K zemi se blíží kometa, sopka je těsně před erupcí – dokážete zachránit co nejvíc roztodivných zvířat minulosti?
Jsou hry, které připlují tak trochu mimo zář reflektorů a ve stínu velkých titulů jako Etherfields nebo ISS Vanguard. Ale to neznamená, že se nejedná o zajímavé hry, protože právě naopak. Na Albi Game day jsem měl mezi mnoha zajímavými tituly možnost vyzkoušet rodinnější titul Kometa. A světe div se, tohle rodinné skákání v kombinaci karetního zachraňování zvířat a skákačce ala dáma nás nejen bavilo, ale moc jsme se těšili, až vyjde. A protože den D nastal, pojďme se na tuhle hru podívat zblízka.
Kometa je rodinou strategickou hrou Petera Prinze pro 2-4 hráče od 12 let (ale reálně spíš 8-10 podle toho, jak umí děti číst) a s herní dobou okolo 45 min na partii. Hráči se ve hře vydají do daleké pradávné minulosti a snaží se zachránit ohrožené druhy, které se jinak brzy stanou oběťmi lávového vulkánu nebo padající komety. Čas neúprosně běží, a tak musíte být pořádně rychlí!
Herní materiál
Co musím u Komety rozhodně pochválit, to je její moc hezká grafická stránka i přesto, že se jedná v zásadě o menší a méně náročný titul. Už z krabice je jasné, že půjde o záchranu mnoha různých prehistorických tvorů před padající kometou a zničením.
Po rozbalení nás příjemně překvapil obsah a jeho rozdělení. Oboustranný herní plán rozdělený na šestiúhelníková pole, desky zachránců pro hráče a sady dřevěných žetonů po třech ve čtveřici barev. Dále najdete v krabici trojici sad karet – stříbrných, zlatých a speciálních větších karet hrdinů. Karty jsou přehledné, s kombinací jednoduchého textu a přehledných ikon a z kvalitního materiálu, takže i pokud je neobalíte, jejich brzké ohrání nehrozí.
Co nás příjemně překvapilo, to jsou dvě papírové krabička – jedna na karty, jedna na žetony – které fungují pro organizaci a uspořádání hry. Jen tedy by mohla být krabice klidně o něco menší a stejně by se do ní vše vešlo bez problému.
Celkově je ale herní materiál více než pěkný – moc hezké a kvalitní karty, líbivé ilustrace a povedené dřevěné žetony rozdělené nejen barevně, ale i druhy stop. Potěší i variabilní oboustranný herní plán, který lehce promění hratelnost hry.
Jak na to?
Vysvětlení pravidel Komety zabere jen pár minut. Stěžejní je pochopit herní karty a princip pohybu po mapě. Každá karta zvířat (kterých je většina) obsahuje pěknou ilustraci, jméno, druhy terénu k pohybu, schopnost (pokud má), vzdálenost hnízda od záchranné jeskyně a body při záchraně. Karty lze využívat dvěma způsoby – tvory na nich líhnout, snažit se je zachránit a získat tak body, případně pro pohyb žetonů po mapě, a to po typech terénu na nich zobrazených. Kromě zvířat pak hra obsahuje i karty příležitostí, což jsou jednorázové efekty a hrdiny, kteří v podstatě reprezentují hráče a mají zvláštní pravidla a podmínky.
Na začátku hry připravíte herní plán, každý hráč si vezme jednu desku a tři žetony, hrdinu a 5 stříbrných karet do ruky. Ze zbylých, ať už stříbrných či zlatých, se vytvoří dobírací balíčky a nabídka dle počtu hráčů.
Následně se hráči střídají v tazích, kdy mají vždy na výběr z trojice možnosti – líhnutí, pohyb nebo odpočinek.
Akcí líhnutí hráč vyloží kartu z ruky na jedno ze tří volných míst u své desky a žeton položí na hnízdo s korespondujícím číslem, jako má karta (případně na vzdálenější, pokud není prázdné). Akcí pohyb se hráči snaží dostat své žetony z mapy do jeskyně. Princip je jednoduchý – odhozením karty z ruky může hráč svým žetonem či žetony pohnout po zobrazeném terénu či terénech. Vtip je v tom, že takový pohyb by byl až zoufale pomalý a hra obsahuje mechanismus přeskakování jako třeba v klasické dámě, kdy hráč může přeskočit své i cizí žetony a svůj pohyb tak prodloužit, což je zásadní prvek hry. Dalším specifikem hry je, že jakmile je zvíře úspěšně v jeskyni, hráč může využívat jeho schopnost a také za něj obdrží body na konci hry.
Poslední možností je odpočinek, kdy hráč obnoví své případně vyčerpané (pro schopnosti využité) karty, dobere si karty do ruky a zkrátka se připraví na další dění. Jen tím prostě stráví jeden celý tah.
Jakmile je v balíčku karet odhalena karta komety, nastává finální fáze a hráči už mohou hrát pouze akce líhnutí či pohyb, a to do doby, dokud mohou a chtějí. Postupně ale všichni pasují, ze hry vystupují, a jakmile takto dohrají všichni, nastává bodování, a to přímo za karty, za některé speciální podmínky či zvláštní schopnosti, ať už klasických karet zachráněných zvířat či hrdinů.
Dojmy
Kometa je přesně tím pěkným příkladem hry, která možná trochu zapadne mezi jinými tituly, ale ve skutečnosti to bude velká škoda, protože má hodně co nabídnout svou kombinací jednoduchých pravidel, perfektního zpracování a svižné pěkné hratelnosti a možností.
Ano, nějaké výtky by se našly, ať neházím pouze superlativa. Tak předně i když to vypadá, že hra nabízí velké množství karet, efektů a možností, opak je tak trochu pravdou a karty i efekty se mnohdy opakují, případně variují jen v lehké formě a po hrách asi zjistíte, že tak trochu opakujete stejný scénář. Ano, při hraní s dětmi je to naopak plus, protože se učí taktiku a tu mohou zdokonalovat, ale pro dospělejší hráče se opakovaným hraním ztratí prvotní kouzlo a napětí. Takže ano, Kometa je titul pro rodiny.
Musím říct, že Kometa je jednou z her, která vyniká ve větším počtu hráčů. Ano, i ve dvou si jí užijete, ale pro nás jeden z nejzábavnějších prvků, kterým je přeskakování, vyniká jakmile je na hracím plánu plno a musíte každým pohybem přemýšlet a poměřovat, zda někomu hodně nenahrajete a nepomůžete a jak si své pohyby a posuny ideálně naplánovat. Nejsilnější je tenhle interakční prvek v plném počtu hráčů.
Téma padající komety je sice pěkné a odpočítávání času protáčením karet s ním funguje a slouží jako jedna z taktik pro urychlení či zpomalení hry, ale jinak se v zásadě jedná o abstraktní hru. Možná tomu přispívá i fakt, že mezi zvířaty najdete kombinaci dinosaurů, savců či ptáků, kteří se nikdy nemohli v minulosti setkat. Ale to spíš taková poznámka, herně to hře neubírá, byť si myslím, že třeba čistě dinosauří zastoupení by mohlo fungovat lépe.
Co nás naopak bavilo, to jsou jednoduché herní mechanismy spojené do zábavného celku, který hráče udržuje v pozornosti a přemýšlení na několika úrovních – které karty vylíhnout, které nechat po pohyb, kam a jak se posunout, kdy si správně odpočinout. Přitom je ale síla v jednoduchosti a veškeré rozhodování se vměstnalo do trojice karet.
Co vnímám po několika partiích jako jisté pozitivum (a ano, pro některé negativum) je jistá pocitová nevyváženost karet hrdinů, kdy ale můžete ty silnější/lepší dát méně zkušeným hráčům a hru tak pomyslně vyrovnávat. A taky lze hrát zcela bez nich.
Líbí se mi variabilita v podobě oboustranné mapy a i karetních efektů, i když jak píšu výše, není jich tolik. Což ale zkrátka jde ruku v ruce s rodinnějším rázem hry a snahou titul příliš nekomplikovat. Přesto ve hře najdete mechaniky jako lehký set collecting některých druhů či efekty, které mohou při správném využití mít docela zásadní dopad na hru, a to hlavně u pohybu, který je stěžejní. Pro protřelé hráče tak půjde spíš o filler či zkrátka odlehčenou volnější hru.
Kometa je hra, kterou si užijí malí i velcí, ale každý trochu jinak. Pro rodinné hraní se jedná o velmi povedený titul, který trochu sráží menší variabilita, která by však šla zajistit jedním rozšířením s větším počtem karet. Přesto se ale vůbec nejedná o špatný a zábavný titul, ba naopak je Kometa hrou, která má ve své jednoduché kráse hodně co nabídnout a kombinace multi využití karet a chytrého pohybu po mapě směrem k záchraně funguje moc hezky. Navíc má tenhle titul hodně hezkou produkční stránku a povedené ilustrace.
Kometa je zkrátka jednoduchou a přístupnou hrou plných malých i větších rozhodnutí, svižné hratelnosti a vzájemné skákací interakce, kterou si užije celá rodina.
Hru můžete koupit přímo u Albi zde!
Kometa
Autor: Peter Prinz
Vydavatelství: Albi
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2-4
Věk: 12+
Herní doba: 45 min
Autor: Adam Vondra Vondris