Korál

Hry recenze

Logická hra prodchnutá růstem korálových útesů a plná barev. Jaká ale novinka je?

Nejprve faktograficky - Korál je hrou Tangi Tabuteau určenou pro 1-4 hráče od 8 let a s herní dobou pohybující se okolo 15-25 min na jednu partii.

Téma růstu korálů a korálových útesů v deskové hře možná nemusí znít na první pohled úplně lákavě, ale musíte si uvědomit, že korály jsou nedílnou a hlavně nezbytnou součástí světových moří a oceánů, už jen protože tvoří potřebné životní prostředí pro stovky živočišných druhů. A ve hře Korál od Blackfiru se každý hráč ujme, no řekněme role, jednoho ze čtyř barevných druhů korálu a vede ho v nesmiřitelném souboji o sluneční paprsky k vítězství. A ač se jedná v zásadě o abstraktní logickou hru, téma je v ní krásně zakomponováno.

 

Čtvero barevných korálů

Velmi příjemným překvapením je pro mě zpracování hry. V menší výrazně barevné krabičce plné korálů všech možných barev na vás totiž nečeká žádný plast, ale 24 poctivých „L“ bloků čtveřice barev, ze kterých budete stavět. K těm je zde už jen čtveřice figurek, jedna základní kostka skály a pár karet pro sólo a přípravu. Hra tak vyniká na jedné straně pěkným zpracováním a příjemnou grafikou, ale ve spojení s funkčním minimalismem na straně druhé. To platí víceméně i o pravidlech. Ta jsou velmi jednoduchá a přívětivá a s množstvím příkladů. Zajímavostí je, že hra obsahuje i dnes již skoro povinný sólo mód, který ale funguje podstatně jinak, než klasická hra. Každopádně celkově hra vypadá velmi hezky jak při rozbalení, tak ale i při hraní a na první pohled zaujme tím jak je „jiná“. Abstraktních her jsem už hrál nepočítaně, a tak je těžké něčím výrazně zaujmout, ale Korál to zvládl hned od počátku.

 

Růst vstříc slunci

Velkou předností většiny abstraktních her jsou většinou jednoduchá pravidla skládající se jen z pár kroků, které každý rychle pochopí, vysvětlí, ale už je těžší zahrát vše ideálně. A u Korálu tomu není jinak. Na počátku hry si každý zvolí jednu z korálových barev, vezme si příslušný žeton a dílky podle počtu hráčů barvy své, ale také neutrální nebo dokonce soupeřů.

Následuje další krok přípravy, který už je v podstatě samotnou hrou, a to postupné „založení“ korálu kolem základního kamene, kdy hráči postupně přikládají své bloky. Jakmile je skála schována, může se začít hrát.

Celá hra probíhá po tazích hráčů, kdy jsou na výběr vždy dvě možnosti – růst a pohyb. Při růstu hráč přikládá své dostupné dílky ke korálovému útesu, přičemž se musí dotýkat dílku s jeho žetonem. Při pohybu hráč může posunout svůj přes útes (posun), případně si ho vzít zpět a umístit na začátku dalšího kola (přesun). Jakmile někdo z hráčů umístí všechny své dílky, nastává konec hry, dohraje se závěrečná sekvence podle specifických pravidel a je zde konec. Vítěz se určí součtem symbolů každého hráče pohledem shora, protože každý korál potřebuje k životu dostatek světla.

Hra kromě toho obsahuje také velmi povedený režim pro jednoho hráče. V něm stavíte svůj korálový útes ze všech barev korálů a snažíte se splnit zadání karet pro každou barvu. A funguje to opravdu velmi příjemně, jednoduše a zároveň je hra až nečekaná výzva. I po několika partiích se stále pohybuji v šedavém (pod)průměru. Co je určitě

 

Dojmy

Korál jsem příjemným abstraktním překvapením a velmi chytrou hrou, která ukazuje, že v jednoduchosti je síla a krása. Pravidla i samotná hra na pár minut, ale jak v sólu, tak i ve více hráčích dokáže pěkně zavařit hlavu a potrápit mozkové závity. Největší výzva je v 3D prvku. Musíte totiž kontrolovat a sledovat několik věcí. Nejen umístění svého žetonu, stabilitu přikládaných dílků a soupeře, ale jak se blíží konec hry, čím dál více i počet vašich žetonů viditelných shora útesu, protože jen jejich počet je ve finále důležitý.

Hra dobře funguje v jakémkoliv počtu hráčů. A pokaždé je trochu jiná. Základní mechanismus je stejný, ale pocitově je každý počet hráčů vzhledem k počátečnímu nastavení a následnému průběhu odlišný. Osobně jsem si hru nejvíc užil sólo a v plném počtu hráčů, kde každý „kope“ za svou barvu a hra je tak plná interakce a přetahování. Svou přístupností jak věkovou, tak i řekněme deskovkářsky „dovedností“ je Korál také příjemný, protože je naprosto jednoduchý. Pravidel je v základu minimum a na tahu máte jen dvě možnosti (nebo teoreticky 3, pokud každou verzi pohybu berete jako jednu).

Líbí se mi rychlá herní doba. I když nad tahy hodně přemýšlíte, pořád se s přehledem vejdete do deklarovaných 20-25 min na partii, a to i v plném počtu hráčů.

I když se jedná o abstraktní hru, není z ní ve finále téma tak abstrahované, jak bývá zvykem, ale nejen ve finálním bodování, ale i v průběhy hry je pěkně vytvořené. Když třeba budete riskovat nestabilním příspěvkem na útes, může se vám to nepěkně vymstít pádem a ztrátou.

Po vyzkoušení musím říct, že se mi hra líbí i z hlediska vzdělávacího a prohlubování představivosti u dětí zejména díky nutnosti 3D myšlení a sledování rostoucího útesu ze všech možných stran a úhlů.

Povedené je i zpracování hry z velkých dřevěných bloků evokujících korálové odstíny.

Hra nabízí i přes svou jednoduchost dostatek taktiky a přemýšlení, ať už při přikládání dílků a podmínkám, tak i při pohybu, kdy je hráč limitován svou vlastní barvou bloků, přes které nelze přejít.

Korál je zkrátka velmi příjemnou abstraktní hrou, která se ve svém žánru absolutně neztratí a díky své originalitě patří možná k tomu nejlepšímu, co jsme za posledních pár let dostali. A to jsem od hry vlastně vůbec nic nečekal, ale o to příjemnější překvapení se koná. Někdy zkrátka i z nenápadných a minimalistických věcí vykvete velké překvapení.

 

Hru můžete koupit se slevou na Cechu hráčů zde!

 

Korál

Autor: Tangi Tabudeau

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-4

Věk: 8+

Herní doba: 15-25 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři