Nájezdníci ze Skýtie

Hry recenze

Válečné bubny, řev válečníků a ryk koní zní napříč královstvími. Orli přelétají nad hlavami svých bohatství chtivých pánů. Nájezdníci ze Skýtie se řítí vstříc krvavým bitvám.

Asi těžko se tomu můžeme vyhnout, a proto si dovolím to zrychleně rozebrat hned v prvním odstavci. Jméno Shem Phillips bude asi každému českému deskohráči známé. Autor trilogie „Západního království“ zásobuje naše stoly díky vydavatelství Tlama Games pravidelně. Než ale frankové budovali základy západní civilizace, udělal Phillips hru s názvem Nájezdníci ze severu, která fungovala jako inovativní worker placement a v níž Vikingové budovali a plenili. A podobnost názvů dnešní novinky a starší hry není náhodná, protože Nájezdníci ze Skýtie jsou reinkarnací právě předchozí hry, z níž si berou základ, ale modifikují ho a přidávají nové prvky. A tím srovnáváním skončím, pojďme společně na Skýty!

 

Skýtie - bájná země zasahující až na pobřeží Černého moře v době starověku a antiky. Pojem „Skytové“ označoval pro Řeky obecně kočovné kmeny, a v zásadě je to i nejpřesnější popis, protože Skýtie spíše, než jedna velká ucelená říše bylo právě spíše oblast obývaná jednotlivými kmeny, které měly podobné tradice, jazyk a zvyky, asi jako Germáni či Keltové v Evropě. Skytové rádi podnikali loupeživé nájezdy a výpravy do okolních říší a staly se předobrazem legendárních amazonek, neboť s muži se na výpravy pouštěly i ženy.

 

Nájezdníci ze Skýtie jsou worker placementem pro 1-4 hráče od 12 let s herní dobou kolo 45-60 min. Hra používá netradiční systém umisťování dělníků, kdy hráč má vždy v zásobě jen jednoho a po jeho umístění a tradičního vyhodnocení akčního pole teprve získá jiného. A neustále tak v podstatě všichni točí společné dělníky z plánu. Ale o tom víc v sekci „Jak se hraje“ níže.

 

Krabice naditá k prasknutí

Než se dostaneme k samotným komponentům, tak musím vyzdvihnout jednu věc - strašně se mi líbí formát krabic na hry, který Shem Phillips a Tlama Games zvolili. Menší čtvercové boxy nejen že jsou prakticky skladné, ale hlavně v nich není zbytečné místo na vzduch. Poslední dobou mám totiž u mnoha her pocit, že si koupím obří krabici s 50% zbytečně volného prostoru. To tady opravdu nehrozí a naopak nakonec přemýšlíte, jak hru zase zpět správně sbalit, aby se vešla.

Po dlouhé době se u Phillipsových her změnila grafika. Už zavedený Mihajlo Dimitrievski byl vystřídán Samem Phillipsem, který vdechnul barvy i třeba Hadriánově valu. Jeho styl je jiný. Grafika je sice stále dosti barevná a výrazná, ale z komiksového stylu plného nadsázky se posouváme spíš k historickým encyklopediím. Nebo aspoň mě to tento styl evokuje.

Kdybych měl rozepisovat úplně vše, co v boxu je, bylo by to na samostatný článek - plán, desky, karty, figurky, suroviny, mince, hromady žetonů, krev, kostky - inu je toho dost a dost a bez znalosti pravidel by vám všechno ani nedávalo úplně smysl. Pojďme ale aspoň na něco.

Velký centrální herní plán. Ten je rozdělen do 5 oblastí, přičemž jedna reprezentuje vesnici a 4 říše k plenění a nájezdům. Už jsem se setkal s názory, že je plán nepřehledný, což si osobně rozhodně nemyslím. Ba naopak. Každá pětina je barevně jasně viditelně oddělena a snadno tak poznáte, kde je třeba Asýrie a kde Řecko. Při první hře vám může připadat, že je zde obrovské množství různých ikon, ale všechny jsou velmi jednoduché a praktické a stačí pár kol a vše jede zcela automaticky. Sice jsem slíbil nesrovnávat, ale tohle zmínit musím - na plánu je jen jedna stupnice na počítání. Žádná síla, žádné valkýry jako na severu, jen bodovací stupnice.

Karty nájezdníků, kteří tvoří váš kmen, jsou rozděleny na dva druhy. Jednak jsou tu náčelníci a jednak samotní nájezdníci. První skupina je podstatně menší a ve hře fungují jako takové zvláštní schopnosti pro hráče. Co tady trochu zamrzí, to je jistá nevyváženost jejich schopností. Mnohem větší hromádka karet jsou nájezdníci, ze kterých tvoříte svou partu barbarů. Ti mají jednak strašně pěkné ilustrace, ale hlavně různé kombinace schopností, síly nebo třeba životů. Ale to už zase zasahuji do herní stránky.

