Memoir ´44

Hry recenze

Nastává Den D, Hodina H, nepřátelé jsou připraveni ve svých zákopech, ale Evropa na nás spoléhá. Chopte se zbraní a vrhněte se do Normandie plné nepřátel.

Druhá světová válka byla nejstrašnější, nejkrvavější a pravděpodobně i nejděsivější konflikt v historii lidstva, který stál životy miliony lidí na frontových liniích, ale i v řadách civilistů. O nezměrných hrůzách si můžete přečíst v mnoha knihách, internetových článcích, přehledech i dokumentech. Ne, nikdo by tento konflikt, který proměnil tvář světa na další desetiletí nechtě zažít. Přesto však je třeba si připomínat jeho oběti, skutky i hrdinství prostých lidí, kteří v té době bojovali, umírali, žili. Deskových her s tematikou světové války je celá řada, ale dnes se vrátíme o více než 20 let zpět do roku 2004, kdy Richard Borg u příležitosti 60. výročí slavného vylodění Spojenců v Normandii spolu s vydavatelstvím Days of Wonder, vydal hru Memoir ´44, která nejen že si okamžitě získala zástupy fanoušků, ale také se stala asi nejlepším zástupcem systému Command and Color, který nám nedávno přinesl třeba Bitvu o Hoth ze světa Star Wars. A proč se vracím o tolik let zpátky? Protože Memoir dostává upravenou edici, která díky asmodee vychází i v češtině!

Memoir ´44 je válečná přístupná hra plná strategické hloubky i náhody, postavená na systému command & color za využití karet a kostek pro 2-4 hráče od 8 let a z herní dobou okolo 30-45 min na jeden historický scénář, respektive jednu historickou bitvu. Každý z hráčů se ujme jedné ze stran konfliktu – Spojence nebo Osu – a roli protřelého generála se snaží na hexovém plánu přelstít a přetlačit nepřítele, prorazit jeho linie a dosáhnout specifických cílů pro vítězství.

 

Zpracování

Vydavatelství Days of Wonder, stojící za klasikami jako Small World, Jízdenky, prosím! nebo vynikající Heat, je známo kvalitou zpracování her, a to ať už pravidel, komponent či insertu. A ani v jednom není Memoir žádnou výjimkou. Vše začíná už povedenou ilustrací na krabici, na které jsou vyloďující se síly USA někde na plážích Omaha či Utah.

Po otevření dostanete jako první do ruky pravidla a knihu scénářů, kterých je celkem 22 a jsou pěkně variabilní a historicky inspirované, od vylodění na slavných krvavých plážích, až třeba po osvobozování Paříže. Hra vyniká tím, že pravidla jsou velmi přístupná, jednoduchá na pochopení i nováčkům ve válečných hrách, ale i deskovkách celkově. Navíc mají scénáře stoupající obtížnost, respektive většina prvků se postupně přidává a variuje hru, což pomáhá rozjetí prvních partií. Věkové doporučení 8+ je tak akorát, a hra je dobrá i pro hraní rodičů s dětmi v rámci daného žánru.

Hernímu vybavení dominují sady plastových figurek – po 42 pěšácích, 24 obrněných tancích a 6 dělech pro obě strany, inspirovaných reálnou předlohou, ale i překážky. Za mě je rozhodně super, že všechny figurky jsou rozděleny do dvou uzavíratelných krabiček, rozdělených i tematicky. Kromě figurek obsahuje hra i velký oboustranný herní plán zobrazující pobřeží a vnitrozemí a na něj variabilní pole terénu různých typů od městeček, přes lesy až třeba po řeky nebo živé ploty. Nezbytnou součástí hry jsou samozřejmě i kostky – 8 speciálních šestistěnných kostek opatřených herními symboly – a také karty, kdy zásadní jsou karty rozkazů, které jsou v této verzi hry (oproti třeba Hothu) všechny v jednom společném balíčku, ze kterého si hráči dobírají. K nim pak přísluší ještě 22 přehledových karet pro různé terény, efekty a herní prvky. V neposlední řadě je zde ještě sada aktivačních žetonů, medailí a speciálních jednotek – US Rangers, SAS či elitní německé jednotky.

Jsem velký fanda produkce Days of Wonder a až na jednu nebo dvě jejich hry mám v knihovně v podstatě vše, nepočítaje expanze. A vždy se jedná o parádní zpracování, kdy ani Memoir není výjimkou. Původní verzi jsem hrál před několika lety, ale za mě je zde posun k lepšímu – kvalitní karty, pevné figurky, pěkně udělané a vymyšlené variabilní krabičky, super kniha scénářů a dobře napsaná pravidla. I když mnozí hry vydavatelství označují jako „rodinné“, tak ze zpracování by se mohl leckdo učit. Navíc všechno rozřadíte do skvělého insertu a dostanete i takové vychytávky jako stojánky na karty. Celkově se mi zpracování hry prostě moc líbí.

 

Jak na to?

Memoir je scénářová hra přinášející na stůl na plánu 13x9 hexů historické střety západní fronty (s rozšířeními i frontu východní, Afriku či Pacifik). Každá partie tak má jiné rozestavení, jiné podmínky, různě variabilní prvky či menší změny pravidel, i když základ zůstává stejný. Doporučuji hrát od prvního scénáře a hrát pěkně postupně.

Na začátku rozložíte herní plán a na něj vyskládáte počáteční jednotky ve skupinách, kdy počet figurek v zásadě určuje i životy jednotky jako takové (4 pro pěchotu, 3 pro obrněnce, 2 pro artilerii), kdy zde chybí asymetričnost v základu (ta je dána případně speciálními jednotkami). Není to samozřejmě jen o vyskládání vojáčků na mapu, ale musíte rozmístit i terény, bunkry, lesy či řeky. Zkrátka vytvořit historický předobraz bojiště.

Cílem hry je získat vítězné hvězdy v počtu daném scénářem, kdy primárně jsou udělovány a zničené jednotky, ale jednotlivé scénáře přinášejí další své specifické podmínky jako obsazení konkrétního bodu, dobytí určité kóty či zničení jednotky nepřítele. A jak na to?

Hráči se střídají v tazích, kdy si vždy aktivní hráč vybere jednu kartu z ruky a dle ní udělí vybraným jednotkám rozkazy. Karty mohou sloužit k aktivaci jedné z částí bojiště, konkrétních jednotek nebo ke speciálním efektům jako útoku letectva. Každopádně aktivované jednotky, kterým lze dávat „rozkazy“ se dle jednoduchých pravidel mohou pohnout anebo následně útočit, kdy útoky se vyhodnocují dle hodu kostkami a dle padlých symbolů se určí ztráty obránce či jeho ústup. Je to strašně jednoduché, svižné, dynamické a rychlé. Přesto však, že je systém jednoduchý, promlouvá do něj množství strategických a taktických prvků - různé terény a vzdálenost, vše ovlivňující počet použitých kostek a dopad na nepřítele. Každopádně jakmile se vyhodnotí přesuny, útoky a zvláštní prvky jako např. tanková smršť, aktivní hráč si dobere kartu a může hrát soupeř. Je to prostě geniálně jednoduché a lehce pochopitelné. A upřímně také velmi zábavné! Tedy pokud vám nevadí kostková náhoda.

 

Dojmy

Tohle píšu nerad a nechci, aby to znělo špatně, ale Memoir je zábavná válečná hra. Tedy v tom smyslu, že se jedná o přístupný, povedený a po všech stránkách fungující herní titul, kterému na kráse nic neubraly ani dvě desetiletí na trhu. Tady je důkaz, že dobré hry nestárnou.

Zpracování hry – velký herní plán, pěkné historicky stylizované figurky, přehledné karty a kvalitní kostky – to vše dělá z Memoiru stále herní nadprůměr z hlediska herního materiálu a hra jednoduše řečeno hezky vypadá. Na stole vám ožívají v jednoduchosti ty nejznámější a i často nejkrvavější bitvy odehrávající se v západní Francii v roce 1944. A musím zmínit ještě jednu zásadní věc – obě armády jsou od sebe nyní velmi pěkně odlišitelné díky výraznějším barvám a šedé barvě pro překážky.

Ano, vliv na hru má náhoda díky soubojovým kostkám a dobírání karet rozkazů, ale i přesto se jedná o hluboce strategický (byť herně přístupný) titul, kde je třeba využívat dostupných možností ať už v podobě terénu, chytrých manévrů a dalších herních možností, které vám hra a její systém nabízejí. Ano, kostky mohou souboj prohrát, můžete si dobrat vyloženě špatné karty, ale čistě statisticky stále máte možnost s výsledkem něco dělat a soupeř je na tom stejně jako vy.

Stejně jako v realitě, ani zde není vše zcela vyvážené. Tím myslím jednotlivé scénáře, které zkrátka vycházejí z historických reálií a někdy to tak má jedna ze stran o kus těžší, jsou na ní větší podmínky a je v nevýhodě. Přesto mám za to, že všechny jednotlivé scénáře lze vyhrát za obě strany konfliktu, jen nesmíte hrát po sovětském vzoru „nás mnógo!“, ale přizpůsobovat taktiku dostupným možnostem.

Hra nabízí pravidlově velmi přístupný herní zážitek, kde doporučená věková hranice je tak akorát a hru můžete zahrát i s nehráči či nováčky do válečných i deskových her. Systém command & color je výrazně přístupný na pochopení, a to je za mě obrovské plus celé hry. Ostatně hodně se těším, až si tuhle hru jednou zahraju se synem. Ne snad, že bych ho chtěl učit o válce, ale naopak jako příklad toho, jak hrozné konflikty byly a jsou. Memoir je historická výuka a ukázka v praxi, chce se říct „zábavnou“ formou.

Memoir přináší na stůl kvalitní titul plný napětí a atmosféry, kdy sice jeden hod může zvrátit dění, ale u toho nebudete ani dýchat.

Velkým plusem hry je obrovská, či spíš v podstatě nekonečná variabilita a znovuhratelnost. V krabici najdete 22 rozličných scénářů, ale na internetu najdete desítky dalších, ať už přímo u Days of Wonder nebo na BGG, či si můžete jednoduše vytvořit další. Nebo si klidně vytvoříte svojí kampaň, hra ve své jednoduchosti přináší hromadu možností k objevování.

Hodně se mi líbí hra jako celek, ale i jednotlivé menší drobnosti – třeba to, jakým způsobem hra využívá pouze 3 typy figurek a díky pár žetonům vám vytvoří speciální jednotky. Nebo z americké armády udělá Svobodné Francouze. Nebo tím, jak pár kousky terénu vytvoří stejně tak pobřeží pláží Omaha a Utah nebo okraj Paříže.

Má Memoir nějakou konkurenci? Ano i ne. V rámci strategií zaměřujících se na 2. světovou válku podle mě nikoliv. Jinde totiž nedostanete natolik přístupnou, ale přesto strategicky i takticky hlubokou hru plnou možností a válčení. Jenže nedávno vyšla Bitva o Hoth využívající stejný systém, ale zasazený do světa Star Wars. A tady nastává otázka, která je lepší? Inu podle mě ani jedna. Bitva o Hoth je totiž odlišná, menší, rychlejší, asymetrická co do obou stran a hlavně se odehrává v dalekém vesmíru. Průměrná herní doba na scénář je u nás cca 30 min. Oproti tomu je Memoir historický, větší, delší, obě strany mají jeden balíček karet a scénáře zaberou více času. Obě tak klidně mohou existovat společně, nejvíc záleží na tom, jaké téma budete preferovat.

Memoir ´44 je i po letech stále skvělá hra. Přístupná, jednoduchá pravidla, dobrá hratelnost, historické a variabilní scénáře, napětí, skvělá atmosféra. To vše jsou přednosti této hry, které ani zub času zdaleka neohlodal. Jsem osobně hrozně rád, že hra po letech vyšla v českém vydání – respektive ona už jednou česky vyšla před mnoha lety v upravené anglické verzi s pravidly a kartami, ale byla dlouhá léta absolutně nedostupná. Nyní si tak může převést napjaté, krvavé a tvrdé bitvy světové války přenést na stůl úplně každý. Memoir je důkaz toho, že pro hraní historických válečných her nemusíte studovat desítky stran pravidel, ale i jednoduchá hra vám nabídne skvěle vytvořený a atmosférou naplněný zážitek. 

Pokud hledáte přístupnou hru pro celou rodinu s válečnou tematikou, pak je Memoir ´44 velkým aspirantem na správnou hru.

 

Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!

 

Memoir ´44

Autor: Richard Borg

Vydavatelství: asmodee

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 2-4

Věk: 8+

Herní doba: 45-60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři