Lidstvo míří vstříc dalekému dobrodružství na rudé planetě. Expedice Ares vede na Mars směrem k jeho osídlení a přizpůsobení pro další generace. Vstříc novým zítřkům a novému věku lidstva!
Asi nelze hned na začátek nezmínit jednu základní věc - ano, Expedice Ares je hra podobná, navazující a svým způsobem pokračující ve stopách svého staršího velké bratříčka Mars: Teraformace. To je podle mnohých jedna z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší, desková hra která kdy vznikla. Ostatně i u nás je velmi oblíbená a ani po desítkách partií na ní nedáme dopustit. I proto jsme byli hodně zvědaví na karetní verzi, ze kterou byla Expedice Ares tvůrci při kampani na kickstarteru označena.
Než budete zklamaní, tak ne, nebudu zde obě hry srovnávat. Každá je jiná, každá je dobrá v něčem jiném a každá odlišně funguje. Obě hry spojuje téma, některé základní principy a také český vydavatel, tedy Mindok, kterému děkujeme za poskytnutí naší kopie hry.
Expedice Ares je strategická engine (tableau) buildingová hra, za kterou stojí především původní designér Jacob Fryxelius, kterého doplnila dvojice Sydney Engelstein a Nick Little. Hra je určena pro 1-4 hráče od 12 let a herní doba se pohybuje okolo 60-90 min. Respektive nám se herní doba začala zkracovat směrem k hodině až po několika partiích, ale o tom dále níže v hodnocení. Každý z hráčů se ujme role jedné z nadnárodních korporací s cílem udělat z Marsu obyvatelnou planetu, ale také být ve svém snažení úspěšnější, než soupeři - zkrátka nahrabat víc bodů.
Od projektu k projektu
Docela vtipné je, že až hra nese přízvisko „karetní“ tak v podstatě první co vás kromě pravidel čeká po rozbalení je herní plán. Ten není nijak zvlášť velký a slouží hlavně na trojici ukazatelů - teraformační rating (body), hladinu kyslíku a teplotu. Plus na něm pomocí šestiúhelníkových dílků značíte zavodnění povrchu devítkou oceánů.
Pravidla jsou poměrně jednoduchá. Obsahují množství příkladů a kromě základní hry i sólo a kooperativní mód. Za celou dobu jsme nenarazili na žádný herní nebo můžete využít „raketový start“, což je zrychlené naučení základních pravidel. A jinak máte všechny důležité informace na velkých přehledových kartách pro každého teraformátora.
Velkým plusem jsou desky hráčů, které jsou hned v základu dvojité. Kdo hrál původní hru, tak asi tuší, proč to zmiňuju.
Další věcí jsou sady plastových kostek. Jedny zaujímají barevné ukazatele hráčů, ty druhé vyprodukované suroviny v bronzové (1), stříbrné (5) a zlaté (10) hodnotě. Dalším příjemným prvkem jsou obsažené plastové uzavíratelné krabičky na uložení, které slouží jak na skladování, tak na hraní.
Tím hlavním, co na hráče čeká je 240 karet několika druhů. Nejzásadnější je celých 208 karet projektů - meteority, zoo, zalesňování, farmaření, výzkumy, pěstování, energetická řešení - zkrátka každá karta je zcela jedinečná, a to vám dovoluje dělat na Marsu opravdu obrovské množství věcí. Karty projektů jsou rozděleny do 3 barev - zelené produkční, modré akční a červené jednorázové. K tomu je v základu 12 různých korporací, kdy každá nabízí specifické podmínky do začátku hry a zvláštní schopnosti. Poslední je čtveřice sad karet fází, které určují akce v každém kole.
Produkčně se Expedice Ares skutečně povedla. Komu vadila rozházená grafika původní hry, bude zde nadšený z uceleného kabátu celé hry. Jednotný styl, ucelené a jednotné ikony, vše krásně přehledné. Tohle je opravdu skvělý posun.
Díky kvalitě karet, krabičkám na suroviny působí hra prémiovým dojmem. Nemůžu nezmínit, že za cca 900 Kč dostanete hodně muziky.
Pokud by vám to vše bylo málo, můžete si dokoupit jednak sadu 17 promo karet z KS kampaně, ale také neoprenové podložky na hraní.
Teplo, kyslík, voda a body
Hrát Expedici Ares není složité. Hrát ho dobře už je podstatně těžší. Základní princip je hraní karet a tvorba svého funkčního „enginu“. Na začátku hry se připraví herní plán, na něj ukazatele na začátek stupnic, destičky oceánu doprostřed, na bok žetony pěti fází a k tomu do společné zásoby kostky zdrojů, destičky lesa a zásoba karet projektů. Každý hráč si vybere jednu korporaci (náhodně dostane dvě a jednu si nechá) a podle ní nastaví ukazatele na své desce a vezme si zdroje do začátku. K tomu každý obdrží 5 karet fází své barvy a 8 karet projektů náhodně.
Hra se hraje na jednotlivá kola, skládající se z trojice částí - plánování, provedení fází a konec kola.
V části první si každý hráč zvolí jednu svou kartu fází a všichni současně jí otočí. Tím se určí, které z pěti fází se v kole budou hrát. Všichni hráči mohou hrát v každé fázi, i když jí sami nevybrali, ale pouze hráč, který danou fází zvolil obdrží určitý bonus. Jako příklad třeba fáze I. - každý může zahrát jednu zelenou kartu projektu, ale hráč který jí zvolil má bonusovou slevu 3 kredity. A takto má každá fáze základní část a k ní bonus.
V části provedení fází se postupně hrají jednotlivé fáze. Divné, co? Možností je 5 a logicky tedy každé kolo bude jiné. A jaké jsou možnosti?
1. fáze rozvoje - hraní zelených karet projektů
2. fáze budování - hraní červených a modrých karet projektů
3. fáze akcí - provedení akcí na modrých kartách nebo akcí univerzálních pro zvýšení základních ukazatelů na planetě
4. fáze produkce - produkce, kdy každý hráč obdrží zdroje dle svých aktuálních hodnot
5. fáze výzkumu - dobrání karet
Na konci kola musí každý hráč odhodit do deseti karet projektů v ruce a pokračuje se dál zase znovu. Jediná podmínka je, že žádný hráč nesmí zahrát stejnou kartu fází jako v předchozím kole.
Jakmile jsou splněny tři základní podmínky - na Marsu je dost vody, teplota je 8 stupňů a v atmosféře je 14% kyslíku, hra končí a dochází k závěrečnému bodování. Každý hráč si sečte svůj teraformační rating, body na získaných žetonech lesa a body na zahraných kartách. No a kdo má nejvíc, je vítězem.
Pokud hrajete hru sami, hrajete s virtuálním hráčem a na konci porovnáváte skóre s tabulkou. Varianta je to poměrně zajímavý i s ohledem na to, že můžete zase jinak plánovat a kalkulovat s tím, jaké karty bude AI „hrát“.
Expedice Ares lze hrát i kooperativně ve dvou, kdy se hráči společně snaží získat maximum bodů, a hlavně včas teraformovat Mars. Ale vážně - ve dvou si raději zahrajte klasickou variantu. Kooperativní režim není špatný na naučení hru pro nováčky nebo méně zkušené hráče, ale chybí mu větší výzva nebo spád. Čistě subjektivně, samozřejmě.
Náš rudý favorit
Pokud jsem byl z nějaké hry za poslední dobu doslova nadšený, tak je to právě Expedice Ares. Že by se nám na stůl dostala hra, se kterou jsme strávili doslova celý víkend (sláva karanténě) a neměli chuť hrát a zkoušet nic jiného, to není nic obvyklého. Jenže Expedice Ares nejen že naprosto skvěle funguje, ale je to prostě zatraceně dobrá hra. Proč?
V první řadě má hra jednoduše povedené zpracování. Kvalitně udělané a hezky graficky udělané karty v jednotném stylu. Misky na komponenty, dvojité desky v základu.
I přesto, že se jedná o poměrně komplexní hru plnou různých karet a desítek, ne-li stovek a tisíců, možností a kombinací, tak základ celé hry je relativně jednoduchý. Na začátku si zkrátka každý rozmyslí, co chce dělat a zahraje kartu, poté se odehrají vybrané fáze a zase znovu. Jakmile do hry proniknete, už v podstatě nepotřebujete pravidla (možná párkrát kouknete do lama karty), ale vše už velmi příjemně plyne a funguje.
Další věcí, která se mi líbila, tj. redukovaná herní doba. I když jsme původní Mars hráli třeba jen ve dvou, tak herní doba vždy atakuje 2-3 hodiny. U Expedice Ares se dostáváte spíš k 60-90 minutám. Přesto nemáte pocit, že byste hráli nějak osekanou hru, ale stále dostáváte plnohodnotný zážitek.
Díky velkému množství karet má hra takřka neomezenou znovuhratelnost - nebo minimálně pořádně velkou - nikdy přesně nevíte, které karty vám přijdou, a vždy můžete objevit nové kombinace a propojení jednotlivých karet a prvků ve hře.
Trochu výtku mám k průběhu hry. Ten je totiž značně „exponenciální“. Po rozvolněném začátku a středu hry přijde často až nečekaně rychlý závěr, protože ve finále, jakmile se váš engine rozjede, skončí hra během jednoho nebo dvou kol jako nic.
Co na hře také oceňuji, to je obecně větší přístupnost a intuitivní hraní a absence zbytečné paralýzy. I méně zkušení hráči do hry naskočili velmi rychle a neměli problém se orientovat. I když z počátku uděláte pár chyb nebo ne úplně dobrých rozhodnutí, hra vás netrestá a stále můžete soupeře dohnat. Navíc až do konce není jasné, kdo vyhraje a cest k vítězství je několik.
Interakce mezi hráči je trochu sporné téma. Na jedná straně si každý hraje tak nějak na svém písečku. Sledujete své suroviny a zahrané karty, promýšlíte svou strategii a na soupeře moc nekoukáte. Na straně druhé se snažíte přemýšlet a vytěžit maximum z fází zahraných vašimi soupeři a správně nakombinovat svá rozhodnutí.
Nemyslím si, že by Expedice Ares byla jen nějaký vykleštěný a osekaný původní Mars. Naopak mám pocit, že se pokaždé jedná o jinou hru se stejným tématem a některými podobnými mechanikami. Obě hry si své místo ve sbírce najdou vedle sebe, každá na jinou příležitost a často i pro jiné spoluhráče.
Expedice Ares je pro mě přesná trefa do černého. Miluji engine buildingové karetní hry a tenhle kousek mi přináší vše, co mám rád - přístupná pravidla, desítky možností a kombinací, kvalitní zpracování a hlavně obrovskou porci zábavy, při obydlování rudé planety. Zkrátka Mars: Teraformace - Expedice Ares je pro nás bomba!
P.S. Promo karty i speciální podložky mohu jen doporučit!
Mars: Teraformace - Expedice Ares
Autoři: Jacob Fryxelius, Sydney Engelstein a Nick Little
Vydavatelství: Mindok
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 1-4
Věk: 12+
Herní doba: 60-90 min
Autor: Adam Vondra Vondris