Na křídlech draků

Hry recenze

Vydejte se do magického fantasy světa a vytvořte si v hlubokých jeskynních vlastní sbírku jedinečných draků. Protože kdo by nechtěl svou vlastní dračí sbírku?

Když v roce 2019 přišla hra Na křídlech populárního deskoherního studia Stonemaier Games a v češtině od Mindoku, způsobila skoro revoluci. V mnoha ohledech hra neskutečným tempem sbírala jedno ocenění za druhým, hodnocení i hráči nešetřili superlativy a titul vystřelil nejen v žebříčku BGG doslova ke hvězdám. A ze své popularity hra v podstatě nic neztratila ani po pěti letech na trhu, tisících prodaných kusech a dokonce už trojici rozšíření, která kromě řady novinek přinesla hlavně ptactvo z různých koutů planety. Osobně jsem sice čekal další ptačí výpravu, třeba do Afriky, ale nejen k mému překvapení si série udělala fantasticky fantaskní odbočku mezi draky. Nu což, křídla mají také, ne? No aspoň část z nich určitě.

Na křídlech draků nebo-li Wyrmspan vzdudil už při oznámení velký rozruch a než vůbec hru někdo vyzkoušel (myšleno mezi hráči) stihl publikum rozdělit mezi velké zastánce a velké odpůrce. Sám jsem zůstal někde mezi a na hru se sice těšil (Na křídlech máme rádi), ale zároveň zůstal nohama na zemi a opatrně čekal, co nového hra přinese a zda se nebude jednat pouhý „reskin“ totožné hry s lehce upravenými komponenty. A jak to dopadlo? Inu pojďme si to rozebrat.

Na křídlech draků je engine building karetní deskovkou, za kterou stojí nová designérka studia Stonemaier Games Connie Vogelmann (Včelín – Apiary), a která vychází z principu předlohy klasické verze Na křídlech. Určena je pro 1-5 hráčů od 14 let a s herní dobou pohybující se okolo 90 min na partii, ovšem v závislosti na počtu hráčů. Hráči se převtělí do rolí drakologů (taková obdoba ornitologa s opálenějšími vlasy) a v průběhu kol hloubí jeskyně – Karmínovou kavernu, Sluneční sluj, Purpurovou průrvu, sbírají suroviny, využívají akce a hlavně sbírají a zabydlují všemožné draky, saně, dráčata, dráčky a dračice. To vše pro zisk vítězných bodů, aby se na konci mohli prohlásit mistry drakology. Mimochodem nějaké to srovnání obou „Na křídlech“ najdete dole v dojmech a v průběhu článku se mu jinak budeme vyhýbat.

 

Plná krabice draků 

Produkčně jsou hry od Stonemaier Games často posazené velmi vysoko a ani u draků tomu není jinak. Pod víkem s drakem na vás čeká hromada komponent, které hned na počátku vytknu dvě věci. Jednak je to absence jakéhokoliv insertu, vložky, čehokoliv – a víme, že to jinak firma umí, viz třeba nedávný Včelín. A druhým povzdechem je absence boxu na karty. Jedná se o věc, která se mi u klasických křídel líbí a navíc už jí doma máme (a vlastně zbytečně) ve třech barvách z různých rozšíření. Chápu, že systém nabídky karet je zde trochu jiný, ale i tak mě tahle absence mrzí.

Pojďme ale na pozitivnější stránku. Pravidla – jak pro víc hráčů, tak pro sólo – jsou dobře napsaná, skvěle přeložená a po jednom přečtení máte jasno. Ostatně hra z jejich pohledu není složitá a i dobře vysvětlitelná. Navíc pro usnadnění zde najdete i variantu „Tryskový start“, která vás do hry dostane máchnutím křídel.

Pod pravidly už najdete hráčské desky, desku pro nabídky karet, desku drakologie a desky dračích bratrstev, hromadu žetonů (potrava, mince, násobiče, úkoly) k vyloupání, vajíčka a dřevěné komponenty pro hráče v pěti barvách. Tím hlavním je ale samozřejmě nálož karet jeskyní a 183 jedinečných karet draků. Ty kromě pěkných vodových ilustrací, které možná ne každému sednou, ale v praxi na stole vypadají dobře, obsahují informace jako název, cenu v surovinách, velikost, typ a případně akci s časováním. Je hrozná škoda, že se nezachovalo barevné rozdělení karet podle efektů a vše je rozděleno „jen“ symbolem, což lehce ubírá na přehlednosti. Byť uznávám, jak uvidíte dále, Na křídlech draků je hráčtější hra a předpokládám, že zkušenější hráči jsou zběhlí ve sledování symbolů.

Za sebe musím říct, že i přes pár negativ se mi zpracování hry líbí. Na křídlech miluji i díky vizuálu a u draků jsem se podle fotek trochu bál, ale výsledek je víc než uspokojující. Barevná škála je sice lehce omezená a ne tolik výrazná, ale k pohádkovým a fantasy drakům mi pěkně sedí a ilustrace jednotlivých šupináčů se povedly. A v zásadě hlavně na nich záleží, protože třeba jeskyně si stejně překryjete kartami. Graficky i symboly je hra přehledná a herně naprosto funkční, což je velké pozitivum.

 

Jak se hraje?

Co do hratelnosti je Na křídlech draků taková zlatá střední cesta. Je o něco složitější, než původní Na křídlech, ale nejedná se o žádná hardcore euro. Celá pravidla stojí v zásadě na třech akcích, kdy si hráč na tahu jednu vybere a vyhodnotí, případně pasuje. Zásadní také je, že za akce se platí mincemi, kterých je v základu 6 na kolo a lze si je i pošetřit na další kola.

Jako první tu máme vyhloubení komory jeskyně. Na počátku hry má sice každý dostupná tři místa, ale další musí vyhloubit vyložením karty jeskyně na svou desku. Dokud totiž nemáte prázdnou sluj, nelze vyložit draka. Za jeskyni se platí jednak mincí, jednak vejci v případě „hlubších“ míst. Jeskyně pak neslouží jen pro draky, ale také mají různé efekty při vyložení, které přinášejí potřebné suroviny či jiné bonusy.

Druhou možností je vyložení (přilákání) draka. Jak už název napovídá, a jak z logiky vyplývá z celé hry, draci jsou alfou a omegou a právě o ně jde především. Pro draky najdete ve svých jeskyní – deskách, maximálně 12 míst a vždy platí, že nejprve je nutné mít vyhloubenou komoru a až následně lze vyložit nový přírůstek. Každý drak vás bude opět stát jednu minci, plus náklady v podobě různé kombinace surovin. Následně vás ale odmění nejen body, ale i prostorem pro skladování vajec a hlavně efekty, která fungují buď při vyložení, na konci kola či hry nebo při průzkumu.

A tím se dostáváme ke třetí akci – k průzkumu. Právě tímhle způsobem aktivujete svůj budovaný engine, kdy vyšlete svou figurku průzkumníka na trasu jedné z trojice jeskyní a postupně aktivujete zleva doprava efekty míst a karet „při průzkumu“, dokud nedojde k viditelnému symbolu zastavení.

Jakmile všichni hráči pasují, ano každý může odehrát různý počet tahů, nastává konec kola. Vyhodnotí se příslušné akce a úkoly, uklidí zbylé komponenty na deskách a pokračuje se dalším kolem. Taková se hrají čtyři, kdy po posledním se sečtu body, a určí se vítěz partie.

Kromě výše uvedených akcí je důležité zmínit ještě desku drakologie adračího bratrstva. Ty jsou ve hře celkem 4, kdy na každou partii použijete jednu, a každá přináší rozdílné efekty. Na desce je možné sbírat v průběhu hry postupným postupem bonusy, ať už se jedná o karty, suroviny, či třeba mince na akce.

A ano, hru si lze zahrát s promakanou automou i sólo!

 

Dojmy

Už jsem to psal výše, Na křídlech patří od svého vydání mezi top3 našich (mých) her a těžko si představit titul, který by jí měl vystřídat. Na křídlech draků není lepší, ale ani horší. Je prostě jiná. Ano, vychází ze stejného principu a mechanik, ale autorům se povedlo hru dostatečně proměnit, aby dávala pocitově zcela jiné vyznění a herní zařazení. Proč? No tak postupně.

Předně tu máme zpracování. Z náhledu na mě hra působila trochu mdle, ale mám rád draky a fantasy, takže jsem se chtěl nechat překvapit. Musím říct, že na tole mě hra příjemně překvapila a zejména dračí karty se vyloženě povedly, a i když draky netrumfly, jsou stále velmi, ale velmi hezké a roztodivní draci, dráčci a dráčata pěkní. Hezké je i doplnění o almanach. Trochu mi vadí absence insertu a boxu na karty, ale je to spíš už určitá rozmazlenost dnešní doby. A taky mi chybí barevné rozlišení efektů. Na druhé straně kvituji pěkně velkou a přehlednou desku na úkoly, i nabídku karet.

Pokud bych měl srovnat obě verze hry (draci vs. ptáci). Pak mám prostě pocit, že se jedná o dva odlišné tituly, které jsou navíc pro odlišné skupiny hráčů. Draci jsou o něco odladěnější, ale i hráčtější titul. Odpadly kostky, odpadl jeden druh potravy a síla vajec ustoupila do pozadí. Také se zásadně změnil systém akcí, kdy už jejich počet není pevně dán, ale s jejich počtem se dá v průběhu hry a kol zajímavě pracovat a promýšlet jejich načasování. Také tu nemáte automatickou aktivaci řádku v případě dané akce a musíte využít průzkum. Absence kostek v krmítku mi přijde jako velmi příjemná změna, protože když si máte vzít potravu (zdroje), často si prostě vezmete co, co zrovna potřebujete. I když se jedná o hráčtější hru s menším prostorem a nutností větší taktiky a přemýšlení, zároveň je hráčům dána větší volnost v přemýšlení a nastavení si vlastní hry. Na křídlech ne že by bylo vyloženě svazující, ale více drží hráče za ruku a pomáhá takovým tím způsobem „nemusíš to dělat, ale akce podstatně výhodnější“. Zároveň každý kdo hru hrál asi ví, že minimálně ke konci byla (v základu) dosti silná strategie na sbírání vajec. Ta tady ustoupila do pozadí. Už jen tím, že je často na draky ani nepotřebujete. Zkrátka z rodinného karetního engine buildingu se hra díky změnám přesunuje mnohem více do kategorie optimalizační karetní euro se střední náročností. 

Velkou změnou je podle mě ustoupení tématu. Na křídlech má, ať už si myslí kdo chce co chce, ten vzdělávací a přírodní přesah a právě téma dělá hru pro mnoho hráčů zajímavou, a to i když jinak deskovky moc nehrají (vyzkoušeno). Draci jsou přeci jen mnohem abstraktnější a je vám ve výsledku jedno, jakou saň máte v purpurové nebo karmínové jeskyni nebo proč je zrovna ve fialové ideální prostředí pro mláďata?

Příjemným herním prvkem je jednak deska drakologie, jednak průzkum. Efekty obou prvků jsou velmi různorodé a neváží se na daný řádek (žádné získávání primárně potravy v lese) a je zajímavé s efekty a jejich skládáním pracovat.

Další drobností, která se mi subjektivně líbila, jsou mláďata. Na ta skutečně potřebujete vejce – tématicky se musí vylíhnout – a zároveň vám jakoby rostou, což je uděláno opakujícím se efektem, který po určitém počtu provedení dá další bonus (mládě dospělo).

Herní doba hry je řekněme středně dlouhá. Ani ve dvou bych nepočítal čas pod 90 min, a to zejména u prvních partií, než se ve hře zorientujete a vstřebáte všechny prvky a možnosti. Zároveň je třeba počítat s tím, že čím více hráčů, tím delší partie a osobně bych hru v plném počtu opravdu hrát nechtěl. A rozhodně se nedá říct, že by její průběh byl nějak svižný v průběhu kol, protože je toho i přes pouhé 3 akce dost co dělat a co vymyslet. Na druhou stranu hra nabízí pěkně škálovanou učící křivku s tím, jak do ní postupně pronikáte a skutečně budujete a využíváte svůj engine, a to mě u podobného typu her vždy strašně baví.

Na křídlech draků je pro mě příjemnou evolucí (ale nikoliv revolucí) systému hry Na křídlech, kdy ale jednak každá je dostatečně jiná, aby mohly fungovat vedle sebe a každá je pro trochu jiné publikum. Na křídlech zůstane i nadále usazená v mé top3, ale draci se podívají minimálně do top10. Možná je škoda, že se hra jmenuje „Na křídlech…“ a Stonemaier Games nepřišly s větší diverzitou obou her, aby nedocházelo k neustálému srovnávání, protože draci jsou více než dobrou, nadprůměrnou a skvěle fungující hrou, která si vzala v základu to nejlepší a přidala prvky, které jí subjektivně ještě vylepšují. Rozhodně se jedná o velmi příjemnou hru s pěkným tématem, ke které se budeme ještě rádi vracet. A asi si budeme muset zvyknout, že populární tituly zkrátka občas dostanou svou upravenou verzi. A kterou verzi si vyberete vy? Minimálně vyzkoušet musíte obě.

 

Hru můžete koupit na TLAMA games zde!

 

Na křídlech draků

Autorka: Connie Vogelmann

Vydavatelství: MindOk

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 1-5

Věk: 14+

Herní doba: 90+ min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři