Proveďte svou civilizaci dlouhým vývojem od éry pravěkých kmenů až po nejvyspělejší národ světa v civilizační hře Nova Era.
Civilizační hry jsou v rámci deskovek známé téma. Hráče odjakživa baví budovat mocné civilizace a soupeřit s ostatními o vliv a moc a dokazovat, že právě jejich národ je tím nejlepším. Legendární Civilizace, Střet civilizací a mnohé další nás vrhají do dávných věků a nechají hrát se svým malým kmenovým národem k cestě za zářnou budoucností. Nevýhoda těchto her? Často velká komplexnost a i časová investice, protože budování říší chce čas a leckdy vám tak zabere celé odpoledne nebo spíš den. Nyní se na trh dostala díky Asmodee CZ další hra, která vás nechá hrát si s budováním vlastního národa a jeho vývojem k dokonalosti. Přivítejte hru z dílny CMON s názvem Nova Era. A rovnou řeknu, že se nejedná o tradičně obří bednu plnou plastu, ale naopak karetní engine/tableau budování na stole.
Nova Era je civilizační budovatelskou karetní hrou založenou na „worker“ v podobě kostek, draftu karet a kombinaci engine buildingu a využívání akcí, za níž stojí Andrea Chiarvesio a je určena pro 2-4 hráče od 12 let a s herní dobou pohybující se okolo 60 (ve dvou) až po 120 min (ve čtyřech). Každý z hráčů se ujímá jednoho z pomyslných impérií, zatím malých národů, a využít vědění, výzkum, průzkum, budování a sílu silných leaderů a myslí géniu k vytvoření té nejlepší civilizace. Jen pozor na pohromy, občanské války a nepokoje nespokojených občanů! Temný věk bývá blíž, než si myslíte.
Zpracování
Mám rád civilizační hry, i když na ně často nemám dostatek herního času. I proto mě Nova Era už úvodním popiskem příjemně navnadila, ale zároveň lehce odradila prvním pohledem na krabici. Nechápejte mě špatně, ale barevná, lehce kreslená nebo možná až komiksová grafika mě na první pohled nijak neuchvátila a trochu jsem se bál, co nás v krabici čeká. Možná trochu kupodivu jsem byl ale ve finále příjemně překvapen. Hra se sice i uvnitř nese v podobném duchu, kdy hlavní část tvoří karty několika typů, ale těm použitý grafický háv sedí a skvěle odráží jednotlivé technologie, území nebo osobnosti svým osobitým ztvárněním.
Po otevření krabice jako první dostanete pravidla. Ta jsou příjemně strukturovaná i napsaná, bez větších zádrhelů nebo nejasností. Vše je solidně popsáno a hře sluší použitá funkční ikonografie, která pomáhá plynulé hratelnosti. Jakmile si zažijete a ujasníte postup herním kolem a tahem, vše je bez problému. Navíc na konci pravidel najdete šikovný diagram.
Herní materiál se skládá z řady žetonů a žetonů, centrální desky, ale i desek hráčů, které jsou pěkně dvojité pro lepší herní prožitek. Nedílnou součástí hry je 15 barevných kostek, ale hlavně již zmiňované karty, které představují různé technologie, vynálezy, evoluční postup, ale i osobnosti, ať už jde o Kleopatru, Napoleona nebo třeba Aristotela. Karty nejsou rozděleny jen mezi typy, ale také mezi jednotlivé éry (hra je hrána na 3 velká kola) a typy dle příslušnosti ke zdrojům vědomostí, blahobytu, vojenství či ekonomiky. Na první pohled může být orientace na kartách a symbolech složitější, ale překvapilo nás, jak rychle jsme si zvykli.
Celkově je provedení hry ve finále hezké. Vše je jasné, přehledné, ikonografie dobrá a karty i desky kvalitní. A přes množství komponent není hra nijak dlouhá na přípravu. A musím zmínit i povedený insert.
Jak na to?
Jak už to u civilizačních her bývá, i u Nova Ery začínáte doslova na zelené louce. Každý hráč dostane herní desku, dvě karty počátečních technologií a nějaké ty zdroje a doprostřed stolu se připraví centrální hrací plán, zásoba žetonů zdrojů a nabídky karet a místa pro kostky. A to je v podstatě vše.
Hra je hrána na 3 éry, taková „velká“ kola, kdy každé je rozděleno na 3 kola, ve kterých každý hráč provede 3 tahy pomocí kostek. Éry jsou ohraničeny bodováním, každé kolo je pak rozděleno na 8 postupných fází, které ale vůbec nejsou složité.
Na začátku vždy první hráč připraví kostky, následně si je hráči rozeberou a následně postupně využijí k dostupným akcím dle jejich hodnot a i barev. Během hry hráči vyvíjejí nové technologie vykládáním karet ke své desce, rozšiřují území a získávají osobnosti, ale i zdroje, zkoumají, či se snaží čelit rostoucím nepokojům a neblahým pohromám, které dříve či později všechny zasáhnou. Oni totiž jak nepokoje obyvatel, tak i pohromy, jsou nedílnou součástí hry a nelze se jim zcela vyvarovat (nebo zkrátka ano, tahle hra mi nejde natolik, abych dříve či později neskončil s problémy). Během hry není nouze o interakci, ale i analyticko-paralytické momenty, kdy volíte mezi několika možnostmi, které všechny vypadají lákavě a nesmírně důležitě.
Jakmile hráči odehrají akce, posbírají se zdroje, provede úklid a připraví další kolo nebo se přistoupí k bodování a přípravě nové éry. Nebo po poslední třetí éře ke konci hry.
Herně to zdaleka není vše, tohle je základní mustr hry, která však pracuje s mnoha dalšími aspekty, jako je zastarávání technologií, nepokoje či občanská válka nebo poškozování karet. Vše klade moc pěkný důraz na civilizační prvek a pocit ze hry.
Dojmy
Nova Era je pro mě velmi příjemný překvapením. Pravděpodobně je to i tím, že mám rád civilizační hry i karetní engine building s kombinováním akcí a využívání kostek, ale tahle hra nám zkrátka sedla v mnoha ohledech. Proč?
Nejprve si dovolím jedno možné negativum – náhoda. Kostky a různé karty dokáží vytvořit ve hře náhody poměrně dost, a i když s ní hra dovoluje do jisté míry pracovat, ne vždy to plně jde a tenhle herní aspekt dokáže partii ovlivnit. A druhým aspektem, který může být brán negativně i pozitivně (a i neutrálně) je možná až překvapivá míra interakce mezi hráči. A není to jen výběrem ze společné nabídky, kde když vás někdo předběhne, může narušit vaše plány, ale i mechanikou zastarávání, kdy lepší nová karta neovlivní jen hráče, který jí zahrál, ale i ostatní. A abych ta negativa zakončil, do třetice, při prvních hrách nám vadilo otáčení poškozených karet ve chvíli, kdy jdou zastaralé.
A naopak pozitiva. Nepamatuji si, že bych u některé engine buidling karetky viděl takhle použitou mechaniku zastarávání, tedy „odcházení“ karet z tabla mimo hru, které nutí nad celou hrou přemýšlet jiným způsobem, ale zároveň omezuje klasický efekt sněhové koule nabalujících se efektů. Zkrátka během celé hry je míra efektů dávkována tak akorát, aby šlo vše pěkně uhlídat i v pozdějších fázích a kolech.
Zpracování hry je jedna velká radost. Komiksově barevně laděné ilustrace na kartách vypadají hezky, dvojité desky jsou příjemné na hraní a použitá ikonografie funkční.
I přesto, že se jedná o poměrně velkou civilizační hru, hra má jednoduchá a přístupná pravidla, která lehce nastudujete i vysvětlíte. V podstatě na vše stačí závěrečný diagram.
Hodně se mi líbí mechanika závislá na hodnotách kostek, kdy by se logicky jevilo brát jen nejvyšší hodnoty. Jenže jakýkoliv součet na 10 zvyšuje hráčů nepokoje, které vedou k potencionálním problémům, a volba kostek je tak mnohem komplexnější.
Hra je o tvorbě malých či větších komb a enginů, ale zároveň není hrou pro hráče, kteří si rádi tvoří a nechtějí si svou snahu nechat narušovat ostatními.
Nova Era funguje ve všech počtech hráčů, ale je třeba počítat s tím, že čím více hráčů, tím delší je herní doba i nutnost hlídat všechny efekty mezi hráči. Nejideálnější počet je pro mě osobně 3. A ano, počítejte se slušnou porcí potencionální analytické paralýzy.
Kostky jsou klíčovou herní komponentou, ale i když fungují jako náhodný prvek, jde s nimi šikovně pracovat a manipulovat.
Hra má příjemně gradující tempo a rozvoj civilizací, ale díky zastarávání a i třeba nepokojům je stále dobře uchopitelná a „ukočírovatelná“ i v pozdějších fázích. Zkrátka engine rozjíždíte, ale hra nikdy nedovolí, aby byl snowball efekt příliš velký.
Nova Era je hra, která v sobě kombinuje kostkový draft a dělníky, karetní kombinace a budování civilizace v líbivě barevných kulisách a s pořádnou dávkou variability a znovuhratelnosti. Rozhodně se jedná o velmi příjemné a pro mě i nečekané překvapení, které má potenciál v mnoha herních skupinách, a to nejen pro ty, kdo mají rádi civilizační hry.
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Nova Era
Autor: Andrea Chiarvesio
Vydavatelství: Asmodee CZ
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2-4
Věk: 12+
Herní doba: 60-120 min
Autor: Adam Vondra Vondris