tvory a na které hráči ukládají část magické materie (žetonů) pro zisk bodů, destičku na nabídku žetonů, papírovou misku na odhazování a plátěný sáček. Ten skrývá celých 105 žetonů magické látky materie. No dobře, zkrátka jsou v něm barevné žetony, které zde slouží jako platidlo a zdroj. Asi by vás napadlo, že budou klasické papírové a čeká vás spousta loupání, ale to byste byly vedle. Všechny žetony jsou totiž akrylové plastové. A to je skutečná bomba. Parádně se s nimi hraje, krásně vypadají, skvěle se losují, vydrží desítky partií (ano, koukám na vás Kvedlalové), a to co jiné hry mají jako poměrně slušně drahý dodatek, to zde najdete už v základu. Žetony každopádně barevně kopírují kouzla a dále obsahují trojici symbolů. Ale o to dále.

Kromě jednoduchých a přehledných pravidel, která kromě vysvětlení hry obsahují i popis všech kouzel, najdete ve hře i dobře udělané nápovědní karty, které shrnují celý průběh hry a bez problému se podle nich dá hrát a i noví hráči tak do hry naskočí okamžitě bez pomoci.

Celkově je zpracování hry na vysoké úrovni. Ilustrace na kartách jsou pěkné a akrylové žetony naprosto skvělé. Snad jen ty karty to bude chtít obalit, protože jejich tloušťka není žádný zázrak. I když je pravda, že po většinu hraní jen leží na stole.

 

Uč se, kouzli a vyhrávej

Herně je hra poměrně jednoduchá a jak už jsem psal, k vysvětlení postačí a přiložená nápovědní karta. Na začátku se musíte rozhodnout, s jakou sadou karet budete hrát. Nabízí se varianty podle stejného označení kouzel (1-3 tečky) nebo divoká, kde se kouzla každé barvy nalosují náhodně. Buď jak buď, všichni u stolu hrají se stejnou sadou! Následně si každý hráč vezme společníka, kartu nápovědy, dvě materie do základu a doprostřed stolu se připraví základ nabídky, sáček se zbylými žetony a miska. No a může se hrát.

Hra probíhá v sekvenci opakujících se kol, kdy předem není znám jejich počet. Hráči hrají postupně a jakmile se dostanete na tah, projdete si tři jednoduché fáze – ráno, poledne a večer – ve kterých máte vždy jednu akci. Z počátku, než se naučíte nějaká kouzla, jsou tahy strašně jednoduché a rychlé. Ráno si můžete vzít buď jednu vybranou materii z nabídky nebo dvě náhodné ze sáčku. V poledne můžete uskladnit jednu materii na svém společníkovi, což je jeden ze zdrojů bodů ve hře. Večer se pak můžete naučit nové kouzlo. To uděláte tak, že odhodíte materii v barvě korespondující s vybraným kouzlem a v počtu dle vybrané úrovně a označíte si to žetonem na kartě. No a kouzlo máte od dalšího kola dostupné. Některá kouzla vám přidávají akce do příslušných fází (a rozšiřují tak možnosti), jiná mají okamžitý nebo trvalý efekt na hru. Samozřejmě kromě efektu je odměnou za naučení i bodový přísun na konci hry. Důležitý prvek hry tkví v úrovni kouzel. Samozřejmě čím vyšší, tím silnější a bodově hodnotnější, ale také dražší na spotřebovanou materii. Zároveň nelze během hry úroveň měnit.

Každopádně jakmile hráč projde tři fáze, zkontroluje se centrální zásoba žetonů, případně se doplní/odhodí a může hrát další.

Hra pak končí ve chvíli, kdy se jeden z hráčů buď naučí všech 7 kouzel nebo zaplní celou desku svého společníka.

 

Dojmy

Začínám mít pocit, že hry až moc chválím. Jenže těžko se vyhnout pozitivním hodnocením, když u nás poslední dobou vychází jedno herní překvapení za druhým a to prakticky úplně potichu a bez velkých ovací. Kniha kouzel je ve zkratce řečeno další zásah a velmi povedená rodině hráčská záležitost, která možná po přečtení pravidel nevypadá jako kdovíjaká bomba, ale jakmile jí rozjedete na stole, rozkvete rychleji, než dokáže čaroděj mávat hůlkou. A to hned z několika důvodů.

Jasně, první v pořadí je zpracování. Jasná, jednoduchá a dobře vysvětlená pravidla, se kterými jsme neměli problém ani s nastudováním, ani s bleskovým vysvětlením. Karty jsou hezké, velké, přehledné. Jen trochu tenké. Akrylové žetony jsou naprosto skvělé a upřímně řečeno po jejich vyzkoušení se mi bude těžko vracet k obyčejnému kartónu a mám další prvek na vylepšení svých oblíbených deskovek.

