Narcos

Patrón proti všem a všichni společně proti Patrónovi. Aneb užijte si atmosféru seriálu Narcos v nové deskové hře od Blackfire - dolary, kokain, vraždy a hon na padouchy už čekají.

Novinka Narcos původně vychází z dílny CMON, takže vás jistě nepřekvapí bedna plná komponent a hlavně plastových figurek od samotného Patróna, přes jeho věrné Sicarios, tady jeho vrahy, dealery a podřízené, až po protivníky v podobě třeba agentů DEA Murphyho a Peňi. Zkrátka doba, kdy deskovky podle seriálů rovnalo se milióntá inkarnace Monopolů nebo Risku je ta tam. V dnešní době je seriálové téma věrně převedeno na stůl a dává hráčům možnost skutečně zažít podobný osud jako jejich (anti)hrdinové na obrazovce.

Narcos je v první řadě kvůli tématu opatřena věkovým doporučením 18+. Hra není složitá, ale u rodinného stolu asi nebudete chtít pobíjet nájemné vrahy nebo pašovat kokain, že ano? Každopádně v partii se 2-5 hráčů se ujme v téhle semi-kooperativní hře buď role Patróna na straně jedné nebo jeho řekněme protivníků z Los Pepes, DEA, kolumbijské policie a kartelu z Cali na straně druhé a během až dvouhodinové partie si budou hrát na "policajty a zloděje" na pozadí kolumbijské drogové války. Patrón se snaží uniknout a splnit buď své úkoly, nebo se stát El presidentem a ostatní se ho snaží dopadnout pomocí dostupných prostředků – a to věrně hned dvakrát a zároveň mu komplikovat život. A co vás tedy ve hře čeká?

Historické okénko – Pokud jste neviděli seriál Narcos, doporučuji doplnit si vzdělání. Každopádně jeho děj se odehrává od konce sedmdesátých do první poloviny devadesátých let minulého století, kdy byla Kolumbie, její vláda a policejní složky spolu s americkou agenturou DEA ve válce s drogovými kartely, které dovážely převážně kokain do Spojených států a přímo pohádkově bohatly. Dokonce tak moc, že časopis Forbes zařadil Pablo Escobara na 8. místo nejbohatších lidí světa. Stále to však byl jen pašerák a drogový dealer, a proto bylo potřeba s ním skoncovat, což vygradovalo ve velice krvavou takřka občanskou válku na území celého státu. Během několika let si boje vyžádaly stovky obětí na obou stranách, ale i v řadách nevinných civilistů. Nejznámějšími akcemi Escobara a jeho Medelínského kartelu je pravděpodobně útok na budovu Nejvyššího soudu a bombový atentát na letadlo, ve kterém se měl nacházet prezidentský kandidát, stojící v opozici pro narkobaronům. Vše nakonec vyvrcholilo dvojím zatčením Escobara, jeho zastřelením a rozprášením drogových bossů.

Bedna plná dolarů a plastu

Už z velké čtvercové krabice na vás shlíží samotný Patrón s hromadou amerických dolarů v podání Karla Kopinskiho. Podobně je hezkými a rozdílnými ilustracemi vybavená celá hra a je to příjemný rozdíl oproti třeba dříve vydanému Kmotrovi, kde se opakovalo jen pár stále stejných ilustrací. Jak už jsem psal výše, za hrou v originále stojí vydavatelství  CMON a tudíž na vás v první řadě čeká pěkná řada krásně zpracovaných plastových figurek, které úplně vybízejí k namalování. Samozřejmostí je hromada karet rozdělených do několika skupin - od postav, přes úkoly až po nabídku akcí pro tu "správnou" stranu a k tomu ještě větší hromada žetonů a velký herní plán zobrazující mapu Kolumbie s místy pro ukrývání, pašování nebo třeba kokainové laboratoře. Pojďme už ale na hru.

Úspěch se počítá na gramy. Nebo na ulovené narkobarony.

Ve hře je 5 různých stran a zajímavostí je, že ať hrajete v jakémkoliv počtu hráčů, vždy hrají všechny. To je i důvod, proč podle mě ideální počet jsou 2 hráči - jeden za Patróna a jeden za všechny ostatní pronásledovatele. Ve více hráčích se totiž musí hráči domlouvat a koordinovat svůj postup a zároveň prostoje a čekání na tah jsou takové na hran zábavnosti. V jednom mi přišlo zároveň jednodušší vyhrát, když jsem mohl sám plánovat celý sled akcí. Samozřejmě ale záleží i na herní skupině.

Na začátku hry si tedy hráči rozdělí role - jeden bude hrát za Patróna (Pabla), ostatní pak za jednotlivé frakce (případně jeden hráč za víc frakcí). Základní princip hry je jednoduchý. Jeden utíká a skrývá se po mapě a ostatní ho pronásledují. Obě strany k tomu využívají své zvláštní triky.

Patrónový úkolem je buď stát se prezidentem, na což potřebuje dostatek slávy nebo splnit 3 náhodně dané karty úkolů. K tomu využívá svých věrných Sicarios, kterými pohybuje po mapě, pašuje kokain, zakládá laboratoře na výrobu a tak dále. Sám pak může měnit svůj úkryt, pokud se cítí v ohrožení – to ale něco stojí a na každou srandu potřebujete money.

Oproti tomu frakce – tedy DEA, Los Pepes, kartel z Cali a kolumbijská policie - proti němu mají jediný úkol, a to dvakrát Patróna dopadnout. K tomu využívají všech dostupných prostředků a to zcela tématicky těch vyšetřovacích v případě DEA nebo policiie, ale i těch konkurenčích "parazitujících" v případě Los pepes a kartelu z Cali.

Hra nemá pevně daný počet kole, hraje se zkrátka, dokud jedna nebo druhá strana nezvítězí. Každé kolo je však rozděleno na několik částí, kdy nejdůležitější je aktivace stran a jejich tahy, kdy se vždy střídá Patrón a frakce. Každá ze stran postupně odehraje 4 tahy - 4 hráč Patróna, po jednom každá z frakcí.

Ve svém tahu Patrón postupně nasazuje své Sicarios a provádí jejich akce, a to vždy v určité vzdálenosti od svého úkrytu, čímž trochu pomáhá protihráčům v určení svého úkrytu. Ve chvíli kdy se dostanou na řadu frakce, jejich hráči se mohou dohodnout, kdo zrovna bude hrát. Poté zvolená frakce využije své dvě postavy. Vždy je přemístí a vykoná zvolenou dostupnou akci z nabídky. A co můžou dělat? Inu blokovat lokaci na mapě, ničit kokainové farmy, pátrat nebo zajmout samotného Patróna.

Patrón se snaží nevyzradit svůj úkryt, ale zároveň splnit podmínky vítězství a neustále tak musí balancovat na hraně. Frakce proti tomu musí dobře spolupracovat na jeho odhalení a dopadení. Vítězem může být Patrón nebo všichni ostatní.

Máte rádi vůni dolarů?

Narcos je rozhodně zajímavým asymetrickým počinem ve stylu her na policajty a zloděje s inovativními a novými prvky, které skvěle padnou do atmosféry a stylu seriálové předlohy. Hráč Patróna musí hrát chytře, dám soupeřům minimum nápovědy, ale zároveň vytěžit ze svých tahů maximum. Ostatní proti tomu musí dobře komunikovat a spolupracovat při jeho dopadení - zkrátka nic pro sólisty, pokud zrovna nehrajete za všechny 4 frakce. Ve hře je důležité přemýšlet dopředu a své tahy plánovat, jinak vás čeká potupná prohra. Hra má dobrou atmosféru a nejedná se naštěstí jen o nějaké nudné zbytečné dojení populární značky, jak tomu často bývá. Tématem a zasazením i herními mechanismy (čtěte vražděním a pašováním drog) je hra každopádně určena skutečné dospělým hráčům, i když v zásadě není nijak složitá a její vysvětlení zabere několik málo minut a můžete se vrhnout do dobrodružství v Kolumbii. Maximálně se ze začátku párkrát mrknete do pravidel, která sice vypadají dlouhá, ale to je způsobeno množstvím ilustrací. Co musím vytknout je počet hráčů - ve dvou nebo třech je hra ideální, ve čtyřech nebo pěti se ale zvětšují prostoje frakčních hráčů a i domluva nám přišla složitější, když každý chce být zrovna na tahu. Jde se sice třeb a dohodnout ped hrou na pevném pořadí, ale zase vás to bude brzdit během partie, protože Patrón bude mít volnost. O tom ostatně mluví i hodnocení hráčů na BGG.

Narcos je zábavnou hrou, a o tu jde u hraní her především, proto jí doporučuji minimálně vyzkoušet. Pašování kokainu po stole nikdy nebylo zábavnější.

Více přímo u Blackfire!

Narcos: Desková hra