Staňte se věhlasnými urbanisty a vybudujte ty nejlepší městské čtvrti plné obytných budov, parků, vodních ploch a malebných zákoutí.
Phil Walker-Harding je pro mě synonymem možná pravidlově jednodušších rodinných her, ale vždy s velmi pěknou hratelností a mnoha zajímavými rozhodnutími, ať už se jedná o Monolyth, Gizmos nebo třeba Cacao. A přesně v takovém duchu se nese i novinka s jednoduchým názvem Města, kterou přináší na český trh MindOk.
Tedy je třeba doplnit, že Města vytvořil Harding ve spolupráci se Stevem Finnem. Tahle dvojice vytvořila budovatelsko draftovací rodinou přístupnou hru pro 2-4 hráče od 10 let a s herní dobou okolo 30-40 min na partii. Každý z hráčů se stává proslulým urbanistou, který byl pověřen městskou radou, aby vypracoval plán na výstavbu nové, moderní čtvrti plné domů, kanceláří, obchodů, míst k odpočinku a relaxaci, ale i vodních ploch a zákoutí. V průběhu hry si hráči postupně vybírají nové prvky a rozvíjejí své vysněné plány.
Z čeho postavit město?
Města přichází v krabici, které dominuje osmička metropolí, ve kterých můžete ve hře budovat, a které přinášejí jedinečné veřejné úkoly. Sympatické je, že box je plný komponentů až po okraj, a to i po vyloupání všech destiček a žetonů.
Hra je opravdu pravidlově hodně přístupná – klidně bych věkovou hranici snížil o 1 možná dva roky, pokud máte zkušenější menší hráče. Pravidla jsou snadná a přehledná s mnoha příklady.
Herního materiálu je ve hře hodně, ale osobně musím říct, že mě na první pohled nijak zvlášť neoslovila grafická stránka. Zkrátka se nemůžu zbavit pocitu, že je to v dnešní době trochu retro. Herně je funkční, co se „líbivosti“ týká, už je to horší. Ale je to subjektivní pocit.
Velkou část herního obsahu zabírají kartnové dílky k vyloupání – pozemky jako herní plán, na který stavíte, herní deska, oboustranné desky metropolí s úkoly, zajímavosti. Nadto najdete v krabici pěkně udělané stohovatelné dílky budov ve čtyřech barvách, dřevěné figurky dělníků v trochu netradičních barvách a označovací žetony. A taky karty a plátěný sáček na losování.
I když jsem si na grafickou stránku hry musel trochu zvyknout, tak produkčně jsem byl potěšen. Přeci jen nejdůležitější je, aby hra měla funkční komponenty pro hru jako takovou a tady musím hře udělit plný počet bodů. Ostatně ono i na tu grafiku jsem si zvyknul a vzhledem k tomu, že se ve výsledku jedná o tak trochu abstraktní hru, nejedná se o nic podstatného. A díky 3D prvku stavbě budov hra na stole vypadá velmi pěkně.
Jak postavit město?
Hra se drobně liší, pokud hrajete ve dvou či ve 3-4 hráčích. Na stůl připravíte herní plán, na něj vybranou desku metropole s jejími společnými bodovacími podmínkami. Následně se na plán připraví balíček bodovacích karet, destičky městských dílků, destičky zajímavostí a bokem sáček s dílky budov. Před prvním kolem se vytvoří nabídka každé ze čtyř herních částí. Každý hráč dostane počáteční kousek čtvrti, figurky a žetony vybrané barvy a může se hrát.
Hra se hraje na 8 (respektive ve dvou na 4) kol, ve kterých probíhá postupný draft všech herních prvků. Jakmile je hráč na tahu, umístí svou figurku na plán a vezme si jeden z prvků. Neplatí omezení kam a co, tedy může vybírat z jakékoliv řady a místa. Zároveň platí, že nabídka se doplňuje až na konci kola, před začátkem nového a každý prvek logicky slouží k něčemu jinému. Bodovací karty slouží jako osobní úkoly pro zisk bodů na konci hry splněním jejich podmínek. Pozemkové destičky pro rozvoj hráčovi čtvrti, kdy každá je rozdělena na čtyři pole – barevná místa pro budovy, zelenou či vodní plochu pro zajímavosti. Zajímavosti slouží pro obodování právě zmíněných travnatých či vodních ploch. Poslední jsou pak samotné dílky budov, které slouží, ano tušíte správně, pro stavbu budov. Vždy platí, že budovy můžete stavět jen na příslušně barevná místa, případně na předchozí budovy stejné až do výšky 4. Jakmile si hráč vybere jeden z prvků a umístí ho do své čtvrti, zkontroluje, zda nesplnil nějaký z úkolů na desce metropole a může hrát další v pořadí. Jakmile všichni hráči umístí své dělníky, nastává konec kola, příprava dalšího. Případně konec hry a bodování, pokud se jednalo o kolo osmé (čtvrté).
I bodování na konci hry je prosté – body za veřejné úkoly metropole, bodovací karty, vodní plochy a zeleň podle velikosti a zajímavostí a k tomu 2 body za každou sochu, což je speciální generická zajímavost. No a kdo má bodů nejvíc, vyhrává.
Dojmy
Moje cesta k Městům nebyla úplně jednoduchá. Nejprve jsem se na hru těšil a byl zvědavý, pak na ní trochu zapomněl a míjela mě v záplavě dalších her a po rozbalení mě na první pohled zvlášť graficky neoslovila. Ale znáte to, nesuď knihu podle obalu. Po několika zahráních se dostavilo v podstatě velké nadšení z dalšího pěkně udělaného díla Phila Walkera-Hardinga.
Jakmile si zvyknete na trochu retro grafiku připomínající klasické německé eurovky, musíte uznat, že herně je hra více než funkční a přehledná, což je hlavní. Na stole se nám pak moc líbí stavění budov z pěkně udělaných 3D dílků a jejich stohování na sebe, ale i hezky udělané desky metropolí, kde se nezapomnělo na žádnou z městských ikon.
Základem a nejhlavnějších mechanikou hry je draft. Jednoduchý, čistý, chytrý. Prostě umístíte figurku, vyhodnotíte pole tím, že si vezmete dílek/prvek z plánu a přiložíte do města. Jenže právě v jednoduchosti celého draftu a veřejné a viditelné nabídce je ta největší krása a přednost hry. Neustále se vám bude stávat, že potřebujete více než jeden prvek, stejně jako soupeři. Ale co si vzít dřív a co obětovat, co si zvolit, co je pro mě nejdůležitější, co akutně potřebuji a co si můžu nechat „vyžrat“ a nahradit něčím jiným? Zároveň se dá docela dobře plánovat a taktizovat a odhadovat soupeře kolem stolu podle toho, co zrovna budují a na co se pravděpodobně zaměří. Tím vzniká na takhle jednoduchou a jinak rodinou hru poměrně dost interakce a přetahování.
Hra se nám líbila v jakémkoliv počtu hráčů, i když subjektivně asi nejlepší je ve čtyřech, kdy se plán rychle plní, výhodné nabídky mizí a interakce získává na obrátkách.
Příjemná je herní doba, kdy partii i v plném počtu máte do deklarovaných 40 minut odehranou i s počítáním bodů.
Ve hře je toho nečekaně hodně propojeno a musíte své síly rovnoměrně rozložit, ideálně si brát od všeho něco – bez dílků čtvrtí nepostavíte budovy či zajímavosti, bez bodovacích karet jsou vám vaše budovy víceméně k ničemu, protože sami o sobě se nijak nebodují. Respektive oni se nebodují ani ty krásné zelené lány či vodní plochy bez nějakých těch zajímavostí.
Kromě draftu a interakce v něm je hra logicky i závodem o veřejné úkoly na desce metropole. Ostatně Každý bod je v téhle hře podstatný a tak nechcete zůstávat pozadu.
Hra díky své jednoduchosti a přístupnosti nabízí zábavu pro široké spektrum hráčů, ať už jaké filler nebo třeba vstupní hru do draftu pro celou rodinu nebo méně zkušeným hráčům. Přes svou pravidlovou jednoduchost hra ovšem nabízí dostatek hloubky a rozhodnutí doslova v každém tahu a výběru.
Díky náhodně nalosovaným prvkům a odlišnému průběhu nabízí hra dostatek variability a pěknou znovuhratelnost. Ostatně za sebe bych Města skoro přirovnal k takovému lehce komplexnějšímu Azulu.
Města jsou ve finále velmi příjemným překvapením a hrou, která na jedné straně nabízí až geniálně jednoduchá a krystalický čistý herní draftový systém, ale plný důležitých rozhodnutí a skvělé hratelnosti malým i velkým hráčům. Rozhodně velké doporučení nejen pro rodinné hraní, ale i pokud hledáte jednodušší draftovací hru s budováním pro každého. Zkrátka Města by měla být hvězdou letošního podzimu.
P.S. Jako promo vydal Mindok desku Praha/Brno!
Hru můžete koupit i s promem ve Světě deskových her zde!
Města
Autoři: Phil Walker-Harding, Steve Finn
Vydavatelství: MindOK
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-4
Věk: 10+
Herní doba: do 40 min
Autor: Adam Vondra Vondris