Vydejte se na cestu do krás a intrik feudálního Japonska a vytvořte jedinečnou provincii, jejíž krás si všimne i sám šógun či dokonce císař.
Japonsko je jedinečná země. Nejen nyní, ale hlavně v minulosti, kdy feudální zemi vládl šógun uzurpující v podstatě všechno moc a rozhodování a kdy císař byl pouhou formální figurou v čele státu. V době, kdy zemi vládla militaristicky zaměřená společnost rozřazená do v podstatě kastovního systému plná samurajů a vnitřních sporů a rozbrojů, v době, kdy se odehrávají takové knižní klasiky jako Šógun, Taikó nebo Musaši. Právě do takového historického období vás vtáhne menší karetní hra Naiši, kterou u nás vydává TLAMA games. A i když se na první pohled může jednat o hru vskutku nenápadnou, herně je to naopak velké překvapení a další skvělý zářez do letošního zcela našlapaného roku 2025.
Naiši je karetní hrou s draftem, tedy rozebíráním karet a skládáním dvou karetních řad pro splnění jedinečných bodovacích podmínek pro přesně 2 hráče od 10 let a s herní dobou okolo 20 min na partii. Každý z hráčů má v této originální hře přesně jednu řadu 5 karet a jednu roku 5 karet, do který přidává či odebírá karty, se zajímavým herním twistem – šógun zakazuje karty vzájemně přesouvat!
Zpracování
Naiši skrývá v malém balení moc hezky zpracované karty, ze kterých dýchá atmosféra japonských ostrovů. Ano, karty jsou hlavní doménou hry, ať už se jedná o 16 „základních“ hor a 34 karet rozvoje rozdělených mezi postavy a provincie a také karty císařského dvora, které jsou tři a zobrazují možné zvláštní akce, k jejichž označení slouží dřevěné žetony vyslanců po dvou pro oba hráče.
Předejte dotazům – ano, karty se do krabičky vejdou obalené. Celkově se mi osobně zpracování hry líbí. Nejen grafikou a kvalitou, ale i třeba ikonografií, která rychle začne dávat smysl a po pár hrách už jsme ani nepotřebovali pravidla nebo nápovědní karty. Možná překvapivě zabere hra o trochu víc místa, než by se mohlo zdát a je přeci jen lepší hrát Naiši u normálního stolu, než třeba ve vlaku.
Jak na to?
Naiši je až geniálně jednoduchá hra, co se pravidel týká. Na začátku vytvoříte z karet dvora řadu o trojici karet a každý z hráčů dostane dva žetony vyslanců. Karty rozvoje se zamíchají a rozdělí do 5 balíčků, kdy vrchní karta je otočena lícem vzhůru. Zbylé se rozdělí mezi hráče a k nim dostane každý 8 hor. 5 z nich vyloží každý na stůl, zbylé tři zamíchá s kartami rozvoje v ruce a následně si je vezme do ruky, přičemž si nesmí změnit jejich pořadí.
Hra probíhá po tazích hráčů, kdy aktivní má vždy na výběr ze čtveřice možností – rozvinout území, vyhlásit císařský dekret, povolat zpět své vyslance nebo vyhlásit konec hry.
První možnost hráči umožní hráči zahodit kartu z ruky nebo své řady a následně si vzít k kartu z dané řady nabídky a vložit jí na volné místo, přesně na něj. Kromě toho může hráč využít své vyslance a provést doplňkovou akci vyměnit s karty v řadě či ruce nebo odhodit karty z nabídky pro její obměnu.
Druhou možností tahu je stáhnout vyslance ze dvora zpět. Třetí pak vyhlášení císařského dekretu, čímž je využít velmi silná akce, kterou lze použít jen jednou jedinkrát za celou hru, kdy tímto vymění hráč jednu kartu se soupeřem.
Poslední možností je vyhlášení konce hry. To lze provést pouze ve chvíli, kdy je dobrán jeden z balíčků z nabídky a v případě, že už hráč nechce svou sbírku měnit. Pokud taková situace během hry nenastane, hra skončí ve chvíli, kdy jsou dobrány celé dva balíčky v nabídce.
Jakmile nastane konec hry, oba hráči vyloží v pevně daném pořadí své karty z ruky pod svou řadu a tím vytvoří mřížku 2 x 5 a dle jedinečných podmínek všech karet oba hráči spočítají body na přiložený bodovací bloček.
Dojmy
Další vynikající karetní dvojkovka? Zcela bezesporu. Naiši je opravdu skvělá povedená hra, kombinující jednoduchá pravidla, hlubokou a chytrou hratelnost, skvělé napětí a perfektní mechanismus v rámci jednoduchosti. Jak málo stačí, že?
Zpracování hry, skvělá grafika a zakomponování tématu do hratelnosti, to vše se zde povedlo.
Hra přináší velice jednoduchá pravidla, ale ta v sobě s jednoduchými herními prvky kombinují maximálně zábavnou a promyšlenou hratelnost i variabilitu. Ano, hru naučíte v zásadě i úplné deskoherní nováčky, když akcí je minimum.
Hra se tváří jako možná jednoduché dětské skládání, ale naopak je hra od začátku do konce vyrovnaná, těsná, strategická a i poměrně interaktivní. Neustále sledujete soupeře, snažíte se zapamatovat co má v ruce a kde, jak se mu karty kombinují, jak mu uškodit a jak mu bodnout kudlu do zad.
Hodně se mi líbí, že ve hře v podstatě absentuje náhoda – tedy ano, nevíte předem, jak jsou karty rozděleny a jak si zamícháte ruku, ale následně máte vše pevně v rukách a hlavě a máte možnost vše poměrně dobře předvídat a dopočítat. Hra tak ve své jednoduchosti potrápí hlavu i těm nejlepším hráčům.
Naiši je pro mě ten typ hry, který umí ve svém skromném balení vykouzlit na pár minut hodně silný herní zážitek, při kterém mi umí vystoupit kapky potu na čele, jak se usilovně snažím vymyslet každý tah.
Na začátku se může zdát, že je ve hře dost efektů a bodovacích podmínek, ale jakmile si hru párkrát zahrajete, vše plyne bez nahlížení do pravidel nebo nápovědních karet.
Naiši je parádní, chytrá, ale přitom pravidlově zcela jednoduchá karetka, která potěší každého milovníka přemýšlivých her s nekonečnou znovuhratelností a strategickou hloubkou plnou tvrdých rozhodnutí a sem tam i nějakého toho mírumilovného zaškození protihráči. Ostatně vládci japonských provincií spolu neustále vedli nějaké ty spory a sváry, což Naiši vystihuje v podstatě dokonale. Tak kdo tedy bude nejlepším vládcem provincie v očích císařského dvora a šóguna?
Hru můžete koupit přímo u TLAMA games zde!
Naiši
Autor: Mathieu Bieri, Alex Fortineau
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2
Věk: 10+
Herní doba: cca 20 min
Autor: Adam Vondra Vondris