Království vzkvétá, pokladnice se hromadí, zásob máte dostatek a všechna ohrožení jste potlačili. Je čas vypravit se ke vzdáleným břehům. Nebo nejprve zlikvidujete drzé zbojníky v lesích?
Originální hra Králův odkaz: Království rytířů v loňském roce zarezonovala napříč deskoherní scénou. Legacy karetka, ve které postupně vytvoříte a upravíte své vlastní jedinečné království, nám naservíroval Mindok a musím říct, že v téhle malé krabičce a dvou „boosterech“ s expanzemi jsem strávil opakovaně nemálo hodin. I když je totiž systém hry primárně zaměřen na skutečné legacy s trháním karet, lepením nálepek a zkrátka nenávratnou změnou hry, osobně jsem tohle české verzi nedokázal udělat. Respektive zničil jsem úspěšně svou anglickou kopii, ale pro český Králův odkaz jsem zvolil hraní hry v obalech a s nezbytnou fixou po ruce, což mi umožnilo si užít celý průchod hrou rovnou dvakrát. I když nemohu říct, že by premisa a systém hry neměly něco do sebe.
Hra se mi skutečně líbí, i když nějaké ty neduhy bych v ní našel – třeba lehce nedotažená pravidla a občas nutnost hledat odpovědi ve fórech nebo v podstatě mechanické hraní, které namísto nějaké wow efektu skončí počítáním bodů. Jasně, není to příběhovka, ale na konci jsem i tak možná čekal o něco víc. Jenže tím, že hra nabízí a bude nabízet řadu expanzí a rozšíření to v podstatě dává dokonalý smysl – tady zkrátka nekončíte a vaše království se neustále dynamicky rozvíjí a píše svůj příběh. Částečně v kartách, částečně ve vaší hlavě, ale píše příběh vskutku originální. Jen tedy musíte docela logicky přistoupit na poměrně důmyslnou hru jejího tvůrce Jonathana Fryxeliuse.
Jak už jsem nakousnul, tahle hra prostě vybízí k tomu jí dále rozšiřovat. Dva menší přídavky byly rovnou součástí základu, další dva větší v boosterech, ale to prostě pořád není dost a všichni chceme více karetního království, mnohem více. Zatímco autor hry už se stihl pochlubit, že rozšíření, a i samostatných her, chystá celou řadu, tak už nyní si můžeme všichni zahrát dvojice Vzdálené země a Osvobození lesa. A musím říct, že obě tyto expanze se velmi liší.
Začneme tím menším, tedy Osvobozením lesa. To přichází v boosterové verzi podobně jako sběratelské karetní hry a už jeho obal jasně napovídá, že tady půjde o bandity a loupežníky ala Robin Hood. Akorát vy jste zde logicky v roli krále a tak se musíte naopak vypořádat s hrozbou nebezpečí chtivých banditů. 30 karet, jeden arch nálepek a hlavně zelené kápě kam jen se podíváte, přesně to je Osvobození lesa, které prověří vaše království zejména po stránce síly a schopnosti vypořádat se se zlodějskou chátrou vzbouřenců v lesích. MINI SPOILER – Osvobození lesa mě osobně bavilo, ale největší překvapení pro mě bylo, jakým způsobem pracuje se hrou. Už z podstaty totiž moc nerozšiřujete své panství novými kartami, ale dostávají se vám do rukou povětšinou nepřátelé a odpadlíci, které musíte porážet. Oproti předchozímu hernímu obsahu je to dosud největší změna a herní proměna. Možná jen škoda, že máte celou expanzi odehranou poměrně rychle.
Druhou expanzí, a to o poznání větší, jsou Vzdálené země. A ty jsou opravdu velké, protože v podobně velkém boxu jaký má základní hra, najdete celých 160 karet pro vaše nové dobrodružství. Premisa rozšíření je jasná už z jeho názvu. Království prosperuje pod vaší hrdou a ctihodnou vládou, zbavili jste se většiny hrozeb, ale dostávají se k vám zkazky o vzdálených zemích, koloniích a místech plných pokladů a krás, které čekají na objevení. Je tak třeba zvednout plachty a vypravit se vstříc dálavám.
Chci se vyvarovat spoilerům, protože na ty je hra Králův odkaz poměrně náchylná, ale snad mohu říct, že Vzdálené země mě posadily na zadek. Čekal jsem sice zkrátka více obsahu, ale to, jakým způsobem tahle expanze celou hru posunuje, to je prostě bomba. Vše začíná tradiční očistou, ale pak už se přesunete do počátků vaší výpravy po širém moři a oceánech. A co k tomu potřebujete? Samozřejmě lodě a zásoby! První částí hry je tak tematicky udělaná příprava, na kterou navazuje plavba po moři. A tady nečekejte jen tak nějakou klidnou houpavou pomalou plavbu, ale zážitek, který vám hází klacky pod nohy, nutí k rozhodování a optimalizaci. A to ani nemluvím o překvapení v širých dálkách a nepoznaných krajích. Víc už o tom ale prozradit nechci a ani nemohu. Snad jen to, že Vzdálené země výborně posunují příběhovou linku hry o nesporný kus dál.
Časově se rozšíření pohybuje ve 29 nových kolech, časově (byť si osobně nedělám poznámky) se jednalo o cca 8-9 hodin herního času, ale s tím, že jsem se párkrát trochu zamotal a dohledával některé věci či si musel skutečně rozmyslet svá rozhodnutí. Každopádně zde vidíte, že hra skutečně nabízí dost a za jedno sezení jí pravděpodobně nedohrajete. Zároveň samozřejmě platí, že si můžete ze hry udělat resetovatelný zážitek díky obalům a fixám. Jen se pro mě osobně stává stále obtížnější hru resetovat do základu tím, kolik obsahu už k ní je a kolik ho pravděpodobně vyjde.
Osobně se mi hodně líbí – a zároveň chápu, že s tím nikdo nemusí souhlasit – ta realita středověku převedená do hry. Jasně, byť v kulisách grafiky umělé inteligence, ale Vzdálené země nabízejí pocitově fakt tvrdý zážitek dalekých výprav s nutnou přípravou, náročnou plavbou a střetem s naprosto odlišnými civilizacemi na „druhé straně světa“. Autor se očividně hluboce inspiruje ve skutečné historii, byť to třeba nepřiznává a přidává na abstrakci.
Nečekejte, že jedním zahráním projdete vše. Hra se větví, nabízí mnoho možností a vyústění, a pokud budete chtít vyzkoušet jiný zážitek, musíte zkusit buď hrát znovu s novou sadou, nebo, jak už jsem psal, využít možnosti „resetu“, byť to hra sama o sobě nenabízí.
Zkrátka co říct závěrem – Králův odkaz mě osobně bavil od začátku, protože mi dokonale sedla kombinace „palm islandovského“ otáčení karet a chytrého využívání zdrojů s legacy systémem a postupným vývojem vlastního království. Byť už nejsem ten zarytý trhač a ničitel karet, užívám si ale tuhle hru pořád stejně a nové expanze tomu výrazně pomáhají, zvláště pak Vzdálené kraje, které jsou dokonalým příkladem toho, co vše se v tomhle systému dá vymyslet, a jakým způsobem se i na poli v zásadě počítací hry dá vyprávět solidní a fungující příběh. Celkově mě nápad s výpravou ke vzdáleným krajům dostal a moc se mi celý průběh od začátku do konce líbil, včetně všech překvapení a nápadů. Jednoduše řečeno, pokud máte rádi základní hru, tohle je prostě must have. Osvobození lesa je pak příjemným doplněním, které ukazuje trochu jinou stránku hry. Působí sice neméně zajímavě, ale tlačí méně na budování a více na mechanický boj, což ne každému sedne a před jeho pořízením je právě tohle nutné si uvědomit.
Králův odkaz každopádně dokazuje, že nabízí jednoduchý, ale fungující a hlavně živý systém, který vám spolu s královstvím doslova žije v ruce.
Obě rozšíření můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Králův odkaz: Vzdálené země a Osvobození lesa
Autor: Jonathan Fryxelius
Vydavatelství: Mindok
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1
Věk: 14+
Herní doba: 60+ min
Autor: Adam Vondra Vondris