MLEM: Vesmírná agentura

V roce 2075 se kočičí astronauti vydávají ke hvězdám dobýt nejen planety a měsíce, ale i samotnou mléčnou dráhu. Stanete se právě vy nejúspěšnějšími kočkonauty?

Reiner Knizia v deskoherním světě rozhodně není neznámým autorem, ba právě naopak. Německý tvůrce pracuje na deskových hrách již od počátku devadesátých let a má na svém kontě řadu populárních a úspěšných titulů, ať už se jedná o Modru Lagunu, Království, Babylonii, Tigris a Eufrat nebo třeba Ztracená města, jeho hry se staly většinou zárukou kvality a dobré hratelnosti. Nyní spojil své síly s polským vydavatelství Rebel, která má ve svém portfoliu jak velké hráčské hry, tak ale i příjemné hry pro celou rodinu jako třeba populární krásný set collecting Na louce. A stejně jako Na louce, i novinku MLEM: Vesmírná agentura přináší na náš trh Blackfire.

Novinka je kombinací kostkového push your luck mechanismu (pokoušení štěstí), ale i trochu převahovka a souboj o místo. Určená je pro 2-5 hráčů s věkovým doporučením 8+ a herní dobou okolo 30-45 min na partii. Každý z hráčů se stane ředitelem jednoho z kočičích vesmírných center v jejich soutěži o objevení a dobytí známého vesmíru. Takže vzhůru kočičí astronauti až k bájné mléčné dráze.

Vesmírná výbava

Po pravdě jsem úplně netušil, co od hry čekat. A ani krabici mi toho moc nenapověděla na první pohled. Jedině tak vesmírně kočičí téma z víka. Po otevření jsem byl ale více než příjemně překvapen obsahem. Všechny komponenty jsou totiž pěkně a kvalitně udělané, líbivé mnohdy vtipné ilustrace, kterým ale hlavně dominuje herní plán. Ten docela logicky zobrazuje vesmír s jeho planetami, měsíci a místy k přistání, ale hlavně je neoprenový. Ano, žádný kartón, žádný skládací papír, ale něco co ostatní hry přikládají jako bonusový materiál, zde najdete hned v základu. A na stole vypadá opravdu moc hezky.

Kromě šestice speciálních šestistěnných kostek a dvou dřevěných figurek rakety a UFA, zde najdete zejména hromadu různých žetonů, ať už kočičích kosmonautů po osmi v pěti barvách a k nim desky pro hráče, tak ale i body, cíle či žetony pro speciální varianty hry s tajnými misemi nebo zmíněním neidentifikovatelným létajícím objektem.

Jasně, můžete namítnout, že vyjma plánu je vlastně vše ve hře více méně levné, ale ona tomu ve finále odpovídá cena, protože hra v obchodě stojí cca 650 Kč, což hru katapultuje v poměru cena výkon velmi vysoko. Hodně se mi líbila použitá grafika v kombinaci vesmírného tématu a koček, kterým jsou přizpůsobeny žetony a komponenty. Zároveň oceňuji i přehledná a jednoduchá pravidla.

Do nekonečna a ještě dál

MLEM je vlastně strašně jednoduchá kostková zábava. Ona se možná na první pohled tváří jako o něco větší hra, ale pravdou je, že tady je v podstatě vše postavené na kostkách a pokoušení štěstí. Každý z hráčů si vybere jednu z barev, vezme si desku a na ní rozloží osm kočičích kočkonautů s různými schopnostmi. Připraví se herní plán a zásoby žetonů. Určí se první hráč, ten bude v prvním kole velitelem expedice a může se vyletět ke hvězdám.

V každém kole si hráči zvolí své astronauty, po jednom naloží do kosmické lodi, které velí aktuální velitel expedice a letí se do vesmíru vstříc expedici. To máme startovní fázi.

Následuje fáze letová. V té velitel hodí všemi (dostupnými) kostkami a rozdělí je do skupin podle hozených výsledků. Následně může využít ty, které odpovídají symbolem místu, kde raketa aktuálně stojí a posunout mezihvězdný koráb o kus dál. Ale pozor! Pokud by žádný hod neodpovídal místu, dochází k havárii a expedice je předčasně ukončena.

Po každé letové fázi následuje možné přistání. Velitel a postupně všichni ostatní dle pořadí v raketě se mohou rozhodnout buď pokračovat v letu nebo přistát na místě odpovídajícímu aktuální pozici, ať už se jedná o měsíc, planetu nebo v hlubokém vesmíru. To vše samozřejmě pro zisk bodů.

Jedna expedici trvá do doby, než dojde k havárii, všichni astronauti upustí loď výsadkem, nebo než se podaří doletět na samou hranici, až do hlubokého vesmíru.

I způsob konce hry má dvě varianty – buďto nastane 11. havárie rakety nebo jeden z hráčů úspěšně vysadí všech svých 8 kočkonautů po vesmíru. V obou případech dochází okamžitě ke konci hry a sečtení bodů za planety a body získané v průběhu hry za výsadky na měsíce nebo za dobytí hlubokého vesmíru a je určena nejúspěšnější kočičí vesmírná agentura, která nejen ovládne široký vesmír, ale hlavně bude mít zajištěno nehynoucí zásoby mlíčka a smetánky ve zlatých miskách.

Kromě základní varianty existuje ve hře zakomponované řekněme mini rozšíření UFO, průzkumné žetony a tajné mise. Všechny varianty lze hrát samostatně nebo je libovolně kombinovat. Osobně je doporučuji až po vyzkoušení základní hry, kdy jsem ani neměl pocit, že by mi něco chybělo. Zkrátka moduly jsou zkrátka navíc a přináší svěží možnosti, pokud se hra ohraje. UFO přináší zajímavou modifikace každého letu pomocí speciálních žetonů, které ovlivňují počet kostek, ale i rozhodování velitele o způsobu letu. Průzkum přináší ještě více štěstěny, protože nevíte, co vás čeká, ale můžete vytěžit z posunu po stupnici. Tajné mise jsou taková trochu klasika, která ovlivňuje hráče v jejich rozhodování a směřuje je k určitým rozhodnutím, v podobě vysazení na konkrétní planetě či měsíci. Hodně ale záleží na štěstí (zase), protože někomu může mise vyjít, aniž by se nějak zvlášť snažil, zatímco jiný nesplní vůbec nic.

Blackfire letos začíná trochu zlehka. Ne, MLEM vůbec není špatná hra. Naopak se jedná o velmi zábavný a pěkně fungující push your luck mechanismus, který je hlavně o zábavě, ať už pro hráče jako filler nebo pro rodiny.

Jako první nás čeká planeta „Celkové zpracování hry“. To je velmi pěkné a kvalitní. Krabici má příjemný sametový povrch, neoprenová podložka a hezká příjemná grafika.

Dále se na naší cestě zastavme u planety známé jako „Počet hráčů“. Ideálně co nejvyšší počet. Ve dvou sice hra není špatná, ale nevynikne. Ideální počet je 4-5, kdy se ve vesmíru začne dělat těsno, raketa je při vzletu plná k prasknutí a při každém tahu, při každém přistání sledujete ostatní a jejich rozhodnutí. Nebo vlastně už před letem sledujete, kterého kočkonauta vysílají do vesmíru, protože i ve využití schopností je řádná část taktiky.

Líbí se mi kombinace vlastního rozhodování koho vyslat a kde vyskočit, ale navázaná na rozhodování jednoho velitele, který se musí dobře rozhodnout nejen jak dlouho bude své štěstí pokoušet, ale i kam až doletí a co tím ostatním umožní. V každém kole máte zkrátka jen jednoho astronauta a jen jedno rozhodnutí a případné váhání může být ku prospěchu, ale také vést k tragédii v podobě havárie a ztráty celého letu.

Zároveň je ve hře jasně patrný závod. Sice se chcete dostat co nejdál a k co nejvíce bodů, ale zároveň musíte myslet na možnost ukončení hry v podobě umístění všech astronautů. Klidně tak lze hrát na taktiku rychlého vysazení astronautů a mít až zlomyslnou radost z následné havárie.

Hra je založena na štěstí a na kostkách. Pokud tenhle prvek nemáte rádi, rovnou na MLEM zapomeňte, protože tady hody a kostky rozhodují o všem a klidně se může stát, že budete akorát naštvaní. Náhody je zkrátka v celé hře hodně a i když můžete taktizovat, občas se vám taktika zhatí ani nevíte jak.

Hra má velmi přístupná a příjemně napsaná pravidla. Díky tomu a své hratelnosti se hodí zejména jako filler, ale také jako rodinná hra, ve které se vyřádí i mladší hráči. Zároveň je velkým plusem její svižnost, minimálně prostoje a také fakt, že jsou všichni neustále zapojeni do hry a sledují dění u stolu.

MLEM: Vesmírná agentura je zkrátka rychlá, příjemná a pěkně fungující hra pro všechny, kterým nevadí pořádná dávka štěstí a náhody, a které lákají nejen vesmírné lety, ale i pověstných devět kočičích životů.

P.S. Hra vychází už v pátek 19.1.2024!

Hru můžete koupit na TLAMA games zde!

MLEM: Vesmírná agentura