Hezký nápad reprezentuje další balík karet, a to jsou zvířata. Karty jsou dvojité - nahoře vždy orel, dole kůň - a můžete jimi vybavit své nájezdníky a získat tím další sílu/schopnosti/body.

Co mě na hře trochu zamrzelo, to jsou dřevěné žetony surovin. Liší se jen barvou, což je na jednu stranu ospravedlněné, protože se musí náhodně losovat, ale co mi vadí, to je prostě straně podobné nevýrazné barevné spektrum, které se ještě více tříská s ikonografií na plánu, kdy jsem občas hledal, zda mám platit dvě šedé, černé nebo hnědé nebo jejich kombinaci. To že jedno je nějaký dobytek, jedno nářadí a jedno třeba železo je vám ve finále úplně jedno.

A právě s posledními dvěma větami souvisí i s žetony výprav, u kterých jsem měl, při horším světle, trochu problém právě rozeznat jaké suroviny zaplatit. A přitom na druhé straně je ve hře hromada žetonů proviantu a kumysu, které jsou hezky vytvarované. Zkrátka tady mohlo být barevně nebo tvarově odlišeno jinak a lépe.

Celkově mám ale ke zpracování právě jen tuhle jednu výtku. Jinak hra vypadá opravdu velmi hezky. Jsem docela rád, že Shem Phillips šel cestou nového grafického designu, protože ač mám Mihajlovskiho rád, tak spojení dvou autorů už začínalo vypadat trochu genericky a hry si byly až příliš podobné. Tady tedy přichází svěží vítr. Komponentově je hra opravdu bohatá a za své peníze dostanete hromadu a hromadu obsahu, který je velmi hezky zpracovaný. Tak už půjdeme na herní stránku?

 

Jak plenit?

Nájezdníci se Skýtie nejsou co do pravidel zvlášť složitou hrou. Obecně bych je zařadil někam mezi trochu složitější vstupní hry, protože její základní mechanismy nejsou zvlášť složité a navíc po chvíli hezky zapadnou i méně zkušeným hráčům.

Při rozložení je nutné počítat s trochu větším stolem. Velký herní plán a všechny zásoby žetonů, karet, mincí a surovin zaberou docela dost místa. navíc každý hráč potřebuje prostor kolem sebe, protože je na začátku vybaven svou herní deskou, základními surovinami a mincemi, vůdcem a nějakými těmi nájezdníky.

Celá hra probíhá a funguje na velmi prostém mechanismu. V jádru se jedná o worker placement, ale ne úplně tradiční. Každý hráč má totiž v zásobě neustále jen jednoho dělníka (skýta), kdy ho vždy umístíte na herní plán a vyhodnotíte danou akci:

a) pokud se jedná o políčka na části vesnice, akce se nazývá Práce. Po vyhodnocení pole s umístěním dělníkem si musíte vzít jiného pracovníka z jiného zaplněného místa k sobě. Tím aktivujete jeho pole. Vždy tak tedy v tomto případě vyhodnotíte dvě akční pole.

b) pokud se jedná o políčka v dalších částech plánu, dochází k akci Plenění. V tomto případě po umístění dělníka vyhodnotíte nájezd vaší družiny na dané místo, což znamená v zásadě porovnání síly vašich nájezdníků, zvířat a vybavení s údajem na desce a následný zisk bodů a kořisti. A taky dost často zranění, které následně limituje sílu vaší družiny v následujících bojích.

A opravdu, to je v podstatě vše. Umístíte a vyhodnotíte, vezmete a vyhodnotíte nebo Umístíte a vyhodnotíte a jen si vezmete nového pracovníka k sobě. A takto stále dokola, dokud nedojde ke splnění podmínek konce hry. Opravdu je to prosté a tento základní koncept nejen že skvěle funguje, ale zároveň ho vysvětlíte velkému množství méně i více zkušených hráčů.

To co dělá hru složitější, to jsou různé kombinace ikon, žetony zranění, nutnost plánování. Na druhou stranu se stále jedná o velmi přístupnou hru, ve které jeden špatný tah neznamená automaticky prohru, ale vše se dá v průběhu hry dohnat.

Kdy hra končí? Ve chvíli kdy jsou nevypleněna dvě pole na mapě nebo zbývají poslední dva dílky výpravy. Následuje poslední kolo a dojde k počítání bodů. Nejlepší plenitel si pak může vypít svůj vítězný pohár kumysu. Gratulujeme.

 

Dojmy, pojmy a vítězný řev

Nebudu zastírat, že Shem Phillips je můj velmi oblíbený deskoherní autor. Jeho hry mě zkrátka baví, a to hlavně tím, jak na relativně jednoduchých pravidlech dokáže vystavět zajímavé a komplexní hry. Jo a taky mám rád euro hry a worker placementy obecně. Takže jak by si mě Phillips nemohl získat, že? Nájezdníci se řadí k jeho jednodušším titulům, přesto i zde musím jen konstatovat, že mě baví a jedná se zkrátka a jednoduše o dobrou hru. Pár „ale“ se ale najde.

Předně je třeba říct, že ač jsem nechtěl, tak to musím zmínit - Nájezdníci ze Skýtie jsou prostě Nájezdníci ze severu verze 1,5. Pokud předchozí hru znáte, pak tady budete jako ryba ve vodě a většina věcí vám přijde víc než známá. Nějaké odlišnosti se najdou, jako třeba absence dvou stupnic, jinak fungující kostky a zraněná či vůdci a jejich schopnosti. I když nové je to jen pro majitele čistě základní verze, protože rozšíření k severské sáze některé prvky obsahovaly. Každopádně pro mě osobně je Skýtie vylepšenou verzí a v mé sbírce starší bratříčky s rohatými přilbami nahradila. Jedná se o vyladěnější, i když mírně komplexnější verzi.

Z hlediska pravidel a samotného hraní není hra příliš složitá, i když má co nabídnout i ostříleným hráčům. Přesto ale pro nováčky může být v některých ohledech docela přísná a zahlcující. Už jen začátek partie, kdy si každý musí vybrat náčelníka - novic spíš než optimální výběr udělá jakýsi typ a vybere si podle obrázku, protože v podstatě nemá ponětí, jak jsou některé schopnosti výhodné. Což je další fakt - jednotlivé schopnosti náčelníků nám po pár hrách nepřišly úplně vyrovnané a některé jsou silnější než jiné.

Docela těžkopádně probíhá plenění - síla nájezdníků, koní, orlů, kostek, odečíst zranění - občas je z toho docela zápřah na mozkové buňky a herní doba se protahuje. 

Hra jako taková je z 99% solitér. Jasně, sem tam vám někdo vyfoukne políčko plenění nebo desku výpravy, které jste chtěli, ale jinak si každý jede po svém a po soupeřích moc nekoukáte. Pokud chcete namítat, že si můžete zabírat políčka ve vesnici, tak opak je pravdou, protože jakmile pole někdo před vámi zabere, můžete si odsud skýta vzít a akci provést i tak.

I když je ve hře vždy jiné rozložení a jiné zastoupení žetonů výprav a jiné rozložení kořisti, či náhodné losování karet zvířat a nájezdníků a náčelníků, do hry se i tak po několika partiích může vkrást pro zkušenější hráče jistý prvek stereotypu. Zkrátka nabíráte suroviny, vybavení a nájezdníky, provedete nájezd, nabíráte suroviny a léčíte se z nájezdu, vzhůru do boje a tak stále dokola.

Co se povedlo, to je celkové zpracování a grafika. Mica mám rád, ale nový autor je svěžím větrem do Phillipsových her a doufám, že s nimi chvíli vydrží. Komponent je ve hře hromada a každá má svůj smysl a účel.

Hra nabízí, ač se to nemusí zdát, velmi povedené spojení mechanismů a tématu. Jako každý správný nájezdník a velitel hordy musíte nejprve shromáždit své věrné, nasbírat potřebný proviant a vybavení a pak se vrhnout do boje pro zisk slávy a bohatství. A pak léčit zranění, shánět nové koně a dál. A pak to jak jsou odstupňovány jednotlivé říše k plenění - čím dále, tím bohatší, ale zase náchylnější na zranění vaší party.

Ve hře je sice hromada ikon, ale rychle zjistíte, že vše je krásně přehledné a interaktivní a po pár tazích víte co dělat a co co znamená.

Hra nabízí několik přístupů, strategií a cest k vítězství, kdy každý může hrát jinak a stále jsme končili bodově velmi podobně. 

Už tradičním prvkem ve hře je sólo mód. Ten je poměrně zajímavý a jedná se o výzvu i pro zkušenější sólovkáře.

Ač to možná z posledních řádků úplně nevypadá, tak Nájezdníci ze Skýtie jsou parádní hrou. Nabízejí příjemný mix přístupnosti a zároveň komplexnosti na jednoduchých pravidlech, kdy zároveň oproti jiným těžším euro hrám hra netrestá za vyloženě špatné tahy a vše se dá fixovat a napravit. A stále je co dělat a vymýšlet, včetně hezky fungujících menších komb mezi nájezdníky navzájem či mezi nájezdníky a jednotlivými poli na herním plánu. A ta radost, když tyhle skryté prvky objevíte. Nejedná se sice o žhavou novinku, ale o destilát zažitých mechanismů a prvků, ale je to podobné jako s dobou whisky - stále se jedná o Nájezdníky ze severu, ale pěkně uleželé a vypilované a o pár stupňů lepší.

Pokud hledáte přístupnou a perfektně fungující hru, kterou si užijete s rodinou i herní partou, pak byste rozhodně neměli Nájezdníky ze Skýtie minout.

 

Koupit se slevou u Tlama Games!

 

Nájezdníci ze Skýtie

Autor: Shem Phillips

Vydavatelství: Tlama Games

Rok vydání: 2021

Počet hráčů: 1-4

Věk: 12+

Herní doba: 40-80 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři