Hrdý král Théoden vede své jezdce proti řadám skřetů před Minas Tirith. Mocný Thranduil seřadil elfí střelce proti Temnému pánovi. Brand však propadl temnotě a slouží Stínům. A co ostatní?
Dlouhé roky se temný pán Sauron připravoval na znovuzískání své někdejší moci. Dlouhé roky plánoval, připravoval a snoval své plány. Povolával k sobě své válečníky a náčelníky, zástupy svých věrných a za horami a bránou neproniknutelné pevnosti ve stínu Hory osudu se připravoval na válku. Náznaky blížící se hrozby byly vidět všude. Z hor scházeli divoké kmeny, z Hradu putovali jižanští a skřeti ze svých nor po celé Středozemi shlíželi na bohatství Svobodných národů. Znaky, které snad nikdo nemohl ignorovat, přesto však většina svobodných národů dále spala oblouzněna sladkými slovy a zdánlivým mírem. Jejich králové a vládci byli přesvědčení pomocí nastrčených našeptávačů, vidoucí palantírů a dalších temných přisluhovačů a neudělali nic. Dále spali pod příkrovem stínů. Brand, Dáin, Denethor, Théoden i Thranduil, všichni polapeni v pavučinách temnoty. To naopak náčelníci Saurona své úkoly plnili více než pečlivě.
Stalo se takovou příjemnou tradicí, že za poslední týdny vždy pravidelně vycházel článek o rozšíření k epické deskové hře Válka o prsten vydavatelství REXhry – Páni Středozemě a Válečníci Středozemě, obě expanze přinášející množství nového obsahu do už tak skvělé hry nesly trochu starší datum vydání, ale nutno uvést, že původní vydavatelství Ares a jeho designéři zdaleka nespí a neodpočívají, a proto do třetice všeho dobrého (i zlého) přišlo rozšíření nesoucí název Králové Středozemě, a na něm se v podstatě ani nestihl usadit prach, protože celosvětový release se datuje do roku 2024.
Rozšíření sice nese název Králové, ale to je trochu zavádějící. Ono totiž obsahuje 8 nových postav, ale zdaleka ne všichni jsou králové jako takoví, spíše je to kombinace králů, náčelníků a vůdců. Ale to jen tak na okraj.
Králové Středozemě přicházejí ve větší čtvercové krabici, podobně jako třeba předešlí Válečníci a pod svým víkem, na kterém se podmračeně kouká král Dain, najdete pořádné množství obsahu. Ostatně celkově musím říct, že rozšíření k Válce o prsten nikdy nejsou žádné drobnosti, ale pořádná nálož obsahu, která dokáže hráčům zamotat hlavu. V případě Králů se jedná o 13 nových figurek, speciální podstavce a dvě nové kostky, ale i žetony a pořádný balík karet. Mezi těmi najdete nejen nové postav (5 „kladných“ a 3 „zlé“), ale i zásobu událostí, kdy některé nahrazují starší, některé jsou zcela nové. Nesmím zapomenout ani na speciální desku podmanění či překryvné žetony – inu Helmův žleb může lehce padnout do stínů. Pokud se ptáte na zpracování, tak ano, Králové jsou tradičně více než povedení, disponující řadou překrásných ilustrací Johna Howea a kvalitního materiálu. Za mě má expanze také dosud nejlepší a nejdetailnější figurky napříč hrou.
Po dlouhé roky před samotnou Válkou o prsten a před putováním Froda a Společenstva s Jedním prstenem, ale i během nich, probíhal stínový souboj mezi Sauronem a Gandalfem o osud a duši řady vládců. Možná nejlépe to bylo vidět i dvojice Théoden a Denether, kdy první jmenovaný byl v područí Sarumana a Grími Červivce, druhý zase nahlížel do prastarého palantíru a viděl nekonečné šiky mocné armády temného pána. Oba propadali do stínů a bezvýchodnosti situace svých národů. Jenže zatímco prvního dokázal Gandalf vrátit zpět do vládcovské role, druhý naopak propadl deziluzi a jeho osud všichni známe. A v zásadě přesně takový boj a tahanice o krále je přesně hlavním námětem celého rozšíření.
Králové, kteří dali rozšíření název, vstupují do hry na počátku v neutrální roli, ale oba hráči, tedy jak Svobodné národy, tak Stín, je mohou a chtějí přetáhnout na svou stranu. A zatímco po jejich probuzení z letargie se z nich stávají mocní společníci pomáhající Svobodným národům v jejich boji, tak pokud padnou podmanění, naopak škodí a přiživují temné plány Stínů. Obě varianty jsou absolutně a až absurdně tematické a souboj o panovníky Svobodných národů přináší do hry další herní vrstvu. A ano, asi tušíte, že těch „herních vrstev“ už je opravdu hodně. Ostatně rozšíření přikládá další lama karty, které vypadají jako menu středně velké restaurace a jejich pravidla rozhodně nejsou krátká. Zkrátka do hry dostanete další kopec obsahu, který je třeba se naučit, pochopit a umně využít.
Musím říct, že souboj o Krále dokáže být docela divoký, protože jejich vliv na Svobodné národy může být nemalý a obě strany je prostě ke své snaze o vítězství chtějí zneužít. Svobodné národy chtějí jejich kostku, velení a schopnosti a Stín chce jejich vliv naopak omezit a využít. Není to ale jen o tom získat krále na svou stranu, ale i o dalších možnostech, které vlastně expanze do hry přináší, a to třeba možnost vyřešit nepovedené hody pro Stín, kdy má přehršel pátracích ok, což je hodně zásadní změna.
Není to ale zdaleka jen o souboji o pětici vládců a jejich využití jako společníků pro posílení armád nebo naopak sabotování snahy o udržení svobody. Samotný Stín totiž dostává také trojici nových vůdců – náčelníků, v čele s haradským Černým hadem, Uglúkem a Stínem z Temného hvozdu. Ten mi osobně upřímně nebyl natolik známý, ale vězte, že se jedná temnou postavu v područí Saurona již z dávných věků. Náčelníci přinášejí své jedinečné osobnosti a schopnosti, ale i novou kostku Vládců stínů.
I když se to tak nemusí zdát, Králové v podstatě nepřinášejí do hry až tolik nových pravidel či zásadních úprav a jejich zařazení pro nás bylo jednodušší, než třeba v případě Válečníků. Byť pravdou je, že pravidla opět bobtnají, možností je zase o něco více a obsese Aresu s přidáváním nových kostek s upravenými symboly, to by byla kapitola sama pro sebe. A upřímně mě osobně moc nebaví přemýšlet a třídit a měnit karty, které se tak nebo tak použijí.
Přes lehké brblání jsem však přesvědčen, že Králové – stejně jako Páni i Válečníci – jsou skvělým herním přídavkem, který přidává další herní a tematickou vrstvu do vynikající hry. V podstatě se dá říct, že jakmile zařadíte do partie kompletní rozšíření (ideálně bez Osudu Ereboru), čeká na vás vskutku nejepičtější a nejširší herní zážitek věrně přinášející na stůl celý rozsáhlý příběh Pána prstenů, a to ať už s těmi nejikoničtějšími momenty a postavami, či těmi jen lehce zmíněnými.
Dobrou zprávou je, že rozšíření obsahuje i menší promo v podobě karet Vidoucích kamenů.
Králové Středozemě jsou tematicky i herně bohaté, krásně zpracované a povedené rozšíření pro epickou hru, jakou Válka o prsten nesporně je. Ne, není to žádný must have, nemusíte ho mít, abyste si tuhle hru plně užili, přesto ale mohu jeho pořízení a zařazení jen doporučit, protože stejně jako Páni nebo Válečníci přidává další herní vrstvu, která dělá z téhle hry o další bod větší legendu. A to už se prosím dostáváme v hodnocení celku nějak k 11? 12? nebo snad 15? bodům z deseti možných. Tím chci jen říct, že Válka o prsten doplněna o rozšíření je nejlepší hru s tematikou Pána prstenů na trhu a i jednou z nejlepších her celkově a jednotlivá rozšíření to jen potvrzují.
Rozšíření můžete koupit přímo na Planetě her zde!
Válka o prsten (druhá edice): Králové Středozemě
Autoři: Francesco Nepitello, Marco Maggi, Roberto Di Meglio
Vydavatelství: REXhry
Rok vydání: dotisk 2025
Počet hráčů: 2-4
Věk: 12 let
Herní doba: 180+ min
Autor: Adam Vondra Vondris