Lapač snů

Noční můry umí potrápit. Ale když máte svého plyšáka, můžete vše zachránit!

Marabunta, Jamajka, Splendor nebo Kniha kouzel. Jen výběr několika her, které u nás vyšly díky spolupráci vydavatelství Space Cowboys a českého Blackfiru. A mezi ně se řadí i novinka Lapač snů, která ale na rozdíl od předchozích cílí na značně mladší deskohráčské publikum a jejich unavené rodiče. Jen nesmíte usnout, protože ve spánku se na vás chystají strastiplné noční můry.

Nutno uvést, že pokud jako zkušení hráči hledáte něco na hraní, pak Lapač snů nejspíš nebude pro vás, pokud nemáte děti nebo je ke hrám nevedete, protože tahle hra je 4+ (respektive i 3+, ale o tom dále) a je zkrátka určena na hraní s dětmi a rodinné hraní.

Lapač snů neboli Dream Catcher je hrou Davida Francka a Laurenta Escoffiera určenou pro 2-4 hráče (teoreticky se dá hrát i sólo) a jedna partie vám zabere kolem 15-20 min. Hra je založena na sbírání snových žetonů pomocí plašení nočních můr oblíbenými plyšáky, a to jejich prostým zakrýváním a překrýváním.

Co musím vyzdvihnout, to je produkční stránka hry. Ta se totiž velmi povedla a hra má nádherné dětské barevné ilustrace napříč krabicí i všemi komponenty. Prim hrají plyšáci, rozdělení do 8 různě velkých kulatých žetonů a karty nočních můr. K tomu najdete ve hře čtveřici dvouvrstvých desek, hromadu snových žetonů a skutečný polštářek. Na tom se sice nedá spát, ale slouží jako zásobník na žetony. Pěkná jsou pravidla, která zabírají pouhé čtyři strany a jejich nastudování i vysvětlení dětem je skoro radost. Jsou krásně jednoduchá, přehledná a dobře napsaná. Dalším pozitivem produkční stránky hry je vysoká gramáž desek i žetonů, moc příjemně se s nimi hraje a manipuluje, a to i malým dětským ručkám. Zkrátka Space Cowboys opět nezklamali a hra je produkčně parádní.

Herně nečekejte nic záludného. Každý hráč dostane jednu desku, žetony se dají do polštářku/pytlíčku a doprostřed stolu se do kruhu vyskládají žetony plyšáků. Mezi ně se následně vyloží vrchní karta nočních můr. Následně si každý hráč vybere postupně jednoho plyšáka (jsou různě velcí, od největších méďů, až po malého jednorožce). Následně hráči zkouší překrýt noční můru na kartě – povedlo se? Dostanou odměnu v podobě snových žetonů podle počtu hvězd na žetonu plyšáka. No a v opačném případě nezískají nic. Žetony se umístí na desku a může se hrát další kolo. Jak prosté, že? Hra probíhá do chvíle, kdy jeden z hráčů získá 12 žetonů snů.

Pokud hrajete se staršími hráči, v pravidlech se doporučuje 6+, můžete zahrát dynamickou variantu, kdy si hráči nevybírají žetony postupně, ale podle své rychlosti. A naopak lze hrát i variantu jednodušší, kdy všichni hrají společně. V tom případě se připraví balíček nočních můr podle obtížnosti a hráči se vždy na žetonu plyšáka mohou domluvit společně. Překryli jste noční můru? Pokračujete dál. Ne? Hra končí okamžitou prohrou.

Dobře, dobře – Lapač snů není úplně tradiční hra, o které bychom psali. Je to zkrátka dětská hra ve všech ohledech. Máte děti? Malé děti? Pak byste ale tuhle neměli minout. Je totiž jednak krásně vyprodukovaná a pro děti neskutečně líbivá, s hezkým tématem, ale hlavně herně krásně jednoduchá, ale přitom podporující učící aspekty, ať už představivost a orientaci nebo vyprávění příběhů/snů během hraní.

Jasně, nebudeme si nic nalhávat, dospělý mají výhodu lepší představivosti a přehledu a mohou hrát „na jistotu“ díky velkým žetonům mědvědů a postupně sbírat žetony, kdežto děti mají občs tendenci riskovat a pak být smutné, že jm to nevyšlo, ale i to je součástí učení hrou. To je ke hře snad jediná možná výtka. Hra totiž obsahuje hned 4 největší médi a pokud si vždy všichni vezmou je, hra ztrácí jakékoliv napětí nebo herní zážitek. Někdy si tak motivačně prostě vezmete jednorožce, i když víte, že prohrajete.

Co se mi líbí hodně, to je dětem velmi příjemné téma spojené se sny, plyšáky a různými barevnými žetonky, které sbíráte. Dětem přidávají na představivosti.

Kooperativní varianta pro nejmladší je sympatická, jen si nesmíte hrát na alfa hráče a nechat děti rozhodovat i ve chvíli, kdy tušíte prohru.

Pozitivem jsou i velmi snadná a jasná pravidla, stejně jako krátká a přívětivá herní doba, kterou lze pěkně prodloužit vyprávěním s dětmi. Ze hry se pak stává ještě hezčí společná záležitost.