Northgard: Země nepoznané

Hry recenze

Bájná země zlatem a dalším bohatstvím oplývající, která jen čeká na své objevení a ovládnutí – ujměte se vikingského klanu a veďte ho ke slávě a vítězství!

Hra Northgard: Země nepoznané z dílny českého vydavatelství TLAMA games vychází z počítačové předlohy, která zaznamenala nemalý úspěch. Ano, vím, že často transformace z digitálního světa na stůl nebo obráceně trpí mnoha neduhy, ale hned na úvod musím říct, že se autorům deskoherního Northgardu povedlo vytvořit mnohem více, než pouhý klon předlohy. Ba naopak, protože tohle lehčí v podstatě 4X strategie se nesmírně povedla! Ostatně ve chvíli, kdy píšu tyto řádky, jsme se dočkali jejího dotisku, což mluví samo za sebe. A že tuhle hru pořád nemáte nebo dokonce neznáte? Tak sekery a meče do ruky, naskočte na drakary a vzhůru vstříc Zemím nepoznaným!

Vikingská hra Northgard nabízí deskoherní zážitek, kombinující v sobě mechaniky area controlu (boje o území) a deck buildingu (stavba karetního balíčku) v kulisách přístupné 4X strategické hry – tedy explore, expand, exploit a exterminate, jinak česky také objevování, expanze, využívání zdrojů a vyřizování si účtů s ostatními. Za hrou stojí Adrian Dinu, který svůj titul vytvořil pro 2-5 hráčů ve věkové hranici 12+ a s herní dobou okolo 90 min. Každý z hráčů se ujme jednoho ze sedmičky rozdílných klanů a v průběhu několika kol ho vede k ovládnutí území, zisku surovin, stavbě budov, ale i objevování a hlavně zisku vítězných bodů, které směřují k vítězství a slávě.

 

Výbava správného Vikinga

Northgard mě velmi překvapil svými rozměry. Krabice je totiž opravdu velká, což je dáno nejen samotným obsahem, ale i tím, že do krabice případně uložíte obsah obou zatím dostupných rozšíření (na ty se podíváme samostatně v následujících článcích). Co ale musím pochválit, je už od víka příjemný grafika hry, která se inspiruje počítačovou předlouhou a prostupuje všemi komponenty.

Pod víkem najdete v první řadě samozřejmě pravidla. Vzhledem k velikosti hry jsem čekal upřímně mnohem složitější pravidlový rámec, ale hra nás naopak překvapila svou přístupností. Pravidla jsou vysvětlena a podána dobře, logicky, při hře jim pomáhají i nápovědy a také použitá ikonografie. Možná jsme při prvních partiích občas nahlédli, ale jakmile jsme do hry dostatečně pronikli, zůstal sešit v krabici.

Herní obsah zaujímají komponenty, skládající se z mnoha figurek – bojovníci po 14 v pětici barev, 9 detailních monster a ještě mnohem více žetonů, ať už surovin nebo budov, které při hře můžete postupně stavět. Zdaleka to ale není vše, protože tu máme 35 velkých dílků mapy, rozdělených na území a zobrazující třeba příjem nebo místa pro stavbu rozličných budov, speciální žetony, počítadlo kol, kostky pro souboje, ale také přes 100 herních karet. Inu co jiného čekat u deck buildingu.

Karty jsou několika typů, ať už jedinečné pro každý z klanů, kterých v krabici najdete rovnou sedmičku a každý je jiný, základní pro každou barvu, tak i pár negativních, které tradičně plevelí balíček, ale i speciální, kterými si vylepšujete v průběhu hry balík. Musím ocenit, že karty jsou pěkně udělané, přehledné a kvalitní a ano, do dobře vymyšleného insertu ve hře se vejdou v obalech.

Zpracování celé hry je podle nás pěkně povedené, dobře udělané a hra vypadá více než dobře. Líbí se nám, že hra používá přehlednou a jasnou ikonografii, ale také pro nás příjemné a dobré barevné rozložení. Zkrátka hra je pěkná na pohled i na hraní.

 

Jak na to?

Co musím hned na začátku vysvětlení, nebo spíš přiblížení hry uvést a zároveň vyzdvihnout, to je její příjemná přístupnost. Hra sice na první pohled vypadá velká, ale nemusíte se bát nějaké složitosti, protože se naopak jedná o svěže přívětivý titul, kde je několik dobře zapamatovatelných akcí.

Příprava hry je všechno možné, jen ne nějak ultra rychlá. Komponent ve hře zkrátka není málo a než připravíte všechny dílky, žetony, figurky, nabídky a prostory hráčů, připravte se minimálně na pěkných pár minut. V ideálním případě se chcete dostat do stavu, kdy je na stole nabídka karet, hromádky žetonů, základ mapy a každý hráč má komponenty ve své barvě, ať už karty či figurky. Co je při přípravě důležité, to je volba klanu. Každý je totiž originální a disponuje svými asymetrickými možnostmi, které nelze podcenit a jejich nevyužití není zrovna správným herním krokem. Na začátek ale při prvních partiích klidně klany rozložte náhodně, každý tak bude mít stejnou šanci díky „nepoznanému“. Jakmile mají všichni hotový základ, vytvoří se společně základ mapy a umístí počáteční figurky. A hurá do nemilosrdné řeže.

Hra trvá sedmičku roků – kol, během kterých se hráči ženou za ziskem bodů – slávy. Tedy pokud někdo chytře neovládne 3 velké budovy, ale to si prostě musí všichni u stolu hlídat.

Každé kolo se dělí na několik fází. V té první si každý vezme do ruky karty ze svého herního balíčku a rovnou může rozmýšlet, co s nimi provede. Následuje fáze akcí, jakožto nejzásadnější část hry. Během ní se hráči postupně střídají na tahu, hrají svoje karty a provádějí vybrané akce, ať už se jedná o přesuny vojáků a případný následný boj, stavbu budov nebo průzkum dalších dílků mapy. To ale samozřejmě není vše a můžete i vylepšovat karty, získat speciální karty vašeho kmene či takticky vyčkávat. A také můžete pasovat, čímž se trvale z kola vyřadíte. Každý takový hráč si bezme jednu novou kartu z nabídky, čímž vylepší svůj rostoucí balíček.

Další částí kola je sklizeň, kdy získáte, jak název napovídá, suroviny z herního plánu, ať už za území či za budovy, jen abyste následně v zimě nakrmily své hladové jednotky na plánu. Nemáte dost jídla? Tak to máte peška a obdržíte nepříjemnou kartu nepokojů se zápornými body.

Poslední částí kola je pak konec roku, kdy se zkontroluje případné vítězství, na mapě eliminovaní hráči dostanou druhou šanci a může se hrát další kolo. Tedy pokud neproběhlo kolo sedmé, protože to pak končí hra a počítají se body.

Co musím pochválit je obsažení menšího rozšíření v podobě Monster. Tedy ne že by hra samotná byla nějak rychle ohratelná nebo málo variabilní, ale monstra ze severských ság a vyprávění a jejich figurky jsou velmi příjemným zpestřením a novou krví na severských válčištích. Zároveň ale pocitově tlačí zásadní konflikt mezi hráči lehce do pozadí, protože větším cílem konfliktů jsou všichni ty vlci, nemrtví a podobné lotroviny.

Pořád to ale není všechno, protože hru si lze prodloužit na 10 kol (a ano, je pak fakt dlouhá), případně si to rozdat v týmové variantě.

A ano, samozřejmě se jedná o maximálně zhuštěná pravidla pro potřeby článku, nesmíte je brát doslova. Protože důležité je co? Ano, dojmy!

 

Dojmy

Northgard: Země nepoznané mě upřímně trochu míjely. Věděl jsem, že hra existuje, a že získává pozitivní ohlasy, ale nestihl jsem se k ní osobně dostat. A jsem tak rád, že TLAMA přivezla dotisk! Ne, Northgard ve své podstatě není mechanicky nebo tématem výrazně originální, ale to co na stůl přináší a při hře vytváří je ukázkou řemeslně dobře zvládnuté a udělané hry, která stojí za zahrání a trvalé místo v deskoherní sbírce. Na řekněme tradičních mechanismech deck buildingu area controlu a tile placementu spolu se správou zdrojů totiž přináší opravdu plnohodnotný 4X zážitek příjemně smrsknutý do přístupných pravidel, ve kterých si své najdou jak zkušení hráči, tak i nováčci nejen do žánru, ale i do deskovek obecně.

Hodně u nás zabodovalo provedení celé hry. Je jedno, zda budeme mluvit o kartách a pěkných ilustracích, kvalitních deskách a dobře zvládnutých barvách i ikonografii nebo o figurkách či insert, protože vše je dobře, funkčně a herně prakticky provedené. A že mají figurky Vikingů všech barev jen 2 pózy? Tak narovinu – postavíte je na plán a tam si válčí a svůj účel maximálně plní. Co bych doporučil jsou misky na žetony bodů – měly by být v tajnosti a jejich neustále otáčení a rozměňování, měnění nás po pár hrách trochu štvalo. Ale jo, vyřeší to jakákoliv miska, zásobník pro hráče.

Když jsem výše nakousnul mechanismy. Area control je jasný – prostě tady se o území válčí od začátku do konce a jeho ovládnutí je klíčem k vítězství. Tile placement nás příjemně překvapil svou jednoduchostí a jasností, ale i tím, jak zrádný dokáže být a neopatrný hráč se může klidně sám vyřadit z dalšího rozvoje. Trochu osekaný je deck building – přeci jen během hry nemáte šanci získat větší množství karet a je tedy zásadní každý „nákup“ pečlivě zvážit a rozvážit svou další strategii a směřování. Tady je důležité zmínit, že prvek variabilního konce kola v podobě pasování je stěžejním a v každém kole nutí hráče přemýšlet, zda ještě provést další tah nebo raději sáhnout po vyhlédnuté kartě, protože co když mi jí někdo sebere?

S tím souvisí i velmi dobře udělaná a doslova napěchovaná interakce mezi hráči. Pokud nemáte rádi konfliktní hry, tady prostě nepochodíte. Hra je dynamická a doslova vybízí hráče proti sobě a do vzájemného střetávání na plánu i mimo něj. Příjemně nás překvapilo, že v tomto ohledu funguje hra i v menším počtu hráčů a i jako partie pro dva hráče Northgard nic neztratil ze svého kouzla, byť někdy měla partie šachovější a pomalejší průběh, protože každé rozhodnutí bylo pocitově těžší a vyžadovalo opatrnější manévrování. Naopak ale zase při plném počtu se připravte na nějaké to čekání, i když se nejedná o nic hrozného, a to i tím, že každý vždy hraje jen jednu akci. Jo a také je se zvyšujícím se počtem hráčů na mapě pořádné horko.

Hra sice po přečtení pravidel dává pocit, že jí lze hrát i mírumilovně a každý po svém, ale pomyslný klid zbraní skončí ve chvíli, kdy se jeden z hráčů dostane ke dvěma velkým budovám. V tu chvíli není nač čekat a jak už to bývá, platí zlaté pravidlo „všichni na jednoho“.

Co nemusí někomu sedět, tj. řešení soubojů. Nám se líbilo, jak jsou svižné a rychle vyřešené, žádné zdlouhavé kombinace. Jenže obsahují kostky, které přispívají svou tradiční náhodou a občas umí potrápit i nejlepší stratégy.

Co ale naopak chválím, to je už několikrát zmíněná přístupnost hry. Vyzkoušeli jsme jí i s mladšími, či méně zkušenými deskovkáři a po pár kolech byl i s nimi průběh hry plynulý a absolutně bezproblémový. Ale pořád jsem přes přístupnost celého konceptu měl pokaždé při hraní pocit, že hraju mnohem větší, plnokrevnou strategii. Nebo to bylo tím počtem Vikingů, kteří se vydali vstříc Valhalle?

Northgard: Země nepoznané je perfektní ukázkou toho, jak převést počítačovou předlohu na deskoherní stůl a zachovat jí nejen její téma a skvělou Vikingskou atmosféru plnou objevování a nelítostných bojů, ale hlavně vytvořit mechanicky a herně fungující hru, která vás pohltí svým průběhem, tématem a opojnou medovinou vítězství. Skol!

 

Hru můžete koupit se slevou na TLAMA games zde!

 

Northgard: Země nepoznané

Autor: Adrian Dinu

Vydavatelství: TLAMA games

Rok vydání: 2024 dotisk

Počet hráčů: 2-5

Věk: 12+

Herní doba: cca 90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři