Malá velká dobrodružství

Hry recenze

Série Malá velká nám ukazuje, kolik se toho dá doslova narvat do krabičky malých rozměrů. V té u nás poslední se díky vydavatelství REXhry vydáte na pekelně dobrodružnou výpravu. Nevěříte?

Americký herní designér Scott Almes sice za svou kariéru udělal několik her, ale u nás je nejvíce znám díky své sérii „malých velkých“ her, protože brněnské REXhry nám je postupně servírují v perfektním českém překladu. Záběr témat je velký a vybere si snad každý – Galaxie, Království nebo třeba Zombíci. My se dnes podíváme na Malá velká dobrodružství, která vám umožní stát se mocnými hrdiny v tajemné Muchomůrkové říši.

MV Dobrodružství jsou hrou na hrdiny, ve které spravujete svou skupinu hrdinů v cestě za záchranou království pro 1-4 hráče od 14 let s herní dobou 30-60 min. Cesta za cílem je trnitá, plná goblinů, kouzel a tajemných mocných artefaktů. Každý hráč musí komplexně využít všechny aspekty hry – kouzla, jeskyně, magické zbraně – jinak nemá šanci vyhrát a získat tak nehynoucí slávu. A to vše je v krabičce, kterou si klidně zabalíte do batohu na cesty! Tak pojďme postupně.

 

Komponenty

Barvami zářící krabička vyobrazující klasické fantasy postavy je doslova plná k prasknutí, až nevím, čím dřív začít. Asi nikoho nepřekvapí množství všemožných žetonů všech tvarů a forem, které využijete k označení různých ukazatelů – zdraví, magie, goblinů na mapě, síly aj. a hráčských desek (nebo spíš karet) pro každého. Jednou z nejzajímavějších věcí jsou ovšem figurky ve čtyřech barvách. Asi nikdo by nečekal žádné detailně propracované miniatury, ale i tak vás rozhodně překvapí. Jedná se totiž o tzv. ITEMmeeples, tedy klasické meeple, které najdete třeba v klasickém Carcassonne, ale kteří mají možnost „nosit“ předměty, kterými jsou v tomhle případě různé magické zbraně a mocné artefakty. Nic kouzelnějšího jste neviděli! A zároveň nás to posouvá k dalšímu druhu komponent, a tím jsou plastové zbraně a další předměty, kterými své meeply vybavíte. Po herním plánu se vám tak budou pohybovat opravdu vybavení hrdinové. Samotný herní plán se skládá ze 17 karet mapy, rozdělených na různé druhy a části. Plán se náhodně sestaví před každou hrou a zaručuje tak velkou variabilitu, protože nikdy přesně nevíte, co kde bude. Poslední co je třeba zmínit jsou šestistěnné kostky s herními symboly.

 

Jak se hraje?

Jako u každé jiné hry, i zde se začíná přípravou. Hráči si rozdělí hráčské karty, obsahující všechny přehledy a ukazatele, umístí žetony na startovní pozice, připraví se všechny společné zásoby a další komponenty a náhodně se z karet sestaví herní plán. Jediné co je vždy stejné, je umístění hradů, které představují startovní pozice v rozích. I když která barva kde bude je opět o náhodě. Celá hra pak probíhá 5 kol a kdo má na konci posledního nejvíc bodů, stává se zachráncem a vítězí.

Každé herní kolo se dělí do dvou specifických a rozdílných fází – dne a noci. Ve dne se hráči pohybují po mapě a snaží se dopravit své hrdiny na co nejvýhodnější pozice, ze kterých budou v noci těžit body.  Pohyb probíhá na základě karet pohybu. Těch je celkem 5 a každá umožňuje něco jiného. Hráč na tahu jednu z karet vybere a pohne se svým meeplem podle pravidel. Následně může každý hráč postupně využít stejný pohyb. Bez ohledu na počet hráčů se takhle každé kolo vyberou 4 karty. Hráči, respektive jejich hrdinové, se tak rozmístí po říši a jsou připraveni plnit úkoly, bojovat s gobliny a učit se magii. V noci nastává plnění úkolu a hlavní zisk bodů. A k tomu bude potřeba kostek (aka kdo nemá rád náhodu, bude tady brečet). Prohledávání jeskyní, učení se kouzel, masakrování chudáků goblinů a jejich ubohých rodin, to vše je ovlivněno hozením kostek a symbolů, které vám padnou. Plusem je, že můžete využít i když jimi hází soupeř. Mínusem naopak, že i případné postihy si takříkajíc vyžerete všichni. Na jednu stranu to zní skoro až kooperativně, na druhou ale můžete soupeřům slušně zaškodit a připravit je tak o cenné body vyčerpáním jejich hrdinů. 

Zároveň hráči v této fázi i plní úkoly, které jsou v nabídce vždy tři a dvojího druhu – pohybové a s „pokladem“. V prvním případě po vás hra vyžaduje určité rozmístění peplů na herním plánu. Ve druhém případě musí hráči projít svatyní a jsou odměněni vybarvením a body vítězství. Tak či onak, splněné úkoly vám na konci hry přinesou pěknou řádku bodů a mohou být tím pomyslným jazýčkem na miskách vah.

Nadto hra nabízí ještě dvě další varianty. V sólo verzi se snažíte dosáhnout předem stanoveného minimálního počtu bodů. Ve druhé, klidně jí říkejme „nightmare“ využijete druhé strany karet mapy a je o poznání drsnější a je tedy vhodnější pro zkušenější dobrodruhy. Hra vám tentokrát nic neodpustí.

 

Jaká je?

V malé krabičce hodně zábavy. Přesně tak by se hra dala shrnout. Celá hratelnost je krásně vyvážená, musíte dopředu plánovat a přemýšlet, ale zase se nejedná o žádný počítací extrém, u kterého zavaříte svou šedou kůru mozkovou. Malá velká dobroužství v sobě schovávají parádní hru na hrdiny, která osloví všechny milovníky žánru, kteří nemají čas nebo nechtějí hrát nic monstrózního na několik hodin, ale chtějí si užít pěkné dobrodružství. Grafika i komponenty jsou na skvělé úrovni a rozložená hra vypadá fantasticky. Zvlášť teplové s předměty – to je to co zkrátka chcete! Co bych hře vytknul, jsou pravidla. Rozhodně nejsou jednoduchá. Pokud to srovnám třeba s Galaxiemi stejné řady, vysvětlit je ostatním mi zabralo mnohem více času. Ano, nejedná se o žádný extrém, ale přeci jen tohle od hry tohohle typu úplně nečekáte. Neskutečnou výhodou hry je samozřejmě její velikost a i to, že vzhledem ke své herní době se d lehce využít jako filler i hlavní část zábavy na večer. Navíc pokud tomu věnujete trochu času, klidně si jí můžete zahrát i s dětmi.

Nezbývá než tuhle překvapivě komplexní a zábavnou záležitost doporučit všemi deseti každému nadšenému hrdinovi. Vzhůru do Muchomůrkové říše!

 

Plusy

- Velikost

- Čas

- Komplexnost

- Zdravá míra škození

- Variabilní herní plán

- ITEMmeeplové

 

Mínusy

- Občas trochu delší čekání

- Složitější pravidla

- Kostky, sakra ty kostky!!!

 

Více se můžete dozvědět i přímo u REXher nebo si hru rovnou Koupit na Planetě her!

 

Malá velká dobrodružství

Autor: Scott Almes

Vydavatelství: REXhry

Počet hráčů: 1-4

Věk: 14+ (ale zvládnou i menší/mladší)

Herní doba: 30-60 min) dle počtu hráčů)

 

 

 

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři