Vžijte se do role nadšených ornitologů a vytvořte co nejlepší, nejhodnotnější a nejúžasnější sbírku zástupců ptačí říše. Na křídlech vás vítá.
Pokud se jen minimálně zajímáte a máta rádi deskové hry, o novince vydavatelství Mindok nesoucí název Na křídlech jste už určitě nejednou slyšeli. Jak by také ne, když tahle herní pecka v originále se ukrývající pod názvem Wingspan z ruky Elizabeth Hargrave a dílny známého vydavatelství Stonemaier Games (Scythe, Tapestry, Charterstone nebo hra s nejdelším názvem roku – Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka) hrdě drží první místo mezi rodinnými hrami v prestižním hráčském žebříčku na serveru Boardgamegeek. A ono se není čemu divit, protože se skutečně jedná o jednu z top 5 letos zatím u nás vydaných her (a ve své kategorii nejlepší). Ale pojďme se na ní podívat postupně.
Na křídlech je v jádru karetní engine building – tedy hra, kde postupně skládáte, kombinujete a maximalizujete své možnosti na hracím plánu – pro 1-5 hráčů od deseti let s herní dobou pohybují se v závislosti na počtu hráčů od 45 do 60 minut. Každý hráč ve hře představuje jednoho ze severoamerických ornitologů snažících se z mnoha různých zástupců ptačí říše vytvořit co nejúžasnější, nejfunkčnější a nejhodnotnější sbírku ve třech různých biotopech, kdy každý přináší jiné možnosti – tedy jak pták, tak i prostředí. Ale o tom dále.
Ptáci kam se podíváš
Asi nikoho nepřekvapí, že první opeřený zástupce je hned na víku velké čtvercové krabice. Mimochodem je to tyran vidloocasý, ale to zjistíte v průběhu pár partií sami, až vám jeho karta přijde do hry. Každopádně samotná krabice i její obsah jsou produkčně na vysoké úrovni a už jen rozbalování je zážitek. Všechno ale nejen krásně vypadá, ale je i funkční a na skutečně vysoké úrovni. Někoho možná překvapí troje pravidla – jedno jsou totiž klasická psaná pravidla, jedno je nápomocný přehled ke hraní a do třetice je zastoupen i v poslední době obligátní návod na sólo hru. Je třeba zmínit dvě věci. Za prvé jsou pravidla přehledně a dobře zpracovaní, zároveň obsahují dostatek příkladů a jejich pochopení a vysvětlení zabere pár minut. Za druhé je to papír - ne, nedělám si legraci, ale pravidla i karty jsou ze zvláštního druhu papíru, který vypadá naprosto luxusně. Čímž se tedy rovnou dostáváme ke kartám, kterých je několik druhů. Nejdůležitější je samozřejmě úctyhodná hromádka 170 různých ptáků opatřených nádhernými ilustracemi, faktickými údaji a samozřejmě i údaji potřebnými ke hře. Krom nich je ve hře 26 karet osobních úkolů a 16 karet pro verzi hry jednoho hráče. Všechny karty můžete skladovat v plastové krabičce, která zároveň slouží při hře pro nabídku viditelných dostupných karet.
Dalším skvělým prvkem jsou velké dřevěné kostky potravy a k nim dice tower v podobě ptačího krmítka. Ke každému druhu potravy, která slouží jako platidlo, je ve hře hromádka žetonů. Podobu žetonů mají i destičky veřejných úkolů, který je 8, ale jsou oboustranné a hra je tedy dostatečně variabilní, když vždy využijete jen 4. Posledním společným prvkem je 75 reálně vypadajících vajec v pěti kartách, která budou vaši ptáčci klást, a za které budete mj. sbírat body.
Posledním prvkem, který v balení naleznete, je 5 hráčských desek – voliér, rozdělených do tří biotopů podle možných akcí a 40 akčních kostiček, po 8 pro každého, kterými vždy označíte právě prováděnou akci a body na konci každého ze 4 kol. Ale to už zasahujeme do hraní.
Sbíráme a budujeme
Na křídlech je, jak je už uvedeno na začátku, karetní engine building plný ptáků, které hráči – ornitologové, sbírají do svých voliér, využívají jejich schopnosti, kombinují a snaží se dosáhnout maxima bodů na konci hry.
Na začátku hry se do společné zásoby připraví všechny žetony, kostky a vajíčka, zamíchá se balíček karet a náhodně se vylosují 4 veřejné úkoly – na každé kolo jeden. Toto je sympatická vlastnost hry, protože na konci každého kola se boduje něco jiného, a pokud jednou strádáte na chvostu, hned v následujícím tahu můžete naopak právě vy získat maximum bodů. Každý z hráčů obdrží jednu velkou rozkládací desku – voliéru, 5 karet ptáků, od každého druhu potravy jeden žeton, 8 akčních kostiček své barvy a dva soukromé úkoly. A pak musí volit, protože ze dvou úkolů si do začátku nechá jeden (v průběhu hry může dobrat další) a nechá si libovolný počet karet ptáků od nuly do pěti, přičemž ale za každého, kterého si ponechá do začátku partie v ruce, musí zahodit jeden svůj libovolný žeton potravy. Je důležité dobře zvolit poměrnou kombinaci, protože vám to může hodně pomoci do začátku partie. A může začít první kolo.
Hráči se postupně střídají v tazích, kdy vždy mají jednu ze 4 možností:
- Vyložení nové karty – hráč musí zaplatit udanou potravu, případně i vajíčka dle zadání
- Sběr potravy – první řádek voliéry (les), kdy si vezme daný počet kostek potravy z krmítka dle své volby a dostane uvedené žetony
- Kladení vajec – druhý řádek (louka), hráč obdrží a na své vyložené ptáky umístí určený počet vajec z banku
- Dobírání karet – třetí řádek (voda), hráč si může dobrat z viditelné nabídky nebo náhodně z balíčku určitý počet karet
Samozřejmě takhle by to bylo až moc prosté. Vtip je v tom, že čim více ptáků máte vyložených v daném řádku, tém je akce silnější. Tak například první akce na louce vám přinese jen jedno vajíčko, ale když máte vyložené 4 ptáky, dostanete vejce hned čtyři. Navíc ve chvíli kdy aktivujete daný řádek, můžete postupně aktivovat vyložené ptáky v něm. Ano, každý zástupce vaší říše má nějaké schopnosti. Ty se dělí do tří kategorií. První využijete pouze při vyložení (fialové podbarvení). Druhou (hnědé/oranžové) aktivujete právě při využité daného řádku – pták vám přinese třeba další potravu, karty, vejce navíc atd. Třetí je pak akce dostupná v tazích soupeřů. Je tak důležité vybalancovat si svou sbírku tak, aby co nejlépe fungovala – není dobré vykládat jen ptáky s akcí při vyložení (i když jsou pomyslně silnější), ale ani ty jen s akcí při aktivaci.
Strašně hezké je tématické zasazení jednotlivých ptačích druhů. Tak třeba taková vlaštovka je skupinový pták a můžete v průběhu hry pod ní pokládat další karty, které vám přinesou body na konci. Dravci zase loví potravu v podobě např. myší, které hromadíte na kartě a zase za ně jsou body nebo třeba v podobě menších ptáků. Zkrátka dokonalé využití vlastností.
A za co jsou body ve hře? No prakticky za vše. Na konci hry se sečtou body za veřejné úkoly, za všechny vaše vyložené ptáky, za sesbíraná vajíčka, za soukromé tajné úkoly, za shromážděnou potravu podle vlastností, za karty schované pod vyloženými kartami dle zadání… Bodů se sype spousta a rozhodně se hodí přiložený bloček na počítání.
Nejlepší hra?
Hra Na křídlech sbírá jedno prestižní ocenění za druhým, pevně drží první místo mezi rodinnými hrami v žebříčku BGG (a i celkově si vede víc než dobře) a lze jen konstatovat, že právem. Bez přehánění se totiž jedná o jednu z nejlepších her letošního roku, a to hned z několika důvodů.
V první řadě je hra i přes svou hloubku a množství možných strategií a akcí a speciálních schopností jednotlivých ptáků neskutečně přístupná. Její vysvětlení zabere doslova pár minut – na tahu máte 4 akce, jednu musíte provést, tečka. A i když třeba vaši noví spoluhráči budou v prvním kole trochu tápat co vybrat a jak hrát, hned vzápětí (čtěte hned ve druhém kole) jim vše krásně zapadne a hra se rozjede a voliéry se zaplní a začnou plynule fungovat.
Zajímavým prvkem je bodování na konci každého z kol, kdy se vám třeba nemusí v jednom úkolu úplně dařit, ale hned v dalším kole to můžete být právě vy, kdo získá maximum bodů.
Velkou pochvalu zaslouží i celkové zpracování. Samozřejmě jak jsme zvyklí u Stonemaier Games, tak všechny komponenty jsou produkčně na vysoké úrovni – žetony, vejce, krmítko na házení kostek, voliéry, ale nejkrásnější jsou stále karty ptáků a jejich ilustrace z dílny několika autorů. Jednotlivé obrázky ptáků jsou zkrátka nádherné a celkově graficky hra vyčnívá.
Se zpracováním souvisí i překlad, se kterým si v Mindoku vyhráli. Tím že je hra založena na reálných opeřencích a jejich názvech, nebylo by v českém překladu možné vše nechat beze změny a hru „jen“ doslovně přeložit, a proto kromě překladu samotných názvů došlo i k úpravě úkolů, aby lépe korespondovaly s procentuálním rozložením vlastností/názvů/schopností. Změnou k lepšímu prošla zároveň i pravidla, takže jsou oproti originálu intuitivnější a lépe strukturovaná. Poslední změnou je přidání písmen na karty označujících určité „názvové“ vlastnosti ptáků vážící se k úkolům (zastoupení barvy nebo třeba zeměpisné lokace v názvu). To že překlad nebylo nic jednoduchého, dokládají i faktické a biologické údaje o ptácích na kartách, které leckoho vrátí do školních lavic a hodin biologie, i když i ty jsou skvěle a přehledně přeložené.
Upřímně je asi vidět, že ze hry jsem neskutečně nadšený, všem jí aktuálně ukazuju a nutím a hned bych si jí zahrál znovu, a proto nemá cenu tady dál omílat několikrát řečené – Na křídlech je nádherně zpracovaná rodinná hra, která má co nabídnout jak začátečníkům, tak zkušenějším hráčům. Má výborně přístupná a jednoduchá pravidla, ale zároveň dostatečnou hloubku a množství rozhodování. Na křídlech by vás rozhodně nemělo minout.
P.S. V hře jsou zastoupeni pouze ptáci Ameriky, ale nebojte, protože už bylo ohlášeno rozšíření s tématikou Evropy, které Mindok chystá na jaro 2020. Navíc podle dostupných informací ani to není konec a přibude pravděpodobně rozšíření pro každý kontinent.
Autorka: Elizabeth Hargraveová
Vydavatelství: MINDOK
Rok vydání: 2019
Počet hráčů: 1-5
Věk: 10+
Herní doba: 45-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris