Medobraní

Hry recenze

Vítejte na lukách nektarového háje, kde se každý rok slétávají bzučící pilné včely a shromažďují zásoby pilu, vyrábějí med a starají se plástve. Letošní rok je však jiný – ze včel se staly kapitalisté s propracovanou ekonomikou!

Znáte takový ten příjemný pocit, když vám nějaká hra sedne na první zahrání a vy víte, že jí chcete ve sbírce? Ať už se jedná třeba o vizuální stránku, mechanismy nebo herní prožitek. A nebo prostě jen spokojený pocit z pěkně navržené a fungující hry. Přesně tohle u mě nastalo před více než rokem, když jsem měl možnost vyzkoušet si roztomile vypadající hru Honey Buzz od Elf Creek Games. A od té doby jsem doufal, že se jí ujme nějaký český vydavatel, protože i když je ve hře textu jak šafránu, přeci jen je lepší hry pro celou rodinu mít doma v naší mateřštině. A víte co? Mindok nám dal letos jeden z mnoha krásných předvánočních dárků, když Honey Buzz po dlouhém rozhodování a lokalizaci přinesl pod názvem Medobraní. Připraveni na medově lahodný rozbor? Pojďme na něj.

Medobraní je středně náročnou hrou kombinující kromě jiného umisťování dělníků (dělnic), umisťování dílků a využívání akcí Paula Salomona určenou pro 1-4 hráče s věkovým doporučením 10+ a herní dobou pohybující se od 45 do 60 min. Každý z hráčů se chopí role jednoho z včelích správců, královniných úředníků a se svým týmem včelích dělnic musí rozšiřovat přidělenou část sladké plástve, sbírat pyl, vyrábět med a v neposlední řadě i obchodovat a vydělávat co největší množství lesních tolarů od mlsných obyvatel. Zvládnete to právě vy?

 

Plný úl

První věcí, kterou Medobraní jasně boduje je vizuální stránka a zpracování. Řekněme si to hned na začátku – tahle hra je prostě krásná. Už na krabici na vás čeká líbivá povedená ilustrace louky se včelami a lesními tvory. Vlastně s tím je jen jeden problém – hra trochu může svádět k zařazení mezi dětské hry, což však není rozhodně pravda.

Po odklopení víka na vás čeká hromada perfektních komponent – medové plástve úlu a desky hráčů spolu s žetony k vyloupání, několik desítek ilustrovaných karet zakázek i soutěží (veřejných úkolů), ale také velké herní desky. Pro každého hráče je, ve čtyřech různých pastelových barvách, připravena sada dřevěných včelek, desky a několik žetonů, spolu se základními plástvemi, aby váš vlastní úl nezačínal na prázdném stole. 

Musím vyzdvihnout, že na všechny komponenty je připravený prakticky šikovný plastový insert, kde má vše své místo (a dokonce označené symboly!), takže si všechny komponenty rozložíte a zase sklidíte velmi jednoduše.

Ač je grafika hodně barevná a skoro až dětská, mě osobně hrozně baví. Asi mám rád také hry, které poutají pozornost a na stole hezky vypadají. Navíc má takové hry ráda i moje žena a vždy jí k zahrání podobného titulu dokážu přesvědčit, což je nesporně velké plus. Hodně se mi u hry líbí prakticky absence plastu – figurky a žetony kombinují papír a dřevo. Zajímavě je vymyšlený med, který vypadá zhruba jako gumové bonbony a liší se nejen tvarem, ale i barvou. 

Zkrátka ze zpracování hry musí být každý nadšený, protože tady se vizuálně i řemeslně vše povedlo a herně funguje a hře v tomto ohledu nemám naprosto co vytknout.

Samotnou kapitolou jsou pak pravidla, která i se všemi vysvětleními, příklady, přehledy a sólo variantou  a různými možnostmi jak hru hrát zabírají 16 stran a ani pokud jste méně zkušení hráči, nebudete mít problém hru rozehrát a úspěšně zahrát. Na druhou stranu nenechte se mýlit, protože hra sice v základu není těžká, ale vše dobře vymyslet je docela věda. Ale to už se dostáváme dál.

 

Létáme, sbíráme, vyrábíme a prodáváme

Herně to, aspoň podle pravidel a na základní pochopení, není žádná věda. Na začátku partie se připraví společný materiál, každý hráč si vezme jednu sadu komponent, vytvoří se základní tvar plástve u každého správce úlu, pardon hráče, a může se hrát. Medobraní se hraje na body na konci hry – snažíte se vydělat co nejvíc tolarů, být úspěšní v královniných soutěžích více než soupeři, plnit zakázky zvířecích obyvatel, případně aspoň nasyslit nějaké ty zdroje a bodovat je. Jak toho ale docílit?

Hlavním principem hry je budování plástve připojováním dílků, aktivace 6 různých akcí a výroba medu z buněk nektaru a následný prodej medu pro splnění zakázek nebo volně ve stánku, který včely rozbalili na své louce.

Hráči se střídají v tazích, kdy vždy mají na výběr dvě možnosti, a to buď zisk dílku plástve pomocí roje dělnic nebo svolání dělnic zpět do úlu.

V prvním si hráč vybere jednu z 6 různých skupin dílků a vyšle k němu své včely. Jejich počet musí být o jedna větší, než největší roj zde umístění (např. pokud zde jsou dvě včelky, musíte dát tři, ani méně ani víc). Následně si hráč může vzít dílek a podle pravidel ho přiložit k plástvi. A proč to? Inu každý hráč se snaží tvořit prázdná pole/buňky, protože jakmile se to podaří, aktivují se akce na okolních dílcích. Těch je právě šest různých a fungují ke sběru nektaru na louce, výrobě medu, líhnutí nových včelích dělnic, prodeji, ale i zisku tolarů. Právě tyhle akce a jejich využití dokáží často hráče potrápit správným využitím a časováním. Zároveň je třeba napsat, že plástve nedáváte jen tak, ale snažíte se vytvořit správné vzory pro zisk nektaru a výrobu sladké medové odměny.

Druhou hlavní akcí je svolání dělnic zpět do úlu, kdy zkrátka vezmete své včelí meeple a umístíte je zpět do svého úlu, abyste je mohli zas a znovu využít.

V základu jsou právě dvě možnosti hlavních akcí a vyhodnocení akčních polí vše, co je třeba pochopit. A pak se k tomu už jen přidá plnění zakázek, prodej medu a veřejné soutěže. Obtížností bych Medobraní zařadil mezi středně obtížné hry do podobné kategorie jako třeba Na křídlech či Na louce.

Jakmile hra skončí (podle jedné z trojice podmínek), spočítají se body a určí se nový hlavní správce královniných úlů.

Hra obsahuje též velmi hezky udělaný mód pro jednoho hráče, který funguje velmi podobně jako hra více hráčů a snažíte se překonat tabulkové skóre. Navíc proti vám tak trochu bojují zlotřilí čmeláci, kteří omezují vaše možnosti.

 

Dojmy aneb sladce medová tečka?

Asi těžko bude pro někoho překvapením, po úvodním odstavci, že hru nemůžu jinak, než hodnotit pozitivně. Medobraní se mi zkrátka opravdu hodně líbí ve všech ohledech a záporů pro něj mám skutečně minimum. Tak ale postupně.

Zpracování a grafická stránka jsou krásné. Hra sice existuje ještě ve speciální deluxe variantě (česky nedostupné), ale úplně si nedokážu představit, co bych ještě potřeboval vylepšit, protože tedy vše funguje a vypadá skvěle, ať už se jedná o dřevěné figurky, žetony nebo ilustrace na kartách.

Že jsem zmínil nějaký ten mínus? To je podle mě počet hráčů. Medobrání je ve více hráčích ideální jako dvojkovka, případně hra pro tři. V plném počtu už totiž ztrácí na svižnosti a dynamice a paralýza se promítá do herního čekání. Není to nic strašného, ale prostě než se dostanete na tah, chvíli to trvá a hráči ztrácejí pozornost a méně sledují ostatní, což je škoda. K tomu navíc hra neobsahuje nijak výraznou porci interakce a každý si tak trochu hraje ve svém úlu, kromě klasického vyzobávání karet či míst. Na druhou stranu kromě herního času není ve hře v různých počtech hráčů v podstatě žádný rozdíl a hra vždy funguje dobře. Věkově bych hru rozhodně doporučil na uvedených 10+ (max 8+, pokud vaše dítko hraje často), protože toho plánování a přemýšlení je dost a vymyslet něco dopředu dá zabrat i dospělému.

Medobraní nabízí velmi pěkně udělaný mix několika herních mechanik. Je tu tradiční worker placement okořeněný nutností přidávat dělníky, pardon včelky. Je tu hexový tile placement v podobě tvorby úlu, kde záleží na několika faktorech při umisťování – nejen kvůli akci, ale i kvůli plánování do budoucna a z ohledem na zisk nektaru do prázdného okénka úlu, protože záleží na barevných hranách. Výběr akcí také nutí k plánování a rozmýšlení – který dílek si vzít? Kam asi půjde soupeř a co mu to ztížit? Nebo odvolat své dělnice? Ve své roztomilosti je Medobraní řádně strategická hra, kde záleží na každém tahu, byť hra není prvoplánově trestající a zařezávací a chyba neznamená konec nadějí na vítězství. Zároveň i když toho hra hodně nabízí, je poměrně jednoduše vysvětlitelná i méně zkušeným hráčům a díky svému vizuálu, zpracování, ale i hratelnosti se líbí široké škále (ne)hráčů.

Zároveň je opravdu hezké, že hra nenutí k jedné jasné strategii, ale dává volnost a cesta k vítězství záleží jen na hráčích. Což samozřejmě vede k vysoké variabilitě a znovuhratelnosti. Tu navíc podporuje náhodný setup a množství karet a žetonů.

V rámci hraní se mi hodně líbí možnost pomalu si připravit své plány, vybudovat pěkný malý engine a pak chytrý tahem vytěžit maximum ze řetězení akcí, kdy když je navíc zahrajete ve správném pořadí, dá se vytěžit ještě víc.

I když hra se hra může na první pohled jevit jako další suché euro bez tématu, opak je pravdou a osobně si správu medového království víc než užívám při každé hře.

Hra nabízí době dva možné herní režimy. Jeden klasický, jeden který navíc přináší paměťový prvek. Pěkně fungují oba, ale u druhého jmenovaného je znatelnější prvek náhody, protože předem nevíte, co se pod žetony skrývá. První varianta je naopak více strategičtější a lépe předem promyslitelná. A pro mě i lepší.

Zkrátka Medobraní je krásně vypadající a hezky fungující medově laděný včelí mozkolam, který potěší nejednoho hráče deskovek, ale i rodiny a milovníky včelu. Takový Medvídek Pú by jistě skákal nadšením aspoň metr do výšky. Hra se povedla nejen z hlediska zpracování, ale i propojení všech mechanik a tématu. Příjemné překvapení? Rozhodně. I když jsem věděl do čeho jdu, tak ani po několika partiích stále nemám pocit, že bych hru ovládal a stále mám co objevovat. Jednoduše řečeno, pěkný podzimní trefa Mindoku!

 

Hru můžete koupit na Cechu hráčů zde!

 

Medobraní

Autor: Paul Salomon

Vydavatelství: Mindok

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-4

Věk: 10+

Herní doba: 60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři