Úkol zní jasně – teraformovat a osídlit planetu Mars, a to za pomocí množství rozličných projektů, plánování a kostek!
Mars: Teraformace je deskoherní pojem a jeden z hegemonů top10 her celosvětového deskoherního žebříčku. A také hra, o kterou se vydavatelství MindOk pravidelně stará a přináší stále nový a nový obsah k ještě lepšímu osidlování a teraformování rudé planety, ať už se jedná o nová rozšíření, menší expanze, promo karty či vylepšení. A také nové samostatné hry! I když je Mars skvělý, je také velký a komplexní. Zkrátka typ hry, na kterou musíte mít čas a spoluhráče. Tuhle zažitou premisu se snažil narušit menší bratříček s podtitulem Expedice Ares, který se nám dost líbil, ale celkově takový úspěch jako původní Mras zdaleka nezažil. Nyní ale přichází druhé volné pokračování, které hru velmi, ale velmi komprimuje a přidává celou plejádu kostek – inu přivítejte Mars Teraformaci: Kostkovou hru!
Za titulem, který sází na kombinaci hraní karet, správě zdrojů a kostkách stojí Jacob a Daniel Fryxelius. Hra je určena pro 1-4 hráče od 14 let a s herní dobou okolo 40-45 min na jednu partii. Hráči se v rolích nadnárodních korporací v průběhu partie snaží teraformovat a osídlit Mars, a to za pomoci tvorby (karetních) projektů, plnění cílů a odměn a využívání (kostkových) zdrojů a samozřejmě ve snaze získat co nejvíce vítězných bodů.
Zpracování
Tahle hra mě upřímně docela překvapila svou krabicí. Čekal jsem menší balení a krabice se hrou je velká obdobně jako předchozí Ares. A přitom je velikost v podstatě zbytečná, protože je dosti naplněná vzduchem, a to i ve chvíli, kdy dodáte promo karty a vše obalíte. Není to vyloženě chyba, ale kdyby byla krabice menší, byla by vhodnější na cesty.
Pravidla hry jsou pěkně a jednoduše napsaná, navíc pokud znáte přechozí hry, většinu pochopíte a uchopíte velmi rychle. Ale i pokud Mars neznáte, naskočíte do kostkové verze velmi rychle a bezproblémově – žádné zbytečné výjimky a problémy či komplikované výklady. Pravidla přečtete u pití kafe a vysvětlíte během pár minut, což je za mě velké plus.
Herní materiál se nepřekvapivě skládá hlavně z karet a kostek. Karty zastupují jednak více než 150 různých projektů, které lze na Marsu vytvořit, ale také karty korporací lišící se bonusy a počátečními zdroji v podobě kostek. Co musím za sebe zmínit jako věc, která bude některým hráčům vadit, to je návrat k nekonzistentní grafice karet původního Marsu. U Aresu se mi líbil sjednocený grafický styl, tady je to opět kombinace fotek, obrázků a AI. Ve finále to není podstatné, ale přeci jen doba od roku 2016 trochu pokročila. Druhým zásadním prvkem jsou kostky rozdělené do 5 druhů podle barev a zdrojů, které mohou přinést. Každá barva má tři různé zdroje v zastoupení 3-2-1 dle vzácnosti a během hry slouží kostky jako zdroje pro vykonávání herních akcí a možností. Zde naopak musím říct, že kvalita a styl kostek je velmi pěkná a přehledná.
Kromě karet a kostek najdete pod víkem menší herní plán zobrazující rudou planetu rozdělenou na šestiúhelníková pole, trojici stupnic a místa pro tituly a soutěže, které jsou zde řešeny opět kostkami. V neposlední řadě pak stojí destičky oceánu, měst, lesů a speciálních projektů, které postupně plní planetu. Ano, je to prostě zmenšená verze Marsu se vším všudy.
I když mám výtku k velikosti krabice a možná i lehce ke grafice karet, musím naopak ocenit přehlednost a zpracování celé hry, kde všechno funguje velmi hezky a jasně. Ikonografie je příjemně funkční a dobře udělaná, karty jasné a jejich kvalita, stejně jako kvalita kostek dostačující. Celkově tedy z hlediska zpracování převládá spokojenost.
Jak na to?
Co se mi na kostkové verzi hry líbí, to je její přístupnost a v zásadě i jednoduchost, kombinovaná s dynamikou a svižností partií. Na začátku hry vyložíte herní desku, rozložíte počáteční ukazatele teploty a kyslíku a vytvoříte zásoby destiček, kostek a karet. To celé vám zabere doslova jen pár minut. Každý hráč obdrží počáteční karty a dvě korporace, z nichž si jednu vybere, čímž určí své počáteční zdroje. A může se hrát.
Cílem hry je mít na konci nejvíce vítězných bodů, kdy konec nastává za splnění 2 ze tří hlavních kritérií, kterými jsou teplota, dostatek kyslíku či zavodnění planety v podobě oceánů.
Během hry se hráči střídají v tazích, kdy mají vždy na výběr ze dvou možností – produkce nebo akce. V případě první varianty dochází k získávání zdrojů v podobě kostek dle karty korporace a zelených produkčních karet, resetu modrých akčních karet a případně dobírání karet do ruky. Zkrátka pár jednoduchých kroků.
V druhém případě nastávají akce, dělící se mezi jednu podpůrnou a jednu hlavní. Během této části hry hráči utrácejí kostky zdrojů za hraní karet, využívání dostupných akcí z modrých karet, teraformují planetu pomocí zalesňování, budování měst, oceánů, ale i zvyšováním teploty a kyslíku v atmosféře. Zkrátka ano, tedy budou znalci Marsu jako doma, jen prostě v zjednodušené a komprimované podobě.
Karty projektů jsou ve hře trojice typů – zelené produkční, přinášející další kostky zdrojů, modré akční pro vykonávání speciálních akcí a červené jednorázové. Největším kouzlem hry optimálně kombinovat jednotlivé typy karet do sebe.
Akce hráčů vedou primárně ke sběru bodů a právě zmíněnému teraformování planety pomocí zvyšování trojice základních ukazatelů.
Hru si lze zahrát i sólo, kdy je hráč limitován 50 tahy, během kterých se snaží jednak vyhnat všechny tři základní kritéria na maximum, jednak získat co nejvíce bodů a porovnat je s přiloženou tabulkou.
Zároveň hra obsahuje i menší rozšíření éra korporací, které přidává nové karty a další porci variability.
Dojmy
Hned na úvod rovnou řeknu, že tohle prostě není Mars: Teraformace a obě hry, nebo klidně tři, když přidáte ARES, by se měly srovnávat pouze v rovině tematického zasazení a možná pár společných prvků. Jinak se totiž jedná o zcela jiné hry s jiným zážitkem, jinou cílovou skupinou, průběhem, dynamikou i herní dobou či komplexitou. Prostě se jedná o odlišné tituly. A to je ve finále to nejlepší, co mohl kostkový Mars přinést.
Tahle hra vyniká podle mě v mnoha pěkných prvcích – jednoduchá a přístupná pravidla, nižší komplexita, přehlednost, komplexní zpracování, ideální herní doba, zapojení tématu, ale i příjemný balanc náhody a herních možností, což nás u hry založené hodně na kostkách příjemně překvapilo.
Ano, náhoda ve hře samozřejmě je – v kartách i v kostkách. Přesto je natolik balancovaná a vyvážená, že sice dost ovlivňuje herní strategii, ale přesto se s ní dá pracovat a nedeterminuje výhru nebo prohru. Zkrátka se to chce ve hře přizpůsobit možnostem a dostupným herním prvkům a optimalizovat své tahy. Každý hráč musí najít správný poměr mezi výrobou a akce, hranými kartami, využitím omezených zdrojů a karetních efektů. Za mě tohle prostě u hry funguje velmi dobře.
Hra je příjemně nekomplikovaná a pravidlově nenáročná – na tahu máte dvě možností a v případě akcí je vše svým způsobem logické, lehce zapamatovatelné a jasné. To hře přináší nejen svižný průběh a dynamiku, ale i přístupnost. Klasický „velký“ Mars mám moc rád, ale přeci jen se jedná o dlouhou, komplexní hru pro hráče. To u kostkové verze zdaleka neplatí, protože komplexita je o poznání nižší a hru si zahrají i méně zkušení hráči a rychle se v ní zorientují.
Všemu pomáhá i herní doba, protože i když budete nad hrou více přemýšlet a sejdete se v plném počtu, máte do 60 min odehráno i s přípravou, což se nám u předešlých titulů nikdy nepovedlo.
Hra má tradičně samozřejmě super téma. Baví mě přetvářet a osidlovat Mars a mít pocit, že projekty, které zde „stavím“ mají skutečný základ.
Herní zážitek je takový příjemný – vezmu si klidně popcorn nebo hru rozložím na zahradě a naházím si kostky, které musím umně využít. A ano, moc nás to baví.
Setup a rozložení celé hry je otázka pár minut a zdaleka nepotřebujete nijak velký stůl nebo herní plochu.
Díky množství karet, bonusů a možností je zaručena velká variabilita a znovuhratelnost. Hodně se mi líbí systém soutěží založený na náhodně nalosovaných symbolech kostek.
Kromě toho, že hra je příjemný fillerem a hrou pro celou rodinu, může sloužit i jako příjemný a nekomplikovaný vstup a most ke složitějšímu a většímu Marsu, což je za mě plus. Ne, velkého bráchu tahle hra samozřejmě nikdy nenahradí, ale to ani není jejím cílem.
Mars Teraformace: Kostková hra je pro mě příjemný kombinačním překvapením v komprimovaném balení. Rozhodně bych hru nesrovnával kromě tématu s předešlými tituly, ale tím spíš umí zaujmout i nové, méně zkušené či příležitostné hráče a v průběhu pár desítek minut ukázat, jak zábavné může být osidlování Marsu. I když je součástí řádná porce náhody, nejedná se o žádné bezduché házení bez možností vymýšlení a strategie, ba naopak se v jednoduchém jádru skrývá překvapivě dostatek herních možností.
Hru můžete koupit včetně proma přímo u Mindoku zde!
Mars Teraformace: Kostková hra
Autoři: Jacob a Daniel Fryxelius
Vydavatelství: Mindok
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: do 45 min
Autor: Adam Vondra Vondris