Opět se ujměte svého klanu hrdých Vikingů a veďte ho vstříc nástrahám nepoznané divočiny.
O tom, že přístupnější 4X strategie vydavatelství TLAMA games nesoucí název Northgard je pecka už jsme psali před nějakou dobou zde. Zároveň jsme byli nadšeni i z prvního rozšíření, které má podtitul Náčelníci, a které do hry naprosto skvěle zapadá a přináší jednotlivým klanům větší variabilitu a asymetrii. To ale stále není u téhle hry všechno, protože TLAMA přinesla i druhou expanzi, která se zcela odklání od klanů, nese název Divočina a zaměřuje se na odlišný aspekt hry – monstra.
Tedy ne že bychom monstra jako taková nenašli už v základní krabici, kde je pro ně připraven celý volitelný modul, ale přeci jen proč si jich nepřidat víc, že? A víc nejen počtem, ale i obtížností a dopadem na hru. Jen tedy rychle – ano, Northgard zůstává i s Divočinou hrou pro 2-5 hráčů od 12 let a s herní dobou okolo 90 min. Základní pravidla zůstávají stejná a stejný zůstává i modul monster. Tak ale proč tedy chtít Divočinu do hry zařadit a pořídit?
Divočina přichází, stejně jako náčelníci, v podlouhlém boxu s líbivou ilustrací na víku, které tentokrát vévodí krčící se válečník a krutá monstra okolo. Po otevření najdete pod krátkými pravidly brožurového typu trojici druhů komponent. Prvním jsou nové desky divočiny. Ty lze zařadit i bez monster do „základní“ hry, ale ne všechny, protože některé jsou na vybraná monstra přímo vázané. Druhou novinkou je 8 figurek monster rozdělených do pětice druhů – přízračný válečník, nemrtví obr jötnar, Hvedrung, wyverna a eldthursar. Subjektivně prošly figurky pěkným vývojem. Byť jsem s miniaturami v Northgardu neměl nikdy problém, u nových monster se tvůrcům povedlo dosáhnout moc pěkných detailů a zpracování. A zůstalo rozlišení na tmavé a světlé miniatury pro lepší rozlišení na herním plánu. Poslední věcí v boxu jsou karty náležející jednotlivým monstrům. Celkově se zpracování hry drží kvalit základní hry i rozšíření – zkrátka pěkné povedené ilustrace, kvalitní herní materiál, hezké figurky i díly mapy.
Divočina se skládá z dvou částí – monster a desek divočiny. Jsou tak trochu provázané i samostatně hratelné. Monstra fungují stejně jako v základní hře a tedy stojí proti hráčům a přidávají soubojovou vrstvu nejen těm, kdo neradi bojují mezi sebou. Oproti základním monstrům přidávají ty nová rozhodně na obtížnosti a komplexnosti a rozhodně se nevyplatí je ignorovat – Jötuna musíte uplatit, Hvedrung do hry aktivuje další monstra, Wyverna se zase dostane skoro kamkoliv, ale nelze jí jen tak zabít a musíte se probojovat do jejího hnízda a tam jí zadat poslední ránu. Tady se totiž dostáváme k té provázanosti – některá monstra, konkrétně wyverna a přízrační válečníci, využívají specifické nové desky divočiny, bez kterých je nelze využít. To ovšem není vše, co nová území nabízí. Novým význačným prvkem je rozhodně neprůchodná hranice, přes kterou nemohou přejít ani vaše jednotky, ale ani monstra a nelze zde ani ustupovat. Kromě toho mají nová území speciální schopnosti, a to ať už pozitivní nebo negativní. Takový gejzír a jeho automatické verbování nebo trosky s body navíc vás potěší. Naopak bažina, kde se vaší hrdinní vojáci utopí a nedočkají valhaly, to už také terno rozhodně není.
Dojmy
Rozšíření Náčelníci jsem zahrnoval chválou a stále si myslím, že pro Northgard se jedná o nejlepší, ne-li skoro nutný přídavek, který hru skvěle posouvá a doplňuje. Ale Divočina? To už je trochu těžší. Hodně totiž záleží, jak si u vás stojí modul monster. Využíváte ho a rádi si zařadíte nepřátelské potvory do hry? Jasně, tak tady není o čem a Divočina vám nesmí chybět, protože obohacuje škálu monster o vítané novinky a tužší, zajímavé protivníky, kteří proměňují hratelnost. Ruku na srdce, nevím, jestli si někdo koupí Divočinu jen kvůli novým herním deskám, které tvoří spíš příjemné doplnění boxu. Přeci jen pokud vynecháte monstra, která s dílky souvisí, dostanete „pouhých“ 9 nových využitelných desek. Tím ale nechci Divočinu hanit.
Co opět musím pochválit, to je zpracování. Figurky jsou opravdu hodně hezké a detailní, nové mapové díly také a ilustrace na kartách monster pomyslná třešnička. Vzhledem k pěkně udělanému insertu se mi ani nechce zbavovat boxu od expanze, i když s trochou snahy by se vše vešlo do krabice se základní hrou.
Zatímco rozšíření Náčelníci šlo vstříc soubojům mezi hráči a většímu chřestění zbraní, subjektivně jde Divočina opačným směrem a více se zaměřuje na boj „proti hře“ v podobě monster. Ano, je pěkné, že si můžete vybrat, který aspekt ve hře podpoříte, ale zároveň si musíte uvědomit, že pokud do hry dáte všechny prvky zároveň, nastává třeskutá situace, kdy neustále hrozí nějaký ten střet. Někomu to u hry vyhovuje, někomu ne.
Ano, rozšíření zvyšuje variabilitu jak prostředí, tak monster, ale znovu musím zopakovat, že zejména pokud máte monstra rádi a tenhle modul využíváte, jinak expanzi řádně zvažte.
Osobně se řadím spíš do kategorie hráčů, kteří do Northagardu zařadí buď jedno, nebo druhé rozšíření, a to zejména ve větším počtu hráčů, protože ve 4+ už je s oběma boxy na plánu abnormálně živo a plno. Naopak ale Divočina podle mě dobře modifikuje a vylepšuje hru dvou hráčů, která se stává dynamičtější, variabilnější a více krvavou.
Divočina, respektive rozšíření monster, pro nás trochu zpomalovalo plynulost hry a zapojení ostatní. Přeci jen je rozdíl, když se hráči řežou mezi sebou a musí být neustále ve střehu, oproti soubojům s monstry hry.
Nebudu označovat Divočinu za esenciální rozšíření, což ale neznamená, že by bylo špatné. Naopak, pokud máte rádi modul monster, Divočina by vám doma rozhodně neměla chybět, protože do něj přináší zajímavé twisty, větší variabilitu a těžší, silnější potvory, kterým je třeba čelit. Zároveň byť dílků mapy není tolik, staly se pro nás nedílnou součástí hry, i když s monstry nehrajeme (jen zkrátka dva vyndáme) a užíváme si jejich zajímavý dynamický dopad na hratelnost. Zkrátka ano, pokud máte Northgard rádi a chcete si rozšířit hratelnost, jděte do Divočiny, pokud se používání monster spíš bráníte, musíte zvážit, zda vám stačí využití nových desek nebo ne, protože přeci jen využít jen polovinu boxu by byla trochu škoda. Každopádně ale zkuste i nová monstra, protože možná zjistíte, že vám přinesou úplně nový rozměr a větší porci zábavy, než nějaký prašivý obyčejný vlk a pak už Hvedrunga toužícího po Ragnaröku ze hry nevyndáte.
Rozšíření můžete koupit přímo u TLAMA games zde!
Northgard: Země nepoznané – Divočina
Autor: Adrian Dinu
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2023
Počet hráčů: 2-5
Věk: 12+
Herní doba: 90 min
Autor: Adam Vondra Vondris