Mars - Teraformace

Hry recenze

Mars okouzluje lidstvo od nepaměti. Někdy jako zdroj hrůzných dobyvatel z vesmíru co nasednou do tripodů a začnou terorizovat svět, ale poslední dobou mnohem častěji jako případný nový domov pro budoucí generace. Dokonce nám tam teď drandí vozítko, které nám posílá neskutečně úžasné informace. A stejně vizionářsky to vidí i hra jejíž název hovoří za vše – Mars – Teraformace.

 

 

Mars staví hráče do pozice kosmické korporace v budoucnosti, kdy je osídlení Rudé planety hlavním cílem několika nadcházejících generací. Společnosti soutěží v tom, kdo pomůže k zobydlení Marsu větší částí a tím získá na budoucí společenství větší vliv. 

Hlavní faktory ovlivňující vaše skóre a také postup ve hře jsou zavodnění planety, procento kyslíku ve vzduchu a průměrná teplota. Zavodnění nezískáváte nijak jinak než pokládáním tzv. políček oecánů, která patří na předem určená políčka herního plánu. Nejen kolem oceánů pak můžete založit základy planetární flóry a zalesňovat tak Mars, a jak už asi tušíte touto aktivitou zvyšujete právě procento kyslíku. A když pořádně zatopíte tak se přidává teplo. Jakmile dosáhnou všechny tři klíčové atributy určených hodnot hra končí a můžete se vrhnout na počítání bodů.

Dále je finální skóre ovlivňováno minoritními věcmi, jako je vyhlášení soutěže, nebo splnění různorodých achievementů. V neposlední řadě je důležité se aktivně podílet na obydlování planety, takže za každé město také bodujete. 

K bodům je nutno podotknout, že klíčové atributy jsou sice jasná a možná nejjednodušší cesta jak skórovat, ale rozhodně ne jediná a hra dovoluje krásně upravovat strategii, pokud potřebujete čas a máte zařízený pravidelný příjem vítězných bodů za kolo jinak, než z klíčových atributů, nemusíte si jich vůbec všímat a nechat všechnu těžkou práci na soupeřích, kteří se budou snažit zuby nehty ukončit hru, než se vaše mašinerie nastřádá příliš vítězných bodů.

Na první pohled se jedná o krásnou eurohru, kde strategicky získáváte zdroje, budujete města a projekty, ale od eurohry Mars odlišuje jedna zásadní věc, a tou je prvek náhody. Ve hře jsou totiž akční karty. Na začátku každého kola si líznete čtyři a můžete si libovolný počet z nich koupit. Tuto diverzitu ve výsledku beru spíš jako faktor, který by měl určovat vaši strategii, protože snažit se silou hrát něco na co si nelíznete karty, může být váš konec. Alternativou této hry je pak takzvaný draft, kdy si každý hráč na začátku jednu ze čtyř karet vybere a další pošle dál, jakmile bude mít čtyři karty nové, až tehdy nakupuje. Tato možnost vám mnohem víc dovolí ovlivňovat jakou strategii budete hrát, ale také navíc záškodničit protihráčům tím, že mu znemožníte přístup ke kartě, kterou potřebuje. Zda je tato diverzita a náhodnost plus nebo mínus uvidíte sami. Já hodnotím klasické lízání a nakupování bez draftu jako mínus, naopak s draftem maličké plus, ale ani jedna věc není nic co by zásadně ovlivnilo zážitek ze hry.

Mars má spousty malých detailů, které mě velmi baví a ty se týkají právě teraformace jakožto v budoucnu možného reálného osídlení Marsu či jiné planety. Hned první je to, že kola se zde nazývají generace, což nám jasně ukazuje, že teraformační proces není žádné hrc prc, ale sakra dlouhodobá časová investice. V pravidlech máme dovětky, kdy se autoři zmiňují a omlouvají za to, že skutečná teraformace má mnohem víc faktorů, než jen kydnutí pár oceán, zatopení pod kotlem a zasazení pár stromů, a to mi přišlo sympatické. Klíčovými atributy jsou ovlivněny i akční karty, kdy některé jdou postavit až, když určitý faktor vystoupal na nějakou úroveň, nebo naopak poté už hrány být nemůžou. Nejjednodušším příkladem jsou vodní elektrárny, které nemůžou být hrány dokud není dost vody, nebo naopak základní molekulární výzkum, který už později nemá smysl, protože je už x generací pasé. 

Zpracování komponent je na výbornou. Žetony i deska jsu z pevného a tlustého kartonu, který toho dost vydrží a počítací krychličky různých barev jsou při nejmenším roztomilé, jediná jejich nevýhoda je, že při delší hře můžou začít kostičky zdrojů docházet. Takže pokud máte po ruce procentové kostky k Dungeon and Dragons nebojte se je použít. 

Mindok nám ve hře Mars teraformace přináší velmi komplexní zážitek a skvělou zábavu nejen pro fandy dobývání vesmíru a scifi. Strategické prvky hry se skvěle kombinují s možností sem tam uškodit soupeři. I délka hry která nepřesáhne (samozřejmě po první jedné nebo dvou hrách) dvě hodiny nedovolí hráčům se nudit a tahle deskovka se právěm ucházela o prvenství mezi loni vydanými hrami. I u mě osobně by se do top 3 určitě vešla.

 

Autor: Vojtěch Rabyniuk Thunair

Galerie:

Partneři