Umělá inteligence se rozpadla na jednotlivé protokoly, které musí během následujících nanosekund vyhodnotit situaci a utkat se v ovládnutí příkazového řádku.
Zvířátka, fantasy, sci-fi, zombíci, neznámá prostředí, daleké kraje nebo třeba kuchyň a dopravní infrastruktura. Deskovky už přinesly desítky a desítky různých témat a zasazení. Přesto nyní přichází REXhry se hrou zcela originální v podobě cyber punkové novinky Kód: Ovládni kyberprostor, ve které se hráči stávají umělými inteligencemi těsně po singularitě a rozpadu reality, kdy se jednotlivé protokoly rozdělily a nyní se musí vypořádat s novou realitou v dynamických karetních soubojích.
Kód je netradiční soubojová karetka Michaela Yanga pro 2 hráče od 14 let s herní dobou mezi 20-40 min. každý z hráčů se ujímá trojice originálních protokolů a snaží se přetlačit soupeře a zkompilovat pomocí příkazů své protokoly dřív, než soupeř.
Zpracování
Kód je hrou, která na fotkách a propagačních materiál nikdy nevynikne svým zpracováním tak jako ve fyzické podobě. Ono totiž už krabička se krásně leskne, ale hlavně se nádherně lesknou všechny obsažené karty, na kterých hra stojí. Respektive karty jsou kromě pravidel jedinou komponentou hry. Ve hře najdete 12 karet protokolů – unikátní části umělé inteligence jako smrt, gravitace, naděje, oheň, kov, mor a další. Ke každému protokolu pak náleží 6 unikátních karet příkazů, které obsahují jednak číslo, jednak řadu efektů. Nutno podotknout dvě věci – každá sada karet je unikátní a jiná, každý aspekt se zaměřuje na něco jiného a hraje se odlišným přístupem. A také zpracování karet, které je prostě nádherné. Nejen že se karty krásně lesknou, ale také mají velmi dobrou kvalitu s plastovým efektem a povedenou tematickou grafikou.
Pravidla hry nejsou vyloženě složitá, řekněme, že základ hry je poměrně jednoduchý, ale hloubka hry tkví nejen ve variabilitě, ale hlavně v efektech a jejich využití, použití a kombinacích. A také v tom, že každá hra je zcela jiná.
Celkově je Kód z hlediska zpracování vyladěn na maximum – dokonale přehledné, nádherně zpracovaní, ideální pro každou straku. Navíc mohu jen doporučit, pokud vás hra láká, skočit po ní co nejdříve, protože promo balíček obsahuje další 3 karty protokolů a jejich karty příkazů, což je další zvýšení variability.
Jak na to?
Co se mi u hry rozhodně líbí, to je strašně rychlá příprava. V podstatě ve chvíli, kdy vytáhnete karty z krabičky už tak trochu hrajete. První co musíte udělat je draft protokolů. Všechny se rozloží na stůl a hráči si střídavě vybírají, za které budou hrát. Následně je rozloží proti sobě do pomyslné mřížky 2x3, vezmou si všechny karty příslušných protokolů (celkem 18), zamíchají je a doberou 5 do ruky. A jde se hrát.
Cílem hry ze zkompilovat 3 protokoly, k čemuž je potřeba mít hodnoty karet 10 a více u svého protokolu a zároveň mít hodnotu vyšší než soupeř. Jakmile hráč takto dokončí 3, vyhrává.
Herně je to snadné – vyhodnocujete efekty, hrajete karty, dobíráte do ruky a zase řešíte efekty. Škodící, pozitivní, interaktivní. Karty mají 3 řádky s akcemi (příkazy), kdy každá funguje trochu jinak – okamžité a trvalé efekty. Když to hodně přeženu, základem celé hry je vykládání karet příkazů do řad/sloupců příslušných protokolů a vyhodnocování efektů se snahou o kompilaci, tedy jakési „dokončení“ a otočení karty na dokončenou stranu.
V zásadě se skutečně jedná o v podstatě jednoduchou hru. Byť to je i Mozkožrout a umí zavařit hlavu, že ano?
Dojmy
Hledáte skvělou karetní dvojkovku s obrovskou hloubkou, která vás bude od začátku do konce trápit svými možnostmi v jednoduchém herním designu? Kód je jasná volba. Absolutně se nedivím, že tahle hra přichází se světovým hypem, protože je prostě dobrá.
Mínusy? Abstrakce. Tedy ano, máte zde téma protokolů a umělé inteligence, ale kdyby zde byl My little pony, Asterix nebo světová válka, výsledek by mohl být víceméně stejný. Na druhé straně musím uznat, že téma podporuje velmi dobře grafika a zpracování. Druhou výtkou může být, že Kód není hrou, kterou si zahrajete jednou nebo dvakrát a hned máte přehled. Ne, tahle dvojkovka se možná jeví jako menší, ale přeci jen to chce tomuhle dynamickému přetahování věnovat nějaký čas a řadu partií, abyste si osvojili nejen karty příkazů, ale i celkově fungování asymetrických a originálních protokolů a jejich sad.
Osobně vidím obrovské plus ve variabilitě a zjišťování různých možností, synergií a propojení. Každé spojení protokolů funguje odlišně, každá nabízí jinou partii a kombinace jsou už v základní hře obrovské a takřka nekonečné.
Hra obsahuje takový příjemně „čistý“ herní design bez zbytečných komplikací a mikro pravidel s důrazem na hlubokou hratelnost. Pro mě je Kód kompilací velkých TCG karetních her v kapesním vydání.
Hra je vysoce taktická – nad každou kartou a jejím využití a časování přemýšlíte. Od začátku do konce zažíváte napětí, zda stihnete dokončit kompilaci nebo vám soupeř třeba jedním tahem smaže protokol.
Zajímavé je, že během testování jsme zvládli partii za 20 minut, ale také jsme se přetahovali skoro hodinu. Zejména ze začátku bývají partie o něco delší, protože se musíte zorientovat ve fungování protokolů, klíčových slovech i v příkazech. Ono kouzlo tkví už v tom poskládat dobře 3 protokoly, které vám společně budou správně fungovat. A soupeř vám samozřejmě nikdy nenechá ideální kombinaci.
Na druhé straně hra může trpět na nevyrovnané soupeře – pokud jeden hráč má se hrou větší zkušeností a ví, jaké zvolit protokoly, bude mít podle mě výhodu. Možná paradoxně se nám zde osvědčilo vybrat protokoly náhodně.
Díky své velikosti a kvalitě zpracování není problém si hru vzít sebou a úspěšně jí zahrát.
Kód je pro mě příjemným překvapením. Upřímně řečeno mě prvotní hype dost minul a tematicky na mě hra nezapůsobila. Jenže máme rádi rychlé, dynamické a přemýšlivé dvojkovky, takže jsem si jí chtěl minimálně vyzkoušet. A výsledek je doslova bravurní. Kondenzované karetní dynamická dvojkovka plná taktiky, kombinování, rozhodování a interakce. Palce nahoru a doporučení k tomu!
Hru můžete koupit na Planetě her včetně rozšíření zde!
Kód: Ovládni kyberprostor
Autor: Michael Yang
Vydavatelství: REXhry
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2
Věk: 14+
Herní doba: 20-40 min
Autor: Adam Vondra Vondris