Vítejte v kasinu města Krysákov! Dokážete oblafnout ostatní, budete mít dost odvahy riskovat a dopočítat se magického čísla 25?
Malé karetní hry jsou přesně ten tip her, který mám vždy sebou. Málokdy někam vyrážím bez toho, abych v batohu či tašce neměl nějakou malou karetku jako Kabo, Milostný dopis, Mozkožrouta nebo třeba Papírové moře. Zkrátka přesně ty extrémně jednoduché, rychlé a skladné malé hry, které naučíte i nehráče a zahrajete i při čekání v dlouhé frontě na výprodej. A pokud máte tyhle hry také rádi, jistě vás zaujme novinka vydavatelství REXhry, která nese název Krysa bere.
Za hrou stojí Mathie Can a Maxime Mercier, kteří tuhle svižnou blafovací a počítací karetku připravili pro 2-4 hráče od 10 let a s herní dobou do 30 min na celou partii, a to i s přípravou a sklizením, kdy spíš počítejte, že do 20 min máte hotovo. Krysa bere si bere inspiraci v klasickém Blackjacku či nám možná bližším Oku bere, kdy ale nepočítáte karty do 21, ale do 25 a každá karta ve hře má svůj originální efekt, s dopadem na hru, podobně jako třeba v Milostném dopisu. Cíl? Ideálně vyřadit všechny kolem stolu a zůstat poslední ve hře s hodnotou 25!
Karetní luxus
Hned na úvod musím konstatovat, že Krysa bere je esencí luxusního zpracování. Na podobné věci jsme si mohli zvyknout v různých deluxe edicích a kickstarterech, ale tady dostáváme prémiový obsah rovnou. Vše začíná luxusní krabičkou se zlatým potiskem a výsuvným šuplíkem a pokračuje pevnými papírovými krabičkami na čtveřici karetních balíčků, které dokonale imitují klasické pokerové karty v kasinu. A to ani nemluvím o akrylových žetonech vítězných bodů a speciálních oboustranných žetonech úprav. Samotnou kapitolou jsou pak karty. Jednak je to opět luxusní zpracování s pěknými vtipnými ilustracemi, vysoké gramáži papíru a zlatým motivům, ale i variabilita, kdy Krysa bere přichází se čtveřicí herních balíčků po 12 kartách, kdy do každé partie využijete vždy libovolné dva. Dva balíčky (krysí) jsou totožné a liší se jen barvami (červený a modrý), další dva zcela odlišné, kdy jeden přináší fretky, druhý pak mývaly. Všechny karty mají odlišné efekty a jinak pracují se hrou, kartami a žetony, díky čemuž nabízí Krysa bere opravdu velkou variabilitu a znovuhratelnost.
Ano, zpracování téhle hry a grafika se zkrátka povedly a luxus je zde vidět na každé straně. Hře prostě v tomto ohledu není co vytknout a už jen její rozbalení vám udělá radost.
Jak na to?
Hraní hry je naprosto triviální a pochopitelné i pro absolutní začátečníky či nehráče. Před partií vezmete dvojici balíčků a zamícháte všechny karty dohromady. Žetony úprav hodíte, aby bylo náhodně určeno, která strana každého z nich bude použita. Poté je stejně jako žetony vítězných bodů dáte stranou, každému hráči rozdáte dvě karty a jednu vrchní jako základ odhazovacího balíčku. Každý hráč si musí z karet v ruce jednu vybrat a lícem dolů jí vyložit před sebe. A vzhůru do hry, respektive do prvního z několika kol, než někdo dosáhne tří vítězných bodů.
Hráči se střídají v tazích, kdy každý takový tah má jednoduchou sekvenci – dobrat si kartu, a to z dobíracího nebo odhazovacího balíčku, vybrat si jednu kartu z ruky k zahrání, případně jí vyhodnotit a pokud hráč nepřekročil 25, hraje další. Opravdu je to snadné.
Aktivní hráč vždy vybírá ze tří možností, jak kartu zahrát – lícem vzhůru a vyhodnotit její efekt, ale také přičíst její hodnotu k celkovému výsledku. Nebo lícem dolů tajně, ale bez provedení efektu. Anebo kartu odhodit a jednu kartu otočit lícem vzhůru a vyhodnotit její efekt.
Všechny karty mají číselné hodnoty od 1 do 12 a jejich součet, tedy těch viditelných, nesmí přesáhnout 25, protože jinak je jejich majitel eliminován. Pokud však někdo dosáhne přesně 25, vyhrál dané kolo.
Důležitým prvkem celé hry jsou efekty karet a práce s žetony úprav. Často jimi totiž lze měnit hodnoty karet nejen svých, ale i soupeřů. Můžete je snižovat, zvyšovat, násobit či blokovat. Zároveň ale efekty můžete žetony krást, přesouvat, měnit karty, otáčet či hrát tahy navíc. A taky blafovat a pěkně naštvat všechny okolo stolu!
Hra se hraje na vítězné body, které získávají hráči v průběhu kol, a to za přesný součet 25, vyřazení jiného hráče, pokud někdo zůstane jako poslední ve hře nebo pokud má hráč nejvyšší hodnotu karet ve chvíli, kdy dojde dobírací balíček. Má někdo 3 vítězné? Pak se stává slavným vítězem ratjacku. Nemá? Tak vzhůru do dalšího kola!
Dojmy
Krysa bere je skvělým, famózním, a hlavně návykovým zástupcem malých chytrých karetních her. Úplně bych nerad hry srovnával, ale znáte Milostný dopis? Tak tohle je principem dosti podobné, ale o jeden, dva nebo spíš 5 stupňů výše. Proč jsme z Krysáků tak nadšení?
Tak předně zpracování. Tahle hra je pro mě osobně definicí luxusního zpracování ve všech ohledech. Krásně zpracované pevné karty, vtipné pěkné ilustrace, pevné kvalitní žetony, a to vše doplněno o dobře udělané krabičky a lama karty k celé hře, ale i jednotlivým balíčkům.
Celý koncept hry je extrémně jednoduchý na vysvětlení i pochopení, ale přesto nabízí velkou míru hratelnosti, blafování a triků, a příjemných partií, které se leckdy otočí z rychlého filleru na několik partií za sebou.
Musíte se připravit, že Krysa bere je silně interaktivní a škodící hra, kde na přátelství není prostor a od začátku do konce si jdete po krku. Vyhrát zkrátka může jen jeden a o eliminaci, škození a vyhazování ze hry zde není nouze. Nesmíte to brát prostě moc vážně a musíte se bavit, když vám pečlivě získaný žeton 10+ ukradne soupeř jedním tahem.
Co pro nás bylo trochu zklamání, to je počet hráčů. Možná překvapivě jsou totiž Krysáci nejlepší ve dvou a s přibývajícím počtem hráčů se násobí chaos na herním stole a menší předvídatelnost. Pocitově čím více hráčů u stolu, tím více je z Krysy bere párty hra, čím méně, tím více vynikne počítání, strategie a blafování. Ale přeci jen to může být jen náš pocit a nechci tím říct, že by hra byla v nějakém počtu vyloženě špatná. Spíš naopak.
Velký podíl ve hře má samozřejmě náhoda. Někdy karty nejdou a nic s tím neuděláte ani sebevětší snahou. Z prvních partií to nemusí tolik vyznít, ale pravdou je, že v Kryse bere od začátku v hlavě potencionálně počítáte a přemýšlíte. I když rychlá a jednoduchá karetka, dokáže solidně pocuchat nervy a mozkové závity důraze na přemýšlení a neustálé dopočítávání herních situací. Ale ano, jak jsem už psal, čím více hráčů, tím je na počítání menší důraz a větší prostor dostává chaos a volná zábava.
Co naopak je velkým kladem hry, to je svižnost partie a dynamika celé hry. Při partii se neustále něco děje, tahy jsou rychlé, pocitově je každý pořád ve hře, ať už zrovna hraje nebo ne.
Velkou předností je i znovuhratelnost a variabilita celé hry, ať už mezi jednotlivými partiemi a náhodě, ale hlavně díky žetonům úprav a rozdílným karetním balíčkům a efektům karet.
Krysa bere je ukázkovým příkladem kombinace luxusního zpracování, skvělé hratelnosti, zábavy a možností, které dokáže pár karet vykouzlit. Snad jen pokud neradi počítáte vás tenhle titul nedostane. Jinak je to totiž zábava pro malé, velké, hráče i nehráče, a to ať už jako filler nebo výzvu na pěkných pár partií! Zkrátka všechny palce nahoru.
Hru můžete koupit na Planetě her zde!
Krysa bere
Autoři: Mathie Can a Maxime Mercier
Vydavatelství: REXhry
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-4
Věk: 10 let
Herní doba: 20 min
Autor: Adam Vondra Vondris