Mechaniky hry jsou čisté, jasné, ve hře je pár ikonek a klíčkových slov, které vám během pár kol skočí do hlavy, a už jedete bez většího dohledávání. Všechna kouzla jsou navíc vysvětlena přehledně v pravidlech.

Hra velmi pěkně dávkuje svojí obtížnost a možnosti. První hru si pravděpodobně vyzkoušíte (a to doporučuji), se základní sadou kouzel. Pak tu máte další dvě. Každopádně všechny tři fungují tak jak jsou navržené a vymyšlené dobře a nabízejí několik různých cest k vítězství různými kombinacemi, které stojí za to objevovat. Dá se hrát čistě strategicky, dá se hrát situačně, ale skutečně každý může svou cestu tlačit jiným směrem a přes jiná kouzla a přesto mají všichni rovnocenné šance.

Ta pravá a největší zábava hlavně pro zkušenější hráče ale nastává s náhodným losováním karet a objevováním a zkoušením kombinací různých kouzel a cest. Pronikání do hry a vymýšlení strategií a synergií ve hře funguje naprosto skvěle. Jen na začátku hry možná strávíte chvíli přemýšlením, co by mohlo fungovat a jak to vyzkoušet zahrát.

Neřekl bych, že je ve hře nějaká dominantní strategie (ostatně vzhledem k množství kombinací bych se hodně divil). Z počátku mi některé věci přišly nevýhodné (jako třeba braní jen jednoho žetonu materie), ale opak je pravdou, a to co je někdy slabší, dokáže v jiných partiích vyhrát hru.

Ve hře je docela silný prvek engine buildingu a popravdě i závodu. Prvních pár kol je pomalý rozjezd, ale konec může přijít mnohem dřív, než byste čekali. Než se nadějete najednou tu někdo umí 7 kouzel. Je tak dobré neustále sledovat soupeře a jejich plány a podle toho i eventuálně přizpůsobit svou rychlost hraní. Někdy se vyplatí hrát pomaleji, někdy spěchat k cíli a uzavřít hru dřív, než se ostatní naučí silná kouzla za hodně bodů. No a nikdy nezapomínejte na „nakrmení“ společníka, protože z počátku na něj sice můžete přidávat po žetonu, ale i to může být velmi šikovná cesta k vítězství přes některá kouzla a rychlé naplnění stupnice. Maximum 18 bodů totiž rozhodně není zanedbatelných.

Náhoda ve hře je zastoupena pouze taháním žetonů ze sáčku – a tomu se dá vždy přizpůsobit, jinak je každý odkázán na svá vlastní rozhodnutí a plánování a co nejlepší využití dostupných možností. Navíc ve hře existuje možnost vytvořit si ze tří žetonů materie takový, který potřebujete, což podle mě náhodu ještě více eliminuje.

Díky velkému množství kouzel a kombinací je hra obrovsky variabilní a znovuhratelná. Navíc si dokážu lehce představit rozšíření, protože zkrátka stačí přidat pár nových kouzel.

Co se počtu hráčů týká, tak nejideálnější počet je 2-3. V plném počtu je čekání na tah o něco delší – i když samotné tahy většinou plynou velmi rychle bez zbytečné paralýzy. Hru si můžete užít i sólo, což lze využít jako příjemný trénink nebo prozkoumání možných dobrých kombinací kouzel následně využitelných s ostatními. Ideálně hra zapadne do rodiny nebo i jako kratší/nenáročnější i když stále přemýšlivý a taktický filler pro zkušenější hráče. Pokud bych snad měl hru k něčemu přirovnat, asi nejvíc my na mysl vyvstane populární Res Arcana. Lehčí, jiná, ale mechanicky podobná – vymyslet engine z dostupné nabídky a ten dovést k vítězství.

Hra má dva menší neduhy. Aspoň pro někoho. Kromě sledování toho, jakou strategii hráči volí a jak postupují hrou je mezihráčské interakce minimum a každý jede sám za sebe.

Máte sice dané nějaké základné téma hry, ale finále je hra spíše abstraktní a kouzelnickou soutěž ve hře necítíte. Hra by mohla být postavena na čemkoliv jiném a výsledek by byl stejný.

Kniha kouzel je pro mě velmi příjemným překvapením s pěknou jednoduchou a svižnou hratelností, přístupnými pravidly, skvělým zpracováním a obrovskou variabilitou, které zaručuje každou hru odlišnou od předchozí, a která se řadí mezi ty nejlepší z autorových her.

 

Hru můžete koupit na Cechu Hráčů zde!

 

Kniha kouzel

Autor: Phil Walker-Harding

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-4

Věk: 12+

Herní doba: 30-45 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři