Mezi dvěma zámky…

Hry recenze

… Šíleného krále Ludvíka. Když chce šílený král postavit nové sídlo, rozhodně se nespokojí s jedním, ale musí mít hned dvě! A protože je pro něj projekt důležitý, zaměstnal ne jednoho, ale hned několik spolupracujících architektů. Kdo vybuduje nejhezčí zámek?

Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka je jednou z podzimních novinek vydavatelství Mindok a zároveň hra s rozhodně nejdelším oficiálním názvem, kterou jsem kdy měl možnost hrát. Délka názvu je dána spojením principů a základů ze dvou jiných starších her, a to Between Two Cities (v češtině nevyšla) a Zámků šíleného krále Ludvíka (Mindok). Z první jmenované si bere stavbu dvou zámků současně a draft dílků, z druhé hlavně téma, ale i dílky místností a přikládání místností podle zadaného klíče. Kromě mechanismu převzala hra z prvního jmenovaného předchůdce i tvůrčí dvojici - Matthewa O’Malleyho a Bena Rosseta. V originále jim pak vydání umožnilo známé vydavatelství Stonemaier Games, které má na svědomí pecky jako Scythe (konkureční Albi) nebo letošní absolutní pecku Na křídlech (opět Mindok), a už to dává tušit, že snad nemůže jít o špatnou hru nebo ne?

Historické okénko – Ludvík II. Bavorský (1845-1886) a jeho zámky, které inspirovali tvůrce hry, jsou poměrně známý pojem. Ludvík byl, mírně řečeno, výstředním podivínem, ale hlavně nadevše miloval umění a do stavby svých zámků jako Neuschwanstein, Herrenchiemsee a Linderhof investoval ohromné sumy ze své soukromé i státní kapsy. Krom toho velmi podporoval např. známého skladatele Richarda Wagnera. Bohužel žil trochu nad své možnosti, ale hlavně nad poměry své země, kterou jeho život velmi finančně zatěžoval.  Jeho výstřednost a spory s vládou nakonec vyústili v jeho zbavení svéprávnosti a odstavení od moci.

Hra je primárně určena pro 3-7 hráčů, což je, ruku na srdce, trochu netradiční počet. To je dáno hlavně tím, že každý hráč staví pomocí dílků ne jeden, ale hned dva zámky vždy společně se svými spoluhráči/protihráči – jeden s hráčem po pravici, druhý s hráčem po levici. V pravidlech je i varianta pro dva, ale funguje asi podobně jako automa ve výše zmíněné hře Na křídlech – hra vytváří jednoho mechanického automatického spoluhráče. Vzhledem k tomu, že se jedná o rodinnou hru, je věková hranice nastavena na 10 let, ale ze zkušeností mohu říct, že jí zvládnou i mladší – jen jim musíte pomoci se závěrečným bodováním. Skvělá zpráva je, že i v maximálním počtu hráčů se vejdete do cca 60 minut. Princip hry je jednoduchý – nedraftujete dva dílky z kolující nabídky, po dohodě s „pravou i levou stranou“ je přiložíte a tohle opakujete několikrát ve dvou kolech. Vítězí hráč, jehož méně hodnotný zámek je nejlepší – a ne, tohle není překlep, ale o tom už víc dále.

 

Místnosti, to je oč tu běží

Co se obsahu krabice s hezkou ilustrací dvou rozestavených zámků týká, asi nikoho nepřekvapí, že hlavní místo zaujímá množství graficky krásně zpracovaných čtvercových dílků místností několika druhů. Velkým trůnním sálem každý zámek začíná a logicky jich je tedy 7. K tomu si přidejte celých 198 dílků místností – 147 běžných jako jídelny, ložnice nebo chodby a 48 speciálních jako kašnu či věž. Jediná výtka míří na velikost textů a ikon, na které by si i ostříž musel občas vzít lupu a hlavně v prvních partiích to působí trochu rušivě. Skvěle je ovšem vyřešen insert. Dobře, ne skvěle, ale spíš dokonale! Všechny dílky jsou roztříděné ve dvou zásobnících, které v podstatě stačí jen položit z krabice na stůl a hra může začít (viz fotky). Kromě toho jsou tu samozřejmě klasická pravidla, která mají, jak už začíná být u Stonemaierů zvykem, doslova pár stránek, pár přehledových karet, různé bonusové žetony a karty a 7 hezkých originálně udělaných žetonů zámků. Každý ze žetonů pak svou siluetou představuje jeden z kouzelných německých zámků. To je vše a pojďme na hraní.

 

Tak co kam dáme?

Příprava hry je rychlá. Kromě rozlosování základních dílků trůnních sálů, rozdání přehledových karet každému hráči a zamíchání bonusových karet musíte doprostřed stolu jen vyložit dva zásobníky s dílky – menší se speciálními a větší se základními. V případě toho většího každé „okénko“ pojme přesně 9 dílků, což je přesně počet, se kterým začíná kolo draftu – stačí jen dílky před první hrou náhodně zamíchat.

Hra probíhá ve dvou kolech, která se liší pouze v tom, že jednou posíláte zbylé nevybrané dílky jednou doleva a poté doprava. Z nabídky dílků (nejprve z devíti, poté ze sedmi atd.) si vyberete dva a lícem dolů je položíte před sebe. Zbytek pošlete na příslušnou stranu dalšímu hráči. Ve chvíli, kdy si vyberou všichni u stolu, přiložíte dílky po dohodě se spoluhráči jeden k jednomu a druhý k druhému zámku. Případně obdržíte bonus za 3. nebo 5. místnost stejného typu a jede se dál. Každé kolo provedete tyto kroky – tedy výběr, posunutí a umístění 4x – následně buď pokračuje další kolo, nebo se přejde k závěrečnému bodování. Je to zkrátka až geniálně prosté, ale přitom návykové a dostatečně strategické.

Jak vidíte, tak základ hry je jednoduchý, ale samozřejmě to není jen o bezmyšlenkovitém přikládání místností, kam se komu zachce. Zde je několik důležitých bodů.

Za prvé, na konci hry se klasicky spočítají body (viz níže podle přehledu) a každému hráči se započítá skóre z méně hodnotného zámku – tedy pokud jeden z vašich výtvorů je obodován číslem 98 a druhý 76, platí právě druhé nižší číslo. Musíte tak plánovat, přemýšlet a oběma zámkům věnovat stejnou péči.

Za druhé je dobré věnovat se speciálním místnostem a dílkům, které přinášejí bonusové body, a těch není málo. Vždy je potřeba si rozmyslet, který dílek kam dát, tak aby byla splněna podmínka a hra vás odměnila třeba kašnou nebo věží a na závěr jste dostali více bodů.

Za třetí místnosti nemůžete stavět jen tak někam, ale dílky mají svá omezení – sklep jen pod trůnní sál, venkovní místnosti nesmí být „zastřešena“ dalším dílkem atd.

Za čtvrté každá z místností se boduje na konci hry odlišně (a odlišně i v rámci jednoho typu). Vše je ikonograficky vyobrazeno na každém z dílků, případně popsáno v pravidlech.  Bodování je však následující:

- Jídelny dávají 2 body za správné místnosti okolo (nahoře/dole nebo vpravo/vlevo). Za třetí dostanete možnost vybrat si jeden dílek z pěti a přiložit ho ke svému výtvoru.

- Obytné místnosti přinášejí body za daný typ místnosti nacházející se v jejich bezprostředním sousedství. Jako bonus za třetí a pátou místnost získáte jednoho z královských služebníků pro bonus na konci hry.

- Obslužné místnosti přinášejí body za propojené místnosti daného typu – tady spojené v jednoho „hada“. Jako bonus si můžete vybrat jednu bonusovou kartu a za ní opět získat body na konci hry podle její podmínky.

- Venkovní místnosti přinášejí bod za každou místnost určitého typu ve všem zámku. Navíc nad venkovní místnost již nesmíte nic postavit (logicky nemá střechu). Bonusem je dílek kašny s hodnotou pěti bodů.

- Ložnice přinese na konci hry 4 body, pokud máte ve vašem zámku všechny typy základních místností. Bonus, který přináší, je dílek věže, který vám dá bod za každý dílek přímo vertikálně pod ním.

- Chodby si hrají se stejnou výzdobou a přinesou bod za každou místnost, která sdílí jejich architektonické prvky. Odměnu za ně představuje foyer, dávající bod za každou místnost, která stojí okolo něj.

- Každý správný zámek musí mít i pořádný sklep. Tyto dílky vám dají body za každou místnost vybraného typu nacházející se přímo nad nimi. Odměnou za tři a pět sklepních desek je jakýkoliv bonus, který si vyberete.

- Ovšem i samotný hlavní Trůnní sál přináší na konci hry potenciálně body. Každý základní díl je jiný a dává svým architektům bonus za jiné a jinak umístěné místnosti okolo něj.

I přesto, že jde tedy jen o klasický draft a následné přikládání dílků, které jsme už viděli mnohokrát, hra dokáže díky své originalitě a novým nápadům potrápit vaše mozkové závity, ve vaší snaze získat z obou vašich zámků co nejvíce bodů. 

 

Čím víc, tím líp

Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka jsou rozhodně zajímavou hrou. Bodují počtem hráčů, mnoha možnostmi a variabilitou, netradičním určením vítěze i jednoduchými pravidly. Hodně potěší i vložený insert. Počet hráčů, tedy maximální číslo 7 sice není jedinečné, ale plusem je, že hra ani v maximálním počtu netrvá nijak dlouho, protože jednotlivé tahy probíhají simultánně, a tady 3 nebo 7, hra je prakticky stejně dlouhá.

Dobře je vyřešeno i bodování. Ono se může zdát, že všechno je o jednom či dvou bodech, ale ono se to postupně střádá a hromadí a správně využité bonusy a vlastnosti místností může i z průměrně vypadajícího zámku udělat úžasnou stavbu ala slavný Neuschwanstein.

Mínusem je trochu nepřehledná ikonografie na dílcích, která mohla být větší. Někomu by zároveň nemusel sedět zvláštní mix kompetitivní (vyhrát přeci jen může jen jeden) a kooperativní hry (každý zámek stavíte s někým). Posledním negativem, i když ne tak výrazným, je varianta pro dva – na hře je vidět, že je zkrátka designována pro 3 a více a nižší počet je spíš do počtu.

Suma sumárum se jedná o zajímavou a povedenou primárně rodinou hru, která ale neurazí ani zkušenější hráče a dobrou kombinací ověřených mechanismů přináší netradiční zážitek na vaše herní stoly. Minimálně za vyzkoušení určitě stojí.

 

Koupit přímo u Mindoku!

 

Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka

Autoři: Matthew O’Malley a Ben Rosset

Vydavatelství: Mindok

Rok vydání: 2019 

Počet hráčů: 3-7

Věk: 10+

Herní doba: 45-60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři