Vydejte se do doby před tisíci lety, ujměte se svého kmene lovců a sběračů a veďte ho k prosperitě a vítězství.
Hry italských Cranio Creations jsou u nás díky vydavatelství TLAMA games dobře známé. Vždyť stojí za takovými loňskými peckami jako Krysy z Wistaru, famózní Přehradou nebo připravovanou novinkou Cesta pokroku. Všechny tyto tituly mají jedno společné – jedné se o velké a docela hutné eurovky spíš pro zkušenější hráče. A pak tu máme jednu hru, která vyšla koncem roku 2024 právě ze spojení Crania a Tlamy, a která je zcela jiná, přístupná, ale neméně zábavná – přivítejte Mesos!
Mesos je hrou s otevřeným draftem, sbíráním sad a správou zdrojů, za níž stojí dvojice Simone Luciani (Přehrada, Golem, Krysy z Wistaru a mnohé další) a Yaniv Kahana. Ti svůj titul vytvořili pro 2-5 hráčů od 10 let a s herní dobou okolo 30-60 min na jednu partii. Hráči se ve hře převtělí do rolí vůdců mezolitických kmenů a snaží se umně vybrat jeho členy, tak aby nejen získali vítězné body, ale i svůj kmen zajistili a nakrmili.
Karetní kmeny
Mesos přicházejí s pěknou dobovou ilustrací zpodobňující jeskynní malby pravěkých kmenů. Po otevření na vás vykouknou pravidla. Ta mají zhruba 10 stran i s vysvětlením mnoha situací, ikon a principů a po jednom přečtení máte jasno. Ano, na naučení je hra opravdu jednoduchá a v tomto ohledu není její komplexita vysoká. Však se také jedná v základu u klasické sbírání sad, tzv. set collecting.
Co nás příjemně překvapilo, to je praktický plastový insert, do kterého rozložíte všechny komponenty ve hře, a to včetně obalených karet. Ostatně právě karty tvoří největší součást hry, kdy jsou rozdělené mezi karty kmene – postavy a události, budovy a speciální závěrečné události. Co se postav týká, tak těch je 6 druhů, kdy každý slouží k jinému účelu. Tematicky lovci naloví kořist a získají vám žetony jídla (platidlo ve hře), vynálezci přinesou body na konci hry, nebo třeba stavitelé zlevní karty budov. Co musím za sebe pochválit, to jsou ilustrace karet, kdy sice každý druh postav má jen dvě (a ty se liší pouze minoritně), ale osobně mě tenhle grafický styl zaujal. Navíc si k tomu přičtěte celkovou přehlednost karet s obsaženou ikonografií a rozložením. Kromě postav jsou pro hru zásadní i události, které slouží jako takové průběžné úkoly, vyhodnocené vždy v určité chvíli a přinášející potřebné žetony prestiže (vítězné body) a také budovy, které naopak fungují jako osobní úkoly či bonusy.
Kromě karet najdete ve hře i několik plat žetonů – jídlo jako platidlo, body prestiže jako vítězné body a destičky nabídky spolu s destičkami pro pořadí tahů. A nesmím zapomenout ani na pětici hezkých figurek totemů v barvách pro hráče.
Celkově hra sází v zásadě na minimalismus, ale její zpracování se mi (a všem kdo se mnou hru zatím hráli) líbí. Hodně zaujmou ilustrace karet událostí odkazující na jeskynní malby, ale i figurky totemů či prakticky udělaná body prestiže (jedna strana kladná, druhá záporná). Použitá ikonografie je funkční, a jakmile do hry naskočíte, vše si rychle osvojíte.
Jak na to?
Než se vrhnete do hry, musíte si herní materiál přizpůsobit dle počtu hráčů. Ať už hrajete ve dvou, třech, čtyřech či pěti, postupně do hry přidáváte další karty nebo desky (nebo je naopak ubíráte). Tedy v každém počtu je hra trochu jiná.
Jako první musíte při přípravě vytvořit řadu destiček nabídky, k ní desku pořadí a vytvořit balíček karet kmene. Následně z něj vyložíte karty do dvou herních řad (jedno ze specifik hry), a to nad i pod řadu desek nabídky. Následně vytvoříte nabídku karet budov a zásoby žetonů jídla a bodů prestiže. Každý z hráčů si vezme jednu nápovědu a žeton hráče, které se pak smíchají a náhodně rozloží na pořadí a může se hrát.
Mesos se hraje přesně na deset kol, sestávajících se ze tří kroků – umístění figurek totemů, vyhodnocení akcí a konec kola.
Nejprve si hráči v postupném pořadí vyberou akce na destičkách a každý na jednu umístí svou figurku totemu. Následně opět postupně, zleva doprava, hráči vyhodnotí akce na příslušných destičkách a poté svou figurku zase umístí na desku pořadí. Vtip je v tom, že pokud hrajete dříve, máte větší výběr karet, ať už z horní či dolní nabídky karet, ale zase si můžete brát méně karet. Jenže zase můžete hrát v dalším kole dříve a zároveň získat žetony jídla, které jsou ve hře nedocenitelné.
Jakmile všichni hráči své akce dohrají, nastane konec kola. Postupně se vyhodnotí všechny karty událostí ze SPODNÍ řady karet, odhodí karty zbývající ve spodní řadě, karty z horní přesunou dolů a vytvoří se nová nabídka. Kromě této řekněme standardní údržby pracuje hra ještě s trojicí ér, ve kterých dochází k obměně nabídky budov.
Po desátém kole hra končí a nastává bodování, kdy mohou hráči získat body za některé karty kmene či budovy, ty přičtou ke svým bodům získaným v průběhu hry a hráč s nejvíce body prestiže se stává vítězem.
Dojmy
Musím říct, že po přečtení pravidel Mesosu jsem si tak trochu říkal „A to je všechno?“ Přemýšlel jsem, zda set collecting, který se tváří jako esence mechanismu bude něčím víc nebo zda bude mít hra víc co nabídnout, než jsme běžně zvyklí. Přeci jen sbírání karet do sad umí i Jízdenky, prosím! Jenže Mesos je hrou, která svůj potenciál pečlivě skrývá a má toho hodně co nabídnout a po opakovaném hraní se vůbec nedivím jejímu kladnému hodnocení.
Zpracování hry jsem vyzdvihl už výše. Zkrátka se mi líbí – kombinace originálních ilustrací, pěkných přehledných karet a funkční ikonografie funguje velmi pěkně a zaujme i mladší hráče.
Co odlišuje Mesos od jiných sbírání sad? To je hned několik zajímavě fungujících herních prvků. Prvním z nich je jídlo. To není jen měnou, ale je zcela zásadním herním artiklem. V průběhu hry přicházejí události, kdy jednou z nich je obživa. Na základě ní musíte zaplatit jeden žeton jídla za každého svého příslušníka kmene ve vyložených kartách. Nemáte jídlo? Ztratíte body. Běžně v hrách na bázi sbírání sad chcete mít co nejvíce karet. Tady mnohdy ne. Musíte počítat s tím, že čím více kmen rozrostete, tím více jídla potřebujete, protože neuživit ho znamená (citelnou) ztrátu bodů, která hodně bolí. Zažil jsem partii, kdy jeden z hráčů chybným plánováním přišel před koncem o skoro 50 bodů. S tím souvisí i originální pozicování na destičkách nabídky. Mohlo by se zdát, že bude rvačka o co nejvíce karet, ale mnohdy tomu není a systém nabídky a pořadí zajišťuje situační variabilitu a změny v každé partii.
S tím souvisí další bod, a to je horní a spodní řada. Jasně, ta horní vždy „spadne“ dolů. Jenže tím pádem musíte vzít na vědomá, že dole bude mnohem méně karet. Nedoplňují se automaticky, jen vždy to co zbyde. Sice si můžete vybírat jako první, ale první pole nabídky nutí vybírat spíš dole, než nahoře, tedy z menšího počtu dostupných karet. Celkové spojení dvou nabídek, pořadí a jídla dává hře v její jednoduchosti skoro až neuvěřitelný přemýšlivý přesah, který se mi ve finále strašně líbí. Hra zkrátka přináší jednoduchá pravidla, která na první pohled výrazně nevybočují, ale během hry zjistíte, že nabízí nečekaně obrovský přesah, kdy rovnou můžete zapomenout na prosté plácání totemu na stále stejné místo nabídky a pořadí.
Hra nabízí řadu možností, jak se dostat k vítězství. Události, vynálezci, šamani, zajištění jídla, využívání budov – směrů ve hře je dost a budete mít chuť zkusit novou strategii.
Hra je sice určena pro 2-5 hráčů, ale pocitově nejlepší je ve třech nebo čtyřech. V pěti už se trochu prodlužuje, ve dvou natolik nevyniknou všechny herní prvky. Ale pokud se zeptáte, zahraju si Mesos klidně ve dvou, třech i pěti.
Princip hry jako takový, že ho pochopí i méně zkušení hráči, ale platí, že čím častěji si hru zahrajete, tím lepší v ní budete. Jedná se o titul, který rozkvete vícerým hraním. I přes jednoduchost hra nabízí zážitek vařících se mozkových závitů v každém kole, v každém rozhodnutí.
Hodně se mi líbí princip, kdy kolo předem víte, jaké se blíží události, a můžete se na ně postupně připravit.
Mesos: Klany mezolitu jsou bez přehánění asi nejlepším set collectingem, který jsem za posledních pár let hrál. A že her na podobném principu vychází dost. Mesos nabízí mnoho strategických možností, hromadu rozhodování, skvěle fungující a vymyšlené mechanismy, který okořeňují základ a přidávají mu ne jednu, ale hned několik herních vrstev. Více než příjemné překvapení a jedna z top menších her loňského roku.
Hru můžete koupit na TLAMA games zde!
Mesos: Klany mezolitu
Autoři: Simone Luciani a Yaniv Kahana
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-5
Věk: 10+
Herní doba: 30-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris