Mezi řádky

Hry se všemožnými aplikacemi už dnes známe všichni, ale hru s vlastní knihovnou? To si můžete zkusit s novinkou Mezi řádky.

Asi všichni hráči znají Dixit, že? Nejspíš nejznámější a nejrozšířenější asociační vyprávěcí hru, která se dočkala mnoha rozšíření a různých pokračování a nedávno vyšla i ve variantě Disney. V té si hráči pomocí karet nebo na jejich základě vypráví příběhy a krátké asociace, které je při pohledu na imaginativní ilustrace karet napadnou. Proč tu ale mluvím o téhle hře? Protože jsem si na ní u hraní novinky Mezi řádky několikrát vzpomněl. Jen ty příběhy a asociace zde vypráví záložky a úryvky z knih ve vaší soukromé knihovně. Ano, knihu sice v krabici nehledejte, ale můžete využít takřka jakýkoliv dostatečně dlouhý titul z vašich poliček.

Mezi řádky jsou kooperativní hrou Germaina Winzenschtarka určenou pro 2-6 zapálených čtenářů pod hlavičkou Ministerstva knih s věkovým doporučením 10+ (funguje i 8+, pokud je průvodcem dospělý) a herní dobou okolo 60 min herního času. Hráči se pomocí záložek a částí příběhů vydávají do své oblíbené knihy a snaží se správným odhadem se svým výpravným tábore dojít až do cíle ve Ztraceném městě mezi řádky a odhalit skryté tajemství své knihy.

Výbava z Ministerstva

Na začátku pravidel se dočtete, že na výpravu do Ztraceného města vás poslalo samotné Ministerstvo knih. Jeho pracovníci jsou si vědomí všech nástrah, která na vás na cestě napříč tajemnými řádky příběhů čekají, a proto vás řádně vybavili.

Na začátku si vezmete průvodce, tedy pardon, pravidla. Ty jsou překvapivě delší, než bych čekal, ale obsahují velkou řadu příkladů a vysvětlivek a v jádru jsou jednoduchá. Navíc nabízejí zvláštní moduly, kterými si hru můžete upravit dle libosti.

A co že na vás čeká v podobě herního materiálu? Zejména je to pořádný pakl záložek (84). Jak také jinak do knih. Ty jsou rozděleny mezi záložky průzkumu (podobně jako v Dixitu karty slouží k asociaci), ale také mise, výzvy a finální ztracené město (v pětici variant pro variabilitu). K tomu si připravíte vyloupáním hrst žetonů a díl krabičky jako tzv. synchro-písmo-vátor na odkládání komponent a nápověda v jednom.

Za ilustracemi hry stojí výtvarnice Jeanne Landart a musím uznat, že odvedla skvělou práci. Zejména záložky průzkumu jsou krásné a úplně bych je používal při normálním čtení mimo hru. A celkově je zpracování hry neméně kvalitní a hezké. Takový ten typ hry, který vyvolává pověstný „klid a slunce v duši“ a už na první pohled působí odpočinkově mnohem víc, než herně. Tedy ne že by to herně bylo špatné.

Vzhůru do Ztraceného města

Jak už jsem psal, hra je plně kooperativní. Jen se hráči musí rozdělit do dvou týmů. Jeden z nich představuje průvodce, který se může každé kolo měnit, ostatní členy výpravy. Následně si vyberete jednu z knih v knihovně – nemusí to být zrovna opus ruských klasiků, ale nesmí to být ani brožura o 20 stranách – a připravíte si herní komponenty na stolů spolu se synchro-písmo-vátorem. Průvodce následně vloží záložku průvodce a tábora. Odpočítá 50 stran a přidá i jedno ze Ztracených měst.

Následuje opakující se sekvence kol, kdy se vždy průvodce nejprve v knize posune o počet stran určených vrchní záložkou balíčku průzkumu a tajně si přečte prvních šest řádků. Následně si k nim, opět tajně, vybere záložku v nabídce, která podle něj nejvíce odpovídá textu svým obrázkem a nastaví kompas. Ostatní následně hádají. Pokud se trefí, sláva, posunou se příběhem vpřed. V opačném případě přijdou o „čas“, tedy o žetony písmen. Těch je samozřejmě omezené množství, a jakmile zásoba dojde, hráči prohráli.

Takto funguje základní koncept. Cílem je dostat se přes stránky až do Ztraceného města a neprohrát. Kromě toho ale hra obsahuje několik prvků navíc, jako např. výzvy pro větší posun, které ovšem průvodci komplikují čtení, nebo mise které lze v průběhu plnit a nahrazovat jimi nucené odhození písmenek.

Jakmile si ohrajete základní hru (nebo prostě kdykoliv budete chtít) můžete si do hry zařadit moduly v podobě postav nebo odlišné délky a jiného nastavení hry. Ostatně v knihách se přeci meze představivosti nekladou.

Jak hodnotit hru Mezi řádky. Ono je to obtížné. Předně musím říct, že pravidla nejsou zrovna nejlepší. Jsou sice jednouchá ve výsledku, ale mohla by být napsána přístupněji – jejich styl poznámka nad poznámkou, upozornění. Jednoduše mi tenhle styl nevyhovuje. A to už jsem přečetl pořádnou řádku herních pravidel.

Naopak ale musím pochválit zpracování, které je více než povedené. A to zejména ilustrace jednotlivých záložek. Zkrátka krása a kvalita např. s několikrát zmíněným Dixitem srovnatelná.

Herně je hra velmi příjemná a odpočinková. Samozřejmě záleží na dvou věcech – jednak herní skupině, která musí být na podobné hraní naladěna, ale také na zvolené knize. A to je navíc faktor, který ovlivňuje věkovou přístupnost. Když si zvolíte pohádku, můžete si věk hráčů hezky snížit, třeba takový King je zase vhodnější pro starší hráče. Pořád je ale třeba myslet na fakt, že i na výzvách a misích je text a buď musí mladším pomáhat sám průvodce, nebo jeden z hráčů a děti tak „jen“ hádají a poslouchají. Ale jde to. Hra se tak pohybuje na širokém rozmezí dětských, rodinných až párty her.

Hru bych nedoporučil pro 2 hráče, ale rozhodně pro větší počet čtenářů o stolu. Minimum jsou zkrátka spíš 3, aby rozkvetla zásadní část hry, a to odhadování správné záložky pro postup.

Hra Mezi řádky je příjemnou výpravou do stránek vašich oblíbených knih, která si bude pohrávat s vaší představivostí a schopností správně odhalit průvodce a jeho skryté poselství pomocí obrázkových záložek. Díky tomu, že vždy můžete sáhnout po jiné knize – a to doslova jakékoliv – v podstatě absolutně nehrozí jakékoliv ohrání nebo ztráta znovuhratelnosti. Zkrátka každá hra dokáže být trochu jiná. Pokud jste knihomolové, mohu vám hru jedině doporučit, protože přináší zajímavé a nevšední dobrodružství napříč vašimi příběhy ve velmi pěkném herním systému a úžasném hávu.

Hru můžete koupit na Cechu Hráčů zde!

Mezi řádky

Autor: Germain Winzenschtark