Marvel Champions: Karetní hra

Svět potřebuje zachránit – převtělte se do slavných postav hrdinů Marvelu a pomocí superschopností a ikonických postav se postavte zlu dřív, než nad vámi zvítězí!

Kdo se někdy nechtěl stát komiksovým hrdinou Marvelu? Oplývat nadpřirozenými schopnostmi v kůži Thóra nebo Spider-mana nebo technologickými výdobytky a zbrojí Iron-Mana. Komiksové impérium Marvelu se v posledních několika letech, a to hlavně díky mnoha filmům, stalo obrovským fenoménem. A nejen že kina pravidelně plní zástupy fanoušků lačnících po dalších dobrodružstvích svých hrdinů, ale i obchody plní všemožný merchandising. A samozřejmě muselo nutně dojít i k vydání nějakých těch deskovek. Když navíc licenci získalo americké vydavatelství FFG, bylo jasné, že se budou dít velké věci. Zvlášť když vývoj dostali na starost ostřílení matadoři Nate French, Caleb Grace a Michael Boggs. Přivítejte proto dalšího zástupce lcg - Marvel Champions Karetní hru, kterou u nás v překladu vydává ADC Blackfire.

Living card game (LCG) – jedná se o typ karetních her, kdy k základní sadě pravidelně vycházejí rozšiřující balíčky/sady, jejich složení je předem dané a vždy tak každý ví, co kupuju a podle toho se může rozhodnout. Tradičně v zásadě vycházejí dva druhy rozšíření – malá a velká (deluxe). V případě těch menších jde FFG u Marvelu specifickou cestou, kdy budou vycházet dva druhy – jeden zaměřený na hrdiny (vždy jeden nový hrdina, jeho zásoba karet a několik karet neutrálních) a druhý pro záporáky (nový nepřítel, nové scénáře a nové karty střetnutí). Velká rozšíření jsou zatím obestřena rouškou tajemství a zatím známe jen část názvu prvního z nich. O jeho obsahu si můžeme nechat jen zdát, ale spekuluje se o nějaké verzi kampaně. Je třeba upozornit, že malé packy česky vycházet nebudou, velké dle prodejních čísel základní hry.

Marvel Champions je kooperativní karetní hra pro 1-4 hráče od 12 let s herní dobou závislou na jednotlivých scénářích, ale obecně se pohybují zhruba mezi hodinou až hodinou a půl. Každý z hráčů se zhostí role jedné ze slavných komiksových postav, kdy v základní krabici je na výběr třeba Captain Marvel, Iron-man nebo Black Panther, vytvoří si svůj karetní herní balík a společně pak všichni musí ve scénáři porazit vybraného ze tří záporáků, kteří jim to snažení rozhodně nebude nijak ulehčovat a vždy mají v rukávu plno podrazů, triků či pomocníků. Jádrem celé hry jsou tak jednotlivé karty a jejich efekty, správně sestavené balíčky a souboj dobra se zlem. Sympaticky působí „deckbuilding“, který je v základní hře osekán v podstatě na minimum, tak aby hra byla přístupná širokému spektru hráčů. Ale o tom už dále.

Karty, karty a zase karty

Co jiného čekat na víku herní krabice, než ilustraci komiksových hrdinů v akci. Skvělé zprávy ohledně balení jsou dvě – za prvé že box má oproti předchozím karetním hrám od FFG rozumné rozměry a lze v ní konečně karty ideálně skladovat a za druhé že obsahuje plastový insert, do kterého lze karty, žetony a počítadla roztřídit. Ano, čtete správně - v FFG se konečně zamysleli a místo klasické kartonové výplně na vás čeká bytelný plastový insert rozdělený na 4 části – na karty, žetony a počítadla. Části n karty dokonce mají prolisy a lze do nich buď vyrobit, či případně v budoucnu nejspíš koupit rozdělovníky a mít tak všechny vaše karty hezky roztříděné.

Jak už jsme za poslední dobu zvyklí, pravidla se opět rozdělila do dvou sešitů. Jeden slouží jako úvodní vysvětlení s přehledem základních aspektů a výukové hry a po jeho přečtení můžete hned hrát, druhý je pak přehledným sumářem všech herních pravidel a do ruky ho vezmete hlavně v případě nejasností nebo doplnění. Základní hra je popsána vážně dobře a po prvním přečtení jsme vše rozjeli, jak se říká „na první dobrou“. Jediné co mi tady osobně trochu vadilo, že výukový scénář je určený maximálně pro dva – jeden využije Spider-mana a jeden Kapitán Marvel. Pravda je, že ostatní hrdinové jsou trochu složitější na hraní, ale stejně nechápu proč tohle? Proč ne rovnou udělat příklad pro 1-4 hráče?

Hrdinové v základní hře

• Spider-man – alias Peter Parker je jeden z absolutně nejoblíbenějších hrdinů světa Marvelu. Pod taktovkou Stana Lee a Stevena Ditka vznikl už v roce 1962 a má za sebou řadu dobrodružství napříč světem. Po kousnutí radioaktivním pavoukem získává mladý Peter nadpřirozené schopnosti založené právě na pavoucích.
  • She-Hulk – alias Jennifer Walters je nejmladší z hrdinů v základní hře, její vznik se datuje do roku 1980. Její zrození provázela transfuze krve od klasického Hulka Bruce Bannera. Vlastnosti se rovná Hulkovi, ač v menší míře.
  • Captain Marvel – nebo také Carol Danvers. Asi nejsložitější z pětice hrdinů, protože C. Marvel bylo v průběhu let několik postav, ba dokonce jeden z hrdinů konkurenčního DC. Carol debutovala v roce 1968 a i ona sama si prošla několika alter-egy. Kabát CM pak převzala v roce 2012.
  • Black Panther – alias vládce království Wakanda T'Challa byl prvním hrdinou tmavé pleti na stránkách komiksů od Marvelu. A to prosím už v roce 1966 – tedy v době, kdy na jihu USA běžně působil jistý klan v bílých pláštích a celá země byla více či méně rozdělena. Každopádně relativně nedávno dostal svůj vlastní film, který není vůbec špatný.
  • Iron Man – další oblíbenec stáje Marvel. Miliardář, vynálezce a filantrop Tony Stark a jeho vymakané brnění vlétlo na barevné stránky a panely roku 1963. Ve hře je stylově a tematicky zpracován – od slabého Tonyho sbírajícího části brnění, až po nabušeného polorobota kosícího nepřátele.

Několik druhů žetonů, otočná počítadla pro vyznačení životů hrdinů i záporáků a malé karty stavů – vše je umně zpracované a dává ten správný komiksový feeling. Tím hlavním jsou ale samozřejmě karty. Nechme stranou nějaké přehledové kartičky apod. – tím hlavním jsou dvě velké „hromádky“ – 199 hráčských karet a 137 karet střetnutí. Moc se mi tady líbí, že všechny karty se drží komiksové předlohy a jejich ilustrace jsou vážně povedené, skoro jakoby vypadly ze stránek a panelů.

Co se jednotlivých druhů karet týká, pak ty hráčské jsou rozděleny na balíčky hrdinů, aspekty (agrese, vedení, ochrana a spravedlnost), kdy každý směřuje herní balík jiným směrem a je nutné volit jinou strategii a karty neutrální/základní využitelné ve všech balících. Rozhodně skvělou zprávou (aspoň pro mě, protože na nějaký dlouhý přemýšlivý deckbuilding prostě nemám čas) je to, jak se sestavuje herní balík. V základní sadě jednoduše vezmete 1 balík hrdiny, 1 balík aspektu, doplníte 1 kopií každé základní karty. To še zamícháte a můžete hrát. Prosté, jednoduché, funkční a skvělé. Díky rozdílné hratelnosti dává 5 hrdinů a 4 aspekty velkou míru znovuhratelnosti s tím, jak si budete chtít vyzkoušet jiné prvky a možnosti. Samozřejmě s dalšími rozšířeními bude míra deckbuildingu stoupat a pravidla rovnou přikládají návod pro stavbu vlastních balíků -  i z něj mám ale pozotivní dojem při srovnání třeba s karetní hrou Pán prstenů, kdy jsem leckdy strávil víc času sestavováním, než hraním.

Druhá velká část jsou karty střetnutí. Ty se dělí na karty padouchů (základní sadě Rhino, Klaw a Ultron) – karty padoucha, karty hlavního plánu, karty střetnutí konkrétního padoucha, standardní karty střetnutí (použije se vždy stejná v základu) a 5 modulárních sad karet střetnutí s obtížností 1-5. Podobně jako se jednoduše připraví hrdinové, ani příprava scénáře/padoucha není o moc složitější. Vyberete si padoucha, přidáte standardní a modulární sady střetnutí, to vše zamícháte a můžete hrát. Optě rychlé a svižné a dostatečně variabilní podle toho, jaké sady spolu namícháte. Posledním bodem u karet střetnutí jsou karty Nemesis. Ty vždy patří ke konkrétnímu hrdinovi a jedná se o jednoho z jeho typických nepřátel. Na začátku hry se dají stranou, ale v určité chvíli mohou vstoupit do hry a znepříjemnit vám situaci, což působí krásně tematicky.

Hraní

Samozřejmě tady nebudu rozepisovat celá pravidla – na to slouží průvodce hrou. Klasicky se hraje na kola, která jsou rozdělná primárně na dvě části – část pro hráče a část pro padouchy. Jak už jsem psal výše, tak příprava hry není nikterak složitá. Srovnání se tady nabízí s podobnou hrou – Pán prstenů LCG. Oproti tomuto staršímu bratříčkovi mi hlavně část s přípravou hráčských balíčků přijde úžasně snadná a rychlá. Za prvé tady prostě vezmete jednoho hrdinu a k jeho kartám přidáte jeden aspekt a nějaké ty karty neutrální, čímž vám odpadá zdlouhavé přemýšlení a sestavování a za druhé v základní sadě nejsou „nevyužitelné karty“ – ruku na srdce, v základním boxu Pána prstenů byly některé karty příliš dobré a hrát jste je doslova museli, některé naopak tuze špatné a jen se na ně prášilo, což tady odpadá a minimálně zatím využijete vše a vše má smysl.

Dalším herním prvkem, který se týká hráčů samotných, jsou jednotliví hrdinové. Všichni mají oboustranné karty, kdy vždy máte hrdinu na jedné a jeho alter ego na druhé. To, na které straně se zrovna nachází, ovlivňuje chování padoucha a vy máte ve svém tahu přesně jednu možnost otočení na jednu či druhou stranu a musíte tak pečlivě vážit, zda raději ustojíte další útok (jako hrdina) nebo plánování (jako alter ego). Navíc každá strana má svou vlastní schopnost nebo vliv na hru a v každé můžete dělat něco jiného – logicky těžko budete útočit nebo mařit padouchovi plány v kůži Petera Parkera, na to si musíte vzít pavoučí oblek.

Ve svém tahu hrají hráči hlavně karty z ruky a využívají jejich schopnosti, útok a maření zloduchových plánů. V Marvelovi Champions neřešíte žádné žetony zdrojů, manu nebo podobně, ale za zahrané karty platíte jejich cenu odhazováním určitého počtu karet z ruky. Nemusíte se bát toho, že by vám karty došly a vy jste prohráli, protože v případě dobrání vašeho balíku se celý za malý postih resetuje a vy jedete vesele dál. Hráčské karty jsou rozděleny hlavně na události mající nějaký okamžitý efekt, pomocníky nebo nějakou dlouhodobější podporu. A samozřejmě nesmím zapomenout na „zdrojové“ karty, které slouží k placení a mají vyšší hodnotu.

Úplně bych zapomněl, co je napsat, co je vaším hlavním úkolem ve hře – porazit hlavního padoucha, tedy ubrat mu životy na nulu (případně všem jeho stále silnějším verzím). Není to ovšem tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Za prvé na vás vyskakují z padouchova balíku jeho pomocníci – nohsledi pomáhajícímu v boji a plánování a za druhé každý padouch musí přece mít svůj plán, že ano? Na ten postupně hromadí žetony hrozby a ve chvíli, kdy zaplní svůj finální plán daným počtem žetonů, hráči prohráli. To vše se děje v druhé hlavní části hry, tedy ve fázi padoucha. To jak se nepřítel a jeho parta pomocníků zachová – zda bude útočit na hráče či plánovat (přidávat žetony na plány) závisí aktuální podobě hrdiny každého hráče. Píšu každého, protože padouch projde svou aktivací za každého hráče zvlášť a nezávisle na ostatních.

Posledním bodem ohledně hraní je zvláštní způsob střetnutí. Na konci každého kola, po odehrání fází hráčů a padoucha, dostane každý hráč jednu kartu střetnutí a musí vyhodnotit její efekt. Může se jednat o nového padouchova nohsleda, podraz, doplněk pro padoucha či vedlejší plán. Ale ať už to je cokoliv, rozhodně vám to ve hře nijak nepomůže. Tahle nejistota nutí hráče k dalšímu plánování a přemýšlení, co využít a co ne a na co se případně připravit.

Ať žije král!

Rovnou říkám, že pro mě je Marvel Champions Karetní hra nejlepší kooperativní lcg hra, kterou jsem kdy hrál. A to hned z několika důvodů.

Za prvé je to příprava a rychlost hraní. Nic mě nenutí skládat balík několik dní a zdlouhavě přemýšlet nad strategií. Nevyhovuje mi Iron man s aspektem vedení? Tak ho zkusím vyměnit za agresi – a protože jen vyměním jednu sadu karet za jinou, zabere mi to maximálně pár minut a může se znovu vrhnout do hry. Nebo místo chlapíčka v brnění využiju krále Wakandy. Je to svěží, rychlé, příjemné. Samozřejmě tohle asi s přibývajícími kartami vezme za své, ale v rámci základní sady to funguje skvěle. Stejně je na tom balík padoucha. Navíc tahy hráčů jsou rychlé, pořád se něco děje, hra svižně odsýpá, k čemuž přispívá i absence žetonů zdrojů apod, které byste museli počítat a přemýšlet co ještě zahrát a co ne.

Hezky působí koncept hrdina – alter ego, kdy vy sami v podstatě rozhodujete, jak se proti vám hra zachová.

Velkým plusem je, že vše co pro hru potřebujete, naleznete v JEDNÉ základní sadě. Ano, ten častý neduh LCG od FFG, kdy jste pro plnohodnotné hraní potřebovali 2-3 základní krabice, tady odpadá. Všechny potřebné karty máte v plném počtu kopií a víc jich vážně nevyužijete. Navíc mnoho z klíčových karet je omezeno 1 kopií na hráče. A ano, cena hry je možná vyšší než je standard, ale v porovnání třeba s dvěma sadami Pána prstenů základní krabice nebo 3 základy Hry o trůny pořád vchází Marvel jako vítěz.

Obrovským plusem pro mnoho hráčů je samozřejmě téma. Osobně jsem spíš zastáncem DC (kdyby to někoho zajímalo), ale musím uznat, že hra dává prostřednicím karet ten správný superhrdinský pocit, kdy karty hrdinů odráží své komiksové předlohy. Iron man začíná jako slabý člověk sílící s kusy svého brnění, Black Panther využívá pomoc své Wakandy, Spider-man rozsévá své sítě… K tomu navíc pomáhá i povedená grafická stránka, kdy všechno – od ilustrací na kartách až po karty stavů nebo žeton prvního hráče – má kreslený komiksový nádech.

Hra je dobře hratelná ve všech počtech hráčů. Užijete si jí stejně v jednom i ve čtyřech, i když ve více hráčích je hra přeci jen trochu taktičtější a více o domluvě mezi hráči, kdy kdo se jak obrátí, co zahraje a komu pomůže.

Jak už jsem zmínil někde výše, v základním boxu najdete 5 hrdinů, 4 aspekty, množství neutrálních karet a proti tomu 3 padouchy s jejich kartami a plány a 5 modulárních sad střetnutí dle obtížnosti a navíc expertní mód pro zkušené hráče. Tím chci říct, že i když se jedná o LCG a rozšíření budou hromady, tak i základní sada vám vydrží na mnoho a mnoho her a hodin zábavy, než vyzkoušíte všechny možné kombinace hrdinů, aspektů, padouchů a střetnutí. A nejedná se jen o kosmetické změny, ale pokaždé je nutné trochu upravit styl hraní.

Ač se mi hra líbí, ani ona se nevyhne nějakým těm výtkám. Když si tak v hlavě vybavím nějaký film od Marvelu, většinou se jedná o velkou epickou bitvu dobra se zlem. To tady ale nezažijete. Ten komiksový pocit ve hře mám, to ano, ale spíše se jedná o takové rébusy ovlivněné náhodou tažených karet. Navíc jednotlivé scénáře nejsou propojené a jedná se jen o jednorázové střety. A stejně jako v podstatě všechny ostatní kooperativní hry, i Marvel trpí na ten pověstný neduh „vůdčího hráče“, který dokáže sám řídit celou hru. Ale to jsou spíš jen menší výtky na kráse.

Pokud máte rádi svět Marvelu, případně kooperační hry, pak tady máte svého nového krále. Marvel Champions si bere to nejlepší ze svých předchůdců a posouvá herní zážitek na další úroveň. V tom mu pomáhá jak zpracování, tak i slavná komiksová předloha. Jedná se o dobrou, zábavnou a přístupnou hru i pro příležitostnější hráče, která ale nabízí velkou hratelnost a dostatek strategických rozhodnutí. Za mě rozhodně doporučení a Marvel Champions stojí minimálně za vyzkoušení.

P.S. A ano, už mám objednaný doplňkový scénář Green Goblina a nového hrdinu – Kapitána Ameriku!

Více na hraj.cz!

Marvel Champions: Karetní hra