Listí

Hry recenze

Podzimní slunce pomalu zabarvuje pestrobarevné listí stromů a vítr ho sfoukává a hraje si s ním mezi kmeny. Houby rostou, zvířátka se připravují na zimu a po stromech sbírají žaludy do zásoby. Zkrátka podzim jako vyšitý.

Podzim je mé nejoblíbenější roční období. Možná i jaro, ale podzim má své nezměrné kouzlo – listy se barví desítkami barev, slunce už tolik nepálí, ale příjemně hřeje, houbařská sezóna je v plném proudu a můžete pozorovat úžasný koloběh života lesa a jeho tvorů všude okolo. A taky je to ideální čas obnovit večery v teplých ponožkách, s hrnkem čaje a deskovkami po parném létě. Právě do takového období vás přenese nová hra vydavatelství TLAMA games, které nese název Listí, a která ho nevyužívá jen ve svém názvu, ale originálně jako základní stavební kámen celé hry.

Listí je hrou Tima Eisnera, kterého můžete znát díky povedeným titulům jako Amazonie, Válka v Říši divů nebo Les bratří Grimmů. Hra je určena pro 1-4 hráče s doporučeným věkem 8+ a herní dobou pohybující se okolo 30-45 min na jednu partii. Hráči se vtělí do rolí lesních duchů větru a doslova si hrají s listím, které v podobě pestrobarevných dílků skládají na herní plochu a chytrým spojováním využívají dostupné akce. Krom toho ale také podporují růst hub, starají se, aby se zazimovaly lesní tvorové či se snaží získat prominentní místo na majestátním stromě. Jen jeden však dokáže shromáždit maximum žaludů a zvítězit.

 

Krabice listí? To je Listí!

Všichni asi máme rádi hezké hry. Plné hezkých komponent, krásné grafiky a kvalitního zpracování. Přesto je Listí v tomto ohledu i tak výjimkou a po rozbalení jsem se dlouho jen kochal a prohlížel si všechny komponent. Hra je zkrátka opravdu nádherně udělaná a rychle se zařadila mezi nejhezčí hry naší sbírky. A není to dáno jen praktickým šikovným insertem v podobě papírových boxů, ale prostě úplně vším.

Jak už název napovídá, hra je založena na listí. To zde funguje jako akční dílky kdy v krabici skutečně najdete šestici různých druhů lístků v pětici barev. Každý takový list má několik „bodů“, které slouží jako propojení s ostatními listy při umístění na plán. No a právě spojením takových bodů dvou listů vám dovoluje ve hře provádět akce. Takže ano, takový klasický tile placement, jen jinak, než jsme zvyklí.

Kromě samotného listí najdete ve hře i řadu karet – listí pro hraní listů, krásně ilustrovaná zvířata pro zazimování – ale také hromadu žetonů, ať už bodů v podobě žaludů či hub, které po lese rostou. Dominantou stolu pak bude deska stromu, stejně jako desky listí a zvířat. Pro každého hráče je pak připravena funkční přehledová karta, která slouží částečně i jako hráčská deska.

Co musím pochválit, to jsou pravidla. Hra není složitá, ale v pravidlech je vše pěkně vysvětleno a popsáno i s hromadou příkladů a neměli jsme s hrou žádný problém. Troufnu si říct, že základní variantu (myšleno bez rozšíření, ale o tom dále) zvládnou i mladší hráči.

Produkčně je hra krásná. Opravdu se velmi povedla, snad jen desky listů a zvířat mohly být kartonové. Jinak je ale vše hezké, funkční, graficky krásné a trochu netradiční, díky osobitému stylu Angela Rizzi. Jen pozor na jednu věc – lehce se vám může stát, že se vám hra rozleze do různých směrů a začne ohrožovat i jeho kraje, protože nikdy nevíte, kam „půjdou“ nejideálnější akce.

 

Netradiční skládačka?

Jak už to u deskovek bývá, na začátku partie vás čeká příprava. Každý hráč si vybere jednu barvu, vezme si své žetony hub a přehledovou kartu, k tomu postaví svůj žeton veverky na strom a vezme si počáteční karty listí do začátku. Následně se roztřídí žetony listů a připraví nabídka zvířat spolu s ukazatelem období. A nesmím zapomenout na zásobu žetonů žaludů (bodů) a sluncí.

Hra následně probíhá velmi jednoduše po tazích hráčů. Aktivní hráč si vždy vybere z ruky jednu kartu listí, podle na ní zobrazeného stromu si vezme vrchní list z nabídky a podle pravidel ho přiloží k listům již ležícím na stole. Podmínkou je vždy přikládat listy tak, aby se „spojili“ zvýrazněnými špičkami, a to aspoň dvěma s předchozími lístky. Proč to? Inu protože podle toho, k jaké barvě, respektive většinou barvám, list přiložíte, vykonáte příslušné akce. Akce se liší podle barev listů, zelené pomáhají dobírat karty listí do ruky (v případě že žádnou nemáte, jste penalizováni), žluté získávají žetony slunce, hnědé posunují veverku po stromě, na kterém jsou další bonusové akce či přínosy, červené dovolují růst hub a oranžové vám získají karty zvířat. Možná to zní jako trochu zahlcující, ale ve finále jde zkrátka jen o pětici jednoduchých a vcelku logických akcí, které jsou navíc i na desce.

Kromě samotných akcí získají neaktivní hráči speciální žetony sluncí za své houby na okolních listech a zároveň může aktivní hráč své nasbírané žetony sluncí utratit a posunout žetonem na desce období, což sice ukrajuje čas směřující ke konci hry, ale zároveň přináší důležité body a také mrazíky, které ženou zvířata v podobě karet k zazimování a získávání bodů na konci hry.

Takže si to mechanicky shrneme – Listí je kombinací tile placementu (umisťování dílků) v podobě žetonů listí, action selection (výběr akcí dle přikládání a hraní karet listů), set collectingu (zvířata), ale také lehkého resource managmentu (nasbírané žetony sluncí). A ve finále i hodně lehkého area controlu (ovládání území) v podobě žetonů hub, které bonusují převahu na listech v průběhu hry.

Jakmile jsou dobrány tři sloupce lístků nebo hra dojde na stupnici období až do zimy, odehrají hráči své tahy tak, aby všichni měli stejný počet a nastává počítaní bodů. Ty se udělují za pozici veverky na stromě, největší skupinu hub svých barev na listech, zazimovaná zvířata, ale i za zbylé karty listí a žetony slunce. Vítězem je pak hráč, který nasbíral nejvíc bodů.

 

A co přináší medvědi?

Jak se dozvíte dále, Listí nás učarovalo a jedná se o skvělou hru, dokonce možná jednu z nejlepších rodinných her letošního roku. Jenže se možná ptáte, co variabilita? Ne že by jí hra neměla dost, ale pokud chcete z Listí trochu komplexnější, hráčtější a vlastně i o něco zajímavější hru, rozhodně sáhněte po menší krabičce rozšíření s názvem Medvědí období. Ta se s retailovou verzí prodává zvlášť, ale nebál bych se jí označit jako povinnou výbavu. Přináší totiž trojici nezávislých herních modulů, kdy každý přidává trochu něco jiného, ale všechny hru zajímavým způsobem posouvají.

Předně jsou tu Velká zvířata. Sada šestice karet přináší silné efekty, které může každý hráč v průběhu hry využít právě jednou. Správné načasování i využití je zde základem.

Různorodá období. Ta přidávají každé partii jedinečnou variabilitu a nutí do jiné strategie. K vyznačeným mrazíkům a zimě na desce období položíte jeden žeton a k němu daný počet žaludů. Jakmile se období vyhodnocuje, kromě zazimování zvířat získá hráč, který podmínku nejlépe splňuje i zde položené žaludy. Hru tahle změna nijak nekomplikuje, ale rozhodně nebudete hrát každou partii stejně, protože bodový rozdíl většinou není velký a i těch pár žaludů umí zamíchat pořadím.

Pro mě největší novinkou jsou Zvířecí spojenci. A ano, někoho už to asi napadlo – ti přidávají mezi hráče asymetrii. Každé zvíře umí něco jiného a podporuje jiný herní styl/strategii a přináší svému majiteli bonusy. Standardně má každý takového spojence jednoho, ale lze hrát i variantu „Nábor spojenců“ a pomocí draftu si jich rozdělit víc a přidávat je postupně, jak hra plyne.

Pravidla doporučují přidat vždy maximálně dva ze tří modulů. Zkoušeli jsme expanzi přidávat postupně po jednom, různě kombinace dvojic a musím říct, že základní pěknou hratelnost a design hry nijak nenarušují, ale hezky jí proměňují, evolvují, a přidávají na možnostech a strategii. Rozhodně se jedná o povedenou malou krabičku, kterou byste si ke hře měli rovnou pořídit, protože po jejím vyzkoušení vám už základ bude samotný připadat možná trochu suchý. Čímž ho nechci shazovat, ale naopak ukázat, jak je Medvědí období dobré.

 

Dojmy

Pokud čtete naše články pravidelně, pak asi víte, že podobné hry a navíc se zvířátkovou tématikou máme zkrátka rádi. A ano, ani Listí nemůže být výjimkou. Nejedená se totiž „jen“ o další roztomilou hru, ale o pěkně fungující titul kombinující v jednoduchých pravidlech pěkně udělané známé mechaniky s originálními prvky. A jo, je samozřejmě i hrozně roztomilý, ale ne nijak prvoplánovým vtíravým způsobem.

Předně zpracování. Tady není z naší strany absolutně co vytknout. Ano, Deluxe edice má nádherné dřevěné listy, ale to nic nemění na tom, že české edici herně ani funkčně nic nechybí. Vše je opravdu moc pěkně udělané, kvalitní a ilustrace více než povedené.

Hra nabízí v zásadě jednoduchou a přístupnou hratelnost, ale čím víc do ní pronikáte, tím více přemýšlíte nad každým listem. Nejen pro vaše dostupné akce, ale i pro případné blokování soupeřů v tom, co pro ně bude dostupné v dalším tahu. Ne že by té negativní (či obecně) interakce bylo nějak zásadně mnoho a narušovalo jinak poklidný průběh hry, ale když chcete, dá se zaškodit. Právě listí, které dalo celé hře název, jí jednoduše posouvá o pořádný kus dál oproti jiný podobným hrám. Bez něj by to totiž klidně možná byla „jen“ dobrá hra s líbivým vizuálem, ale právě netradiční dílky a jejich umisťování přináší něco speciálního a velmi originálního. Neustále zkoušíte, otáčíte a přemýšlíte jak listy umístit nejlépe, aby vám každý tah přinesl maximální využití.

Celá hra funguje mechanicky čistě a pěkně a během partie nemáte pocit nevybalancovanosti nebo nevyrovnanosti. Hra plyne plynule a cesty k vítězství se zdají vyrovnané a funkční. Nic nelze úplně ignorovat, ale ať už se více zaměřujete na zvířata či si hlídáte skupinu hub své barvy, vše je bodově vyrovnané a dobře otestované. Co do hry minimálně trochu promlouvá, to je náhoda v kartách listí, které určují, co lze zahrát a přiložit. Ono když vám konstantně chodí karty listů s pouhými třemi „konci“ a soupeř má samé šestky, ze kterých těží moře akcí, dokáže to naštvat i u takhle zenové hry.

Kladem u hry je, a to jí činí ideální i jako vstupní hru pro nováčky a také pro celou rodinu, že v každém kole cítíte pěkný a úspěšný progres a postup ve svém snažení. Nikdy se nestane, že byste měli čistě prázdný tah bez nějakého zisku, a i mladší hráče to motivuje zkoušet. Navíc hra pěkně podporuje učení a představivost v prostoru, byť 2D na stole. Stále je ale třeba počítat s tím, že s úplně malými dětmi si hru, přes její jednoduchost a přístupnost, nezahrajete, protože vyžaduje několik úrovní plánování dopředu, ať už v umisťování listů nebo přípravě zvířat na zazimování.

Je jedno, v jakém počtu hráčů hrajete, ať už si užijete pěkně udělané sólo nebo rovnou ve čtveřici, vždy je hra povedená a pěkně fungující. Jen se samozřejmě prodlužuje čekání na tah, kdy zvláště přemýšlivější hráči a s „většími“ listy s více akcemi dokáží hru protáhnout. I tak se ale maximální herní doba vejde do 45 min.

Herní téma, přes svůj zvířátkový nádech, je unikátní a v zásadě i funguje. Mechanismy jsou sice v podstatě abstraktní, ale autor se na ně snažil prvky hry navázat (zvířata se připravují na zimu, listy padají k sobě, veverka leze po stromě za žaludy a žaludy tvoří zásoby aka body na konci).

Podle mě je více než vhodné pořídit si rovnou expanzi, protože ta expanduje a hodně přidává na znovuhratelnosti a herních možnostech a je jedno, který z aspektů přidáte.

Listí jsou krásně vyprodukované, graficky krásné a originální puzzle, které v sobě kombinují množství známých mechanik, ale na jednoduchých a přístupných pravidlech přinášejí relaxační, ale přitom přemýšlivou hru pro celou rodinu. A hlavně zásadní otázka – kdo by si nechtěl zazimovat vlastní ježčí rodinku, že?

 

Listí můžete i s rozšířením Medvědí období koupit přímo u TLAMA games zde!

 

Listí + Medvědí období

Autor: Tim Eisner

Vydavatelství: TLAMA games

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 1-4

Věk: 8+

Herní doba: 30-45 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři