Nemesis – Den poté

Hry recenze

Vesmírná loď Nemesis tiše proplouvá vesmírem a ve svých útrobách skrývá nejedno děsivé tajemství. Po jejím odmlčení byl vyslán tým k odhalení toho, co se zde stalo. Stane se mu Nemesis osudnou?

Opulentní desková hra Nemesis od MindOKu z roku 2018 patří mezi nejlépe hodnocené hry současnosti a zároveň mezi ty nejtematičtější. Ostatně asi žádná jiná hra (kromě pokračování Lockdown) vám nenabídne na stole takovou atmosféru a hratelnost, jako právě výprava do útrob vesmírné lodi Nemesis, kde se posádka probrala z hibernace a setmělými chodbami a tunely si to štrádují vetřelci z vesmíru, kteří jsou všechno možní, jen ne přátelští a leští si své ostré zoubky na všechny přeživší. A to ani nemluvím o tom, že se absolutně nedá věřit ani jednotlivým kolegům, protože tady se v základním režimu hraje semikooperativně, a tak sice platí všichni za jednoho do určité chvíle, ale zároveň všichni proti všem. Zkrátka hutný, atmosferický, sci-fi ameritrash, kde klidně umřete po pár minutách hraní a jen smutně koukáte, jak se vaši kolegové snaží přežít a uniknout. Nebo hrajete několik hodin, jen abyste zjistili, že kolega vedle vás celou loď odpálil do vesmíru. Respektive na kousky a ty pak do vesmíru. 

Osobně musím říct, že Nemesis už jsem poslední dobou nehrál tak často, ale přesto jí mám hodně rád a inspirace oblíbeným Scottovým vetřelcem je zde jasně patrná. Hra se díky svému úspěchu dočkala velkého pokračování s podtitulem Lockdown, odehrávajícímu se na základně na Marsu, ale také dvojice rozšíření přinášející nové nepřátele, a pak ještě speciální box rozšiřující právě Lockdown (ale vlastně i základ). Z tohohle je asi jasné, že hra je prostě úspěšná a v podstatě jediné, co jí chybělo k dokonalosti v češtině bylo rozšíření Aftermath, které si drželo cedulku KS Exclusive, a i když po něm mnoho hráčů volalo, nebylo možné jej ze strany Aweken Realms vydat.

Ale znáte to, marketing je marketing, a když je poptávka, proč neudělat nabídku? A tak se z Aftermathu stal Den poté a všechny postavy změnily pohlaví. Nu a voilá, můžeme si užít pokračování příběhu lodě Nemesis na stole i my! Takže co nám to ten MindOK vlastně servíruje?

Den poté je samostatně nehratelné rozšíření původní hry Nemesis (ano, lze ho využít částečně i s Lockdownem, ale potřebujete i Chytridy a doplňky), za kterým stojí Pawel Samborski, a které přináší jednak zkrácenou speciální hru Epilog pro 1-5 hráčů na cca hodinu času, ale také doplnění a rozšíření původních prvků hry a hlavně pětici nových postav. Jinak ano, ta správná vetřelčí atmosféra a skvělá hratelnost ve všech ohledech zůstávají.

 

Co je nového?

V krabici, která je rozměrově podobná, jen nižší, jako základní hra, najdete pěkné množství nového obsahu. Dostalo se jak na zcela nové prvky, tak i rozšíření těch stávajících.

Tím asi hlavním je pětice nových postav – ředitelka, trestankyně, žoldnéřka, psycholog a android – a k nim veškeré potřebné vybavení. Nové postavy ze využít jak čistě s rozšířením, tak i v původní hře a všechny jsou odlišné od těch původních a nabízí zcela jinou a zajímavou hratelnost, ať už je to třeba trestankyně a její pouta na rukou, pes Lajka u žoldnéřky nebo třeba psycholog a jeho manipulace s ostatními. Mám pocit, že už jen pro nové postavy se expanze rozhodně vyplatí, a to obzvlášť, pokud hrajete Nemesis rádi a častěji. V rámci postav nezůstalo ale jen u nových charakterů, ale všechny postavy se dočkali svých specifických vlastností.

Dále tu máme věc, kterou prostě musím zmínit – detailní figurku kočkonauta pro prvního hráče!

Kromě postav a jejich figurek a dalších komponentů najdete v krabici dále třeba trojici samopalných věží a jejich žetony, nové žetony průzkumu, hromadu karet, ve kterých se ukrývají nové akce, události či předměty, a také nové místnosti a menší desku raketoplánu. Vše lze libovolně v partiích kombinovat, což extrémně přidává na variabilitě hry.

Důležitým aspektem rozšíření jsou i pravidla – tak samozřejmě, vysvětlují postavy i nové prvky – ale hlavně přináší dva nové herní režimy, a to Epilog a Vyšetřování. V prvním jmenovaném se vydáte zpět do Nemesis po odehrání základní partie, kdy se k lodi vypravil raketoplán s úkolem zjistit, co se stalo. Členové jeho posádky musí prozkoumat všechny záhady velké lodi, ale také splnit své osobní požadavky a ideálně samozřejmě nezemřít, protože loď se stále hemží vetřelci. A to vše zároveň stihnout během pouhých pěti herních kol, protože pak raketoplán odlétá.

V druhém režimu hrajete standardní velkou partii Nemesis se zapojením prvků rozšíření, s tím, že se opět vyšetřují události na Nemesis a hráči začínají v kabině raketoplánu. Jinak se v zásadě hraje standardní hra, i když nové prvky jako věže, poplach či nové místnosti hru krásně variují a mění její průběh a feeling. Tenhle režim oceníte zejména ve chvíli, kdy máte v Nemesis nahráno více partií a přejete si minimálně odlišný setup partie a hlavně tematičtější zapojení nových postav.

 

Dojmy

Nebudeme si nic nalhávat, Den poté je takový malý splnění sen všech fanoušků Nemesis. Přináší totiž hromadu nového obsahu pro původní hru, ale zároveň jí o rozšiřuje o zcela nový režim a doplnění a ještě více prohlubuje celé téma. Zároveň ale nepřináší nic natolik nového, aby ke hře přivedlo její odpůrce nebo prostě jen zaryté odpůrce tematických ameritrashů.

Z hlediska zpracování celé krabice absolutně nemůžu mít žádných výtek. Celý design se nese v duchu původní hry a jejich temných tónů, ať už se jedná o panely postav, žetony, místnosti či raketoplán. Figurky jsou vysoce detailní a krásně udělaná, jak už bývá u Awaken Realms zvykem a gendrové protočení vůbec není na škodu. Ostatně ve výsledku je jedno, zda máte psychologa či psycholožku, protože vás oba štvou v rukou vašich spoluhráčů stejně. Ha ha.

Epilog zní jako fajn nápad a expanze. Jen se musíte připravit na to, že už z tak poměrně dlouhé hry Nemesis, kdy se klidně vyšplháte ke čtyřem hodinám, si herní dobu ještě protáhnete, protože hrajete až po hlavní partii. A to vám musela loď „přežít“, takže žádná autodestrukce apod. Zároveň je ale příjemným osvěžením, jak si hra zachovává svojí atmosféru a hratelnost i v osekané a mnohem rychlejší podobě. Což ostatně platí i o režimu vyšetřování, který přináší zcela nový zážitek ze hry s využitím nových postav, nových prvků a nového začátku hry.

Všechny nové prvky jsou skvělé v tom, že nejen že fungují a parádně variují původní hru a zážitek z ní, ale i při vynechání epilogu si je můžete užít a využít je. Ostatně tím se z Epilogu stává spíše takový příjemný bonus.

Nové postavy jsou parádní. Upřímně se mi strašně líbí jejich tematičnost a využití schopností, které k nim perfektně sedí a jsou v celém systému hry unikátní, kdy třeba takový Android se prostě vypne po určitém čase. Ostatně je to umělý výtvor jedoucí na baterie. Zároveň platí, že v jedné hře nesmíte mít dvě stejně „barevné“ postavy. Vždy jsou ve dvojicích a jednu si musíte vybrat, tedy buď např. voják, nebo trestankyně atd. A když už jsme u postav, tak příjemným doplňkem jsou i vlastnosti postav původní hry.

Ano, Den poté je výborným hutným a širokým rozšířením pro původní hru Nemesis, které do ní přináší spoustu nových prvků a nápadů, ať už se jedná o nové unikátní postavy, automatické věže, nové hrou psané příběhy, nástrahy, místnosti, karty či časový pres. Den poté přináší ty staré známé kulisy prázdného vesmíru, krví potříštěných úzkých chodeb a všudypřítomného strachu a servíruje je v novém podání a na upraveném menu, které rozšiřuje původní koncept, ale nijak zásadně ho nemění a zachovává všechny jeho největší přednosti. Na ty ale sype další chilli koření a dává hráčům možnost strávit ve své oblíbené hře další hodiny a hodiny objevování a hraní a MindOKu patří velký dík za to, že tuhle krabici nakonec na náš trh přineslo. Žádný fanda předlohy by si jí rozhodně neměl nechat ujít.

 

Rozšíření můžete koupit ve Světě her zde!

 

Nemesis: Den poté

Autor: Pawel Samborski

Vydavatelství: MindOK

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 1-5

Věk: 12+

Herní doba: 60-120 min (+ základní hra)

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři