Vypravte své dlouhé lodě, vydrancujte vzdálené kraje, nahromaďte bohatství a staňte se pravým vikingským jarlem!
Byla doba, kdy jakmile se nad obzorem objevily stožáry a plachty dlouhých lodí mořských nájezdníků ze severských zemích, obyvatelé ve strachu prchali a zanechávali za sebou vše pro záchranu vlastních životů. Vikingové následně plenili, rabovali a brali si vše, co nebylo přibité nebo spíš pevně ukotvené v zemi. A podobně je tomu i v novince vydavatelství TLAMA games, které si na ubíhající konec roku 2024 připravilo hru Loooď, která je plná dloooooouhých looodí.
Hra Loooď z dílny Charlese Chevalliera a Laurenta Escoffiera je částečně abstraktní, worker a tile placmentovou hrou pro 2-4 hráče od 10 let a s herní dobou okolo nějakých 30 min na partii. Každý hráč se stává věhlasným náčelníkem a snaží se pomocí umisťování svých Vikingů sesbírat zdroje, dobýt budovy a vybudovat svou malou osadu a rozvinout svůj zatím nuzný malý fjord. Jen jeden může být jarlem mezi jarly, králem králů!
Vikingská výbava
Loooď přichází v pěkné krabičce s líbivou ilustrací, která by snad mohla vyvolat dojem, že se jedná o dětskou hru. Pro rodinné hraní určitě, ale věkovou hranici bych osobně dodržel. Je fajn, že si v Tlamě vyhráli s překladem názvu, který v originále zní Looot a jeho přepis na Loooď tak na víku pěkně sedí.
Po otevření se jako první začtete do pravidel. Ta jsou snadná, přehledná a vše vysvětlující, včetně přehledu a historických vysvětlivek. Ostatně hra není z hlediska pravidel výrazně složitá a i méně zkušení nebudou tápat.
Herní materiál se skládá hlavně z mnoha desek, ze kterých je nutné vyloupat žetony, ať už se jedná o langskipy, dlouhé vikinské lodě, ale i staveniště, důležité zdroje nebo budovy. Vše je pěkné a přehledné, i když se připravte na spoustu dominující zelené barvy. Nutné je vyloupat i čtyři desky krajiny, které představují odlehlé kraje k plenění. K tomu si přičtěte pěkný plátěný sáček na žetony.
Pro každého hráče je připravena herní deska představující fjord rozdělený na políčka, na která budete během hry skládat zdroje či vypleněné budovy. Každý také dostane 13 dřevěných figurek Vikingů.
Zpracování celé hry je pěkné, přehledné. Pocitově nám hra trochu připomněla nedávný Dorfromantik, ale se zasazením do období drsných nájezdníků.
Jak na to?
Na začátku hry sestavíte herní plán z desek podle počtu hráčů. Pravidel k tomu není mnoho a můžete tak částečně popustit uzdu fantazii. K desce následně přidáte budovy, destičky trofejí a oceánu a na ně žetony. Z žetonů zdrojů se vytvoří společná zásoba. Každý z hráčů si vezme jednu desku fjordu a podle vybrané barvy sadu Vikingů a žetony štítů. A může se do hry.
Hra se hraje do doby, dokud hráči neumístí svého posledního válečníka na herní plán. Standardně tedy 13 kol, ale může to být využitím speciální akce i méně.
Hráči se střídají v jednoduchých a poměrně svižných tazích, které se skládají z umístění Vikinga na políčko plánu, eventuální dobytí budovy anebo dokončení stavby a případně též výběru jedné lodě, použití štítu nebo zisku trofeje.
Vikinga musí hráč umístit na prázdné pole a musí sousedit s jiným dříve umístěným nebo tematicky s lodí na okraji plánu. Podle pole, na kterém válečník skončil získá hráč zdroj, který si umístí na svou desku dle vlastní volby. V případě šikovného umístění může dojít k dobytí jedné či více budov (na plánu jsou tři, a to domy, věže a pevnosti a každá má svou podmínku), dokončení výstavby staveniště (každý hráč má tři a pokud je obklopí potřebnými zdroji, jsou zkrátka postavené a přinesou vítězné body). Zároveň může hráč využít své štíty – speciální akce jako např. vyložení dalšího Vikinga, vybrat si loď, která v podstatě funguje podobně jako budovy a pro její „splnění“ a zisk bodů z její podmínky musí sousedit s určenými zdroji (jen pozor, na konci hry v případě nesplnění přináší postih pěti bodů mínus), a nebo získat trofeje za předpokladu, že má dostatek žetonů seker.
Jakmile hráči postavili na plán všechny své Vikingy, hra končí a je čas korunovat krále – hráči si sečtou body za získané budovy, zdroje a dokončení stavby, stejně jako za splněné lodě a trofeje. Následně odečtou případný postih za nesplněné looodě a nejlepší z hráčů vyhrává.
Dojmy
Hra Loooď je příjemným menším překvapením patřícím mezi hry jako Akropolis, Pelíšek či Azul apod. Zkrátka přístupné hry s jednoduchými pravidly, které ale svým přesahem a možnostmi umí zavařit hlavu a v jednoduchém konceptu dávají hráčům hromady znovuhratelnosti, prostoru k přemýšlení, taktizování a optimalizace zdánlivě snadných tahů.
Může se zdát, že umístění figurky, zisk zdroje a případné splnění některých podmínek je až triviální. V zásadě je. Jenže tady si musíte uvědomit, že už umístění figurky na plán vyžaduje úvahu – nemusíte pokračovat v nějaké řadě, podmínka je jen sousedící viking nebo loď. Jaký zdroj? A jak si připravit a využít pozice pro dobytí budov? A co teprve následné umisťování dílků na fjord. To už vůbec není snadné. Jasně, oblopit budovy na desce pro jejich postavení, to je ta snažší část, ale nesmíte zapomínat, že máte pouhých 13 tahů (13 figurek) a vy tedy musíte z každého získaného žetonu zdrojů či budovy vytěžit maximum a ne ho zneužít neefektivně jen k postavení jedné budovy či lodě. Optimalizační puzzle v několika rovinách vypadají sice jednoduše, ale s přibývajícími koly a partiemi vaří hlavu od začátku do konce.
Oproti jiným podobným hrám mám pocit, že Loooď přináší dvě výrazné a vítané změny – vcelku slušnou mezihráčskou interakci na centrálním plánu, ať už vyzobáváním zdrojů, ale hlavně budov a lodí, ale také solidně uchopené téma. Jasně, v zásadě je to stále abstraktní, ale plnění fjordu nebo postupné řetězení nájezdníků z lodí docela i dává smysl a u nás fungovalo. Stejně jako nutnost „naplnit“ lodě potřebným materiálem.
Líbí se nám i zpracování, ať už kvalitních žetonů či desek, tak ale i dřevěných figurek válečníků v pěkných nekřiklavých barvách.
Hra je pravidlově velmi přístupná a stačí se naučit jednu povinou akci a na ní navázané podmíněné (za splnění podmínek) a volné možnosti a můžete do hry naskočit. I deskoherním nováčkům má tak hra co nabídnout. Platí, ale takové to známe „easy to learn, hard to master“ a přeci jen jakmile hru máte trochu nahranou, budete mít oproti ostatním výhodu.
Náhody je v partii spíše nutné minimum, což jistě potěší hráče, kteří mají rádi hru pod kontrolou.
Díky různým možnostem skládání desky, spoustě různých žetonů lodí nebo i různým podmínkám stavenišť nabízí hra dostatečnou variabilitu a znovuhratelnost. K tomu navíc připočtěte i více než vstřícnou herní dobu okolo deklarovaných 30 min, které se nám dařilo plnit i v plném počtu hráčů, a to i díky svižným tahům, byť náchylným na paralýzu.
Hra Loooď je zkrátka pěkná, dobře fungující, graficky i designově skvěle zvládnutá abstraktní skládací hra, které se ovšem podařilo minimálně částečně zakomponovat i téma. Přístupná hra, kterou ocení nejen příznivci vousatých nájezdníků, ale především všichni milovníci promyšlených, chytrých a zábavných „puzzle“ her, kterých není nikdy dost.
Hru můžete koupit na TLAMA games zde!
Loooď
Autoři: Charlese Chevallier a Laurent Escoffier
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-4
Věk: 10+
Herní doba: cca 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris